Sykdom i akvariet og opptimal tempratur/vannkvalitet

Vi fikk i gang vårt 54 liters akvarium i april/mai i år. Med akvariet fulgte det en Ancistrus hann. Vi har per dags dato to scalare, 2 platy, 2 sverddrage, 2 acanthocobitis botia (husker ikke navn, men hvertfall veldig like disse), 3 Trichogaster trichopterus. Jeg har ikke tatt vannprøve, men gradene ligger på 23 om jeg ikke husker feil.

Nå over til problemet. I løpet av de siste mnd har vi mistet en del fisk. Det hele startet med en guppyhann for et par mnd siden. Han ble tynn, mistet litt farge, la seg på bunnen og snurret rundt sin egen akse. Det gikk mange uker før plutselig en platy var borte (fant den altså ikke). Igjen flere uker før en platy ble slapp og la seg på bunnen. Enda en ble borte. Så ble en guppy slapp og tynn. Og nå til slutt var det en sverddrage som lå død i karet.

Jeg har lett etter fellestrekk på disse, men ikke funnet noe annet en at de blir tynne, noen over flere dager og noen over natten, og at de blir plutselig slappe. Lest en del om sykdommer, men ikke funnet noe som passer.

De tre siste døde etter at vi kjøpte nye planter, sverddragene og botia(?) for snart tre uker siden.

Har vært nøye med renhold. Aldri gått mer en maks 4 uker mellom rengjøring, for 3 uker siden bytta jeg alle filter i pumpa. Gjør også rent i grusen hver gang.

Noen som kan hjelpe oss? Jeg er helt ny på dette akvarium:/
Problemene dine er antagelig forårsaket av dårlige vannverdier, som f.eks nitritt (NO2), på grunn av overbelastning av et filter som ikke er skikkelig innkjørt. Du skriver at du byttet alle filtrene i pumpa for 3 uker siden. Det er da sannsynlig at fiskene dine dør i tur og orden på grunn av nitritt og ammoniakkforgiftning.

Et filter trenger lang tid for å bygge opp en bakterieflora stor nok til å ta unna og omdanne ammoniakk og nitritt til ufarlig nitrat. Denne prosessen kalles nitrogensyklusen. Prøv å gjøre et søk på dette på internett.

Hver gang du renser et filter og bytter svamper, må bakteriene som koloniserer filteret få tid til å bygge seg opp på nytt. Derfor er det viktig aldri å vaske svampene gullende rene eller å bytte alle på en gang. Les denne artikkelen om
vannverdier
og denne om
Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium Begge ligger under forumets artikkelsamling Akvarieskolen

Ellers synes jeg du har et altfor lite akvarium til noen av de fiskene du har, som f.eks scalarer og botia, og i sum altfor mange fisk til en 50 liter.

Det du kan gjøre som førstehjelp er å bytte ut 50% av vannet for å tynne ut giftstoffene. Dette må du gjøre hver dag helt til du ser at filteret er innkjørt på nytt, og du ikke lenger har nitritt (NO2) i vannet.

Alle akvarister bør ha måleutstyr i form av dråpetester for å følge med på vannverdiene. Grunnutrustningen er minimum: test for pH og NO2. De fleste foretrekker tester av merket JBL.

Du skriver også at du gjør rent i akvariet hver fjerde uke. Jeg vet ikke hva din rengjøring innebærer, men vanlig akvarievedlikehold er å skifte 30% vann en gang i uka, og samtidig slamme opp synlig skitt, luke planter og pusse vekk alger fra innsiden av glassene. Filteret skal ikke renses før du ser at gjennomstrømningen er tydelig redusert.

Får håpe at ting ordner seg etterhvert når du får jobbet litt med saken.
Tusen takk for svar, jeg ser jeg ikke burde stole på dyrebutikkene. Har rådført meg der både ang filter, antall fisker og hvilke slag.

Når det kommer til rengjøring fikk jeg beskjed om hver 3 uke skulle jeg bytte 1/3 av vannet. Det har jeg fulgt opp. I tillegg har jeg rengjort i grusen og pynt.

Men da skal jeg innom og kjøpe måleutstyr etter jobb, og hjem for og rengjøre akvarium

Vi har brønn på gården der jeg bor, og det ble nylig snakk om at det er mye kalsium i vannet. Er det noe jeg burde være obs på?

Ettersom du har brønn og litt usikker på hva som er i det vannet, så ville jeg ha tilsatt litt vanntilsetning hver gang du skifter vann. Mitt forslag er enten Tetra sin Aquasafe eller JBL sin Biotopol

Sjekk også hva PH ligger på slik at den er grei iforhold til de fiskene du har. Men som det allerede er nevnt, kvitt deg med Scalarene, Botiane og Guramiene. Disse er alt for stor for et 54 L akvarie. Beklager dette, men med slik stor fisk så kommer du aldri til å få det til å fungere. Og disse store fiskene kommer ikke til å ha det godt. Dette har jeg opplevd selv da jeg startet med 54 L. Ble lurt til å kjøpe to Guramier og den ene døde etter kort tid. Den andre trivdes ikke i det hele tatt, og jeg måtte gi den bort.

Det er bedre å satse på fisk f.eks Guppy, Platy, Endlers, Corydoras (men må da ha sand).
Rådet du fikk med å bytte 1/3 av vannet hver 3 uke, er helt bak mål i så lite akvarie.
Du bør nok starte med daglig vannskift framover, måle verdier.

I alle fall 2 ganger i uka på ett så lite akvarie som du har, når det er innkjørt.
Du kan også regne med å få deg en smell etter ca. 3-5 uker når du har skiftet ut filtermassen. Mange gode råd fra Zo butikker, men her er det flere av dem som overhode ikke har rede på akvarie hold.
Hans Johansen
Rådet du fikk med å bytte 1/3 av vannet hver 3 uke, er helt bak mål i så lite akvarie. Du bør nok starte med daglig vannskift framover, måle verdier.


Helt enig. Her må du ha daglige bytter av ca 30% av vannet frem til at du ikke har utslag på Nitritt lenger. Når filteret er skikkelig innkjørt (normalt først etter 2 mnd) så holder det med 1/3 bytte av vann 1 gang i uken.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap