En liten presentasjon og litt spørsmål:)

Jeg er helt ny her, og har nettopp innviet mitt aller første akvarium. Jeg spurte om råd i dyrebutikk da jeg valgte mine første fisker, og endte opp med følgende:
5 odessabarber (4 gutter og 1 jente)
5 kileplettbarber
2 ancistrus
1 sommerfuglciklide og
1 corydoras.
Idag kjøpte jeg 6 black molly'er (4 jenter og 2 gutter) og har nå en livlig gjeng på 20 beboere i mitt akvarie på 167 liter.

Jeg mistenker at damen som hjalp meg med mitt første innkjøp har mer kompetanse på kattemat enn akvariefisk, blant annet fordi corydoras'en egentlig skulle være en sommerfuglciklide, og at stakkaren i tillegg til å være feilplukket havnet på gulvet på veien opp i plastposen..

Men uansett,- jeg har et par spørsmål:

Jeg har skjønt at den største feilen man kan gjøre er overfôring, men hvor lite mat er egentlig passelig for denne gjengen min? Jeg har tabletter til ancistrusene, og flak til de andre.

Odessabarbene ser ut til å spise absolutt all maten jeg hiver oppi (medregnet tablettene som jeg putter inni huset til ancistrusene).. Jeg lurer på om de andre får nok mat i seg..?

Bør jeg skaffe artsfrender til sommerfuglcikliden og corydorasen? Sistnevnte virket litt depressiv de første dagene, men det kan jo ha noe med den harde medfarten h*n fikk i flyttesjauet. Den virker ved godt mot nå.

Hvordan kan jeg få målingen på stripsene "bedre" i forhold til GH? De tre feltene på stripsen er grønne, når jeg tror de skal være rosa.. De andre fargene/feltene tror jeg er som de skal.

Hvor mange planter bør jeg ha oppi akvariet? Jeg har 7 nå.


Hilsen lettere forvirret nybegynner.
Misstenker at den sjappen ikkje solgte med deg noen form for tester slik at du kan sjekke vannets ph, nitritt, amoniakk ect?
Det er muligens det første eg ville gjort, for om filteret ditt ikkje er innkjørt så kommer du snart til og få problemer med nitritt og amoniakk.
Annbefaler deg virkelig til og lese litt på disse artiklene som er her inne på akvaforum.

Corydoras bør eller må holdes på sand.
Og dem bør også ha noen flere venner av samme art/type.

Molly liker gjerne litt hardt vann og passer forøvrig ikkje helt inn med dem fiskene du har nå.
Dem vil gjerne ha litt bløtere vann.
Når det kommer til sommerfuglcikliden så har eg ett intrykk om at dem liker det endå surere enn hva de øvrige fiskene dine vil ha.
Og gjerne krever litt annen kost enn vanlig flak for.

Men skaff deg noen tester og finn ut hvilke verdier du har i akvariet ditt.

Disse testene er veldig kritisk og ha i oppstarts fase av ett akvarie. Og ett must for stiikk prøver om noe ikkje stemmer.

Å lese artiklene er en god start, samme med og få teste vannet ditt for hvilke verdier du har. Og kjøp fisk etter de verdiene du får lest av.
Det er min annbefaling for ett lettere akvariehold.
Takk for svar! Jeg har lest endel, men det gjenstår mye skjønner jeg.. Jeg har notert meg trivselsverdiene på fiskene mine og får bare prøve å finne de beste tallene som gagner alle.. Jeg skal bytte vann imorgen, har lest noe om å tilføre natron og gips..? Hva er dette godt for, og bør jeg gjøre det? Akvariet sto ga 3 uker før det kom fisk oppi, men jeg frykter nitritten som jeg har lest lar vente litt på seg.. Skjønner jo nå at jeg har fått altfor mange fisk oppi på en gang (eller to ganger, men likevel..).

Black mollyene har tilbrakt mye tid helt oppi vannskorpen, som om de er oppe etter luft.. Er det normalt? :/ det er ikke hele tiden, de har svømt mye rundt óg, og de spiste da jeg fôret ikveld.

Har også lest at jeg bør gi corydorasen annen mat enn bare tabletter og agurk. Hva anbefales til den? Kan de spise gulrøtter og erter, eller må det være levende mat?
Det er fint å se at du leser, og det er bare å fortsette å lese, er stadig noe nytt og nyttig man kan få med seg.
Corydoras er vell egentlig ikke så veldig glad i grønt for, selv om dem spiser det, frossen for som røde mygglarver er veldig poppulært, det setter dem stor pris på.
Bytt tilbake molly og sommerfugl ciklide, få deg heller en større gruppe med Corydoras, 6 stk. Eller mer, da får du helt annet liv på fiskene.
Det er desverre ikke ideellt for noen av fiskene å leve på den "gyldne" middelvei i vannverdien, det blir bare stress og fiskedød. Derfor er det oftest enklest å holde seg til en plass i verden, som Amazonas om man har bløtt og surt vann (Lav Gh og Ph)
Det er også bedre at du som kjøper leser om fiskene du kjøper, da gjennomsnittet av dem som jobber på dyrebutikk, gir et inntrykk at dem ikke har snøring på hva de gjør der, annet en å heve lønn...
Kjøp deg skikkelig vannteste utstyr, gjerne JBL Dråpetest, ikke strips, da det ikke engang er verdt papiret det er lagd av. Så slipper du å miste fisk pga. Vannverdi.
Håper dette var til hjelp.
Hvis jeg skal bytte tilbake fisker.. Hvordan gjør jeg det? Fikk jo sånne spesialposer til å ta dem med hjem i, har ikke sånt i hus selv.. Jeg har forstått at Midttun zoo er å foretrekke i Bergen, skal bruke dem heretter. Jeg har ellers kjøpt alt på "min beste venn" på Lagunen. Selve akvariet fikk jeg gratis, men har kjøpt filterpumpe, varmekolbe, suge-slange og sand og planter og fisk.

Skal på Clas Olsson å kjøpe bøtter idag, blir spennende med bytte av vann.. Kan jeg supplere med litt kokt vann, jeg tenker det blir veldig kaldt for dem hvis ikke..?

Er det sånn at jeg ikke bør rote noe i sandbunnen? For eksempel flytte på huset, eller fikse på plantene?

Du kan bruke vanlige plastposer til frysing, da bruker du helst to poser utenpå hverandre for sikkerhets skyld.

Hvis karet ikke er innkjørt bør du rote minst mulig i karet. Må du flytte på noe, så la bunnlaget være mest mulig i fred.

Når du skal bytte vann, lønner det seg å la vannet stå til lufting over natten. Du vil da bli kvitt eventuell overmetning og mulig klor i kranvannet. Samtidig vil det gi vannet tid til å komme seg opp til noenlunde riktig temperatur. Byttevannet bør til vanlig ha noenlunde samme temperatur som akvarievannet.
Akvariet er på 167 liter.. Det blir veldig mange bøtter på stuegulvet:/ Er det noe jeg bør tilsette i vannet når jeg byttet nå? Easystart? Filter medium? Natron? Gips?

Hvordan kan jeg unngå at odessabarbene spiser opp all maten jeg hiver oppi..? De slåss om grøntfôrtablettene til ancistrusene. Black Mollyene er ganske tøffe de óg, selv om de er mye mindre er de med i matkampen!
Bøtter er ikke løsningen da, nei. Kjøp deg en maken til den jeg bruker, du finner den her.

Gi ancistrusene mat etter at lyset er slått av, i mest mulig mørke. Disse er nattaktive og lukter seg frem til maten.

Jeg bruker Seachem Prime som vanntilberedningsmiddel, da dette er det beste produktet. Filtermedium, EasyStart og andre bakterier skal det ikke være nødvendig å bruke hvis karet er oppegående (ferdig innkørt og etablert). EasyStart er bra hvis karet ikke er innkjørt, det er det eneste bakterieproduktet jeg vil anbefale i noen grad.

Om du trenger natron eller gips kommer helt an på vannveridene i forhold til fiskeartene du har. Som sagt var det ikke så lurt med mollyer i dette karet hvis du ønsker å holde ciklider og corydoras, da disse behøver ulike verdier på pH og GH. Skaff deg dråpetester, som sagt her tidligere. Og noe av det viktigste er å ha kontroll på ammoniakk- og nitritt-verdiene, som du ikke sier noe om. Når ble karet satt opp ??

Mitt råd er å bli kvitt mollyene, og skaffe selskap til den stakkars coryen (de mistrives alene), gjerne 6-7 stykker til. Og les deg opp på vannverdier
Akvariet sto ca 3 uker med vann og sand og sånn, brukte filter medium og easystart oppi, og hadde planter. Fiskene kom oppi på onsdag, bortsett fra mollyene som kom igår. Da blir det en tur på dyrebutikkenen idag, levere tilbake mollyene og skaffe flere corydoras. Hvordan fungerer det med tilbakelevering av fisk? Man får vel ikke penger tilbake? Ikke at det er så viktig, men om jeg ikke får tilbake noe uansett så vil jeg heller dra til Midttun Zoo nemlig, selv om alle fiskene mine er kjøpt på Lagunen.

Angående verdier i vannet så har jeg bare stripsene fra Sera, og de har jeg skjønt er upålitelige.. Men den viser følgende:
Ph: 6,8
GH: ca 3?
No2: 0 omtrent
No3: 10-15 (jeg syns det er vanskelig å tyde de fargene på stripsen..)
Kh: 6

Hvordan kan jeg få GH opp litt? Tenker på kileflekkrasboraene som trives best med en GH fra 6-10.

Ideelt burde jeg vel fått på ned til 6,5 og, er det noen triks for det?

Temperaturen er 26 grader.
Ph skulle det stå, ideelt burde jeg vel fått ph ned til 6,5.
Ja, kileflekkene kunne kanskje trenge litt høyere GH (og mollyene mye høyere, selvsagt), men coryene og sommerfuglene vil IKKE ha det. Det er nettopp defor det lønner seg å undersøke slike ting FØR man handler ! Så du må bestemme deg for hva du vil satse på.
Skaff dråpetester før du begynner å trikse med vannverdiene, slik at du er sikker på verdiene. Syns ellers det er rart at du skulle ha KH på 6 og pH på 6.8. Men pH-verdien er forsåvidt grei nok for alle unntatt mollyene.
midtun er vel blitt den butikken eg handler minst hos etter hvert. Er selvfølgelig innom der og handler i ny og ne, men blir mindre og mindre av det.
Selv om dem er størst så er dem nødvendigvis ikkje dem som er best.

Bare litt obs på at dem er flinke selgere der også. Og målet dems er og selge deg noe mere. Så disse fiskene kunne du like gjerne fått med deg derfra.

Derfor kommer viktigheten med og leste litt om fiskene før man tar dem i hus.
Alt man lærer.. Jeg trodde jeg var trygg når jeg gikk i dyrebutikk og ba dem velge ut fisker for meg..

Hvilken mat bør jeg kjøpe i tillegg når jeg først er i dyrebutikk idag? Har Sera viformo-tabletter og sera goldy flakfôr.

Dumt spørsmål kanskje, men tablettboksen falt i gulvet nettopp, jeg plukket dem opp igjen i boksen. De kan fortsatt spises vel..? Eller?
bruker tetra TabiMin til mine coryer, discus granulat, New Era Dwarf Cichlids sammen med Repashy Aquafarmen Special Omnivore/Carnivore mix samtidig som eg også gjerne gir litt reker (slike frossne fra rema)
Ellers så slenger eg oppi altmulig av grøntfor til ancistrus.

siden du holder til i bergen så kan du jo sjekke www.zooservice.no har masse gode priser på ting.
Også kan du jo hente selv hos han. Men han har ikkje fisk der.

Har aldri skjedd meg att eg har mistet alt i gulvet, om det bare har vært noen få tabletter så har eg kastet dem.
Enda et teit spørsmål... Rekene,- tiner du dem? Skreller du dem? Kan de få sånne "reker i lake", som vi har i kjøleskapet..?
Absolutt ikkje teit spørsmål.

Rekene skreller eg og skyller godt under springen i kaldt vann.

Har valgt frossene reker da dem holder seg bra i frysen og eg eter veldig lite av den slags.
Smaker rett og slett ikkje noe godt synes eg.
Jeg fikk levert tilbake mollyene idag. Damen ville egentlig ikke ta imot dem, men jeg sa at jeg hadde så vondt av dem så hun puttet se tilbake der de bodde før!
Så glemte jeg at butikken stengte tidlig, så det ble ikke flere coryeridag, får kjøpe på mandag.
Jeg kjøpte frosne erter og har hatt oppi et par stykker, tinte og skrelte dem. De var populære, men igjen, det er stort sett odessabarbene som spiser.. Har også puttet litt agurk nedi bunnen, håpet er at ancistrusene skal få litt mat i seg. Venter med vannbytte til imorgen, vannet skal få stå i natt.
karet er ganske nystartet så du bør nok være forsiktig med matinga, ellers kan det fort bli problemer med vannverdiene, (Nh3/4, No2).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap