Nybegynner som trenger hjelp!

Hei til alle eksperter der ute. Har nettopp anskaffet meg et Juwel 60 liters akvarium. Hensikten med akvariumet er jo en liten barndomsdrøm som jeg endelig har fått til, og at man ønsker et akvarium hvor fiskene trives i.

Holder akkurat for øyeblikket på med innkjøringen av akvariumet. Kjøpte alt utstyret nytt. Har lest litt på forumet at man ikke er så positiv til Tetra Aquasafe, men dette ble jeg desverre anbefalt av selger på butikk. Jeg helte så dette oppi akvariumet sammen med vannet da jeg fylte det. Hvordan ser dere på dette? Til nå har innkjøringen vart i 3 dager. Når bør man begynne å teste vannet? Og hvor lenge skal selve innkjøringen vare? Føler det er utrolig mange forskjellige svar på hvor mange uker innkjøringen skal vare. Selve målingen av nitrit skal vel ikke gjøres før man har fått fisker? Til slutt når skal man rense filteret til vannpumpen? Skal dette gjøres i innkjøringen, eller kan man vente til man har fått fisker? Takker for svar

Legger til et bilde av akvariumet. Tenkte å få litt mer inventar når jeg får fisker, men dette er vel litt begrenset siden akvariumet ikke er så stort? Er litt urolig for planten om den har det bra. Føler den har blitt litt stygg i det siste. Ellers holder vannet 26 grader. Har lyset på i 12 timer til dagen, og vannpumpen går på max.

Akvarium: Juwel 60 liter
Vannpumpe: Eheim 2010 - http://www.petworld.no/no/artiklar/eheim-2010-innvendig-filter.html
Varmekolbe: Aquael Easyheater 75w - http://www.fish-fish-fish.com/aquael-easy-heater-75w-2504-p.asp
ville helst ikke hatt lyset på 12 timer om dagen, fiskene trenger ikke så mye lys. Jeg har på 7 timer om dagen. Mer lys, mer alger....
Aquasafe er ihvertfall ikke farlig...men det er ikke noe must de fleste steder her i Notge. Noen vannverk bruker fortsatt klor til vannrensing, og da har det en misjon med Aquasafe, hvis du ikke gidder å lufte vannet over natten for å få ut eventuell klor fra vannet.

Bruker du salmiakk-metoden til å kjøre inn akvariet ? Dette er den enkleste metoden for innkjøring, og ingen fisk må lide seg gjennom nitritt-toppen. I så fall er det viktigst å holde øye med ammoniakk-verdien, særlig etter ca 7-10 dager, slik at denne holdes konstant mens nitritten stiger. En innkjøring fra scratch tar ca.5 uker, mindre hvis du kan få overført filterbakterier fra et annet friskt akvarium. Innkjøringen er ferdig når filterbakteriene klarer å håndtere 5ppm med ammoniakk på 24 timer...slik at all NH3/NH4 er omdannet til nitritt og så til nitrat. Dette er på en måte testen filteret bør bestå før man slipper inn fisk.

Under innkjøringen bør man absolutt la filteret være i fred, slik at de gode bakteriene får etablere seg uten forstyrrelser.

Hvordan du velger å innrede er etter din egen smak og hva slags fisk du har tenkt å holde. Bare EN plante er fryktelig lite i et 60-liters akvarium, fiskene trenger planter for å ha godt med skjulesteder hvor de kan trekke seg tilbake.
12 timer med lys i innkjøringen høres litt mye ut for meg, det vil nok resultere i en del algevekst.

Lykke til videre, og bare spør hvis det er noe du lurer på...mange hjelpsomme akvarister her på AF !

Også uten salmi vil du få filterbakterier, du trenger bare enda mer tålmodighet. Det viktigste er (som allerede nevnt) å være forsiktig med dem. Ikke forstyrr et filter så sant du ikke må, for da vil du også tynne ut kolonien av bakterier. Om du velger innkjøring med tomt akvarie og ingen fisk så ville jeg begynt å sjekke nitritt-verdier etter 4-5 uker.

Om den er på null kan du forsiktig begynne å ha i fisker, noen få av gangen og ikke for for mye i starten siden bakteriekolonien må rekke å vokse i takt med den økte belastningen.

Jeg stemmer også for litt flere planter, fiskene liker å ha noe å gjemme seg i, de føler seg tryggere og merkelig nok gjør det at du ser dem mer og de får flottere farger. Titt litt på akvariene til folk som virker erfarne her inne, så ser du hva vi mener med "mye planter". Om du har noen hurtigvoksende planter så vil de også hjelpe mot alger, noe de fleste nye akvarier plages med. Plantene vil bruke opp næringen i vannet som elleres ville gått til algevekst.

Forøvrig anbefaler jeg å starte din egen personlige tråd, så har du en plass å dele både bilder, spørsmål, sorger og gleder i akvarieverdenen
SilverShaded
Aquasafe er ihvertfall ikke farlig...men det er ikke noe must de fleste steder her i Notge. Noen vannverk bruker fortsatt klor til vannrensing, og da har det en misjon med Aquasafe, hvis du ikke gidder å lufte vannet over natten for å få ut eventuell klor fra vannet. Bruker du salmiakk-metoden til å kjøre inn akvariet ? Dette er den enkleste metoden for innkjøring, og ingen fisk må lide seg gjennom nitritt-toppen. I så fall er det viktigst å holde øye med ammoniakk-verdien, særlig etter ca 7-10 dager, slik at denne holdes konstant mens nitritten stiger. En innkjøring fra scratch tar ca.5 uker, mindre hvis du kan få overført filterbakterier fra et annet friskt akvarium. Innkjøringen er ferdig når filterbakteriene klarer å håndtere 5ppm med ammoniakk på 24 timer...slik at all NH3/NH4 er omdannet til nitritt og så til nitrat. Dette er på en måte testen filteret bør bestå før man slipper inn fisk. Under innkjøringen bør man absolutt la filteret være i fred, slik at de gode bakteriene får etablere seg uten forstyrrelser. Hvordan du velger å innrede er etter din egen smak og hva slags fisk du har tenkt å holde. Bare EN plante er fryktelig lite i et 60-liters akvarium, fiskene trenger planter for å ha godt med skjulesteder hvor de kan trekke seg tilbake. 12 timer med lys i innkjøringen høres litt mye ut for meg, det vil nok resultere i en del algevekst. Lykke til videre, og bare spør hvis det er noe du lurer på...mange hjelpsomme akvarister her på AF !


Hei, Takker for svar og hjelp Bruker ikke salmiakk-metoden. Har desverre ikke noe kunnskap om denne metoden. Hvordan fungerer dette? Tror ikke jeg har mulig til å få filterbakterier fra et annet akvarium, siden jeg ikke kjenner noen som har et akvarium.

Ja, synes selv det var litt lite med en plante. Skal skaffe meg flere planter. Hva synes dere er best. Ferdigplantet planter som jeg har kjøpt, eller planter som man planter selv? Blir vel gjerne litt vanskelig å planter planter nå når jeg har fult med vann i akvariumet? Har også endret timer med lys. Har rundt 7 timer nå
siande
Også uten salmi vil du få filterbakterier, du trenger bare enda mer tålmodighet. Det viktigste er (som allerede nevnt) å være forsiktig med dem. Ikke forstyrr et filter så sant du ikke må, for da vil du også tynne ut kolonien av bakterier. Om du velger innkjøring med tomt akvarie og ingen fisk så ville jeg begynt å sjekke nitritt-verdier etter 4-5 uker. Om den er på null kan du forsiktig begynne å ha i fisker, noen få av gangen og ikke for for mye i starten siden bakteriekolonien må rekke å vokse i takt med den økte belastningen. Jeg stemmer også for litt flere planter, fiskene liker å ha noe å gjemme seg i, de føler seg tryggere og merkelig nok gjør det at du ser dem mer og de får flottere farger. Titt litt på akvariene til folk som virker erfarne her inne, så ser du hva vi mener med "mye planter". Om du har noen hurtigvoksende planter så vil de også hjelpe mot alger, noe de fleste nye akvarier plages med. Plantene vil bruke opp næringen i vannet som elleres ville gått til algevekst. Forøvrig anbefaler jeg å starte din egen personlige tråd, så har du en plass å dele både bilder, spørsmål, sorger og gleder i akvarieverdenen:)


Hei, Takk for hjelpen Tror jeg velger den måten du sier her. Dette er vel den måten er kanskje lettest for meg. Veldig varierende på hva folk i dyrebutikker sier på hvor lenge en innkjøringen skal vare har jeg merket. Har på det minste fått høre en uke. Veldig rart, siden det er så stort avvik fra 1 til 4-5 uker. Planen som jeg har er i første omgang er å teste vannet hos en dyrebutikk når det har gått 4-5 uker. Så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe meg sånn tester for nitrit osv.

Skal ellers få fikset flere planter i akvariumet. Hva tror du er best. Ferdigplantet planter som den planten jeg har, eller planter som jeg planter selv. Kanskje litt vanskelig nå når jeg har akvariumet fult med vann eller? Bør jeg kjøpe planter nå, eller vente til jeg har innkjøringen på plass og får fiskene? Er redd for at plantene jeg kjøper før blir brune.

iamolemartin
Veldig varierende på hva folk i dyrebutikker sier på hvor lenge en innkjøringen skal vare har jeg merket. Har på det minste fått høre en uke. Veldig rart, siden det er så stort avvik fra 1 til 4-5 uker. Planen som jeg har er i første omgang er å teste vannet hos en dyrebutikk når det har gått 4-5 uker. Så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe meg sånn tester for nitrit osv. Skal ellers få fikset flere planter i akvariumet. Hva tror du er best. Ferdigplantet planter som den planten jeg har, eller planter som jeg planter selv. Kanskje litt vanskelig nå når jeg har akvariumet fult med vann eller? Bør jeg kjøpe planter nå, eller vente til jeg har innkjøringen på plass og får fiskene? Er redd for at plantene jeg kjøper før blir brune.


Les litt i akvarieskolen , det står mange kloke ord der, du er ikke den første som starter opp akvarie og trenger litt hjelp Det står også om salmimetoden i en artikkel et sted, det er forsåvidt en veldig god metode, men om man er fersk så kan den føles som mye fremmed.
Noen anbefalte artikler til å starte med er Vannverdier og Oppstart av akvarium. Om du setter deg godt inn i de to vil du unngå mange sorger.

En uke er bare tøys. Minimum 4 uker, dette fordi du vil få en bakteriekultur til å trives og vokse seg stor og fin. Den kommer ikke over natten. Det står mer om det i artikkelsamlingen om du vil lese litt og forstå hvordan filteret fungerer (anbefales!).

Jeg ville like gjerne kjøpt meg egene tester med en gang. Du trenger dem og sparer ingenting på å betale dyrebutikken for å teste vannet for deg de første ukene. De viktigste testene å ha er Nitritt (NO2), og pH. Aller helst burde du også ha GH, KH og amoniakk, det er veldig nyttige verdier å kunne kontrollere. Velg dråpetester heller enn slike "kjekke" strips som måler alt mulig på en gang, de er svært lite presise.

Jeg ville plantet akvariet nå. Da er det ingen fisk å stresse, du får tilført levende organismer som vil brytes ned og gi filteret ditt litt næring å jobbe med og du unngår full algeinvasjon. De blir sjeldent brune, og om de blir det så har det ingenting med fiskene å gjøre. Å plante dem mens det er vann i karet er ikke noe problem, du blir litt våt på henda, men du ser også best hvordan det blir seende ut.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med dette :"Ferdigplantet planter som den planten jeg har, eller planter som jeg planter" Er den du har på ei rot? Flesteparten av planter trives best i sand/grus. Om de står i potter med steinull rundt seg så må du fjerne den før du planter dem, de trives dårlig med det og steinull fiber i vannet vil irritere gjellene til fisk. Sats på planter som er beskrevet som lette å holde og hurtigvoksende. Hygrophilia corymbosa "siamensis" (eller noe slikt noe, jeg har ikke minen som en elefant) er vanlig å finne i de fleste butikker, den sprer seg raskt, vokser fort og er ofte billig. Hornblad er kjekk også som flyteplante, eller cabomba, den can brukes som både flyteplante og festet nede i grusen. Ellers er det mengder av artige planter, noen er mer glad i plantene enn fisken tror jeg Du kan også titte på Rubrikk her på AF og se, mange akvarister selger plantene de luker når det gror for godt, og det er MYE billigere enn i butikk.
siande
[QUOTE=iamolemartin]Veldig varierende på hva folk i dyrebutikker sier på hvor lenge en innkjøringen skal vare har jeg merket. Har på det minste fått høre en uke. Veldig rart, siden det er så stort avvik fra 1 til 4-5 uker. Planen som jeg har er i første omgang er å teste vannet hos en dyrebutikk når det har gått 4-5 uker. Så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe meg sånn tester for nitrit osv. Skal ellers få fikset flere planter i akvariumet. Hva tror du er best. Ferdigplantet planter som den planten jeg har, eller planter som jeg planter selv. Kanskje litt vanskelig nå når jeg har akvariumet fult med vann eller? Bør jeg kjøpe planter nå, eller vente til jeg har innkjøringen på plass og får fiskene? Er redd for at plantene jeg kjøper før blir brune.


Les litt i akvarieskolen , det står mange kloke ord der, du er ikke den første som starter opp akvarie og trenger litt hjelp Det står også om salmimetoden i en artikkel et sted, det er forsåvidt en veldig god metode, men om man er fersk så kan den føles som mye fremmed.
Noen anbefalte artikler til å starte med er Vannverdier og Oppstart av akvarium. Om du setter deg godt inn i de to vil du unngå mange sorger.

En uke er bare tøys. Minimum 4 uker, dette fordi du vil få en bakteriekultur til å trives og vokse seg stor og fin. Den kommer ikke over natten. Det står mer om det i artikkelsamlingen om du vil lese litt og forstå hvordan filteret fungerer (anbefales!).

Jeg ville like gjerne kjøpt meg egene tester med en gang. Du trenger dem og sparer ingenting på å betale dyrebutikken for å teste vannet for deg de første ukene. De viktigste testene å ha er Nitritt (NO2), og pH. Aller helst burde du også ha GH, KH og amoniakk, det er veldig nyttige verdier å kunne kontrollere. Velg dråpetester heller enn slike "kjekke" strips som måler alt mulig på en gang, de er svært lite presise.

Jeg ville plantet akvariet nå. Da er det ingen fisk å stresse, du får tilført levende organismer som vil brytes ned og gi filteret ditt litt næring å jobbe med og du unngår full algeinvasjon. De blir sjeldent brune, og om de blir det så har det ingenting med fiskene å gjøre. Å plante dem mens det er vann i karet er ikke noe problem, du blir litt våt på henda, men du ser også best hvordan det blir seende ut.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med dette :"Ferdigplantet planter som den planten jeg har, eller planter som jeg planter" Er den du har på ei rot? Flesteparten av planter trives best i sand/grus. Om de står i potter med steinull rundt seg så må du fjerne den før du planter dem, de trives dårlig med det og steinull fiber i vannet vil irritere gjellene til fisk. Sats på planter som er beskrevet som lette å holde og hurtigvoksende. Hygrophilia corymbosa "siamensis" (eller noe slikt noe, jeg har ikke minen som en elefant) er vanlig å finne i de fleste butikker, den sprer seg raskt, vokser fort og er ofte billig. Hornblad er kjekk også som flyteplante, eller cabomba, den can brukes som både flyteplante og festet nede i grusen. Ellers er det mengder av artige planter, noen er mer glad i plantene enn fisken tror jeg Du kan også titte på Rubrikk her på AF og se, mange akvarister selger plantene de luker når det gror for godt, og det er MYE billigere enn i butikk.

Hei. Takk igjen Oki. Skal da la akvariumet innkjøres i hvertfall i 4 uker. Jeg takker for linken du ga meg. Den virket veldig bra. Skal gå til innkjøp av egen dråpetester også tenker jeg. Har du noen tips på hvor man kan kjøpe slik dråpetester på nett? Er vel bedre pris der en i butikk?

Da skal jeg ordne mer planter også Det jeg mener med "ferdigplantet" plante er at den planten jeg har kjøpte var ferdigplantet i treet. Så jeg trengte ikke å plante den selv, men kunne bare sette den sammen med treet i akvariumet. Var vist noe nytt som butikkene solgte ble jeg forklart. Skulle vist holde lengre, og det var ikke like mye arbeid. Litt vanskelig å forklare, men skal prøve å finne ut av det Ellers sånn ball som man har i akvariumet. Er det noe å anbefale?
Ang planter så kan du jo ta en titt her inne på rubrikk, er langt billigere her enn dyrebutikken iallfall.
Ellers så kan du jo titte innom nettbutikker som:
webzoo.no
aquamanias.no
dahlsdyrerike.no
akvariekjellern.no
Både for planter og dråpetester.
iamolemartin
Det jeg mener med "ferdigplantet" plante er at den planten jeg har kjøpte var ferdigplantet i treet. Så jeg trengte ikke å plante den selv, men kunne bare sette den sammen med treet i akvariumet. Var vist noe nytt som butikkene solgte ble jeg forklart. Skulle vist holde lengre, og det var ikke like mye arbeid. Litt vanskelig å forklare, men skal prøve å finne ut av det :) Ellers sånn ball som man har i akvariumet. Er det noe å anbefale?


Det er noen planter som trives bedre med røttene oppe av sanda på ei rot, de selges som oftest på røtter til store penger. Å plante andre planter tar ikek mange minuttene heller. Du får titte litt rundt og se om du finner noen du liker Slik ball, kan det være en moseball? jeg synes de er stillige,men den hjelper nok ikke så mye på å ta unna all næringen, de vokser ikke voldsomt raskt.
siande
[QUOTE=iamolemartin]Det jeg mener med "ferdigplantet" plante er at den planten jeg har kjøpte var ferdigplantet i treet. Så jeg trengte ikke å plante den selv, men kunne bare sette den sammen med treet i akvariumet. Var vist noe nytt som butikkene solgte ble jeg forklart. Skulle vist holde lengre, og det var ikke like mye arbeid. Litt vanskelig å forklare, men skal prøve å finne ut av det :) Ellers sånn ball som man har i akvariumet. Er det noe å anbefale?


Det er noen planter som trives bedre med røttene oppe av sanda på ei rot, de selges som oftest på røtter til store penger. Å plante andre planter tar ikek mange minuttene heller. Du får titte litt rundt og se om du finner noen du liker Slik ball, kan det være en moseball? jeg synes de er stillige,men den hjelper nok ikke så mye på å ta unna all næringen, de vokser ikke voldsomt raskt.

Oki Takk for tips Ja, var sånn moseball jeg tenkte på. Hvis det ikke hjelper mot noe er det kanskje ikke så mye vits å kjøpe det.
Har du noe kunnskap på forskjellen på JBL og Tetra testere? Hva anbefales. Tenkte enten å kjøpe sånt sett http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1876&pageId=425 , eller Tetra pakkene som dette: http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1828&pageId=425 . Står liksom ikke noe om dette er strips eller dråper. Ellers blir det JBL som jeg bør kjøpe?

Ellers så jeg en plantepakke som var på salg nå. Hva tror dere om denne? http://akvariekjellern.mamutweb.com/Shop/Product/PLANTEPAKKE-10-PLANTER-Akvariekjellerns-utvalg/8001003
Det er vel en nokså alminnelig oppfatning at JBL sine dråpetester er å foretrekke. Du "må ha" NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH.

Ville definitivt ikke kjøp plantepakker der man ikke kjenner innholdet. Da risikerer man å få planter som overhode ikke passer til eget formål....for store, for små, for lyskrevende, for sentvoksende, nei kjøp noe du vet hva er
Dråpetester
Hei igjen,

Skal kjøpe meg noe vanntesterutstyr, og trenger litt hjelp. Tenkte å kjøpe på aquamanias, siden de er best på pris av det jeg har funnet. Men her kommer problemet. Ser på JBL sine produkter og tenkte å gå for de, men det står så lite info om de. Feks "JBL PH Test 7,4 - 9,0" osv osv. Hva betyr det "7,4 - 9,0" feks? Det er jo forskjellige varianter av det. Hva skal jeg kjøpe? Er dette dråpetest?

http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=22&subkategori2=166
Ph er en måle-enhet på vannets surhetsgrad, og forteller oss om vannet er surt eller basisk. Skalaen går fra 0 (eller er det 1?) som det laveste og sureste, og til 14 som er basisk og høyeste ph. Midt på skalaen har vi 7, som regnes som nøytralt, og derfor også et godt utgangspunkt for veldig mange fisk trives i det.

Den testen du nevner, retter seg spesielt mot akvarister som er kjent med at de har litt høy ph verdi i vannet hjemme eller driver med fisk som skal leve i vann med høy ph. Den gir litt mere nøyaktige måleresultater når testen kan konsentrere seg om en del av skalaen bare, altså ph-verdiene som ligger mellom 7.4 og 9. Det samme gjelder den andre testen som er for mere surt vann, den måler mellom 6.0 og 7.6. De to testene gir test-svar med 0.2 nøyaktighet. Den mest nøyaktige av dråpe-testene.

Siden du er helt fersk og ennå ikke vet noe om vannet hjemme hos deg og hvor ph'en ligger der, og kanskje heller ikke hvilken ph-verdi du vil satse på i fremtiden, så bør du velge den mest generelle ph-testen JBL har; den som det står ph 3.0-10.00 på. Denne gir noe mindre eksakte svar, og måler i 0.5 nøyaktighet. Greit nok, så kan du heller spesifisere bedre senere når du er mer erfaren og kanskje litt mer opptatt av hva slags vann du har til fiskene (hvis du begynner å satse på spesielle arter som krever spesielle vannverdier osv).

Sett gjerne inn et par planter til i akvariet, det er med på å mate filteret og filterbakteriene nå i innkjøringsfasen. Mye biologisk nedbrytbart materiale er BRA nå, det gir nok næring til filterets bakteriekoloni som nå skal vokse og utvikle seg, og hjelpe deg med å holde akvarievannet biologisk rent for fiskene
Synes i grunnen ikke man kan få nok planter i et akvarium, jeg De fleste fisk trives med å kunne stikke seg bort litt, og selv synes jeg det er mye mer spennende å se inn i et akvarium der man har litt diverse planter å se på og kanskje måtte lete litt før man ser fiskene. De liker å gjemme seg som regel, og det kan få dem til å føle seg tryggere - dermed øker trivselen.

Planter er også forbrukere av et stoff som heter nitrat. Nitrat er rett og slett forurensning, og sluttproduktet i nedbrytningsprosessen i et akvarium. Litt nitrat er ok, den kan godt ligge mellom 10 og 20. Men for høy nitrat og over tid, kan virke giftig for fisk. Siden planter bruker nitrat (noe av det) som et næringsstoff, hjelper plantene deg der,ed å holde vannet renere. Vi skifter vi vann jevnlig for å holde nitratnivået nede.

Som regel er en grei tommelfingerregel i et selskapsakvarium å skifte rundt en tredjedel av vannet en gang i uka. Bruk kaldt vann.
KJØP EGNE BØTTER til akvariebruk, bruk aldri husets rengjøringsbøtter! Det er livsfarlig for fisk, og selv ørsmå rester av rengjøringsmidler kan drepe fiskene. Så, egne bøtter må til, og kjøp gjerne et par -tre stykker i samme farge, som da er en ANNEN farge enn den fargen husets rengjøringsbøtte har. Da ser du lett forskjell, og kan informere husets evt øvrige medlemmer om at f.eks. "disse grønne bøttene er KUN til akvariet!"
Sier i fra med store bokstaver for å understreke viktigheten av å unngå alle former for rengjøringsmidler i akvariesammenheng, da det er så utrolig giftig. Spesielt akvarie-reker tåler ingenting av det, ingenting, før de dør.


Kan hende det blir oftere vannbytte i starten, det opplever de fleste, da man er litt uerfaren med mengde fôring og antall fisk, og dynger nedi med begge deler i altfor stor mengde... Dette fører ofte til nitritt-oppblussinger og forgiftninger. Nitritt er ren gift for fisk, og et tegn på at noe er galt kan man i blant se som at fiskene henger i overflaten av vannet og liksom gisper. Dette er et typisk tegn på begynnende nitritt-forgiftning.
Som regel kommer det av enten en overfôring, et altfor nytt filter eller for lite filter i forhold til antall fisk og antall liter vann. Nitritt ser man gjerne i begynnelsesfasen og ofte i starten rett etter at man har satt inn fisk, et tegn på at man har satt inn for mange fisk på en gang. Skift da vann, mål nitritt på nytt og sjekk at den er null. Den skal alltid være null. Vannbytter er det eneste som hjelper, så ikke kjøp et eller annet kvakksalver-greier på flaske som zoobutikkens ansatte påstår at du "bare må ha"....! De funker IKKE.

Når akvariet ditt er innkjørt i fire til fem uker, skift vann for første gang (ikke skift noe i innkjøringsperioden!). Så kan du ha i de første par fiskene. Tenk litt igjennom hva du vil ha, for husk at du skal ha fisk som vil trives i de vannverdiene du har. Det lar seg gjøre å heve eller senke ph-verdien med diverse midler, samme med gh-verdien (hardheten i vannet), men for en nybegynner blir det litt mye styr å skulle gjøre det. Så til og begynne med; mål ph i vannet du har naturlig, og innrett dine fiskevalg etter det. Mye enklere, du slipper å tilpasse noe som helst.
Velg kun noen få fisk til å begynne med. Et par, eller hvis de er veldig små: en liten gruppe.

Har du sett deg ut noen fisk du liker eller har lyst på allerede? Du kan legge ut navnene på dem her, så får du hjelp til å vite om de passer til ditt vann eller ikke. Du må da selvsagt ha vanntestere i hus først og måle vannverdiene (og oppgi dem her), sånn at folk kan svare på om fiskene passer til det.

Det er utrolig lett å trå feil i starten mht fiskevalg. Zoobutikkens ansatte står der og skal selge, og sier "jada" til alt du spør om. "Den passer så fint, så".
Det er veldig mange nybegynnere som marsjerer inn i butikken, peker ut den tøffeste fisken de ser og skal ha den. Samme søren hva slags vann de har hjemme, og likegyldig hvor STOR fisken faktisk blir etterhvert.... Å velge en fisk med ordet "hai" i navnet sitt - klassisk blemme!

Se i butikkens akvarier, skriv ned fiskenes navn på de du liker, gå hjem og SPØR HER før du kjøper. Da vil du få ærlige svar fra folk som ikke er ute etter å selge deg noe og tjene penger på deg.

Puh! Dette ble langt gitt.... jeg var visst litt i skrivehumør i kveld. Håper dette hjalp litt...

mona o
Ph er en måle-enhet på vannets surhetsgrad, og forteller oss om vannet er surt eller basisk. Skalaen går fra 0 (eller er det 1?) som det laveste og sureste, og til 14 som er basisk og høyeste ph. Midt på skalaen har vi 7, som regnes som nøytralt, og derfor også et godt utgangspunkt for veldig mange fisk trives i det. Den testen du nevner, retter seg spesielt mot akvarister som er kjent med at de har litt høy ph verdi i vannet hjemme eller driver med fisk som skal leve i vann med høy ph. Den gir litt mere nøyaktige måleresultater når testen kan konsentrere seg om en del av skalaen bare, altså ph-verdiene som ligger mellom 7.4 og 9. Det samme gjelder den andre testen som er for mere surt vann, den måler mellom 6.0 og 7.6. De to testene gir test-svar med 0.2 nøyaktighet. Den mest nøyaktige av dråpe-testene. Siden du er helt fersk og ennå ikke vet noe om vannet hjemme hos deg og hvor ph'en ligger der, og kanskje heller ikke hvilken ph-verdi du vil satse på i fremtiden, så bør du velge den mest generelle ph-testen JBL har; den som det står [URLBLOCK1] på. Denne gir noe mindre eksakte svar, og måler i 0.5 nøyaktighet. Greit nok, så kan du heller spesifisere bedre senere når du er mer erfaren og kanskje litt mer opptatt av hva slags vann du har til fiskene (hvis du begynner å satse på spesielle arter som krever spesielle vannverdier osv). Sett gjerne inn et par planter til i akvariet, det er med på å mate filteret og filterbakteriene nå i innkjøringsfasen. Mye biologisk nedbrytbart materiale er BRA nå, det gir nok næring til filterets bakteriekoloni som nå skal vokse og utvikle seg, og hjelpe deg med å holde akvarievannet biologisk rent for fiskene :-) Synes i grunnen ikke man kan få nok planter i et akvarium, jeg :) De fleste fisk trives med å kunne stikke seg bort litt, og selv synes jeg det er mye mer spennende å se inn i et akvarium der man har litt diverse planter å se på og kanskje måtte lete litt før man ser fiskene. De liker å gjemme seg som regel, og det kan få dem til å føle seg tryggere - dermed øker trivselen. Planter er også forbrukere av et stoff som heter nitrat. Nitrat er rett og slett forurensning, og sluttproduktet i nedbrytningsprosessen i et akvarium. Litt nitrat er ok, den kan godt ligge mellom 10 og 20. Men for høy nitrat og over tid, kan virke giftig for fisk. Siden planter bruker nitrat (noe av det) som et næringsstoff, hjelper plantene deg der,ed å holde vannet renere. Vi skifter vi vann jevnlig for å holde nitratnivået nede. Som regel er en grei tommelfingerregel i et selskapsakvarium å skifte rundt en tredjedel av vannet [B]en gang i uka[/B]. Bruk kaldt vann. [I]KJØP EGNE BØTTER til akvariebruk,[/I] bruk [B]aldri [/B]husets rengjøringsbøtter! Det er livsfarlig for fisk, og selv ørsmå rester av rengjøringsmidler kan drepe fiskene. Så, egne bøtter må til, og kjøp gjerne et par -tre stykker i samme farge, som da er en ANNEN farge enn den fargen husets rengjøringsbøtte har. Da ser du lett forskjell, og kan informere husets evt øvrige medlemmer om at f.eks. "disse grønne bøttene er KUN til akvariet!" :-) Sier i fra med store bokstaver for å understreke viktigheten av å unngå alle former for rengjøringsmidler i akvariesammenheng, da det er så utrolig giftig. Spesielt akvarie-reker tåler ingenting av det, ingenting, før de dør. Kan hende det blir oftere vannbytte i starten, det opplever de fleste, da man er litt uerfaren med mengde fôring og antall fisk, og dynger nedi med begge deler i altfor stor mengde...:) Dette fører ofte til nitritt-oppblussinger og forgiftninger. Nitritt er ren gift for fisk, og et tegn på at noe er galt kan man i blant se som at fiskene henger i overflaten av vannet og liksom gisper. Dette er et typisk tegn på begynnende nitritt-forgiftning. Som regel kommer det av enten en overfôring, et altfor nytt filter eller for lite filter i forhold til antall fisk og antall liter vann. Nitritt ser man gjerne i begynnelsesfasen og ofte i starten rett etter at man har satt inn fisk, et tegn på at man har satt inn for mange fisk på en gang. Skift da vann, mål nitritt på nytt og sjekk at den er null. Den skal alltid være null. Vannbytter er det eneste som hjelper, så ikke kjøp et eller annet kvakksalver-greier på flaske som zoobutikkens ansatte påstår at du "bare må ha"....! De funker IKKE. Når akvariet ditt er innkjørt i fire til fem uker, skift vann for første gang (ikke skift noe i innkjøringsperioden!). Så kan du ha i de første par fiskene. Tenk litt igjennom hva du vil ha, for husk at du skal ha fisk som vil trives i de vannverdiene du har. Det lar seg gjøre å heve eller senke ph-verdien med diverse midler, samme med gh-verdien (hardheten i vannet), men for en nybegynner blir det litt mye styr å skulle gjøre det. Så til og begynne med; mål ph i vannet du har naturlig, og innrett dine fiskevalg etter det. Mye enklere, du slipper å tilpasse noe som helst. Velg kun noen få fisk til å begynne med. Et par, eller hvis de er veldig små: en liten gruppe. Har du sett deg ut noen fisk du liker eller har lyst på allerede? Du kan legge ut navnene på dem her, så får du hjelp til å vite om de passer til ditt vann eller ikke. Du må da selvsagt ha vanntestere i hus først og måle vannverdiene (og oppgi dem her), sånn at folk kan svare på om fiskene passer til det. Det er utrolig lett å trå feil i starten mht fiskevalg. Zoobutikkens ansatte står der og skal selge, og sier "jada" til alt du spør om. "Den passer så fint, så". Det er veldig mange nybegynnere som marsjerer inn i butikken, peker ut den tøffeste fisken de ser og skal ha den. Samme søren hva slags vann de har hjemme, og likegyldig hvor STOR fisken faktisk blir etterhvert.... Å velge en fisk med ordet "hai" i navnet sitt - klassisk blemme! Se i butikkens akvarier, skriv ned fiskenes navn på de du liker, gå hjem og SPØR HER før du kjøper. Da vil du få ærlige svar fra folk som ikke er ute etter å selge deg noe og tjene penger på deg. Puh! Dette ble langt gitt.... jeg var visst litt i skrivehumør i kveld. Håper dette hjalp litt...:)


Tusen takk for utrolig god hjelp! Dette var fantastisk! Mye nyttig informasjon her.

Hva er egentlig forskjellen på Nitrattest No2 og Nitrattest No3? Ser det er to forskjellige. Hva bør jeg kjøpe?

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=37
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=38

Førstkommende tirsdag har innkjøringen min vart i 3 uker. Ser frem til når jeg kan begynne å få fisker i det Har fått kjøpt litt mer planter. Venter på noe pynt/gjemmesteder for fisken som jeg også har bestilt. Tenker gjerne å kjøpe noe planter til, men vet ikke om jeg får plass til mer hvis de andre plantene vokser mer.

Har ikke helt bestemt meg hvilket fisker jeg skal ha, siden jeg ikke har så mye kunnskap. Tenkte egentlig å høre med betjeningen hos dyrebutikken, men er litt redd for å spør de siden så mange har så lite kunnskap. Ønsker gjerne i starten i hvertfall å ha noe fisker som er lette under startfasen. Har du noe anbefalinger? Har ellers noen spørsmål så jeg lurer på. Corydoras hvordan er de i 60 l? Synes de virker ganske kule Er det noen fisketyper som er de vanligste å ha i en 60 l akvarium? Kampfisk går de sammen med andre fisker? Blir det for liten plass for gullfisk?

Legger til et bilde
Forskjellen mellom NO2 og NO3 er i korthet at det er to forskjellige kjemiske forbindelser. NO2 er svært giftig for fisk og må ikke forekomme i bebodde akvarier, mens NO3 er siste steg i nedbrytningsprosessen og er greit innenfor rimelige grenser (20-25ppm). Så testene er følgelig helt ulike og du må ha målesett for begge.

Når du skal kjøpe fisk, gjør slik Mona sier over her. IKKE spør i dyrebutikken, de sier ja til alt. Gå i butikken, plukk ut noen arter du er interessert i...og kom tilbake hot og spør FØR du kjøper.
Gullfisk er helt ute av bildet, 60 liter alt for lite for dem.
Kampfisk, særlig hanner, kan være litt aggressive ...særlig mot fisk med lange finner.
Corydoras kan du ha en liten flokk av, HVIS du har sand bunnlag. Aldri ha færre enn 5-6 stykker. Velg en art som ikke blir så stor...hastatus, for eksempel. Bare vær oppmerksom på at velger man corydoras, velger man også bort noen av de passende små ciklide-artene, da dette ikke er en bra kombinasjon i et lite kar.
SilverShaded
Forskjellen mellom NO2 og NO3 er i korthet at det er to forskjellige kjemiske forbindelser. NO2 er svært giftig for fisk og må ikke forekomme i bebodde akvarier, mens NO3 er siste steg i nedbrytningsprosessen og er greit innenfor rimelige grenser (20-25ppm). Så testene er følgelig helt ulike og du må ha målesett for begge. Når du skal kjøpe fisk, gjør slik Mona sier over her. IKKE spør i dyrebutikken, de sier ja til alt. Gå i butikken, plukk ut noen arter du er interessert i...og kom tilbake hot og spør FØR du kjøper. Gullfisk er helt ute av bildet, 60 liter alt for lite for dem. Kampfisk, særlig hanner, kan være litt aggressive ...særlig mot fisk med lange finner. Corydoras kan du ha en liten flokk av, HVIS du har sand bunnlag. Aldri ha færre enn 5-6 stykker. Velg en art som ikke blir så stor...hastatus, for eksempel. Bare vær oppmerksom på at velger man corydoras, velger man også [I]bort[/I] noen av de passende små ciklide-artene, da dette ikke er en bra kombinasjon i et lite kar.


Hei,

Oki. Da blir det begge Har ikke sand i akvariumet så da må jeg utelukke Corydoras. Har svart småstein i akvariumet. Virker som jeg får kjøpe cikilde-artene i stedenfor.
Da vil jeg anbefale deg å kjøpe noen enkle arter til å begynne med, f.eks noen tetraer og kanskje en liten flokk med Otocinclus. Etter hvert som akvariet stabiliserer seg og du får taket på akvarieholdet, kan du tenke på å legge til en art med små ciklider (f.eks. en apistogramma-art). Det er ihvertfall mitt råd
SilverShaded
Da vil jeg anbefale deg å kjøpe noen enkle arter til å begynne med, f.eks noen tetraer og kanskje en liten flokk med Otocinclus. Etter hvert som akvariet stabiliserer seg og du får taket på akvarieholdet, kan du tenke på å legge til en art med små ciklider (f.eks. en apistogramma-art). Det er ihvertfall mitt råd :-)


Hei,

Det hørtes som gode anbefalinger til fisk Takker for det, og kommer til å gå for de. En siste ting jeg lurer på. Jeg ble fortalt at jeg trenger NH3/NH4 test her på innlegget også. Men hva er egentlig NH3/NH4 test, og trenger jeg dette? Finner ikke noe NH3 test pakke på nettsidene til dyrebutikker, og det følger ikke med produktet som jeg vurderer å kjøpe heller:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41

Her er JBL NO4 som jeg har funnet, men ikke NO3:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=36

Ellers har jeg funnet denne fra Tetra:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=51

En siste ting jeg også lurer på. Er det veldig stor forskjell på Tetra og JBL? Tetra er jo litt billigere, så hvis det ikke er vesentlig forskjell for meg som er nybegynner så er det gjerne økonomisk bedre å kjøpe Tetra for en nybegynner hobbyakvarist?

Det jeg trenger er altså:
PH
NO2/NO3
NH3/NH4
KH ? (Trenger jeg denne?)
GH? (Trenger jeg denne?)


Regnet ut at skal jeg kjøpe alle testene fra JBL kommer det totalt på 650 kr pluss, og dette er uten NH3 test. Hvem sa at akvariumhobby kunne være rimelig? Hehe

Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap