Balkongdam med vannfall

Jeg må innrømme at jeg var veldig usikker da jeg begynt å tegne dette. Og det var ikke bare bare å forklare fyren på Maxbo hva jeg skulle bygge. "Hø, en slags blomsterkasse." Blomsterkasse ble det, og dam på 90 L og vannfall. Alt dette på ca 2,5 m2 (eller 1,50 x 1,70 m) . Nå at det begynner å gro så synes jeg det er blitt veldig fint.
Øverst del er en vannfall jeg kjøpt i fjord på Tam Alna. Det var solgt med en liten pumpe som jeg har byttet med en fontenepumpe som løfter vannet fra en murdunk. Vannlilje er en nymphea lotus men det ser ikke ut at den ble veldig glad i utetemperatur selv om innglassert balkong holder noe høyere temperatur enn ute. Det er blitt ned til 5 grader om natten. Så jeg er kjøpt en herdig vannlilje "Aurora" men den har knapt begynt å få blader.
I vinter hadde jeg noen få reker, en del posthornsnegler, og sandsnegler i fontenedelen. I tillegg var den plantet med javamosse, riccia, og en del andre akvarieplanter. reker og posthornsnegler flyttet ned med stømmen og er fine og store. Sandsnegler tviler jeg om de klarte seg. De fleste planter ble ikke så glade å få både mye lys og lavere temperatur på en gang. Men ricia klarer seg bra. Likevel er øverste delen ganske full av alger.
Oj dette var bare genialt. Så flott...Dette må du legge inn i profilen din .....
Det så jo skikkelig fint ut det der
Tusen takk for alle yggelig komentar. Nå fikk jeg mange sakura reker fra Erik Johansen. Jeg ba om 20 men fikk litt ekstra, det var hyggelig. Jeg satt dem oppe i går men så jeg mange nedde i dag. Jeg regnet litt med det. Jeg får flytte dem oppover ettervært. Men de trenger nok noen dager til å akklimatisere til balkong temperatur (19 grader i går kveld).
Uff Heidi da sier du noe, bare gamle oppsett på min profil jeg må finne tid til å gjøre noe med det.
Artig prosjekt du har laget der. Kjempefint, og takk for at du deler med oss
så flott!! om alle hadde like gode ideer, hoho

det poldlariumet har jeg også hatt for over et år siden
Fisk
Jeg hadde tenkte å vente litt å se hvordan det går med reker men så var jeg på akvariemagasinet i går. Jeg hadde sett at det hadde vannhyasint men jeg synnes 145 kr for en litten plante var litt for mye. Så gikk jeg hjem med 6 venusfisker.
Nå fant jeg ut nettopp en annonse for flytteplanter her. Det er vel det eneste som kan hjelpe til med alger.
Jeg er forresten satt noen norsklevende krypp for å rydde opp: Asselus, døgnfluelarver, dafnier og vårfluelarver. Dafnier var det veldig få igjen av, de kommer uansett ikke til å overleve samliv med fisk selv om jeg fyller opp. Asselus og døgnfluelarver ser jeg ikke noe av, men de er bunnlevende så det er ganske naturlig. Noe må spise alger siden jeg har ikke noen i nederste balje. Men på topen er det antakligvis for mye lys. Rekerne har kommet seg ned nå. Jeg vet ikke om det vil hjelpe å fiske dem og ta dem opp. Jeg skal prøve det men de må få en uke akklimatisering først.
Inaktiv bruker
veldig fint hvor mange liter er det?
Lars Christensen Hjortland
veldig fint :) hvor mange liter er det?


90L, les første posten.
Utrolig lekkert!

Dette var kreativt, og vil nok skape god stemning og assosiasjoner på varme sommerdager
Post gjerne flere bilder, både mer detaljert og helhetlig. Hva er høyden?
Inaktiv bruker
leste heile innlegget men så aldri hvor mange liter det var :O
Den er laget av en murbalje på 90 L og en fontene som inneholder ca 30 L (bilde). Fontene er plaset på en slags bord laget av trykkimpregnert materialet. Bordet er litt over 40 cm høy slikk at den kommet på samme høyde som balje. Bordet er er liten kant på tre av sidene. Foran er det skjært en halvsirkel inn slikk at den kommer rett mot balje.
Bordet er deket av damfolje som fortsetter ned i baljen. Vannet løftes opp med en fontenepumpe fra balje til fontene og faller nedover igjen. Kommer med flere bilder senere.
Nærbilde av fontenedelen. Den hadde jeg inne i vinter og plantet med en del avlegger fra akvarieplanter. Etter flytting ute ble det en del av plantene som fikk problem kanskje mer av sollyset enn av temperatur. Selv pengetre ble solbrent og mistet blader. men det ser ut til at alt tok seg igjen ettervert. Dessverre klarer algene seg bedre enn planter. Det er en Clorophytum som står på venstre siden av fossen, da jeg satt en avlegger der ventet jeg at den skulle begynne å råtne ganske fort men det er en par måneder siden og det vokser.
Moseteppe består hovedsakelig av Riccia sammen med Javamose og litt andematt.
Http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/11183_120614231650_2.jpg
På bordet mellom fontenedelen og balje er det en kantmatte for å skjule damfolje. Matten er så dekket med steiner og planter. Jeg satt overskudd av Riccia og andemat sammen med en del planter plukket i dammer og bekker i området. Så satt jeg på noen helt lovlig amfibier og krypdyr...
Ellers er det bekkforglemmegei i en potteplante til venstre av sumpen. foran er det en skudd av lucky bambus direkt i vannet.
Så fant jeg ut at jeg kunne fjerne en del av alger manuelt da det er tråalger, det kom en del Riccia med men det er ikke så farlig. så ble det sent nok til å sette på lys.
Virkelig flott og inspirerende
Takk for at du poster dette! Kjempe flott og inspirerende. Kjekt å vite hvordan du har løst det også. Ikke bare slutt resultatet. På den måten kan andre også prøve seg
Utrolig flott! Veldig inspirerende. Og jeg som bare fnyste når jeg så disse fontene i dyrebutikken. Det ble jo skikkelig fint!
Tusen takk. Nye bilder med flytteplanter jeg fikk av Tinky for en par uker siden. De vokser fint men indrer ikke alger. Antakeligvis kan jeg ikke helt unngå algevekst på grunn av den lyse natten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap