Irritert!! sånn litt iallefall.... ;0) (side 2)

Sabrina M
man trykker liker på de innlegg man synes er givende, kunnskapsrike og bra gir man plusspoeng, og de innlegg som er off-topic, unødvendige kommentarer og slikt får minuspoeng.

Eg tror resultatet stort sett hadde gitt et speilbilde av dagens forum, og da risikerer man at AF "går god for" feilaktige råd. Å trykke "liker" betyr ingenting annet enn at man liker, selv om det er aldri så galt.

-Kamilla-
Andelen barn/ungdommer synes jeg har økt her inne bare på det halve året jeg har vært medlem...


Janne
Det har nok sammenheng med at de erfarne akvaristene har gått leie forumet og derfor er lite aktive her inne. Tidligere er det tatt opp at akvarister med kompetanse og erfaring forsvinner fra forum. Dette har har nok sammenheng med lite interessante tråder. Legg merke til trådene; det er snart bare folk som har personlig tråd som svarer i andres personlige tråder. Mens tråder som virkelig gir økt kunnskap, er informative og har godt akvaristisk innhold skrives det lite eller ingenting i, synes jeg. Jeg mener dette på sikt kan være skummelt for AF.


Nå må jeg missfostå eller så er det noe jeg ikke helt forstår... Andelen barn/ungdommer øker da ikke pga at de erfarne akvaristene går lei?? Nei, det øker pga barn/ungdommer finner frem til forumet og melder seg inn.

Og at erfarne akvarister går lei er vell normalt? Mange, uansett hobby, kommer til et punkt der de føler seg mettet og legger hobbyen på hylla. Jeg finner mange interessante tråder her på forumet, som gir økt kunnskap, er informative og har godt innholdt, uavhengig av om det er personlige tråder eller ei. Og er det noe spesielt en leter etter så er det jo bare å søke, resultatet sorterer jo ikke mellom personlige eller vanlige tråder.

Det at det er flest med egen tråd som svarer i andres er vell naturlig? De med egen tråd bruker, etter hva jeg har sett, mye tid her på forumet. Men de svarer også i nybegynner tråder og hjelper andre på vei. Jeg synes vi er flinke til å hjelpe og dele kunnskap, jeg har iallefall fått god hjelp. Jeg personlig synes det er gøy å se hvordan det går hos de andre, om det yngler eller innkjøres nye kar. Jeg liker også å skrive i min egen tråd. Jeg tenker at de personlige trådene beriker forum, ikke begrenser det. Jeg har ikke vært så aktiv her inne hadde det ikke vært for at jeg har personlig tråd. Jeg synes det er kjekt å kunne ha min egen akvariedagbok som tar tankene bort fra sykdom, og mens jeg er innom for å skrive i min tråd så titter jeg over de nyeste trådene. Lærer daglig noe nytt og føler meg nå kompetent til å svare en del av nybegynnerne. For jeg er ikke typen til å svare nybegynnerne på grunnlag av egen synsing, jeg må vite før jeg gir råd.

Oppfordrer igjen alle til å gå og legge inn alder, som denne tråden egentlig handler om ;0)
-Kamilla-
Og at erfarne akvarister går lei er vell normalt? Mange, uansett hobby, kommer til et punkt der de føler seg mettet og legger hobbyen på hylla.

De det snakkes om her er vel de som ikke har lagt hobbyen på hylla; de har bare kuttet ut AF.


-Kamilla-
[B]Oppfordrer igjen alle til å gå og legge inn alder, som denne tråden egentlig handler om ;0)[/B]

Er det å anbefale at medlemmers (les: barns) alder oppgis på et offentlig forum? Mange av dem skriver også under eget navn.

Etter min mening skal man svare en person likt uansett personens alder. Er man voksen nok til å skrive på forum, så får man også være voksen nok til å takle "voksne" svar.
Donald
Etter min mening skal man svare en person likt uansett personens alder. Er man voksen nok til å skrive på forum, så får man også være voksen nok til å takle "voksne" svar.


Helt enig, veldig godt svart.
Ser ikke helt problemet med at også barn/unge oppgir alder på et offentlig forum. Man trenger jo ikke oppgi adresse, ei heller fullt navn.

Hovedårsaken til at jeg synes det er en god ide å oppgi navn, er tydelig forklart i en annen råd som omhandlet den stadig tilbakevendende klagen fra enkelte over at nybegynnere blir "kappet ned" brått og uvennlig dersom de spør om noe som er besvart n ganger. (Som regel er det ikke rådstarter som klager, men en eller annen som føler seg kallet til å bli fornærmet på vedkommendes regning). Jeg skal gjerne gjenta her:

De fleste vil ha større tålmodighet med en helt ung persom som ikke med en gang tar poenget eller som svarer at "jamen, butikkmannen sa at...." enn om det er en 20 - 30 - 40 åring som opptrer på samme vis. På den måten kan vi unngå å skremme unge nybegynnere bort fra forumet.

Eller synes jeg det er en dårlig ide å si at om man er voksen nok til å skrive på forum, får man være voksen nok til å takle et voksent svar. Det er jo ikke spesielt krevende for en 12 åring å finne frem på nettet (der hadde jeg som snart er 68 større problemer da jeg begynte!), men det betyr jo ikke at vedkommende har et voksent tankesett og reaksjonsmønster. Om vi ikke klarer å behandle barn med større overbærenhet når det er nødvendig enn vi behandler voksne, får vi både et dårligere forum og et hardere samfunn.
530
[B]Hovedårsaken til at jeg synes det er en god ide å oppgi navn[/B], er tydelig forklart i en annen råd som omhandlet den stadig tilbakevendende klagen fra enkelte over at nybegynnere blir "kappet ned" brått og uvennlig dersom de spør om noe som er besvart n ganger. (Som regel er det ikke rådstarter som klager, men en eller annen som føler seg kallet til å bli fornærmet på vedkommendes regning). Jeg skal gjerne gjenta her:


Tør jeg da spørre hvorfor en voksen mann ikke bruker sitt navn men et nick navn; 530. Retorisk interessant ut i fra det du skriver.

Svein
Ikke rart du spør! Jeg mente selvsagt alder! Beklager feilen, men håper allikevel at det fremgår av resten av innlegget, at det var alder jeg skrev om.

Ellers er navnet mitt Sigmund Hansen.
Sier meg enig med 530, mange gode poeng der :0) Skjønte du mente alder.

Uansett, når vi nå er inne på navn:
Fullt navn i nick er jeg mer skeptisk til... Under registreringen oppgir de fullt navn som ikke er synlig for andre en administratorene.

En må ha i bakhodet at for disse barna er internett kommet "inn med morsmelken. Min datter på 14 år var 4 år da hun fikk sin første pc, hun var fem når hun fikk tilgang til internett. Vi har lagt vekt på å lære henne nettvett og slikt som barn bør være obs på. Hun er i dag medlem av dette forumet med fullt navn, det har hun ikke fått lov til dersom ikke jeg var her. Hun er en like god og dyktig internett bruker som meg på 34, hun hjelper bla sin bestemor med dataproblemer.

Fullt navn og sted kan gjøre at barna kan spores opp, men alder og fylke samt ett nick kan da ikke gjøre noen skade? Og hvor mye skal vi egentlig beskytte disse barna? Det er ikke forumet sin oppgave føler jeg, det er barnas foreldre som må lære sine små nettvett.

Og det er forskjell på hvordan man svarer en på 10 og en på 50 ;0)
-Kamilla-
Og det er forskjell på hvordan man svarer en på 10 og en på 50 ;0)

Det er jeg enig i, og det vet alle som faktisk har barn selv...
Jeg synes det får være opp til hver enkelt om man vil oppgi alder eller fullt navn. Dersom innlegg er skrevet på en høflig og ordentlig måte er det ikke vanskelig å gi et høflig og ordenlig svar tilbake. Det gjelder enten vedkommende er 13 eller 30 eller 100.
Selv har jeg valgt å skjule alderen min i profilen, for det mener jeg voksne damer har rett til.
Dessuten, hvordan kan man vite om den oppgitte alderen er riktig? Det går an å juge både oppover og nedover. Jeg kunne godt tenke meg å juge litt nedover, for man er jo ikke eldre enn man er inni hodet sitt!
Donald
[QUOTE=-Kamilla-]Og at erfarne akvarister går lei er vell normalt? Mange, uansett hobby, kommer til et punkt der de føler seg mettet og legger hobbyen på hylla.

De det snakkes om her er vel de som ikke har lagt hobbyen på hylla; de har bare kuttet ut AF.


-Kamilla-
[B]Oppfordrer igjen alle til å gå og legge inn alder, som denne tråden egentlig handler om ;0)[/B]

Er det å anbefale at medlemmers (les: barns) alder oppgis på et offentlig forum? Mange av dem skriver også under eget navn.

Etter min mening skal man svare en person likt uansett personens alder. Er man voksen nok til å skrive på forum, så får man også være voksen nok til å takle "voksne" svar.
Enig med Donald. Er man nybegynner på 10 eller 50 så vil man prøve å gi så enkle og korrekte svar som mulig. Er man nybegynner på et felt så trenger faktisk alle enkle svar og det forstår både voksne og barn. Mange barn jeg har vært i kontakt med har stilt veldig "voksne" spørsmål som jeg trodde var voksne og omvendt faktisk. Uansett alder så svar enkelt og forståelig. Barn forstår også meget mer enn vi forstår og det er mange flinke barn her inne med gode holdninger og syn på dyrehold. Men er også enig i at det er positivt at man oppgir alder. Det kan faktisk være like viktig å ha bilder og beskrivelser av sine kar inne på profilen også. Der må absolutt jeg oppdatere endel. Men mener det er like viktig som alder.
Plussmedlem
Må vel si jeg støtter forslaget om å oppgi alder her inne, selv om dette ikke gir noen garanti for at oppgitt alder er riktig...
Mange ganger har jeg gått inn på profilen til den jeg skal svare, nettopp i håp om at vedkommende har oppgitt alder, slik at jeg kan formulere svaret mitt etter dette.
Det er ikke lett å vite om man svarer et barn, en voksen eller et forumtroll... Mange ganger lar jeg rett og slett være å svare fordi jeg ikke vet hvordan svaret vil bli mottatt og tolket. Dette er da selvfølgelig uheldig om vedkommende som spør er en oppegående person som ville tatt svaret for det det var...

Men Linda og Sølvi....
Jeg trodde dere var like gamle (les unge) som Kaja jeg? Dvs 29 år og noen måneder... :-p
Det burde jo holde å oppgi alder til moderatorene (slik som fullt navn), slik at de yngste kan få "junior" under nicket? Det ble foreslått over her et sted, og jeg syns det var en lur idé...

Det er noe med at en ikke kan kreve av en på 11 å sette seg inn i alt om vannkjemi, på samme måte som en på 30. Og med det mener jeg ikke å si at en på 11 ikke kan skjønne det altså, bare at... Om dere skjønner hva jeg prøver å si...
Plussmedlem
Sissimor
Det burde jo holde å oppgi alder til moderatorene (slik som fullt navn), slik at de yngste kan få "junior" under nicket? Det ble foreslått over her et sted, og jeg syns det var en lur idé...


Jada, det burde helt klart holde det også. Hovedpoenget må jo være å få til noe som gjør at man kan formulere svarene litt mer etter medlemmet man svarer....
milo
Men Linda og Sølvi.... Jeg trodde dere var like gamle (les unge) som Kaja jeg? Dvs 29 år og noen måneder... :-p


Kan jo bare svare for meg selv, er ikke en dag eldre enn Kaja jeg - bortsett fra om morgenen. For tyve år siden holdt det med en splash vann, nå tar det noen timer før den fryktelig gamle damen slutter å stirre på meg fra speilet på badet ;o)
Tove H
Selv har jeg valgt å skjule alderen min i profilen, for det mener jeg voksne damer har rett til.

heheh håper det også gjelder eldre menn i disse likestillingstider

Tove H
Dessuten, hvordan kan man vite om den oppgitte alderen er riktig? Det går an å juge både oppover og nedover. Jeg kunne godt tenke meg å juge litt nedover, for man er jo ikke eldre enn man er inni hodet sitt!

Godt sagt og det nevnte jeg selv i en annen tråd hvor det kom inn på dette med å oppgi alder. Blir jeg sløyet mon tro, om jeg tar en liten hvit en :-o
Hva i all verden er det som er så farlig med å legge ut alderen sin? Man skal være glad for hvert år man blir eldre , alternativet er dårligere i alle fall. Nei ingen bør skjemmes av å legge ut alderen sin ,,,det er jo naturens gang. Det hadde vært verre med vekten)
Heidi Ingdal
Hva i all verden er det som er så farlig med å legge ut alderen sin?

Det er det forsåvidt ikke, men jeg mener dette et valg hver enkelt må få lov til å ta, så lenge det ikke er pliktig å oppgi. Dropper det selv for ikke stadig å bli minnet på det
Nok av plasser du blir det...
Donald
Eg tror resultatet stort sett hadde gitt et speilbilde av dagens forum, og da risikerer man at AF "går god for" feilaktige råd. Å trykke "liker" betyr ingenting annet enn at man liker, selv om det er aldri så galt.


Noen forum har jo et lignende system, hvor det går på "ryktet" til brukeren, og ikke bare enkle innlegg - men at man kan gi poeng til folk som stadig gir gode råd og slikt. Da får brukeren et slags "rykte" i mangel på bedre ord i farten - da trenger man ikke måtte stole på akkurat det innlegget de skriver, bare fordi folk trykker "liker" men fordi de ofte kommer med gode råd som almuen er enig i, og at de har opparbeidet seg poeng gjennom tiden. Har sett dette på et BBS forum hvor poengene ble kalt "beneficials" (og jo flere "benes" man fikk, jo mer avansert tittel fikk man.) Andre forum har "smite" og "exalt". (altså både pluss og minuspoeng) Folk som ofte kom med negative, kvasse tilbakemeldinger og i krangler, kunne få minuspoeng utdelt mens folk som stadig gjorde gode inntryk fikk plusspoeng. Er ikke så fan av dette med minuspoeng og heksejakt, men å plusspoeng for gode innlegg kan jo være noe.
milo
Men Linda og Sølvi.... Jeg trodde dere var like gamle (les unge) som Kaja jeg? Dvs 29 år og noen måneder... :-p



Du er vel nok snill

Føler meg nok like ung i hodet som den gang jeg var "ung" selv om kjødet har blitt skrøpeligere
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap