Hansiman og marcairn med akvarium

Etter litt over én uke med et 60l kar vi fikk fra sjefen min, har vi nå etter råd fra forumet her skaffet oss et større, da vi har lært at praktbotiaen vi fikk med 60literen ikke får nok plass der.

I går fikk vi montert opp et 240liter akvarium vi fikk kjøpt brukt, og fylt på med vann.

Nå starter innkjøringsprosessen før vi setter inn noen fisker i det.

Nå har vi én praktbotia, og to Ancistrus som nylig fikk masse egg som det har blitt yngler av. Når det nye karet er klar til bruk, så fører vi disse over, og har lyst på en lite stim med fisk. Vi har tenkt på Neon- eller kardinaltetra.

Praktbotia skal vi ha noen til av så ikke den vi har blir for ensom.

Vi er begge helt nye i akvarieverdenen, så det er mye vi må lære oss for å få det til skikkelig.

Litt dårlig kvalitet på bilde, men jeg skal få noen bedre når jeg har mulighet.
Vann og de første plantene
Nå har vi fylt på vann og pumpen er i gang. Vi har fått inn de første "plantene", som består av litt gress vi kjøpte i butikken, pluss en stikling av en annen plante jeg ikke husker navnet på.

Vi kjøpte et par av de plantene som vi har en stikling av, men de står for øyeblikket i 60literen vår, med tanke på at vi ville se om gresset overlevde i det nye karet før vi plantet de og.

Vi har ikke råd til så mye planter, da Marcairn er student, og jeg starter som lærling til høsten.

Kanskje noen her i Bergen har noen stiklinger de kan avse, eller selge litt billig til oss? Da hadde vi blitt glad, og fiskene hadde fått det triveligere når de hadde fått flyttet inn.

Har lagt ved et bilde av hvordan det ser ut nå.
Velkommen velkommen

Akvarienhobbyen trenger ikke være så dyr. Det er masse man kan kjøpe privat/brukt. Følg med på rubrikken her. Er massevis av planter som selges meget billig. De kan også sendes hvis 60 liters akvariet er godt innkjørt og filteret har godt med bakterier kan du kickstarte filteret i stor karret med guffe fra 60 liters filteret. Så slipper du ventetiden
Filteret er godt brukt av forrige eier, og vannet som var i det ble tømt bare en time før vi hentet akvariet, og ble startet opp igjen samme kvelden vi hentet det, så her var det allerede en del guffe. Vi tar uansett en periode med innkjøring for å ha "øvd" det inn til neste gang vi skal starte opp et akvarium.
Noen timer uten vann er nok til at filterbakteriene dør, så dere må være ekstra obs med vannkvaliteten fremover.
Kontorstol
Noen timer uten vann er nok til at filterbakteriene dør, så dere må være ekstra obs med vannkvaliteten fremover. :-)


jepp, derfor vi velger å kjøre akvariet inn. Butikken vi var innom var tom for testing av nitrat / nitritt, men jeg skal sjekke en annen i morgen.
Mer planter
Vi var så heldige å få donert en del planter fra David fra forumet (usikker på hva brukernavnet hans er), så nå har det plutselig blitt mye mer liv i akvariet.

Vi fikk veldig mye forskjellig, og alt har blitt plantet.

Vanntestene er så langt helt supre, så vi skal prøve å finne en form for stimfisk vi kan ha i i morgen. Vi har ikke helt bestemt oss for hvilke vi vil ha enda, så vi får titte litt på butikken. Vi ser for oss det blir noen neontetra. Hvilken annen type stimfisk kan anbefales for noen som fortsatt er ny med hobbyen?

Vi tar et vannbytte i morgen før vi drar på butikken for å finne fisk.

Legger ved noen nye bilder av akvariet, vannet var litt grumsete når jeg tok dem etter plantingen.
Jeg vil heller anbefale kardinaltetra fremfor neontetra, da den stimer mye bedre, dvs. holder mer sammen
vi har sett på kardinaltetra og, så det er en mulighet å velge.

Marcairn har også veldig lyst på en kampfisk svømmende rundt. Vil dette gå bra så lenge vi venter til plantene vokser seg litt større så andre fisk har mer gjemmesteder?
Fisk
Og så har vi fått tak i fisk til akvariet vårt. Etter måling hver dag ser vi at karet var klart til å ta i mot innbyggere, med litt hjelp fra 60literen vår.

Vi var på Midtun Zoo i Bergen etter tips om at de hadde halv pris på fisker, noe som stemte helt. All fisk var 50% tilbud på.

Vi endte opp med 11 kardinal tetra, og 11 Kileflekkrasbora som stimfisk. Vi spurte om 10 av hver, men ser ut til at det ble en tellefeil, for vi fikk 1 ekstra av hver på kjøpet. =)

Vi kjøpte også 4 praktbotia med tanke på at den ene vi hadde ikke skulle være så ensom lenger. Vi var litt i tvil om de kom til å komme overens sammen med tanke på at den vi har fra før er 2 år gammel, og en god del større enn de vi kjøpte. Men etter et par minutter sammen i det nye karet så det ut til at en av de nye ble bestevenner med Tigris (den store praktbotiaen), og de 3 andre svømmer litt frem og tilbake for seg selv, men går fint med Tigris de og.

Marcairn falt også helt for en kampfisk hun så ved inngangen til akvariene i butikken, så da måtte hun kjøpe en slik og.

Alt i alt fikk vi med oss 27 fisker fra butikken, og betalte 397kr. Så vi er veldig fornøyd med det.

Vi tok også over den ene Ancistrusen vår i det nye karet, men lot all yngelen, og den skjeggete herren være igjen i 60literen inntil videre.
Mere fisk
Legger ved noen flere bilder av de nye fiskene våre - kampfisken, stimfiskene og tre av botiaene som går bananas borti hjørnet av karet. De svømmer opp og ned ved veggen nesten konstant og nå har storebror blitt med på leken også. Mon tro om de hører sirkusmusikken ute og danser til den...
Det har ikke skjedd så mye endringer i akvariet enda.

Plantene vi plantet har vokst ganske mye, og jeg har bestilt et verktøysett fra ebay som vil gjøre stell enklere. Kan gi min kommentar til settet når jeg får det da det tar litt tid å sende fra USA.

Ellers har jeg nå selv fått meg et 70l juwel-akvarium i min leilighet, så nå blir det ikke bare Marcairn som får se fisker til daglig basis.

Det kostet meg 350kr, og det er ganske skittent, så jeg må rengjøre det en del (uten såpe) før jeg kan tenke meg å ta det i bruk. Jeg håper filteret virker.

Har ikke helt bestemt meg for hvilken type fisk jeg vil ha i karet enda. Jeg er blitt veldig interessert i aquascaping og bestilte gratisboken fra ADA Norge i håp om litt inspirasjon. Boken er utrolig fin, så her er det mye lesestoff å sette seg inn i. Det haster uansett ikke med å få fisk i karet. Først vil jeg gjøre det pent før jeg tenker meg å sette inn noe fisk.

Eneste jeg vet er at det skal hovedsakelig være masse småfisk da det ser så fint ut i plantekar.
70literen
Nå har jeg brukt en god del tid med å skrubbe det nye 70liter akvariet jeg kjøpte. Alle delene har blitt vasket, og jeg tror ikke akvariet har vært så rent før på lenge. Jeg tror heller ikke det har blitt rengjort noe særlig den tiden tidligere eier hadde det.

Men, så kommer det et problem. Siden jeg ikke fikk så mye svar på spørsmålene mine fra forrige eier grunnet dårlige norskkunnskaper, valgte jeg å sette akvariet på et håndkle på badet og fylle det opp med vann. Jeg ser nå at det lekker fra en av sidene, og det ble ikke fortalt til meg, eller nevnt i annonsen at det var noen som helst lekkasje i akvariet. Så nå må jeg lære meg å tette det.

Holder det med at jeg skraper bort all overflødig silikon og legger på nytt igjen rundt kantene, eller må jeg faktisk ta fra hverandre glassplatene og gjøre alt på nytt?
Det holder å skrape vekk silikonen og legge på ny, men du må få med alt. Bruk gjerne et barberblad for å få det bort.
Da fikk jeg i går lagt på ny silikon, så har akvariet stått 24 timer mens silikonen herdet.

Fylte opp akvariet i dag, og nå er det helt tett. Supert.

Nå kan jeg endelig begynne å sette det sammen igjen og planlegge hvordan det skal se ut når jeg begynner å gå til innkjøp.

Ting går fremover. =)
Første fiskedød.
I dag morges klarte ikke Marcairn å finne kampfisken sin i 240-literen, så vi måtte finne en lommelykt og lyse i alle kriker og kroker på jakt etter han.

Etter vi løftet opp hulen som praktbotiaene bruker, fant vi han på undersiden, død.

Vi klarer ikke helt å finne ut hva som er den direkte årsaken til hans død, og de andre fiskene ser ut til å trives.

Marcairn har laget en tråd relatert til fisken i håp om å finne ut hva som kan ha skjedd, slik at vi kan forhindre det i fremtiden.

Tråden er her: Kampfisken

Det er jo trist at det skjer, men det er jo en del av akvariumshold. Takk til dere som kan bidra til hjelp for å finne ut hva som kan være årsaken.
Flere fisk
Det ser ut som om det har utviklet seg penselalger i 240literen, så vi gikk til innkjøp av to stk SAE til å begynne å rense litt på dette. Vi hadde egentlig planer om å skaffe disse fiskene fra før av da jeg hadde veldig lyst på sånne, men nå hadde vi ikke så mye valg.

Det ble også kjøpt 20stk neon tetra for å få litt mer liv i akvariet. De to stimene vi hadde blir så små når akvariet blir så stort.

Det viser seg også at det har forsvunnet to kardinaltetra, men vi klarer ikke å finne spor etter dem. Karet ble nøye sett gjennom, men det ga ingen resultater på jakten. Min teori er at de har kommet seg videre på evolusjonen og fått vinger. =)
Våre SAE har allerede startet arbeidet med å rense akvariet, og vi kan allerede se forbedring på noen av plantene.

Tetraene gikk også fint inn i akvariet, og nå er det plutselig mye mer liv overalt i akvariet, og det ser ikke så tomt ut lenger.

Legger opp noen bilder jeg tok av fiskene i helgen.
den bakgrunnen var veldig fin! Liker måten lyset treffer den på. Liker også fiskevalgene dine, hehe. Små tetra/rasbora typer er min favoritt så langt i hobbyen, hehe de har nok fin boltreplass i karet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap