Hjelp meg!! fiskene mine dør :( ***


Først hadde jeg en Slørhale i en bolle og fant ut at det var dyreplageri, så da skaffet jeg meg et 54 L akvarie. Det så den ut til å like, så jeg kjøpte noen kompiser til den (2 maller, vet ikke helt navnet. Og 4 guppy) Det så til å gå kjempebra, akvarie er rent og pent, og jeg skifter sånn 30% av vannet hver uke. Skrur av lyset om natten og har ikke pumpen på hele tiden. Har planter osv. Gir dem mat på morgen og kveld. Etter en stund kjøpte jeg en gullfisk til, så ikke slørhalen skulle føle seg alene :p

Men for kanskje 3 uker siden la jeg merke til at den ene guppyen ikke var til å se, den gjemte seg veldig mye, kom fram kun når jeg matet og gjemte seg igjen. Når det var ute av gjemmestedet, virket den ganske slapp, og den hadde blitt veldig tynn i forhold til de andre guppyene, som svømte rundt og så veldig friske og fine ut.
En dag kom jeg hjem og den kom ikke når jeg matet så jeg ristet litt på gjemmestedet og da fant jeg den død Den hadde mistet litt farge på halen, vet ikke om det var fordi den var død eller om det er en sykdom eller noe.

Så en annen dag når pumpen hadde stått av en stund, når jeg slo den på så syntes jeg at jeg så jeg noe rart. En bitteliten hvit "mark." Jeg stirret på den en stund for å se om det kunne være bæsj, men da rørte den på seg som en mark.
Jeg fikk panikk og skiftet derfor hele akvarie, vasket sanda og alt som var i (bortsett fra fiskene.) Og håpdet de ville være borte da.

Men så la jeg merke til enda en fisk for noen dager siden, som var slapp, gjemte seg osv. Jeg så også at halen hang ned, eller rumpa, altså det var en knekk i ryggen på den, og halen så pjuskete ut og halen hadde blitt litt brun/svart/grå. Dagen etter jeg så det så lå den i bunnen og pustet og gjemte hodet mellom sanda, den så nesten død ut. Så jeg tok den opp og avlivet den, for den så ut til å lide.
Samme dagen fant jeg flere av de ekle markene som virvlet rundt om jeg rørte i plantene eller skrudde på pumpa og det var ganske mange av dem.

Har prøvd å søke på nettet om disse markene og symptomene men finner ikke ut hva det kan være. Kan noen hjelpe meg? Er veldig glad i fiskene mine og vil ikke være en fiskemorder så jeg vil veeeeeeldig gjerne bli kvitt denne sykdommen med markene eller hva F*** det kan være som dreper dem!
Skrur du av filteret? Det skal gå hele tiden.
Markene du nevner høres ut som planarier, la være å fore en par dager - så spiser nok fiskene opp disse. Kommer vell av for mye foring tror jeg.
Sånn som du forklarer, er nok den største feilen at filteret ikke er tilstrekkelig innkjørt. Dessuten : filterpumpen må gå hele tiden. Når bakteriene i filtersvampene ikke får nytt oksygen på mange timer, begynner de å dø, og vil forurense vannet når pumpen startes igjen. Anbefalt lesning Akvarieskolen

Når pumpen stadig stoppes, vil det være vanskelig å opprettholde det vi kaller et innkjørt filter. Et innkjørt filter har bakterier i tilstekkelig mengde til å bryte ned ammoniakk etterhvert som den dannes. Artikkel om nitrogen syklusen.
Okei! Da er det feil det jeg har hørt at pumpen ikke alltid skal stå på.. men da vet jeg det (: Trodde det hadde noe med markene å gjøre, men hvis de ikke er farlig så er jo det supert. Har sett de har spist noen marker forresten Tusentakk for svar
Enig at det er dyreplageri å ha en slørhale i en bolle, men 54l er fortsatt altfor lite . Å skaffe enda en slørhale er da enda verre. Disse blir opp til 38cm lange og de vil ikke kunne vokse normalt i så små akvarium. Så enten bør du skaffe deg stort nok akvarium til å holde gullfisker eller kvitte deg med dem. Det finnes enormt mange fiske arter som passer i en 54l og du bør absolutt ikke skaffe deg noen flere før du har fått vannverdiene stabile og funnet ut hvilke fisker du kan ha.
Ja, det fant jeg ut etter jeg hadde skaffet meg det akvarie. De i dyrebutikken sa ikke noe om det, så jeg skal enten skaffe meg større akarie eller gi de bort eller noe.
Men! Jeg søkte litt på planarier og så på bilder. ligner ikke de mere på igler, eller larver ? eller kan de ha markeform også? for de jeg så er veldig lange iforhold til hvor brede de er. Fant noe som ligna mere på dem, hvor dere ser på det bildet her:
Klarer ikke helt å se fra bildet, men det ser mere ut som nematoder
De er ikke mer farlige en snegler, lever av restene.
Siden du har hatt pumpen av og på hele tiden så kan det ha oppstått nitritt i vannet som dermed gjør at fiskene dine dør.
Så om du har mulighet til å sjekke dette ville det vært lurt. Ellers bør du skifte litt vann hver dag slik at dette forsvinner. Tenker nok du finner problemetr med døde fisker her og ikke disse larvene.
TheFemaleBoss
Men! Jeg søkte litt på planarier og så på bilder. ligner ikke de mere på igler, eller larver ? eller kan de ha markeform også? for de jeg så er veldig lange iforhold til hvor brede de er. Fant noe som ligna mere på dem, hvor dere ser på det bildet her:


Det er ikke planarier som mange tror, men rundormer (søk på nematode). Sannsynligvis helt ufarlig, og snaks for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap