Lager nytt akvarie på 205 liter

Driver nå å lager akvarie på 205 liter. Innvendig ca 40 x 40 x 130. Lages av herdet glass i 5mm tykkelse.

Jeg kjøpte AquaSeal silikon for liming. Kjøpte små patroner, men de er så og si umulig å presse lim ut av. Derfor så jeg etter et alternativ. Tec7 er en elastisk fuge/limtype som er godkjent av næringsmiddeltilsynet, eller hva det heter. Den inneholder ikke giftstoffer, og har ca. dobbel heftstyrke som denne silikonen (28kg/cm^2 vs. 14kg/cm^2). Derfor har jeg brukt denne type lim.

Hvis denne limtypen mot formodning ikke er heldig i akvarie likevel, spør jeg: Er det mulig å legge et lag utenpå med AquaSeal silikon for å sikre mot utslipp av eventuelle skadelige stoffer?

Jeg brukte mylar-tape som spacer mellom platene, og for å koble de sammen under liming. Dette gir ca 0.1mm glippe mellom skjøtene - bare for at glassplatene ikke gnisser mot hverandre. I denne glippen, etter at limfuge er lagt på langs hjørnene, har jeg brukt tynn superlim. Denne limen migrerer i den smale åpningen i skjøtene og gir også god heft. Superlim er lagt på fra utsiden, og går ikke gjennom limfugen på innsiden.

Har videre tenkt å kjøpe profilerte aluminiumsskinner (90 grader vinkelprofil) for å sikre solid konstruksjon ved å lime på ei ramme av dette.

Mvh.

Vidar
Hei spennende kan jeg spørre hvor du har fått tak i glasset ? Sitter med en tanke om og bygge selv. Du trenger ikke og forsegle tec-7
Jeg bestilte glasset hos Glassmester Furulund i Oslo. www.furulund.no. Husker ikke hva det kostet nå, men det var omtrent halvparten av hva et ferdig akvarie koster.

Nå har jeg handlet aluminiumsprofiler for å lage ramme. Tenkte å sprøytelakkere profilene sort blank. Tror det blir bra

Leste for øvrig ei bok om at glasstykkelsen måtte være 12mm når lengde og høyde er på hhv. 130 og 40 cm. Gjelder det "vanlig" glass tro? Eller holder det med 5 mm herdet glass? Bør jeg eventuelt sette opp avstivere?

Vidar
Ja det var nok ikke dumt nei d gjelder vanlig glass. Men herdet tåler jo mye mer, men det kan bøye seg ut. Så er nok lurt og lage en avstiver øverst på mitten. Det er smart at du lager en ramme rundt for herdet glass ryker somregel når det får seg et kakk på ytterkantene. Det er svakheten.
Da prøver vi avstiver. Fant ei glasshylle vi har til overs. Jeg har nå limt på aluramme i bunn. Gjenstår sidehjørnene. På kanten på toppen har jeg tenkt å legge en slags gummi/plast list for beskyttelse.

Leste for øvrig at Tec7 ikke var så lurt å bruke (Fra en gammel tråd her siden 2010). På FAQ for produsenten av Tec7 står det at den fungerer fint, men at man må lage ramme, og vann bør ikke fylles før det har gått 7 dager etter liming.

For å fordele belastningen i bunn tenkte jeg å lime på en matte med neoprenskum. Dette har vi på jobben på Dynabel. Det holder muligens med 5mm tykkelse (Snaut 39 gram trykk pr cm^2). Den høye vekta (215 kg) når akvariet fylles opp gjør jo at den minste ujevnhet blir en punktbelastning som kanskje kan skade akvariet.

CO2 tenkte jeg å lage ved å blande vann sukker og gjær i ei 5 liters kanne. Da har jeg jevn CO2 tilførsel et par ukers tid.

Vidar
Ok beklager det viste jeg ikke har du tenkt og forsegle fugene eller tar du en sjangs?
det er nok smart og legge noe i bunnen, jeg har bare brukt isipor, akvariet står på en 100%flat plate. men det kan sikkert være lurt og legge isipor mellom akvarium og plate.

Håper du legger ut litt flere bilder etterhvert

hva slaks planter og fisk skal du satse på?
Fortsettelsen

Ramme i bunn er montert, og i dag tok jeg med neopren skum-matter fra jobben. Disse er selvklebende og sitter noe heidundrandes. Håper jeg slipper å måtte fjerne det senere.

Aluminiumsskinnene var ikke lange nok til å rekke helt rundt, så jeg lagde to stk. slik:
[ og ]

Da blir skjøten på hver kortside. Må pynte litt, men ikke værst til å sage med baufil uten støtte...

Legger nok på en list opp hvert hjørne også.

Nok om det. Her er bilder i to omganger
Resten av bildene så langt.

Skjærer vekk overskytende Tec7 først da. Siste bilde er bare eksempel på montering av skumplata...

Apropos Tec7: Jeg kommer ikke til å forsegle det. Det er godkjent til formålet, men den har ikke så elastiske egenskaper som silikon. Jeg tipper også at silikon sitter bedre på glass enn Tec7. Hefteevnene er jo ulik på ulike materialer.

Vidar
Av planter og fisk er har jeg ikke bestemt meg ennå. Det blir planter og ei pumpe først i aller fall. Lar den stå en par tre uker uten fisk så pumpa får grodd seg til med karius og baktus. Slipper uti en og annen fisk litt etterhvert. Skal ikke ha mange fisker. Har lyst på praktbotia, praktciklider, og noen sånne albinomaller (Husker aldri hva de heter).

Legger opp fiberoptikk av digitale optisle kabler som bundtes og belyses med kraftig LED. Fordeler hver fiber innunder planter og pynt. Tror det blir stilig når mørket faller på.

Ellers blir det 8 - 10 GU10 LED pærer til normal belysning.

Vidar
Dette ser utrolig bra ut og veldig kjekt er spent på det ferdige resultatet! Jeg har aldri prøvd gjær og sukker legger du slangen ned i sanden da eller rett ut i akvariet ?har veldig lyst og prøve dette selv.
Gjæringen varierer med blandingsforholdet mellom gjær og sukker i vannet. Dette må nesten prøves fram. Jeg har fått tips om å montere utløpet på CO2-slangen inntil pumpa så CO2 fordeles jevnt i vannet via vannstrømmen fra pumpa. Dette vil jo medføre at pumpa ikke pumper bare vann. Noen mener at det vil slite ekstra på pumpa, og andre mener noe annet.

Mye planter vil ta opp mye CO2 og "spise opp" karbonet, og slippe fri oksygenet. Dette gjør også at plantene "vinner" over algene. Plantene tar mer av næringen i vannet så algene ikke vokser så mye.

For mye CO2 er jo veldig bra for plantene, men fisken vil nok ikke like det helt. Det er nok viktig å finne en balansegang mellom CO2 opptaket i plantene og mengde CO2 som slippes ut i vannet.

Vidar
Her er bilde av en Tos Link digital optisk kabel. Den er 3 meter lang. Den ene enden peker mot LED-blitzen på mobilkamera samtidig som blide av den andre enden blir tatt. Det blir da litt lys selv gjennom en relativt svak LED som på mobilkamera.

Kjøpte 5 kabler på 3 meter hver. Disse skal altså ned i akvariet som bakgrunnsbelysning. Da trenger jeg heller ikke å tenke på at fisken får strøm i seg

Vidar
Da har jeg forberedt LED-fiber belysning. Boret et hull til hver LED inni pæra og putta inn optisk kabel i hvert hull. Tror dette blir bra.

Her er youtube video med en litt sterkere LED


Vidar
Neoprenmatte er for øvrig satt på i bunn.
Fylte akvariet med vann i dag. Ga meg 5cm fra randen. Glasset på langsiden er for tynt. Det buler ut ca 5-6 mm fra normalposisjon i midten. Må nok stives opp en del ja.
Sp.målet er om det går an på en pen måte. Tar imot forslag med takk.

Vidar
Her er Google Scetchup tegning av det endelige resultatet. Det blir visst en pause fra selve bygginga nå siden andre ting er litt viktigere.

Det blir altså en ramme på toppen. Denne ramma er det spor i som passer ned på glassidene. Et lokk på toppen igjen gir adgang til vannbytte, mating, og rensing.

Vidar
Hei synes akvariummet ser utrolig flott ut til og være hjemmelaget. veldig trist at det buler, jeg kan ikke komme på noe. eneste er kankje og legge til exstra glass på begge langsidene. el demontere og finne tykkere glass?
Ramma på toppen blir solid. Den har spor som gjør at den kan tres nedpå overkanten slik at glasset holder seg snor rett uansett hvor mye vann det er oppi der. Skal limes selvsagt.

Testet en plankebit som jeg laget to hakk i, og som passet på tvers av akvariet for å holde glasset på plass. Da jeg fylte akvariet med vann til randen var det omtrent ikke tegn til buling i det hele tatt. Det virker lovende at det ikke er vanskeligere å rette på dette enn som så. Jeg blir nok ferdig med det. Må bare få unna en rekke andre gjøremål først - som å innrede 2. etg. ferdig så akvariet får en fin plass å stå

Flere bilder kommer ettersom byggingen går framover.

Vidar
Stilig =)

Men jeg ville ikke brukt silikon, da den tåler f.eks saltvann dårlig.
Bedre med akryl eller noe, som også er overmalbar.
Hei

Spennende prosjekt. Har vert inne på tanken selv.

Kan jeg få spørre om hva dette har kostet når det er ferdig?
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap