Salmi-innkjøring nettopp startet, og i tvil allerede!!

Jeg har akkurat begynt med innkjøring av 112-liters akvarium. Jeg regnet meg fram til at jeg måtte tilsette 5 ml Salmi (Lilleborgs) som startdose (antok 9 % NH3 og vannvolum 92 L).

Tilsatte dosen i går kveld, glemte da at det skulle måles en times tid senere. Så har jeg målt først nå, rundt kl 18. Nå forventet jeg en konsentrasjon på 4-5 ppm, men den var bare 0,6-1 ppm. pH 7,1. Har brukt JBL dråpetester, utløpsdato i 2016. Jeg ble så i tvil at jeg testet en gang til, samme resultat.

Har jeg gjort noe feil, eller er dette normalt?? Hva gjør jeg nå? Prøve å få den opp på 5 ppm (men da lurer jeg på hvor mye som egentlig skal til!?)?

Har det noe å si hvilket sjikt jeg tar vannet fra? Jeg tok fra overflata (med sprøyta i testsettet).
5 ml burde gi mye mere ammoniakk. Snu Salmi/flaska et par ganger slik at innholdet er godt blandet...det kan hende den har "skillt" seg litt. Ikke sikt på 5 ppm, sikt på 4 ppm.

Jeg pleier å ta testvannet fra den strømmen der dyse-røret slipper ut vann.
Hva slags bunnlag er det du har ? I noen tilfeller med næringsbunnlag vil dette ta opp og lagre ammoniakken, slik at du ikke får de verdier du ønsker.

Edit : Du har ikke noe kullfilter-medium eller Purigen ?
Hmmm... Skal prøve å vende flaska, eller kanskje kjøpe en ny til og med.

Bunnlaget er kun rådasand, eneste næring tilsatt til nå er 3 kuler stukket ned i sanda.

Ikke noen av de mediene du snakker om, såvidt jeg vet.

Hvor mye har KH og GH å si? Disse var 0 i springvannet, har ikke målt etter oppstart.
Rådasand er inert, så det er greit.
Jeg mistenker at du har kullfilter...symptomene tyder på det.
GH og KH skal forsåvidt ikke ha noe å si for ammoniakk-verdien.
Kullfilter? uhum... Jeg har Eheim 2071, der er et kun de bestanddeler som fulgte med, deriblant filtermedium "substrat pro" og "mech pro". Noe av dette som er kullfilter?
Nei, det er normalt ikke noe kullfilter i 2071. Ingen svarte matter ?
Ellers får du bare forsøke med en ny dose Salmi.
la ikke spesielt merke til det, hvit matte, blå matte... Finner ikke noe om kullfilter i bruksanvisning heller. Filteret er helt nytt, kjøpt selv.

Får nok prøve mer Salmi, da!
Kan det være feil på testen? I fjor vår var det flere her inne som hadde problemer med ammoniakktesten til JBL. Da var det tydeligvis et parti med tester på markedet som ikke fungerte.
Ta en prøve av et glass med vann tilsatt litt Salmi. Da bør du få utslag på ammoniakk, hvis ikke er det noe galt med testen eller Salmiflaska.
Ja, var inne på tanken om å teste Salmien nærmere, så det kan jeg jo kanskje gjøre først.
Nå har jeg satt igang test med en dæsj salmiakk i et glass vann, burde jo bli sterkere saker enn akvarievannet, kjenner salmiakkdunsten. Fant en flaske Coop-salmiakk også, så tar tilsvarende test på den.

Ser foreløpig ikke lovende ut i det hele tatt! Inge fargeforandring på 10 minutter, i akvarievannet så jeg ihvertfall en gradvis fargeendring. HVA skjer... :-S
Da er det muligens noe galt med testen, så ikke tilsett mer Salmi før du får en ny test.
Ikke noe utslag på verken Lilleborg eller Coop (ristet begge flaskene først). Sistnevnte ikke engang på test 2 med høyere dose. På den siste testet jeg pH, og den er 9 eller mer, så det er ihvertfall noe alkalisk der...... Kan det altså da være testen?? Argh... T.o. så er begge salmiakkflaskene ganske gamle og ikke halvfulle engang, men det LUKTER jo ammoniakk, så det må jo være noe der!

Så irriterende!!
Utrolig glad for at man kan henvende seg her på forumet og løse problemer sammen!
Hvis du bruker testen riktig (rist flaskene !), så er det nok testen som ikke er god.
Nei, ikke mer Salmi. Får kjøpe ny test, tenker jeg.
Har ristet så godt jeg kunne, både salmiakkflasker, testflasker og testglass.
Jeg fikk bange anelser, og testet mitt eget sett.
Null utslag her også! (Testet parallelt med en gammel Prodactest, og den viste 5mg/l.)
Kjøpte settet i oktober hos zooservice.no og har bare brukt det en gang.
Dato på settet er 04.2016.

Skummelt hvis det er flere defekte sett der ute. Man vil jo ikke oppdage at det er feil på testesettet ved vanlig bruk.
I all verden! 07.2016 står det på mitt, så det var jo ikke helt samme. Kjøpte det vel i november eller desember. Dette er jo ikke bra! Jeg kjøpte det fra Aquamanias - erfaringer med reklamasjon der, noen?

Hva skal man gjøre da, hvis man ikke kan stole på testene? Hva med de andre testene (nitritt fx) deres? Noen som har opplevd feil der?
Har ikke hørt om at noen av de andre JBL-testene har sviktet. Og det har aldri skjedd meg.. Men produksjonsfeil kan vel forekomme...
Litt opprådd nå
Jeg dro til dyrebutikken i dag for å få testet for NH4 som ledd i å finne ut hvor problemet kunne ligge. Men de kunne ikke teste det, og hadde heller ikke slike tester for salg.

Nettbutikken stilte seg en smule uforstående til dette da jeg kontaktet dem, dette er åpenbart ikke noe vanlig problem, men de hadde hatt ett liknende tilfelle før som de aldri fant ut av.

Det jeg funderer på er betydningen av at pakken med tester har ligget i postkassen min endel timer mens det var kuldegrader??
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap