Hekta på kulefisk (side 18)

Hei Kule...lurte på hvor du var blitt av

Kjenner syndromet ditt godt. Her er dette egentlig veldig "sommerpreget", det er andre ting som trekker mer på denne tiden av året. Men lysten kommer som regel tilbake når høsten kommer og uteaktiviteter avtar. Men ellers vil jeg etter såpass mange år med hobbyen si at interessen generelt går i bølger, det er ikke alltid like spennende. Da gjør man sin plikt når bølgedaler oppleves. Noe som tenner ilden igjen, er et nytt "prosjekt"
Takk for støtten, Livsforvalteren og SilverShaded

Sommeren har nok en god del av skylda for den labre aktiviteten og motivasjonen, ja, enig der Jeg har knapt lest på forumet de siste ukene, bl.a. fordi jeg har følt at jeg ikke har noe mer å bidra med i det hele tatt. Men jeg savnet dere, og fant veien tilbake Jeg har merket meg thrilleren med de syke bettaene, og følger med. Det høres ganske frustrerende ut, men som vanlig stiller vår alles SilverGuru opp med tips og forklaringer Jeg håper at du får bukt med sykdommen kjapt, Livsforvalteren!

At ting går i bølgedaler er tydeligvis ganske normalt. Nei, interessen er nok ikke død, jeg kjenner jo det nå. Jeg leser om akvarierelaterte ting nesten daglig, og jeg bruker også tid på akvariene mine daglig. Jeg liker å studere og «kommunisere» med dyra mine. Men så er det en del ting som har tæret på motivasjonen – noe av det, f.eks. anti-grønne fingre, har jeg akseptert og noenlunde «kommet over», andre ting, som manglende hell på snegleproduksjonsfronten, er vanskeligere å godta.

Nye prosjekter er helt klart med på å holde interessen varm, men så er det noen ytre rammer i form av hvor mange akvarier jeg har plass til, råd til og klarer å drifte. Per i dag kan nye prosjekter kun bli til ved at jeg gjør noe med de karene jeg allerede har, eller bytter dem ut med noen andre kar. Å ha noe i tillegg er fortsatt lite aktuelt.

Ja, hva var det som opprinnelig tente gnisten? Hmmm… Det var jo kulefisk En (kule)fiks idé, rett og slett! Jeg oppdaget så at det var utrolig mye å lære om alle aspekter ved akvaristikken. Læring og utvikling er essensielt i mine hobbyer. Det var kjempemoro å gjenoppdage en hobby (hadde vært innom mange år tidligere) som plutselig kjentes ut som den var skreddersydd for meg. Etter «oppstartsdepresjonen», da jeg begynte å tvile på alt og var nede i min første bølgedal, kom jo gnisten tilbake igjen etter hvert. Jeg hadde mye glede av å lære nye ting om dvergkulene og deres habitater, om stell av akvarieplanter, mm. Kulefiskakvarium føltes da veldig riktig, og det gjør det fortsatt. Det er helt utenkelig å legge ned kulekaret, så jeg er nok på ingen måte ferdig med akvaristikken, ennå.

Det var fint at noen ba meg dele tankene mine om dette. Det tvinger meg til å tenke over det litt mer strukturert og være helt ærlig med meg selv. Det mest overskyggende som dukker opp, er at Kuledrøm fortsatt drømmer… Om brakkvannskule, og litt om diverse andre kuler også. Kanskje er dette rota til min (innbilte?) «kjedsomhet». Det er som Buddha sier – begjær fører til lidelse! Da burde jeg jo gjøre som Buddha anbefaler: leve i askese og bli opplyst! :-P Men siden jeg bare er et vanlig menneske, så får jeg heller se nærmere på (og akseptere!) hva jeg har aller mest lyst til. Og jeg vet hva det er: 1) Ha et digert akvarierom med alle slags biotoper og fiskearter og reker og snegler og frosker og øgler og pandaer og enhjørninger, i paludarier og vivarier og terrarier og wabi-kusaer, og ha en akvarie-butler/-slave som gjør alle skit-jobbene; og 2) Å rendyrke kuleinteressen min, utforske den videre, se hva mer den evt. har å by på (om noe). Bare én av disse er realistisk, og jeg trenger ikke å få realisert begge.

Å ta drømmen ett steg videre er for så vidt fullt mulig med eksisterende akvarier eller ved å bytte ut de minste. Det er én hovedutfordring med dette: Jeg klarer ikke å produsere nok pestsnegler til å fø de kulene jeg allerede har, engang. Det er dette som hele tida har hindret meg i å rendyrke drømmen. Hvordan skal jeg klare dette, hva gjør jeg feil? En annen utfordring jeg ser komme, dersom jeg velger brakkvann (svakt, 1,003-1,005), er at jeg vil komme til å slite enda mer med planteveksten, og da så til de grader at jeg sikkert må begynne med plastikkplanter, haha! Men den utfordringen tar jeg.

Nå skal jeg grunne litt over det plassmessige. Dvergkulene til 60-litern, sneglefarm i 30-litern og/eller 50-litern (som ikke er i drift ennå, og som jeg tenkte å ha på kontoret), åttetallskule i 100-litern og that’s it, fx? Jeg har svært lite lyst til å nedgradere dvergkulene!! De er jo 5, det kan bli gnisninger. Men alternativet er altså å skaffe ett til kar på 100+ liter (helst mer, gjerne 200), og hvor skal man så ha det?? Må ominnrede…? Jeg må uansett størrelse drifte minst 3 akvarier, alle med ulike vannverdier, hvorav ett sannsynligvis brakkvann. Uff… Og så må jeg si farvel til sulawesisnegler og blåøyer :’-(

Klarer jeg dette??
Mhmmm...det var mye på en gang ! Kanskje det til og med hjalp å skrive det ut ?
2 ting har jeg lært nå : når det ikke er plass, så er det ikke plass. Hadde samme diskusjon med meg selv da jeg vurderte å hive ut 120-literen og få opp et stort scalare-kar.
Og : Jeg må ta hensyn til at jeg fysisk og praktisk ikke ville orke større vannvolum enn hva jeg allerede har (med 6 kar, noen med svært spesielle vannkrav). Altså, lære å si nei til meg selv..

Så da må man drive hobbyen innenfor akkurat de grensene, og likevel holde gløden ved like. For meg er forumet viktig, ser på "jobben" min her som nyttig både for meg selv og (forhåpentligvis) medlemmene.
Ellers syns jeg ikke det er så mye som skal til. Noen egg, en ny art, noen nye og spennende planter. Akkurat nå om dagen har jeg fått Bucephalandra-dilla, og har 6 nye varianter på inngående (om tollen holder labbene unna). Det holder for meg, særlig siden jeg VET at interessen vil stige utover høsten og vinteren.

Deg og de grønne fingrene, Kule...skjønner godt at du er frustrert rundt dette mystiske kulekar-fenomenet. Har jo fulgt saken på nært hold, og vært frustrert selv gjentatte ganger. Omtrent det eneste du/vi ikke har prøvd, er å sette om hele karet på nytt.
Klart 8-tall (og brakkvann) hadde vært sprennende. Om du går for et større kar til, kan du kanskje gjøre som jeg har gjort, nemlig å sette et mindre kar under et stort. Her står Brakka på plate under Mallekaret. Jeg har jo til og med et kar på klosser på gulvet "Akvariehjørnet" mitt i spisestua får bare se ut som et kaos...who cares ! Visdom : man får leve etter de begrensninger man har, men ikke la seg stoppe av dem
Hoh ja, det var litt forløsende å skrive det ut, faktisk Og takk for gode visdomsord, dette er nok lurt å sove på, og mer enn én natt. Saken er at vi har plass hvis jeg virkelig vil, den virkelige baugen er såklart hva jeg klarer å håndtere. Det jeg må starte med i alla fall, er å prøve å lykkes bedre med pestsnegleoppdrett, en prosess jeg forsåvidt allerede har startet for 2-3 uker siden (uten å se resultater ennå). Lykkes jeg tilslutt med det, får jeg vurdere veien videre. Og uansett hva som skjer, så er nok en omsetting av 100-literen i sikte på nyåret vil jeg tro, enten det er dverger eller åttetall som skal bo der.

Nå er det visst natta, sov godt alle fiskefrelste!
Her var det moro å lese nå, har sittet med et stort smil rund munnen størsteparten av tiden

En liten erfaring jeg har gjort meg med blæresnegl, i tilfelle den kommer til nytte: Jeg observerte at de la eggene side på blader der det var god vannstrøm. (Og lys, men det kan godt hende at det kun var i lyset jeg klarte å oppdage dem).

Kjenner meg igjen i at det var godt å skrive ut tankene Ser frem til å få videre oppdateringer, og glad for å høre du ser ut for å være på vei opp igjen fra bølgedalen!
Heh jaa, du... Bølgedalen var visst bare akvaholabstinens. På tide å reparere bakrusen med planlegging av et nytt kar/prosjekt! XD
Yayyy...that's more like it ! !
En pitteliten fisk!
Blåøyene mine driver stadig og gnir seg oppetter den dvaske moppen. De setter ofte i gang rett etter vannbytte, som i disse dager bringer freesht vann tilberedt med de lekreste salter, nemlig Salty shrimp sulawesi mineral 7,5! Flott skal det være! Det er ofte ferske egg der, men jeg har bare latt dette leve sitt eget liv.

I dag tittet jeg inn i 30-literen, som også fikk vannbytte i går, samt at jeg overførte flere rili-reker fra 60-litern (der blåøyene og sullene er). Det var noe bittelite som glitret så blått og fint der inne - hva kunne det være? Plutselig så jeg at det var en liten fisk! En liten, blåøyd unge Hvordan kom den dit? Med rekene?? Den svirrer rundt, og jakter på infusorier. Dilemmaet nå er om jeg skal la den bli der eller flytte den tilbake, for i dette karet mater jeg nå VELDIG hardt for å få sneglene til å forøke seg (og det virker det som de endelig gjør). Men hos foreldrene risikerer den jo å bli spist, så hmmm...
Blåøyd familie
1) Tassen, den lille blåøyde, er ikke lett å få bilde av, men i dag fikk jeg et nesten "skarpt" bilde

2) Mor svirrer rundt moppen sin

3) Far er også vanskelig å fotografere...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ja, Pseudomugil er vanskelige å fotografere...er jo ikke i ro et sekund
De kan være ganske rolige også, men akkurat i det man syns de poserer så fint og trykker av, så vips! Stikker og gjemmer seg eller gjør noe annet sprell...
Tassen, nylig døpt om til Lola, har fått en lillebror/-søster, Lolo! Jeg så det vesle kreket i 60-literen i forigårs, og flyttet den over til 30-literen. Jeg er litt usikker på om størrelsesforskjellen vil medføre at den ene spiser den andre, men foreløpig går det bra - de to småttisene holder seg for det meste rett ved siden av hverandre. Lolo er ikke like blåskimrende som Lola.
Stadig lite action...
Det er jammen ikke mye å skrive om nå til dags, her skjer det utrolig lite spennende.

Hyggelig ihvertfall at Lola og Lolo fortsatt svinser rundt i 30-literen, nå er de såpass gamle at jeg snart kan påberope meg oppdrett på denne arten, hehe :-P Om de da er "F1" eller ikke, er vanskelig å si. Var foreldrene virkelig VF, eller er dette bare lureri? Kanskje er det mer sannsynlig at de kommer fra en fiskeoppdrettsfarm i Asia? Jeg har ikke sånn kjempetiltro til imazo, av en eller annen grunn. Men jeg liker ihvertfall å tro at fiskene mine er ekte papuanere, og det spiller jo egentlig ingen stor rolle heller.

Vårt lokale vann er tilbake i krana, og dette er hakket surere og bløtere enn B(l)ærumsvannet. Jeg målte i dag pH 6,8, KH 0-1 og GH 0-1 i kranvannet, som er akkurat det samme som før vi fikk vann fra Bærum. Det er nylig varslet om spyling av ledningsnettet fra mandag, så best å bytte vann i alle kar i morgen.

Brakkvannsprosjektet står på vent, og det skal det fortsette å gjøre resten av året. Jeg har i grunnen undersøkt det meste som kan undersøkes på det temaet der nå, derfor har min oppmerksomhet den siste tiden i stedet blitt ledet i en "ferskere, surere og bløtere" retning. Når Kuledrøm ikke har annet å ta seg til, da lages det fiskesammensetninger til både små og store kar man ikke har, eheee... Og også til kar man faktisk har. Jeg har tidligere hatt denne fremmede og litt "såre" tanken om å avslutte Sulawesi++-prosjektet i 60-literen. Selv om dette oppsettet ikke har gått et år engang, så har jo sullene vært med meg i ett og et halvt år. De er umåtelig søte, og de har fått en hel del unger også. Mange andre sneglearter har jeg også fått prøvd meg på. Men nå syns jeg tida er moden for å utforske flere fiskearter i stedet.

På "papiret" ser det ut til at følgende typer fisk (til surt mot nøytralt vann) appellerer spesielt:
- Labyrintfisk o.l. (f.eks. Trichopsis pumila, Betta imbellis, Dario dario) (skarlagensrød kameleonfisk)

- Sør-Amerikanske dvergciklider (f.eks. Apistogramma trifasciata, A. borelii, Mikrogeophagus ramirezi)

- Smerlinger/"loaches" (bl.a. Yunnanilus cruciatus, Yasuhikotakia sidthimunki, Botia striata, Pangio kuhlii)

I tillegg er jeg jo litt svak for pygmecorydoras, otto, tatia, dvergøksefisk, cherrybarbe og stjernedanio, og sikkert mye annet.

Dessverre er det flere av mine favoritter som kanskje har litt "spesielle behov" og/eller bør ha litt større plass enn det jeg kan tilby. Noe av dette må jo la seg kombinere selv i en 60-liter (med filter Eheim classic 150). Jeg er usikker på hva som vil passe best og være mest spennende. Jeg liker ikke så godt å blande kontinenter, men kan klare å se bort fra det nå.

Hvis noen leser - hva ville du ha valgt?
Hehe, føler med deg! Jeg er også veldig fan av de du nevnte i siste post. Kuhlii ål osv! Har faktisk ikke eid de før men skulle gjerne likt å prøve en dag. De er så utrolig flotte, og ikke så spesielt kravstore. Visstnok en virkelig høydare å sitte og se på!

Selv ville jeg dratt mot kuhlii og pygmegurami. Begge er jo fra asia, men guramien vil vel ha stille og rolig vann, mens kuhlii tror jeg foretrekker å herje i litt strøm. Men jeg har da ikke eid noen av disse så jeg vet ikke sikkert.

Spørs kanskje også litt hvordan du ønsker karet skal se ut. Masse heavy flyteplanter, stille og rolig vann med catappa og masse planter, da kan du jo vurdere pygmegurami. Skal ha ha litt kraftig utblås, litt mindre flyteplanter så er vel kuhlii lurere?

cicklider/dvergciklider har jeg alltid fått for meg må gå i artskar, helt alene i par, (??) så der må man vel ha en helt egen interesse. Men disse har jeg heller aldri prøvd så jeg svarer bare utfra det jeg har sett på forumet her.

Jeg tror ikke det er krise ihvertfall, om du blander kuhlii og pygmegurami, men tror jeg ville kanskje gått for enten eller - eller funnet noe annet, for eks kuhlii og en annen bitteliten fiskeart som tåler litt fart og leven, for eks boraras brigittae, som også er fra asia.

Tusen takk for svar, Grapejuice!

Pygmegurami og kuhlii hadde vært en kuhl kombo! Nå har jeg lest enda litt mer, og for meg ser det jo ut som kuhliiålene slett ikke trenger mye sirkulasjon? På Seriously fish står det f.eks.: "Most commonly found in shallow, slow-moving sections of forest streams or other calm habitats such as swamps, oxbows, and backwaters." Og i samme habitat lever bl.a. sjokoladeguramien (Sphaerichthys osphromenoides), som trenger minst like stille vann som pygmeguramien. Og du kan tro jeg fikk lyst til å ha den fine sjokoladen da jeg så nærmere på den!! Sååå søt, ser ut som ei lita mus med veldig spiss snute og store dådyrøyne. Men jeg vet ikke om jeg er klar for å senke pH så heftig mye som denne trenger, snufs

Jeg tror flere av artene på lista mi skal ha ganske stille vann, og spørsmålet er om filteret mitt rett og slett er helt uegnet - det skal sirkulere 300 l/time, og dette blir jo litt i en 60-liter. Er det kun luftdrevne svampfiltre som funker for guramier og bettaer, mon tro?
Finnes en del "mindre" sånne, ehmmm Eheim Biopower for eksempel, skal kunne brukes i mindre kar, og du kan på en måte "lage" størrelsen selv, for det er runde "kasser" du setter på. Jeg hadde en som passet veldig fint i en 54 liter. Den har også et kulehodet på topp, som du kan vri i alle retninger. Hvis man har fisk som vil ha rolig vann, vrir du bare utblåset så det treffer mest mulig vegg før det sirkulerer videre.

Eller du kan lage ditt eget lille hjørnefilter. Finnes en del smarte oppskrifter både her og på nett, for enkle og billige innvendige filtre man lager selv. Da kan du kjøpe bare pumpa, og du bestemmer selv hvor mange liter i timen du vil ha. På noen kan du justere dette også men jeg er ikke så inne på dette med pumper.

300 liter timen i 63 liter hørtes litt mye ut til slike fisk, men jeg husker ikke hva "normalen" er. Tror mitt standard juwelkar på 110 liter kom med pumpe som tok 600 liter i timen.

Så flott at kuhlii liker seg i stille vann! Jeg har bare sett de leke seg i utblås og antatt at dette er fordi de syns det er gøy med litt strøm. Da kunne de jo bli en fin miks kanskje!
Grapejuice
cicklider/dvergciklider har jeg alltid fått for meg må gå i artskar, helt alene i par, (??) så der må man vel ha en helt egen interesse. Men disse har jeg heller aldri prøvd så jeg svarer bare utfra det jeg har sett på forumet her.


Jeg tror fredelige småfisk, særlig de som holder seg i øvre vannlag, skal gå fint med apistogramma. Smykketetra, f.eks. Og øksefisk, kanskje? Mange artige krabater der ute!
Ok, da er det nok mange muligheter for mindre flow, det er bra å vite. Men jeg skulle nå aller helst kunnet bruke det filteret jeg har, så kanskje jeg må tenke litt mer bekk og litt mindre sump, hehe... Vi får se, jeg må jo gå for den fisken som jeg føler passer meg best, så da får man bare modifisere om det trengs.
Gøy med prosjektplanlegging

Selv er jeg blitt nysgjerrig på andre betta-arter etter å ha hatt en betta splendens i godt plantet tank over det siste året. De vil ha en del "tett skog". Har du mye (flyte)planter demper de strømmen ganske godt ift sirkulasjonsproblemet. Tror det fins munnrugende betta også, hadde ikke det vært spennende?

Obs: Betta imbellis er ikke alltid så fredelig som det sies.
Munnrugere er litt av noen typer, veldig fascinerende! Sjokoladeguramien jeg linket til over er også munnruger, der er det hunnen som tar seg av den oppgaven. Noen spesielle betta-arter du er interessert i, Livsforvalteren?

Jeg har vel fått hint om det før at imbellis kan bli bråk, så måtte selvsagt hatt en backup-plan (som vanlig). Og så ser det ut til at den bør ha så høy temperatur at andre arter utgår, og det orker jeg ikke akkurat nå - til en forandring vil jeg gjerne ha mer enn én fiskeart/én fisk (!) i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap