Høyere nh4 i springvann enn i akvarievann??

I går testet jeg først akvarievannet for NH4, og fikk ca. 0,2-0,5 ppm. Stor var overraskelsen da jeg etterpå fant det for godt å teste i rent springvann, og fant at NH4 var høyere, oppunder 1 ppm. Jeg gjentok testingen i dag, og fikk samme resultat. Er dette normalt? Hva betyr det i såfall for fiskeholdet??
Har du egen brønn eller vannverk? Den verdien er høy for vannverks vann.
Det høres feil ut. Grenseverdien for det vannverkene kaller "ammonium" er 0.5ppm-N, hvilket tilsvarer ca. 0.6ppm NH3. Her regner jeg NH3 fordi mesteparten av NH3/NH4-innholdet foreligger som NH3 fordi ledningsvannet stort sett ligger på den basiske pH-siden. Og de aller fleste vannverk (deriblandt Nesodden Kommune) leverer vann som aldi kommer opp mot grenseverdien heller. Enten har du brønnvann, eller så er det noe rart med testen eller testprosedyren din. Merkelig.
Ja, jeg syns dette er helt merkelig. Såvidt jeg vet er vi koblet til vannverk på Nesodden, ikke brønn. Bløtt vann forøvrig (KH og GH = 0, pH 6,7). Til deg som spurte om jeg bruker strips - nei, NH4 dråpetest fra SeaTest (Aquarium systems). Nå har jeg brukt denne hver dag på akvarievannet i snart et par uker, og utslagene har vært helt som forventet på ulike stadier i Salmi-innkjøringen, både ved høye og lave konsentrasjoner av NH4. Kan heller ikke skjønne hva jeg skulle ha gjort feil, jeg følger bruksanvisningen, jeg skyller testutstyret godt før bruk osv.

Kan temperaturen på vannet virke inn, eller lufting?? Testet rett fra springen.

Vurderer å lure med meg litt destillert vann hjem fra jobben i dag...
Du bruker ikke noe slags såpe til å rengjøre rørene ?
Lufting KAN ha noe å si hvis det er nitrogengasser i kranvannet. Du får prøve å la vannet stå til lufting noen timer før du måler. Hvis du bruker lunkent vann fra springen, kan vann fra vannberederen være en kilde til ammoniakk, så bruk kaldt vann og luft det til det har romtemperatur.
Jeg ville gjort en kontrollsjekk av testene: Mål verdien på vann fra en annen spring, feks på jobben.
Bruker absolutt ikke noe såpe, nei. Jeg bare skyller flere ganger med vann (fra der jeg skal måle). Har brukt kaldt vann. Skal prøve lufting og kontrollmåling på annet vann.
Kontroller ditt eget kranvann etter lufting, først og fremst.
Prøvde igjen, men mulig jeg ikke luftet vannet lenge nok - samme resultat med grønn farge på testen = ca. 1. Testet også destillert vann, den ble gul = 0. Tviler dermed på at testprosedyren min er helt på jordet...

Får vel lufte vannet over natta, da. Ååååh, jeg er så lei av NH4 nå... Hva gjør jeg hvis jeg finner ut at vannet her faktisk er så dårlig??
Og du brukte bare kaldt vann ?
Ta en tur til naboen og be om å få låne litt kranvann Vannet der burde være temmelig likt det du har.
Det er mulig, men i så fall får du ubehandlet råvann i krana. Tror det er større problem for mennesker en fisk, for å være ærlig..
At du får ubehandlet råvann fra vannverket er så godt som umulig. Men en mulighet er at det er en lekkasje nær huset ditt...og der vann lekker ut, kan det også komme inn.
Ja, får benytte sjansen til å bli bedre kjent med naboen, hehe.

Testet akvarievannet igjen, og dette er jo nærmest fritt for NH4 i kveld igjen. Får begynne å rense drikkevannet i akvariet vi, da :-P
Blir interessant å høre hva slags verdi du får ved å teste vannet til naboen. Hold oss oppdatert?
Nh4-mysteriet fortsetter
Da kommer det en oppdatering her. Pga litt sykdom fikk jeg ikke hentet noen ny vannprøve fra nabolaget før i dag. Dro ikke til nærmeste nabo, men litt lenger ned i veien. Den står til testings nå, og er allerede etter 5 minutter like grønn (altså ca. 1 ppm NH4) som den fra kranvannet mitt var!

For noen dager siden testet jeg også på kranvann som hadde luftet seg et døgn. Denne ble mørk grønn - 3-4 ppm! Det var så mistenkelig at jeg ikke kan tro det. Må antakelig prøve akkurat det på nytt...

Så - hvordan går jeg nå fram? Tror ihvertfall jeg skal kontakte vannverket, og kanskje levere inn prøve til mer nøyaktig vannanalyse, men det er jo svindyrt
Dette blir merkeligere og merkeligere. Orker du, så skaff en Tetra ammo-test og se hva den viser. Har du mer enn 1 test som viser så mye NH3/NH4, har du en god unnskyldning for å ta en prat med vannverket ditt.
Hm... jeg kunne jo gjort det, kanskje. Huff, begynner å koste litt dette ammoniakk-styret. Jeg tror ikke testen viser feil, den oppfører seg helt som forventet med akvarievannet. Men såklart lurt å understøtte med en annen test når man må ta det videre.
Er vannet renset av vannverket med klor? (kloramin). Det finnes rense midler som gir, i tillegg til klor litt NH3. Googlet litt etter det, og så noen amerikanere har det problemet.
Jaha! Det må jeg sjekke. Sa disse amerikanerne noe om hvordan de løste det problemet da, Surtr?

Jeg målte forresten NO2-nivået i springvannet også, og dette var ihvertfall på 0...
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap