Nitritt

Jeg har forstått det slik at dersom man får utslag på nitritt på testen så er vannskifte, vannskifte og atter vannskifte løsningen for å bli kvitt dette?

Hva med alle kjemikalene som man har fått dyttet på seg? Skal alt sammen oppi hver gang man skifter vann dersom man da skifter hver dag til testen ikke lenger gir utslag for nitritt?

Hvordan unngå nitritt bortsett fra vannskifte hver 7.dag? Eller holder det med hver 14. dag?
Hva slags kjemikalier er det du mener?
Aquasafe og lignende produkter brukes av mange for å nøytralisere klorrester og tungmetaller som kan finnes i kranvannet.
Vannkvaliteten i norsk kranvann er så god at det som regel ikke er nødvendig å tilsette noe slikt. Jeg bruker kun rent vann ved vannbytte.

EDIT:
For å unngå nitritt må du passe på at det er balanse mellom filterets kapasitet og antall fisk som befolker akvariet. Du må også passe på at du ikke forer for mye.

Når filteret renses må du ikke rense det så det blir gullende rent. Da ødelegges bakteriekulturene i filteret, som må være der for å omdanne ammonium til nitritt, og nitritt videre til gjødselsstoffet nitrat. Nitrat brukes av planter og alger, men oveskuddet må fjernes med regelmessige vannbytter.

Svampene i filteret krystes lett i vann fra akvariet.
Dersom du renser svampene for godt, forsvinner for mange av de nyttige bakteriene og filteret må innkjøres på nytt.

Det anbefales å ikke skifte vann sjeldnere enn en gang i uka. Dette er spesielt viktig dersom akvariet er lite og det er mye fisk i det.
Tove H
Hva slags kjemikalier er det du mener? Aquasafe og lignende produkter brukes av mange for å nøytralisere klorrester og tungmetaller som [I]kan[/I] finnes i kranvannet. Vannkvaliteten i norsk kranvann er så god at det som regel ikke er nødvendig å tilsette noe slikt. Jeg bruker kun rent vann ved vannbytte.


Er på jobb nå så husker ikke hva de tre-fire produktene henter. Men er tre blå flasker pluss aquarum salt. Står at det skal brukes ved vannskifte.
Det høres ut som du har fått dyttet på deg produkter du ikke trenger, men finn ut hva det er, og fortell også hva slags fisk du har i karet ditt.
Tove H
Hva slags kjemikalier er det du mener? Aquasafe og lignende produkter brukes av mange for å nøytralisere klorrester og tungmetaller som [I]kan[/I] finnes i kranvannet. Vannkvaliteten i norsk kranvann er så god at det som regel ikke er nødvendig å tilsette noe slikt. Jeg bruker kun rent vann ved vannbytte. EDIT: For å unngå nitritt må du passe på at det er balanse mellom filterets kapasitet og antall fisk som befolker akvariet. Du må også passe på at du ikke forer for mye. Når filteret renses må du ikke rense det så det blir gullende rent. Da ødelegges bakteriekulturene i filteret, som må være der for å omdanne ammonium til nitritt, og nitritt videre til gjødselsstoffet nitrat. Nitrat brukes av planter og alger, men oveskuddet må fjernes med regelmessige vannbytter. Svampene i filteret krystes lett i vann fra akvariet. Dersom du renser svampene for godt, forsvinner [I]for[/I] mange av de nyttige bakteriene og filteret må innkjøres på nytt. Det anbefales å ikke skifte vann sjeldnere enn en gang i uka. Dette er spesielt viktig dersom akvariet er lite og det er mye fisk i det.


Takk for detaljert beskrivelse. Vi har nettopp byttet ut finfilteteret. Den er hvit, den øverste. Svampene skal visst ikke byttes ut før etter 3-6 mnd.
Så usikker hva du mener når du skriver filter?
Tove H
Det høres ut som du har fått dyttet på deg produkter du ikke trenger, men finn ut hva det er, og fortell også hva slags fisk du har i karet ditt. :-)


jeg har 63 liter aquarium. 6 Guppier og 3 mollyer..for nå.
Solstjerne76
Takk for detaljert beskrivelse. Vi har nettopp byttet ut finfilteteret. Den er hvit, den øverste. Svampene skal visst ikke byttes ut før etter 3-6 mnd. [B]Så usikker hva du mener når du skriver filter?[/B]


Med filter mener jeg hele filteret med pumpe og filtersvamper og all innmat. Men når jeg skriver ".... når filteret renses....", mener jeg filtersvampene. Det skal ikke være lett hm.

Nå vet jeg ikke hva slags filter du har i ditt akvarium, men jeg oppfatter det som at det inneholder svamper og et finfilter som ser ut som en slags vattplate. Det er riktig at denne platen må skiftes av og til, men svampene kan holde i mange år, så ikke tro på at de må skiftes med noen måneders mellomrom. Det holder ar de krystes forsiktig i vann fra akvariet når gjennomstrømningen i filteret blir dårlig.

Akvariesaltet har du sikkert fått med for mollyenes skyld. De skal ha litt salt i vannet.
Saltet må tilsettes den mengden vann du bytter ut ved hvert vannbytte.

Akvariet ditt er litt lite til å ha mange molly i, så jeg ville ikke ha kjøpt fler. Guppyer blir det fort fler av, så 6 er mer enn nok.

Maller og salt i akvariet er heller ikke å anbefale.

Jeg ser at du er helt ny på forumet, så jeg vil benytte anledningen til å ønske deg velkommen hit.

Du har kanskje ikke gjort deg så veldig kjent med funksjonene på forumet, derfor har jeg laget noen linker til kunnskapsbasen og artikkelsamlingen. Nyttig lesning.

Akvarieskolen
Søk etter Molly i fiskebasen, 20 treff
Black Molly Dette en av de mollyartene som er mest vanlig i handelen.
Guppy
Hei og takk for svar. Har vært innom dyrebutikken. De ansatte blir nesten sint jo når jeg forteller dem det dere forteller. De sier at en IKKE skal skifte vann oftere enn hver 3 uke fordi det stresser fisken.
Også sier de at disse kjemikalene må brukes hver gang jeg skifter vann:

Ferropol
Biotopol
Denitol
og Akvariesalt

Denitrol skal jeg bruke I ni dager ved utslag av nitritt og da faktisk skifte vannet oftere.

Jeg blir også forvirret med tanke på foring. Jeg gir dem minimalt med mat av gangen I to minutter. Alt blir spist opp og ingenting faller på bunnen. Men hun I dyrebutikken mente at dette likevel kan være for lenge å gi mat.

Akvariesalt og de andre produktene som listet over fikk vi beskjed å bruke FØR vi fikk fisk og før de visste hva slags fisk vi skulle ha.
Men nå nevner du at maller og salt ikke er å anbefale. Samtidig som jeg får beskjed om at Maller er en god ting å ha.

Noen kommentar til dette?

Tusen takk for linkene. Har vært innom de forskjellige og meget nyttige.

For det første : ansatte i dyrebutikker er der for å SELGE deg produkter...enten du trenger dem eller ikke. Deres kunnskap om fisk og akvaristikk er ofte ganske mangelfull. De produktene trenger du ikke, unntatt kanskje litt salt. Og det får du mye billigere ved å kjøpe rent havsalt i en helsekostsjappe. Hvorfor la fiskene svømme i en kjemisk suppe med mindre det oppstår helt spesielle problemer i akvariet ??

Jeg mistenker at karet/filteret ditt ikke var/er innkjørt før du satte inn fisk. Hvis det hadde vært noe tak i folka i dyrebutikken, hadde de heller fortalt deg om dette. Mye bedre å gjøre akvariet klart FØR fiskene kommer enn å la dem leve i ukesvis i vann fullt av nitritt og ammoniakk, og i tillegg utsette dem for alle kjemikaliene. Huff...
Solstjerne76
Hei og takk for svar. Har vært innom dyrebutikken. De ansatte blir nesten sint jo når jeg forteller dem det dere forteller. De sier at en IKKE skal skifte vann oftere enn hver 3 uke fordi det stresser fisken. .........


Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Fiskene trenger regelmessig vannbytte for å trives. Det er jo ikke snakk om å skifte ALT vannet, men 20 til 30 % !! Det kan gjøres veldig skånsomt og uten at fiskene uroes. I ditt tilfelle dreier det seg om ca 2 ti-litersbøtter hver uke når du ikke lenger har utslag på nitritt. Så lenge du HAR utslag på nitritt må du skifte vann HVER dag, intil 50 % av gangen. Nitritt har tatt livet av mye fisk.

Det er mange tilsvarende tråder her som denne, med nybegynnere som forlater dyrebutikken med et helt arsenal av dyre remedier som man "må ha" til akvariet.

Jeg er enig i antagelsen til SilverShaded om at filteret ditt ikke har vært ferdig innkjørt før du fikk fisk i karet. Det kunne folka i butikken heller ha forklart deg litt om, i stedet for å prakke på deg det dyre "vidundermiddelet" som Denitrol blir markedsført som. Jeg tror ikke det er noen barka akvarister som bruker slike midler, så da er det vel greit å lure nybegynnere til å kaste bort penger på det, da. Huff!!!

Jeg sier ikke at Denitrol helt sikkert ikke virker, men utvikling av gode bakteriekulturer i et filter tar lenger tid enn de 9 dagene det her er snakk om.

Ferropol er et middel for å få god plantevekst. Kan kanskje være nyttig, men ikke nødvendig. Hos meg vokser plantene som ugress uten slik hjelp.

Biotopol har samme funksjon som Aquasafe og lignende produkter. Jeg har aldri brukt det.

I dagene og kanskje ukene fremover nå, bør du som sagt skifte mye vann, helt til du ikke lenger har utslag på nitritt. Bland akvariesaltet i det nye vannet du tilsetter, i riktig konsentrasjon hver gang.

Her er en setning som jeg har sakset fra en artikkel om hagedam, men dettte med å pleie bakteriene i filteret slik at vannet holder seg sunt, gjelder for små akvarier også:
Det er vannet som er alfa og omega for fisk og vi må lære oss hvordan vi holder vann. Kan vi det så har fisken det også godt.

Her er hele artikkelen
Et råd til:
Det beste våpenet man kan ha med seg når man skal ut å handle er kunnskap, og all den kunnskapen du finner her på forumet er gratis. Det krever bare litt innsats å tilegne seg den.

Håper du får til dette. Akvarium er en flott hobby!
Tusen hjertelig takk dere to for gode svar. Jeg skal følge deres råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap