Har lyst på akvarium! (:

Heija!
Jeg har egentlig litt lyst på ett akvarium, men har aldri hatt det før...så jeg har noen spørsmål!

Hvor mye vil ett middels-stort akvarium med pumpe(og alt som trengs inni akvariet) koste?

Hvilke fisker passer for en nybegynner?

Hvor ofte må ett akvarium vaskes/renses?

Hvordan renser man ett akvarium?

Hvilke fisker BØR alle akvarier ha?

Kom gjerne med flere tips!



sett deg ned og les på akvarieskolen her er det mye å lære.
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814

Kjempe fint at du spør før du kjøper deg akvarie.

ved kjøp av akvarie kan du kjøpe brukt da kan du få mye for penga ligger under rubrikk her på forumet.

Kjøp så stort akvarie du har plass og råd til, jo større jo bedre for en nybegynner.
Eller auksjon
Veldig enig i at akvarieskolen er genial.

En annen måte å finne et godt kjøp i forbindelse med akvaristikk å gjøre er å følge med på når det er storauksjoner i nærheten.

Jeg vil anbefale at du minst går for 60 liter. Det er veldig få fisker som trives i mindre enn 60 liter og når karret har lite vann blir det vanskelig å holde verdiene jevne.

Lykke til!
Tusen Takk c:
Skal ta en titt der ja! ;D
Men et akvarium på 300 liter er også ca. fem ganger bedre (og enklere å lykkes med) enn 60 liter. Jo større jo bedre.
Tror dere 93 L hadde gått greit? ((:
Jeg kan jo si at mitt første akvarie var på 60 liter,og det var jo veldig stort på den tiden. man må jo kjøpe etter pengeboken hadde massevis av timer rundt det akvariet,men man trenger ikke kjøpe nytt,du finner mye bra brukte akvarier også.

minste mitt på 19 liter ,det funker det også.glad den dagen da renhold skal gjøres ivertfall.
Er det ikke slik at større karr trenger sjeldnere rengjøring? Alt avhenger selvsagt av belastning og filtrering da.

Som Kampfisk sier her så er vel bigger better. Men lommebok og plass har stort sett siste ordet. Finnes masse bra brukt å få tak i som har både filter og kolber og ellers andre ting som er kjekt å ha.

Når det kommer til fisk så kommer det jo an på hva man vil ha selv og selvsagt om den passer i karret du ender opp med å kjøpe.

Anbefaler deg å lese akvarieskolen og også skaffe deg noen bøker
Som Are skriver, større kar trenger sjeldnere rengjøring. Og om jeg ikke husker feil er det noe med en grense på 250-300 liter og rengjøring. (håper noen andre har mer peiling enn meg).
Men man må også velge ut i fra lommeboken. Men hadde jeg skulle startet på nytt igjen, så hadde jeg heller brukt noen måneder ekstra å spart opp penger til større og samtidig satt meg ordentlig inn i dette.
Du kan like gjerne kjøpe stort med en gang, for du kommer garantert til å ønske større akvarium etter kort tid

Jeg ville satset på 180 Liter med møbel under, så det står stabilt og trygt.
I 180 liter har du så mange fler valgmuligheter enn i 60 eller 93 liter. Det er også mye penere å se på et større akvarium enn et mindre. Det er som regel bedre lys og man ser fiskene bedre også. Man får rett og slett mer kontakt med dem og mer glede av dem i et større akvarium.

Jeg synes faktisk at det ikke burde vært lov å selge akvarier under 180 Liter, for fiskenes skyld. De trenger både stabile vannverdier og god plass til å bevege seg, uansett rase.

180 Liter tar faktisk ikke så stor plass som man tror. Alle har plass til det.
Karpediem
Du kan like gjerne kjøpe stort med en gang, for du kommer garantert til å ønske større akvarium etter kort tid :-) Jeg ville satset på 180 Liter med møbel under, så det står stabilt og trygt. I 180 liter har du så mange fler valgmuligheter enn i 60 eller 93 liter. Det er også mye penere å se på et større akvarium enn et mindre. Det er som regel bedre lys og man ser fiskene bedre også. Man får rett og slett mer kontakt med dem og mer glede av dem i et større akvarium. Jeg synes faktisk at det ikke burde vært lov å selge akvarier under 180 Liter, for fiskenes skyld. De trenger både stabile vannverdier og god plass til å bevege seg, uansett rase. 180 Liter tar faktisk ikke så stor plass som man tror. Alle har plass til det.


Enig med deg
Bare to ting :

1. Hvis man fex bor på en liten student bolig eller lignende er det kanskje ikke så lett å få plass til en180l.
2.enig at en 180l er bra Størelse,men hvis du har plass så kjøp det største karet du har plass til.


Har du tenkt over en reol ?? En reol er flere kar bygd over hverandre. Helt genialt har selv noen Reoler. Med Reoler får plass til 2kar eller mer. Supert
Karpediem
Du kan like gjerne kjøpe stort med en gang, for du kommer garantert til å ønske større akvarium etter kort tid :-) Jeg ville satset på 180 Liter med møbel under, så det står stabilt og trygt. I 180 liter har du så mange fler valgmuligheter enn i 60 eller 93 liter. Det er også mye penere å se på et større akvarium enn et mindre. Det er som regel bedre lys og man ser fiskene bedre også. Man får rett og slett mer kontakt med dem og mer glede av dem i et større akvarium. Jeg synes faktisk at det ikke burde vært lov å selge akvarier under 180 Liter, for fiskenes skyld. De trenger både stabile vannverdier og god plass til å bevege seg, uansett rase. 180 Liter tar faktisk ikke så stor plass som man tror. Alle har plass til det.

Jeg synes at det blir feil å si at det skulle være forbudt å selge akvarier under 180 liter. Tenk deg noen killi f.eks, tror du at de ikke kommer til å trives i noe større enn 180 liter? Finnes jo faktisk ganske mange fisker som lever i små dammer i naturen. Ikke misforstå meg, jeg mener også at fiskene skal ha det bra såklart, men synes at det blir å overdrive med at det ikke burde være lov å selge akvarier under 180 liter :P Men over til det trådstarter spurte om. Vil anbefale deg å lese de artiklene som er på siden her, veldig mange brae artikler der. Som de andre sier, så er det lettere med akvarium hvor større det er. Pris er egentlig ganske forskjellig, og avhenger av hva slags utstyr du skal ha, hvor mange planter du skal ha og sånn. Jeg vil anbefale deg å se i noen dyrebutikker, finnes mange fine ganske billige pakker med akvarium, pumpe og varmekoble der. Bare sjekk at pumpen er bra nok til akvariet
Lillaido
Tror dere 93 L hadde gått greit? ((:


Jeg tror det går helt greit.
Det du må passe på er å velge fisk som passer i en 93 liter, altså fisk som ikke blir for store.

Men, som karpediem sier, er 180 liter en veldig fin størrelse hvis du har plass til det. Det av mine akvarier som jeg liker best, er på 180 liter. Det har god plass til innredning, og det er lett å stelle.

Bestem deg for fisk først, og velg akvariestørrelse etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap