Ufattelig lite kunnskap hos ansatte i dyrebutikker (side 2)

Fra tid til annen kommer slike tråder som dette. For min del alt for ofte. Irriterende synes jeg. Grunnen til dette er av den enkle grunn: Om jeg klager og syter på noen som ikke kan jobben sin, lar jeg ikke min frustrasjon gå videre i en tråd her. JEG SIER HELLER FRA I BUTIKKEN.

Slutt å syte i tråder her, gjør heller noe med det. Hva hjelper det å syte om det her?
Noen butikker takker for slik tilbakemelding mens noen reagerer negativt. Ja greit nok det, men da har JEG gjort noe med det. Vist at det er livet til fiskene i dette tilfelle som er viktig og for at di skal ha det best mulig trenger betjeningen deres mer kunnskap.

Slutt å syte, gjør heller noe med det. Ettersom VI syter, bør vi ha bedre kunnskap enn dem. Vi bør vise det!!

LOFFA
Enig med Loffa...Det beste er egen kunnskap...sett deg inn i akvaristikken,
les om fiskene du vil holde,dette er for meg en stor del av hobbyen,bruk forumene her-
alle vil gå på en smell fra tid til annen,enten man er helt fersk eller garva akvarist
Det viktigste er egen innsats okke som...
God Jul og Godt nyttår!
Kunnskapsnivået varierer ja.
Men vi som går ganske ofte i butikkene lærer jo fort hvem av de ansatte en spør og når man går og kommer igjen en annen dag fordi det bare er den og den på jobb.
Vi har et lagerutsalg her i distriktet hvor en i grunnen ikke spør betjeningen om så mye, men fisken er ok og en plukker selv.
De fleste er jo i dag nokså oppegående og kan søke feks her og skaffe seg den informasjonen en trenger, gjerne sjekke opp før en kjøper.....

Her har vi blitt kjent med en kar som jobber i den lokale butikken, en meget inteligent man som driver med oppdrett av maller på privaten. En mann med STOR kunnskap om det emnet og kan det meste om andre fisker. Rådene en får der kan en stole på. Men selvsakt jobber det andre i butikken, de er ikke like "brukanes" for å si det sånn.

Han har også fortalt at man bestiller jo viltfanget/oppdrettet fisk fra utlandet og de er billige i innkjøp, men på enkelte sorter må en regne med opp til 90% svinn, noen sorter er sterkere. + husleie+lønninger+skatter osv, derfor blir jo fiskene dyre .

Han har fortalt at han går runde i butikken ca 1 gang pr time og plukker døde fisk, spesielt i dagene etter ny leveranse, men en kan ikke være i alle 100 karrene hvert minutt.
LOFFA
Om jeg klager og syter på noen som ikke kan jobben sin, lar jeg ikke min frustrasjon gå videre i en tråd her. JEG SIER HELLER FRA I BUTIKKEN. Slutt å syte i tråder her, gjør heller noe med det. Hva hjelper det å syte om det her?


Helt enig i at man burde gi tilbakemelding til butikken dersom man er missfornøyd, Men mener ogå det er viktig å dele med andre at man bør være kritisk til kunnskap og informasjon man får i hos ansatte i dyrebutikker. -og gjerne sjekke opp selv på feks. nett. i og med at informasjon man kan få kan være svært feilaktig og konsekvensene er det vi selv som må ta - ikke butikken.
Synes det er noe av det som er så fint med slike forum at vi kan dele erfaringer og kunnskap med hverandre.
Jeg er heldig her i porsgrunn. Jeg har minst 2 butikker her i nærheten som har ansatte med høy kompetanse om fisk. Og der er det også personalet som sier; "det er jeg ikke sikker på. La meg sjekke det opp" !! Kjempe flott svar spør du meg
Den ene plassen hvor jeg kjøpte min første fisk ga meg en lapp med denne siden på. Les der sa hun.. Der får du mye info om alt du lurer på
Jeg tror det eneste som vil hjelpe i lengden er en strengere håndheving av lovverket.

Å gjøre akvaristene mer bevisste vil aldri hjelpe på dem som ikke er akvarister fra før, men som går og kjøper seg en bolle og ørten sølvhai. Og slik jeg oppfatter det, er det i forbindelse med denne type scenario at den verste fiskemishandlingen foregår.

