Hodet under vann

240L var forsinket i transport så jeg gikk å kjøpte Edge LED 23 L fordi jeg hadde satt av helgen til akvarium ... hehehe...

Sitat fra Akvariumet( Siden) mitt:

Dette Akvariumet blir stående i tittehøyde til Sean 2år som er vår sønn ( Maria og Rolf)

De første bildene er tatt 20 timer etter at det ble fyllt med vann.

Bunnsubstrat i akvariumet består av 1 cm Plant Growth substrate fra Tropica og ca 3-4 cm med rådasand 0,8 - 1.2 mm

Midt i akvariet ligger to røtter som passet sammen og utgjorde visuelt sett en hel rot. Der hvor skjøten er passet det perfekt å feste en Anubias barteri "nana" som da er lett kilt mellom røttene uten videre festeremedie. en liten en av samme slag sitter i ett hull litt lenger frem i akvariet festet med en sten på 1 x 1 cm.
Roten ligger forøvrig midt i akvariet på venstre side og skrånende i en lett bue nesten bak til høyre hjørne.

Foran roten på begge sider og bak i venstre hjørne har jeg satt ned "Eleocharis parvula"

Bak roten og like foran i venstre kant står "Limnophila sessiliflora "

Midt bak roten har jeg plantet en "Bacopa caroliniana" ( filterinntak og varmekolbe bak)

Syntes under oppsett at selve tanken hadde lett for å gli på sokkelen.
Brukte for sikkerhets skyld en duk i plast/gummi på 0,5 mm som dekket over hele sokkelen etter at den var klipt til samme størrelse.

Dette var 19.08

I dag 25.08 målte jeg verdier på morgenen

Grove trekk så låg ph på 6,4 - 6,8
kh låg på 4
Bestemte meg for å se hvordan Bactozym var, knakk en kapsel og lot det stå til. for så etter en time å helle på med 4 ml New Aqua Life.

Målte en time senere,
No3 var 25 kanskje litt over.
No2 låg på 2

Ble i dag å fylle 240L og sette i gang prosessen med å avvenne en rot med svømming. ( derfor sten som ligger oppå) når denne Roten slutter å svømme så blir den rotertfremover slik at høyden tilsvarer 35 - 40 cm oppetter bakveggen.

Får i mellomtiden finne en litt lengre plante å sette midt mellom Echinodorus "Ozelot" og treroten.

får se hva jeg finner som ikke Crinum calamistratum floker seg for ille inn i.


I morgen blir tur for å sette inn JBL 403 og få kalibrert første runde på PH sonde
Bacopan vil ikke være i akvariet ( på vei ut )

Etter bare en uke ser jeg at bacopa'en må klippes og kanskje flyttes.


Bilde nr 1 er for en uke siden
Bilde nr 2 er fra i dag.

Denne kan vel bare klippes å stikkes i jorden/sanden om man ønsker en avlegger ???
Noen som vet ?
Roten i 240L var nesten avvent svømminga allerede.
Den fløyt opp til overflaten på ca 30 sec.

2 dager til så fjerner jeg nok stenen kanskje.
Gikk raskere enn jeg hadde tenkt.

Co2 oppe å går.
lite slange med i settet men det gikk akkurat
Ville jo ikke akkurat ha flasken med co2 hengende på veggen heller.

Ph i karet var 7,0 og ble innstillt til 6,6 og 10 minutter senere så var ph nede i 6,4 før magnet ventilen stengte tilførsell automatisk.
må nå kanskje heve kh litt slik at jeg får holdt karet på 6,6 -6.7 ved hjelp av co
mulig jeg velger auto Ph med angitt kh også.

har god tid til å sette meg inn i dette.
Råd mottas med takk

Her har det skjedd litt i 240L.

Fikk tak i en filterinsats fra ett makan akvarium som har vært i drift i 2 år ca med noen få fisk siste tiden frem til i går.

Donorakvariumet skulle avsluttes tross en frisk tilstand så jeg fikk dermed tak i bøtte for å sette filterinsatsene i og skyndte meg hjem med stasen trakk ut det som sto i hos meg, og dyttet ned den fungerende satsen fra bøtta ( under 30 min uten sirkulasjon)

Satte temp til 25 grader,
i dag fikk jeg satt inn 15 Neontetra på 2cm og
4 Praktbarber 1hann og 3 hunn på 4 cm.
ville ikke mere da karet hadde gått med bare 10 kardinaltetra siste tiden frem til avslutning.

Målte Kh til 5 ved hjelp av 5 ml og 5 dråper ( hm skiftet fargen litt på 4?
målte kh til 5 igjen med 10 ml og farge skiftet på 10 dråper.
altså prikk 5 kh( jeg fikk bare lyst til å se om den låg midt i mellom)
som var veldig nærme det jeg målte i krana

vannet ok ellers også
Ph har steget fra 6,4 (ivrig test av co2 senket ph) til 6,66
C02 satt til autoPh der Kh er plottet til 5,0. (idiell ph 6,82)

Neon og Praktbarbene ser ut til å trives greit sammens.
det var litt stress hos neon i starten,
men nå ser det allerede ut som de vet at de ikke blir sett på som mat. De lar barbene stryke rett ved siden av uten at de bryr seg om det

Det er liv i karet og Roten er fri for Ballast å ligger godt plassert uten hjelp.

Jeg klippte som sagt lenger opp, Bacopa caroliniana i Edgen og det ble såpass at jeg fikk satt de ned bakerst mot btn bakgrunnen i 240 og det ser ut som Barbene har snust på den uten å røre den. får se om de lar de andre plantene være så lenge denne får vokse godt der bak.



Du har noen rimelige fine akvarier der du !
Takker så mye for det AB
Har hatt enkle planer uten avvanserte ting.

Less is more på det store

Tenkte litt mere Fotografisk landskap på det lille slik at det kunne være stand alone uten fisk om det kneip.

Tenkte som deg at jeg skulle ha Scalarer i det store men ville ha små stimfisk også på grunn av junior skulle se mest mulig der inne. Da stoppet det liksom med tanke på scalare.

likte dine scalarer, synd med Gunnar forresten.
syntes det karet du hadde plantet var veldig. visuellt.

Koselig at du stakk innom

Rolf
Barbene er ute. Levert tilbake til dyrebutikken. De var jo værre enn kuer og kaniner.

Sverddrager og Dverg gurami er i allefall snille mot plantene.
Sverddragerne har spist opp de alger som var på anubiasen. (flott)
Treroten ligger godt på bunnen å er en fin plass å skjule seg bak.
Den har også gode egenskaper som lekeapparat da den har hull og passasjer litt her og der.


Hvilke plante er det du har der i akvariumet, tenkte på den grønne som har lange skru blader. (kanskje litt teit forklart men men)

Ellers er det ett meget vakkert akvarium du har der
Den planten du sikter til er nok
Crinum Calamistratum

Takk for flott kommentar.
Ser mere der fortiden enn på TV *S*
Ja det er mer spennende i akvariumet enn på tv'n alikevel Iallefall all den reklamen som blir sendt..

Tusen takk, likte den planten tok seg veldig fint ut i akvariumet
akkurat det jeg sa i Butikken også.

Fikk prisen når jeg betalte. (xxl str) kostet litt men verdt hver eneste krone da jeg viste hvor den skulle stå.


Regn med rundtomkring 450,- for denne str.
om jeg ikke ble lurt helt trill rundt da *LOL*
Tok ett vannbytte på ca 30 - 35% i 240 litern og fikk således spandert på fiskene en Happy hour. de lekte og hadde helt utmerket virket det som.
ble litt overasket over at ph sank i karet da vannet har den ph som det hadde ved fylling,
ph har ligget på 6,75 og kh på prikk 4.
Etter fylling så låg ph nede på 6,4 og kh låg på 3, ikke noen krise men ble klar over at vannet i springen varierer.
Justerte ned kh på co2 controllern til 3,5 og fant at da var kalkulert ph 6,67,
løste opp en liten ts. med Natron ( webzoo) i litt vann og lot dette renne sakte ned i strømmen fra pumpen. ph la seg på 6,67 *S*
Målte springvannet til kh 1 ( skal sjekke ved en senere anledning også.)

Vet ikke om tetraene følte at det var tryggest og samle seg etter at heverten var på besøk. men nå er det så samlet at det er en fryd for øyet. Trodde de stimte bra før men nå satser de på Gull i syncron.

Ser at karet ikke ser så nyplantet ut lenger ( Godt )
Ser også at planten Echinodorus osiris vokser dag for dag. ( den forstyrrer nesten fisken)
Oppdaget ett nytt blad som var kommet og foldet seg ut
Riktig som det ble sagt at den kommer med røde blad som går over til grønt.

Bilder kommer litt sånn phø om phø


PS!
Ettersom jeg følte at jeg har fått noen gode råd og tips her inne som sparte meg for litt tid og penger så valgte jeg å Bli +medlem skulle bare mangle ettersom jeg føler jeg har fått hjelp for mye mere enn hva ett årsabb. koster.

Takker derfor alle som har bidrat med Direkte svar eller tråder som jeg har hatt meget god nytte av og da indirekte bidrog økonomisk til AF

Bilder som viser att det har blitt litt fyldigere på 14 dager.

Dag1

[External Image]

Dag14

[External Image]








Gratulerer - dette ble jo bærre lækkert Herlig akvarium..
Takk for det.


Du har en utrolig herlig 900 foresten.

De store fiska der må være helt utrolig skue.
Oscar (the boss som setter øya i en) er en herlig fisk.

Men takk igjen for at du stakk innom.


Hann dvergguramien som jeg har er eksplosiv.

sitter å er litt imponert over hvor raskt den kan skifte retning eller skyte fart.
Den er en rolig å bedagelig fisk men når den bestemmer seg så er det ett under at de 2 hoene kan rekke å trekke unna men det gjør de.

Vil han henge under det bladet så må alle andre flytte seg.
Tetraene gjør han ikke noe med bortsett fra å slå i plantene slik at de skvetter unna.
Sverdragerne velger gjerne en annen retning når de ser han kommer og har "Strandpappegøyedrakten" på


Tenkehatten på

Kan guramien bli sur vist han tror jeg åpner toppen og skal gi for.
Ser nesten ut som om han føler seg lurt så blir han litt ekkel.
Eller han prøver bare å være overalt på en gang tilfelle det kom mat alikevell.

Tenkehatten av
Drev å lette etter 2 stk otto nedi 240L i dag og mens jeg lette etter de så ble jeg oppmerksom på noe som beveget seg mellom gresset mot den mørke substraten.

Jepp det var yngel. 8 stk i forbifarten.
Det må nok uten tvil være Sverddragern som har vært ute med fantestreker.
Hadde lagt merke til at ett par dager nå at de har vært litt sånn annerledes uten at jeg tenkte på det mere. ( ser nå hvorfor de ikke oppførte seg som vanlig)
Disse tror jeg vil få det litt tøft der nede. men aldri si aldri.
Masse å gjemme seg under. la nedi noen flate steiner side mot side ved gresskanten slik at de hadde ett ekstra tilfluktssted.

Får se hvordan det går.

PS Ottoene var der de også.
Legger spor etter meg, siden jeg følger tråden din. Kjempefine greier du har!
p.s. gratulerer med yngel.
Mvh Nina
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap