Nitrat og ph

har 50 no3 mg/l 6,4 i ph er dette bra eller?
50 i nitrat er slett ikke bra, nei. Det er rett og slett skittent vann med mye avfallsstoffer.
Lenge siden siste vannbytte? Bytter du ikke vann regelmessig, men bare "når du kommer på det"?
En god vane i et normalt selskapsakvarium er å bytte ca 30 % av vannet en gang i uken. Dette er en grei regel som passer de fleste selskaps-kar, som gjerne har en tendens til å bli litt overbefolket og kanskje fòres litt rikelig i.
pH på 6,4 behøver ikke være feil, men det kommer an på hva slags fisker du har. Slå opp i fiskebasen på de artene du har, og se om den pH'n du har stemmer med fiskenes krav.

Nitrat-innholdet er derimot i høyeste laget. Verdien bør ligge godt under 25mg/l for at fiskene skal ha det bra. Nitratinnholdet holdes nede ved hjelp av regelmessige vannbytter, og siden nitrat er næring for planter (og alger), bør man ha godt med hurtigvoksende planter i akvariet.
Kjøpte akvairumet på fredag og fikk en 20 liter skittent vann fra en venn, som var virkelig skittent og han har en god del planter. Jeg har noen få men skal skaffe flere. Har skiftet vann en gang i går og i morrest. skal la det stå og modnes mer, men tolmodighet har jeg ikke :P og ett spørmsål til, vis jeg har ca 9 algespisere og 2 pansermaller og en pallet-ciklid og kansje noen guppyer, hvor mye mat skal jeg gi dem?
Ooops, har du kjøpt akvariet nå i helga og har allerede så mange fisker...??
Nytteløst å bare ta noe gørret vann, tro man har kulturen oppe med det. Vann med er ikke betydninga, det er hva du får med i filter guffe. Så er spørsmål når du fyller opp med fisk, ikke tålmodighet? For mange er det bare slik, hastverk er lastverk, drømmer om å ha kosen, lettstelt akvari, den blir drept i fødselen. Det er selvopplevelse for meg 30 år tilbake i tid, men vi lærer jo av våre feil
Jeg tok meg tid til å gå inn på profilen din og kikke på de andre trådene du har startet. Jeg ser at du allerede har fått mange svar med gode råd og linker til artikler du bør lese. du burde derfor ha fått de rådene du trenger for å komme i gang. Les dette omigjen. Her er link til de andre trådene dine.

Du sier at du ikke har tålmodighet, men det er det viktig å ha hvis du skal ha glede av denne hobbyen.

Å holde liv i fiskene er ikke vanskelig, hvis du først har lært deg det grunnleggende rundt, som å holde vann med gode vannverdier som fiskene kan leve i.
Nei har ingen fisker nå har tenkt og kjøpe. Vet det Tove men vis du virkelig har sedd gjennom dem så hadde du sett at det er noe feil og jeg kommer meg ikke inn på dem.
Jeg synes det er merkelig at du ikke kommer inn på trådene dine når jeg kan.

Hvis det kan hjelpe deg har jeg her funnet nyttige linker til artikler som ligger under Akvarieskolen.
Vannverdier
Oppstart av akvarium

Det er godt du ikke har fisk i akvariet ditt ennå. Nå har du anledning til å gjøre alt riktig og få filteret kolonisert med de riktige bakteriene før du kjøper fisk.
Ja, prøver og finne ut hva det er, noe feil med java eller dataen min. skal sjekke linkene. tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap