ADINA`s akvarium :)

Jeg fikk lyst å starte opp denne tråden igjen. Spesielt fordi ikke så mange driver med mine favorittfisker, og kanskje jeg kan spre litt interesse og glede med disse vakre fiskene. Jeg snakker da spesielt om Midasciklider og Red Devil . Da jeg fikk 900 litern i hus var tanken allerede klar. Midasciklider sto på ønskelista. Jeg fant ut etterhvert at det er mange hybrider på markedet.. Den første midasen jeg fikk var faktisk fra Hanne S her på forumet. Min snille mann kjørte å hentet henne( frøken Marek) en sen kveld. Ikke lenge etter fikk jeg kjøpt 2 til, også fra dette forumet... som viste seg å være Red Devil. De er jo lett å ta feil av! Veldig like Så skulle den store tanken i Tam dyrebutikk halvtømmes for vann, og det ble mulig å kjøpe fisk derifra. Der gikk en aldeles fantasisk fargesprakende stor og fullvoksen Midashanne med stor pannepukkel. Denne kjøpte jeg og jeg fikk fort et lekspar.. Senere kom jeg over en nydelig orange og hvit Red Devil som fort ble en av gjengen.
Så nå har jeg et lekspar Midasciklider. Av Red Devil : To hunner og en hanne med fin pannepukkel. Disse går sammen i en 900 liter, sammen med noen Sortbelteciklider og V.Melanuras. Artene er alle terirtoriell, og tåler en trøkk.
Akvariet bør være innredet med mye åpen svømmeplass, men også en del naturlige avgrensinger Ta gjerne en titt på akvariet på profilen min! Skal legge ut noen bilder her også ettehvert.
Nå er det full lek i karet hos både Midasciklidene og V.Melanuras igjen. Jeg ble nødt til å sette inn mange flere store høyreiste røtter slik at det dannet mere naturlige grenseområder. Midas- paret har okkupert det ene hjørne i karet.. og de er flinke foreldre. Hannen kan bli veldig aggresiv ovenfor hunnen, så jeg måtte lage litt ekstra skjul for henne slik at hun kan være i fred når hun øsnker det. Hannen er så kjempestor, at det er mange steder han ikke får tak i henne...Hannen tøffer seg for de andre fiskene.. Han er helt klart ubeseiret sjefen i akvariet. Ingen tuller med han :P
Litt bilder av fiskene mine! Øverste bilde er av Midas-leksparet. Hannen er 30 cm.
åååå enda noen flere bilder!
Jeg er dessverre ikke så flink til å ta bra bilder.. men de er virkelig fargerike og vakre fisker.. Håper dere liker dem!
Midasciklider blir ofte sagt er PitBull blant tropiske fisk.. Det kan vel både være riktig og feil.. Jeg har opplevd Midaser som dreper alt som kommer av fisk i akvariet, men samtidig er så snille at jeg kan stryke på den med hendene. Aggresjonen er ofte rette mot annen fisk.. Noen velger å ha en eller to midaser alene i et kar.. Det blir oftes anbefalt.. men det kan være mulig å ha midaser med andre store ciklider (som tåler en trøkk) Et absolutt"MUST" ER DA ET STORT KAR.. minimum 720 l helst større.. syntes min 900 liter er i minste laget. Mange har de vellykket sammen med blant annet jaguarciklider, gullsøm, oscar.. det er best om fiskene settes samen når de er små.. da er det større sjans for at de vil gå overens med hverandre. Jeg har nå kombinasjon som går bra hos meg. Men det er ingen facit... men som sagt tidligere er det vikitg med naturlige avgrensninger, røtter og huler. Her har jeg ofte lek samtidig på både Midasparet og V.Melaruras.. det går stort sett uten store konflikter.. utrolig nok. Jeg prøvde en kort periode og ha Oscar i Karet, men det gikk absolutt ikke bra hjemme hos meg. Midashannen godtok ikke oscarene.. så de måtte jeg kjapt omplassere.Føler jeg har funnet kombinasjonen som virker hos meg, så har ingen planer om å øke eller forandre noe på bestanden med nye fisk.. da kan ting plutselig forandre seg. At Midaser er fargeklatter i akvariet er ikke tull.. både bøttevis med personlighet og nyskjerringhet er å se hos disse vakre fiskene.
Det var noen svære og flotte fisker
Tusen takk for det. Så koselig at du like dem. Jeg er helt betatt av disse vakre fiskene, og kan sitte i godstolen med strikketøy og litt rødt i glasset og kose meg i timesvis
Noen sjukt flotte fisker du har der ja! Blir nyskjerrig på hvordan det er å ha så store fisker i sitt hjem... Når jeg flytter ned i kjellern, selger jeg jo 3 av 4 akvarier jeg har oppe på rommet, får da har jeg sjansen til å spare opp til nytt stort kar, hvor stort trenger et akvarie for disse fiskene være? 500 og opp eller mer ? Første jeg gjør er jo såklart å få meg en 200l med scalare og cory, siden jeg er cory-scalare frelst Takker for dine svar på forhånd
Hei AkvariumBoy. Så kos at du tittet innom tråden min. Jeg vil nok tro at 500 liter kan bli i minste laget hvis du tenker på Midasciklide. Men vet om noen som har Midas i den størrelsen i 500 liter. Hun har bare 1 stor midas. Men i en 500 liter kan du ikke ha noen særlig annen fisk oppi der sammen med midasen isåfall. Det går som regel bra når midasene er små, da kan du ha flere sammen i 500 liter, men når de vokser seg større kommer også hissig temprament. De blir jo veldig fort store, og aggresive. Hannen min er på 30 cm! Anbefaler helst 720 og oppover til store midaser...Lykke til med 200 litern! Legg ut bilder etterhvert.
Egg igjen
Sitter i skrivende stund å ser på Midashunnen legger sine egg på en stor rot. Hannen svømmer tålmodig etter og gjør sin del av oppgaven. Det er så gøy å se hver gang. De andre ciklidene holder seg smart nok på god avstand.. Jeg forsøkte å filme en liten snutt, men det var ikke så lett.. de andre fiskene bare svømte foran kamera.(tenkte å legge videoklipp her) Jeg får like lyst hver gang å ta vare på yngelen og fore de opp... men jeg har ikke plass til flere... og ikke lett å bli kvitt de heller. Ikke mange som har interesse for slike fisker. Så da går alt sin naturlige gang.. eggene/yngel blir etterthvert borte.. det er ikke mulig for foreldre å passe alle sammen med så mange andre sultene ciklider i karet. Eggene blir ofte borte om natta...Litt trist å....
Noen bilder som viser nye røtter og greiner seg satt med i ca 1/3 av karet i kveld. Her kan fiskene søke fred fra midashannen.. hvis hannen blir for i ivrig. V.M ser ut til å grave veldig bak de nye røttene, og vil bli perfekt sted når de legger egg igjen. De er i full lek.
De nye røttene må undersøkes nøye.. En sortbelteciklide og V.Melanuras sirkulerer rundt. Dette er bilde av to hunner.. hannene har pannepukkel.
Var spent på om eggene var der når lyset kom på... Bilde ble dessverre dårlig, men på rota foran den flinke pappaen kan dere skimte mange egg.
Som dere kan se på bildene er Midas Amphilophus citrinellus er svært lik farge og utseende til Red Devil- Amphilophus labiatus, og noen steder fortsatt kjøpe dem som samme fisk. Jeg har selv hentet to "Midas som viste seg å være Red Devil"Men selv om disse to fiskene skiller svært lite i sitt utseende det er klart forskjelller. De er også funnet på forskjellige steder mens.. Midas kan variere fra Costa Rica til Nicaragua, er Red Devil bare finnes i den nicaraguanske innsjøer. Antallet tilgjengelige villfanget Midas har blitt redusert kraftig de siste årene, og mange som tilbys for salg i dag er faktisk en hybrid mellom disse to artene... Så det er ikke lett alltid å vite hva som er hva Jeg sliter med dette mange ganger. Men felles for disse fiskene er at de er aggresive og trenger store akvarium. De fleste har blitt oppdrettet i fangenskap og dens fargevarianter som kan er virkelig slående. De varierer i farger fra appelsiner, gule, hvite, og blandinger av disse. Fargen morph som er mest vanlig i hobbyen er en kremet gul til oransje fisk som kan ha flekker. Midas er også en av de arter som ble brukt til å utvikle dagens hybrid Flowerhorn. Men det må sies at også mange akvarister tar også avstand fra Flowerhorn pga den er menneskeskapt. Den er nå også brukt i vitenskapelige studier for atferdsforskning...:dette er bare ment som litt info for de som er intressert)
Det er virkelig fint å se den enorme omsorg foreldrene har for eggene.. det skjer aldri at begge foreldrene forlater dem samtidig. Ved mating er det en som spiser, og da blir den andre igjen og vokter eggene.. Så bytter de litt på.. Utrolig kos å se.. Jeg har aldri sett de har lagt så mange egg før.. ingen aning hvor mange det er, men rota er temmelig diger, og den er nå dekket mesteparten med egg på baksiden.
I dag måtte jeg flytte over den stripete sjokolademallen fra 400 til 900 liter.. Her vil den få mange fine steder å søke ly.. da karet er fult av store røtter.. den trives best i skjul store deler av dagen. Jeg brukte anledningen til å måle den skikkelig.. den målte hele ca 23 cm!! og er stor og tjukk he he.. Stolt! Skal legge ut noen bilder straks. Jeg lurer på hvor gammel disse kan bli.. hm..
Noen bilder av kjekkasen ) Plastboksen den ligger i har lengde på 25 cm. Er det mange som har så store mon tro? Sikkert bare jeg som ikke har sett så store før. Mulig det er masse av det. Nudlii er den uansett
I farta.. Hver krok i det nye akvarie må undersøkes..
Plecoen ute på tur ikke så ofte den forlater rota på dagtid. Jeg rakk såvidt å ta bilde føre den forsvant igjen. Glemmer hvor stor den er.. Nærmere 40 cm. Kjempefin når den slår opp ryggfinnen!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap