Hvor mange fisker er for mye i ett akvarium?

Det er veldig mange forskjellige meninger der ute både hos privat personer og dyrebutikker. Så jeg lurer på hvor mange fisker er for mye i ett akvarium?

Selv har jeg ett Fluval Edge LED 23L og av fisker har jeg.
1 crowntail kampfisk, 5 neontetra, 4 kerritetra, 2 honning gurami, 2 dverg sommerfuglciklider, 3 sakura/kirsebær reker og 1 albino malle.

Nå syns jeg dette er mer enn nok i ett 23l, men hva syns dere?
Til og være 23l så synes jeg det er evig nok!
Alle fiskene dine trenger hver for seg større plass enn det der...

Men karet passer fint til reker, og evt til mindre stimfisker.

Hvor mange fisker en kan ha varierer veldig etter hvor store de er, hvor mye de griser, lynne, aktivitetsnivå, filtrering, vannbytterutiner, osv, osv..
Det er skremmende å lese hva du har klart å dytte ned i 23 liter!

Jeg har selv samme kar og har kun noen få C.habrosus, og en liten gruppe Black Bee reker gående i det - og jeg er egentlig bekymret for at det er for mye.
Filteret til dette karet er pinglete, synes jeg, og det er svært liten bevegelse i vannoverflaten.
Hva jeg har klart å dytte ned i akvariumet er hva jeg ble anbefalt og ha som max fisker i det akvariumet

Som sagt er jeg ganske fersk og har hatt dette i 4 mnd nå. Så jeg er litt nysgjerrig på hva som er for mye.

Pumpa måtte jeg skru ned på ganske lavt her da fiskene som svømte forbi ble slengt bortover da dem svømte forbi.
Det er uheldigvis ikke alle som er ansatt på en dyrebutikk, som kan så mye om fisk og derfor anbefaler de ting bare for å selge. Alle fiskene du har burde egentlig ha mer plass. Den eneste fisken av de du har som jeg mener du fortsatt kan beholde er kampfisken. Når du leser om fiskene du har i fiskebasen så skjønner du kanskje at de trenger mer plass.
Sommerfuglciklide - skal ha 80 liter
Neontetra skal ha 60 liter og være minst 10
Honninggurami skal ha 60 liter
Kerritetra skal ha 60 liter
Kampfisk i fiskebasen står det 60 liter men jeg synes at hvis du bare har den i akvariet og har masse planter og røtter så går det greit Vet ikke helt hvilken fisk du mener med albino-malle.
Inaktiv bruker
Tragisk mange fisk i det akvariet. Du bør enten kvitte deg med alle fiskene og kjøpe noe annet som egner seg bedre, eller kjøpe større akvarium.
Karet du har passer rett og slett ikke til noen av fiskene du har...

For kampfisken er utformingen feil, siden den er en labyrint-fisk, og overflaten er alt for liten i karet.

Synd men sant; ingen av fiskene du har vil trives i et slikt kar...
Jeg skjønner jo etter hva dere skriver og linkene i fiskebasen det er for lite for så mange fisker. Så ja, jeg må nok tynne ut en del eller lure sambo'n til ett større akvarium.

Denne albino mallen ble jeg anbefalt å ha der (se bilde).
Den ble vist ikke så stor.
Cathy
Jeg skjønner jo etter hva dere skriver og linkene i fiskebasen det er for lite for så mange fisker. Så ja, jeg må nok tynne ut en del eller lure sambo'n til ett større akvarium. Denne albino mallen ble jeg anbefalt å ha der (se bilde). Den ble vist ikke så stor.
Ser ut som en albino versjon av ancistrus sp. hvis du trykker på bilder så ser du at det er bilder av noen som ser ut sånn som din gjør På fiskebasen står det at denne trenger minst 60 liter.
Å sitere innlegget over når du svarer er unødvendig og blir bare rotete, Hansen

Det er sannsynligvis L144 du har,Cathy, og den kan bli ganske stor.
Tror ikke det er en L144, for den har sorte øyne. Hvis du ser på bildet som hun la ut har mallen røde øyne. Skal huske det med siteringen til neste gang forresten, glemte meg :P
Ja, det har du nok rett i; og den blir vel enda større?!
Det var et veldig fint akvariet syns jeg ihvertfall. Kanskje dere kan ha en mikrofisk oppi der? for eks Rubintetra eller Miniatyrrasbora, eller Boraras merah? Og/eller en gjeng kirsebærreker.. de skal nok se veldig flotte ut med mørk bunn som det du har der
-Hansen
Tror ikke det er en L144, for den har sorte øyne. Hvis du ser på bildet som hun la ut har mallen røde øyne. Skal huske det med siteringen til neste gang forresten, glemte meg :P


Men det er vel vanlig med albinoer at de har røde øyne, selv om rasen normalt sett ikke har det.
-Hansen
Tror ikke det er en L144, for den har sorte øyne. Hvis du ser på bildet som hun la ut har mallen røde øyne. Skal huske det med siteringen til neste gang forresten, glemte meg :P


Men det er vel vanlig med albinoer at de har røde øyne, selv om rasen normalt sett ikke har det.
L144 er en egen art som er gul med sorte øyne, hvis den ikke har sorte øyne er det ikke noen L144. Albino-varianten av vanlig ancistrus har derimot røde øyne, derfor er det den
Cathy
eller lure sambo'n til ett større akvarium.


Det er nok den beste løsningen. Jo større jo bedre. Akvarier kan du og kjøpe brukt her på AF. Bare husk og sjekk om silikonen i dem ser myk og fin ut og ikke gammel og hard.

Velkommen i hobbien !
Ang mallen så er det en ekte albino ettersom den har røde øyner.


Og til Roy Fredrik Pedersen, tusen takk
Ja det er nok det lureste og er allerede på jakt etter ett 190l hjørne akvarium så det bør være stort nok.
Fin papegøye du har. Hva slags art er det?
Tilfeldig bekjentskap
© Sigrid-Anette Vatne
Reklame for plussmedlemskap