Å gjøre butikkene mer bevisste vil derimot hjelpe på nesten alle/alt.

Men siden dette aldri kommer til å skje frivillig, må vi nok først gjøre Mattilsynet mer bevisste. Det kan kanskje hjelpes gjennom å være konsekvent med å rapportere tilfeller av dyreplageri her.

Hvis dette fører til at fisk blir 20 % dyrere, så betaler jeg villig 20 % ekstra for å vite at jeg ikke støtter en industri som til dels baserer seg på å pine dyr ihjel. Og hvis det fører til at enkelte akvariebutikker må stenge, så tror jeg det gjelder de butikkene som jeg uansett ikke ville ha savnet. De seriøse akvariebutikkene har kompetanse nok til å holde sitt på det rene.
Inaktiv bruker
Klart vi skal syte her! For fader! Hvor mange ganger har vi ikke fått helt høl-i-hue råd og informasjon i akvariebutikker og kastet bort tid og penger grunnet dette? Grrrr! Tror Loffa mfl. her at det bare er å gå inn i dyrebutikkene og prøve å lære dem å gi adekvat informasjon til kundene? De er jo bare ute etter å tjene penger og gir blanke f...i om fiskene har det bra eller ej.

Men, må legge til at dette gjelder ikke kun for akvariebutikker/dyrebutikker men kan likegodt skje når du handler privat fra akvarister som virker profesjonelle og kunnskapsrike. Når det kommer til å tjene noen kroner, så eier ikke folk skrupler! Grrrr!
Denne tråden er faktisk nyttig på sin måte. De nybegynnerne her som snubler over den, er ofte av den oppfatning at AkvarieGuden jobber i den lokale zoobutikken, og at deres ord er LOV. Ferskinger svelger alt rått, det som sies i zoobutikkene. Om de ansatte påstår at ferskvannsfisken trenger en salt-puck i uka i vannet, så tror de på det også.
Derfor er denne tråden fin, for den viser nybegynnere at de skal ikke tro på de som selger alt i en zoobutikk. De skal heller spørre her, for å få sannferdige svar om de lurer på noe! Butikkene kan prestere å dikte opp svar, dersom de ikke vet. HVIS noen skulle finne på å dikte opp svar her, blir de fort korrigerte

De zoobutikkene som ligger på kjøpesentere er aller verst i sin behandling av både fisk og dyr syns jeg. På en av de lokale zoobutikkene her, jobber et mehe som sier de utroligste ting til folk som er innom. Jeg har overhørt henne si til en kunde at "JADA, marsvin kan du fint ha bare et av! De kooooser seg alene".....! (Marsvin er flokkdyr, og vantrives på det sterkeste når de er alene!)
En annen gang sto hun med en bøtte, fyllt med salttabletter på størrelse med og fasong som en ishockey-puck, og så hev hun dem fra et par meters hold oppi hvert akvarie....*plask-plask* Til ferskvannsfisk! Jeg spurte hva hun drev med og hun svarte at hun "la" salttabletter i akvariene. "For joda, dette mååå de ha!" Jeg kunne ikke dy meg og spurte henne tørt om ikke det var på 70-tallet man trodde ferskvannsfisk skulle ha salt, og om det ikke var på tide og slutte og tro på gamle myter i akvariehobbyen....!??
Jeg kunne se på trynet hennes at hun syns jeg var en "sånn derre vanskelig idiot-kunde", selv om hun ikke sa det til meg Jeg kunne også se at ingenting av det jeg sa gikk inn. Hun syns nok jeg var like stor idiot som jeg syns om henne...

Det er ganske utrolig egentlig. De selger akvariebøker og bøker om både kaniner, marsivin osv og alt mulig av kjæledyr-info i butikken. Men de ansatte leser åpenbart aldri i de bøkene de har i hyllene bak kassa...!

For noen år siden da jeg var helt fersk så fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne gi Black Ghost vanlige fiskeflak. Den døde...
Hadde egentlig ikke lyst til å henge ut noen av mine nærbutikker............
Så nylig et butikk-akvarie med 4-5 halvvoksne og forskremte Discus sammenklemt i et hjørne av et butikk-kar. Grunn : 2 voksne Scalarer som eide karet og jaget/nappet enhver som prøvde å komme ut av hjørnet !
De burde visst bedre, håper de ser denne og retter det opp !!!
Tetra-frelst
Hadde egentlig ikke lyst til å henge ut noen av mine nærbutikker............ Så nylig et butikk-akvarie med 4-5 halvvoksne og forskremte Discus sammenklemt i et hjørne av et butikk-kar. Grunn : 2 voksne Scalarer som [B]eide[/B] karet og jaget/nappet enhver som prøvde å komme ut av hjørnet ! De burde visst bedre, håper de ser denne og retter det opp !!!


Er vel bedre å hinte i butikken enn her ???
Det som er fatalt er at de som skal skaffe seg et kjæledyr for første gang har tiltro til dyrebutikkene, og vet ikke at de ofte får servert helt feil informasjon. Derfor synes jeg det er viktig at det blir tatt opp her!
det finnes skikkelige dyrebutikker og,,jeg selv har alltid fått hjelp og gode råd på Dahls dyrerile i Moss,der er de utrolig flinke.-))
Må innom alle mulige rare sjapper for å titte, og har etterhvert lært meg å stille uprovoserende spørsmål for å sjekke kunnskapsnivået. For eksempel "hvor kommer denne planten/fisken fra" - svarer de "Sverige" er det jo ikke feil, Imazoo holder til der, men det blir et snodig biotopkar...

Nå finnes det oppegående folk i bransjen også, Dahls er nevnt, Akvariekjellern fyller jeg raskt opp med, Aquamanias driver ordentlig og kan sine saker, Dyrego' på Manglerud har mye gøy i plantekaret og er genuint opptatt av slikt, Dyrego' Oslo City vet også nok til ikke å lure nybegynnere, og mange andre jeg ikke vet om, kanskje en ide også å nevne dem man har god erfaring med i en tråd som denne. Men alle kan ikke være på jobb hele tiden, man har aldri garanti for at feriehjelpen kan det samme som eieren...

Og alle butikker lever av salg, og for å sitere en frustrert butikkansatt som trengte en skulder å gråte på: "Jeg vet at 90% av fisken jeg selger kommer til å dø uansett hvor mye jeg informerer, og at kanskje 1% havner hos folk som virkelig kan dette her, jobb i denne bransjen er det nesten ikke til å holde ut for seriøse akvarister..."

Det er sikkert like ille for seriøse fuglefolk, kanineksperter, hunde- og kattepsesialister, som tidligere papegøyemamma har jeg fått hårreisende "råd" - men papegøyer vet å si fra på en langt mer høyrøstet måte enn fisk når ting ikke er på stell ;o)
Linda W
..... Og alle butikker lever av salg, og for å sitere en frustrert butikkansatt som trengte en skulder å gråte på: "Jeg[I] vet[/I] at 90% av fisken jeg selger kommer til å dø [I]uansett[/I] hvor mye jeg informerer, og at kanskje 1% havner hos folk som virkelig kan dette her, jobb i denne bransjen er det nesten ikke til å holde ut for seriøse akvarister..." ....

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Når du skriver det på denne måten, vil jeg le men egentlig er det så sørgelig at det er bedre å stortute. For det er jo sant!

Vi får gjøre så godt vi kan, enig med LOFFA som synger ut i butikken, vi har lov til å si fra til Mattilsynet hvis det faller helt på stengrunn eller noe er skrikende galt selv om de har nok annet å stulle med, og ettersom det er penga som rår behøver man jo ikke være med på å finansiere dem som kanskje heller burde holdt seg til varer merket "Best før"...
Linda W
Nå finnes det oppegående folk i bransjen også, Dahls er nevnt, Akvariekjellern fyller jeg raskt opp med, Aquamanias driver ordentlig og kan sine saker, Dyrego' på Manglerud har mye gøy i plantekaret og er genuint opptatt av slikt, Dyrego' Oslo City vet også nok til ikke å lure nybegynnere, og mange andre jeg ikke vet om, kanskje en ide også å nevne dem man har [I]god[/I] erfaring med i en tråd som denne. Men alle kan ikke være på jobb hele tiden, man har aldri garanti for at feriehjelpen kan det samme som eieren...


Så enig, og så bra sagt
Jeg blir litt provosert av at mange sier at alle som jobber i dyrebutikk er uvitende, manipulerende, pengegriske vesener uten empati. Jeg kjenner at jeg faktisk blir litt såret. For jeg er et av disse usympatiske, hjernedøde, kunnskapsløse løgnerne dere beskriver her.

Dere vet jo omtrent hvor lite jeg vet om fisk, allikevel jobber jeg av og til som vikar i en dyrebutikk (kun i ytterste nød - der alternativet er låst butikkdør). Men jeg håper og tror at jeg aldri har solgt fisk til lidelse. Noe grunnleggende vet jeg, jeg har noen å ringe til for å spørre, eller i verste fall spør jeg om kunden kan komme tilbake en dag det er noen på jobb som vet svarene.

Joda, det finnes sikkert en del som ikke tør innrømme at de ikke kan alt. Og det er jo trist. Men jeg nekter å tro at det er flertallet. Og jeg tror ihvertfall ikke det er med mål å tjene penger. Den påstanden nekter jeg å godta.

Det bør nevnes at de ansatte møtes med store mengder "verdensmestere" som utbryter bryskt at det er det dummeste de har hørt, dette kan de, de har hatt akvarie før, foreldrene og besteforeldrene har hatt akvarie, de har lest på nett og de har lest i bøker, ja faktisk så kan de fleste kunder mye mer enn de ansatte. Selv om de ikke kan og vet noen ting. Det er ikke alltid like lett å nå gjennom hos slike.

Kunder er en sammensatt gruppe, og når man har stått lenge nok (måneder og år) og argumentert mot alle disse fullt utlærte i egne øyne, da blir man litt sløv og gir litt beng. Sånn er dessverre vi mennesker skapt. Man gir egentlig opp - mer eller mindre ubevisst.

Derfra til direkte feilinformasjon er det en lang vei - det er riktig. Når man er voksen nok til å arbeide for penger bør man også være voksen nok til å innrømme at det er ting man ikke kan.

Men det skal sies da, at det er ikke mange som vet mer om katt enn meg! Der får ihvertfall ingen feilinformasjon. Allikevel opplever jeg stadig kunder som utbryter at det er det dummeste de har hørt når jeg prøver å gi gode råd.

Vår verden er fylt opp av verdensmestere og bedrevitere, og de finnes naturlig nok på begge sider av disken.

Og selvfølgelig, når kunden oppdger at de har tatt feil, da er det lettere å si at det opplyste ikke butikken om enn å si at "jeg kalte uberettiget ekspeditøren en dust og er lei meg for det"....
Linda W
- svarer de "Sverige" er det jo ikke feil, Imazoo holder til der, men det blir et snodig biotopkar...


Hahahahahahahahha!!


tante: fint innlegg, det er nok mange hjelpsomme og ærlige mennesker bak disken, det skal være sikkert.

Jeg foretrekker heller at en ansatt sier at de ikke vet, (og kanskje sier de kan sjekke det om de har tid) enn at de bare lirer av seg falsk svada. Sier de at de ikke vet, har man ihvertfall seg selv å skylde om man alikevel gjør et bomkjøp, heller det enn at de ansatte sier "det går såååå bra" så er det absolutt feil... noen gjør det jo med vilje og det er skremmende! Å med viten og vilje selge to gullfisk og en liten bolle, uten å nevne hvor katastrofe det er - uff.

Men så har man jo disse bastante kundene som SKAL ha gullfisk i en lite godteskål, uansett hvordan det bærer.

Det skulle nesten vært mot loven å selge de fisk om man hadde en sterk mistanke om mishold, men det blir i grunn vanskelig ettersom butikken faktisk må selge varer også.
En venn av meg kjøpte levendefødere, altså mollyer. De i butikken (Nesoddden zoo) sa at de skulle ha salt. Ja, levendefødere skal ha litt salt, MEN det værste var at de sa at de andre fiskene hadde bare godt av det! (Ciklide arter og tatra arter) Ingen fisk har godt av salt (untatt saltvannsfisk). Tenk å være så sløve!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap