FerskFisk

Akvarie og friske urter, bær, tomater eller kanskje chilli

Vi skulle ha noe levende inn i huset og jeg klarte surre det til. Det ble besluttet at vi skulle forsøke noe nytt denne gangen. Vi har hatt Akvarie tidligere så helt ferske er vi ikke. Men jeg ville gjøre noe mer ut av det, jeg ville forsøke Deep Water Aquaponic .. fancy words huhh? Er ikke sikker om jeg skriver det riktig en gang men det kan umulig være avgjørende for resultatet!


Plantene som dyrkes skulle være villjordbær og basilikum, først og fremst. Fant ut at jeg kan få plass til 3 eller 4 små potter på toppen av tanken, så jeg får finne noe annet spennende etter hvert, om alt går bra. Jeg har egentlig lenge hatt planer om å lage meg en liten urtehage så jeg hadde på forhånd kjøpt inn noen små gro lamper fra Kina «free shipping 2 dalla» osv men dem fungerer. Gir et veldig varmt lys så det stimulerer vel sensommer og blomstring om jeg ikke tar feil.


Jeg bare gjør det! 1.1.2016:
Villjordbær ble hente opp rett fra bakgården min midt i Oslo, den ble forsiktig vaska slik at all jord ble borte fra dens lange fine røtter, før den ble plassert i en liten potte støttet opp med Akvarie sand og lecakuler, og grov akvarie sand helt på toppen. Basilikumen er rett fra Rimi, men vaska veldig godt den også, og plassert i bare lecakulene den også med et tynt lag akvariesand på toppen. Hadde jeg hatt bedre tid kunne jeg dyrket dem fra frø, men her måtte vi ta det vi fant. Drømmen nå var et friskt Akvarie og frodige planter ..Lite Akvarie til knotten min på 9, villjordbær til meg og basilikum til mor


Oppstart 2.1.2016:
Rett på Alnabru for å hente meg noe som kunne brukes, det ble et 20l startsett til 7-800.- + litt pynt
Kokte grusen, både ny og gammel før det ble fylt opp i tanken. ca 20l springvann tilsatt 10ml AquaSafe. Skylte filter som fulgte med i startpakken og skylla varmeren og den enslige plastikk planten jeg også hadde handla inn når jeg først var i gang. Helte også på ei lita hvit flaske (ca 6-10ml) med en bakteriekultur som skulle være helt fantastisk og viktig for fiskene sa selgeren. Husker ikke navnet på vidundermiddelet. Satte tanken i drift. bubble, bubble, yay

Plantene plasseres i tanken 3.1.2016
Toppen på start settet måtte byttes ut og ble erstattet med et "OK" plastdeksel der jeg fikk skåret ut for pottene som ble senket litt ned i vannet i akvariet etter å ha fått noen skyllinger med rent vann. Litt kål ble det da jeg glemte lufting rundt kantene på plastdekselet jeg laget. Det ble for tett og måtte trimmes litt for å oppnå tilstrekkelig ventilasjon/slippe ut fuktigheten. Saks, limpistol, tapetkniv, kaffe og godt humør .. og noe mer, husker ikke, benken var full av hjelpemidler


4.1.2016
Knotten min på 9 klarte ikke vente lengre og det bar på nytt opp til Alnabru der det denne gangen SKULLE handles fisk. Vannet så klart og fint ut og jeg kunne til og med se en rot fra villjordbæren stikke ut fra potta og ned i tanken. Så jeg var klar jeg også! Vi endte opp med 6 Neontetra,("falske" eller ikke) og en malle av ukjent opphav, vi kaller'n Kurt! Kriteriet vårt var at dem måtte se OK ut, bæsje mye og være litt hardføre.
Fiskene ble overført til tanken og alt var bare så NICE. Det ble ikke noe foring på fiskene første dagen.

Livet er herlig 5.1.2016
Alt trives, planter og fisk. Er det noe å si noe på så er det basilikumen, den ser slapp ut :/ lol Men den er jo ikke sånn som villjordbæren, at den springer ut fra røttene, basilikumen må ha frø, mener jeg da. Så den må jeg vel da antageligvis bytte den ut et par ganger i året når den begynner å bli tynnklipt.
Første foring på ettermiddagen med en klype premium Grana handla inn samme sted som fisken. jeg lar dem spise opp og en stund etterpå slår jeg av lyset som fulgte med tanken men lar grolampa over plantene stå på. Det gir Kurt litt kveldsstemning og da kaster jeg oppi en Pleco Multi Wafers. Spesielt at det står mange språk på disse boksene om hva dem inneholder osv. men ikke på engelsk…

Alt ser OK ut. 6.1.2016
Fiskene koser seg(tror jeg) bortsett fra den minste neontetraen som holder seg litt for seg selv. Kurt ligger litt bortgjemt, jeg har skjønt han er en natteravn så han liker seg litt bortgjemt om dagen.Plantelyset står på over plantene og gir et veldig rødaktig lys, håper ikke det lager tull for det som er i tanken. Jeg gjorde et raskt søk på nett og fant at fisker, ja dem kan også bli solbrente! Men ikke av den lampa mi vel?! Plantene koser seg, Masse nye blader som skyter opp fra villjordbæra, og jeg ser røttene fortsetter å vokse(liker jeg å tro). Ser Kurt ikke har spist opp hele den rare «kaka» jeg putta oppi der i går…hmm, skulle jeg knust den litt? Ender med at jeg forer som vanlig og putter oppi en ny «kake»

Trouble? 7.1.2016
Den første kaka har begynt å danne seg til en slags hvit gjennomsiktig geleguffe. Sånn at jeg funderte et lite sekund på hvordan maneter ble til.. hmm. Men dette var ikke normalt. Jeg tok en slange og fikk heva opp slimet som var konsentrert rundt kaka og noen få små steder rett i nærheten av åstedet!
Fiskene ser fine ut, lille henger litt etter som vanlig og Kurt slapper av, venter på kvelden tenker jeg.
Det lyser noe veldig fra den kinalampa, velger å flytte den litt lengre bort fra tanken. Den er bare en 8w LED men har jo et meget spesielt lys spekter. Håper ikke den skaper tull i tanken, aler bakterier, jeg aner ikke…

R.I.P 8.1.2016
Den lille neontetraen var dau. snappa den opp og putta den på et glass så guttungen fikk lagt den under mitt fantastiske 198kroners USB mikroskop. Men at fisken daua kom ikke som et sjokk på oss og jeg tror nok den var liten og svak fra første dag. Den var merkbart mindre enn dem andre. Men under mikroskopet syntes vi å kunne antyde dette slimet i gjellene på fisken. Ellers så den helt fin ut.
Knotten og jeg putta den i et papir og tok den tunge turen til toalettet. «skal vi si noe åndelig eller vitenskapelig i denne sammenhengen» spurte jeg. Vitenskapelig var det soleklare svaret. Klart det er spennende med mikroskop og en død fisk.

Hva kommer nå? 9.1.2016
En neontetra har masse veldig små hvite prikker på seg, kan nesten se ut som små oksygenbobler. Men det er kun den ene fisken. Dem 5 andre ser helt fine ut. Kurt er merkbart mer aktiv i dag, kanskje den bare brukte litt tid på å finne plassen sin? Håper ikke det er noe sykdom i tanken. Ser enda litt av det hvite slimet, men bare antydninger på bunnen. Det fester seg rundt steiner virker det som… Forbereder meg på en tur til fiskebutikken i morgen. Må vel søke råd dersom jeg tror noe er galt.


Jepp, dette var første uka med «Akvariet vårt», om vi kan tillate oss å fortsatt kalle det for det
Planta mi :)
Glemte bilder, har dette som jeg tok av villjordbærplanta. Får ta noen nye i morra så dere får se hele "skapelsen" ..men som dere ser så koser den planta der seg i alle fall. Men, jeg trenger alt dere har av råd, ros og kjeft også om det trengs
Jaja, ser du ga blaffen i de rådene du fikk i din forrige tråd. 20 liter er som sagt alt for lite til disse fiskene. Og det hadde nok lønnt seg å sette seg litt inn i dette med innkjøring, og prioritere de levende vesenene høyest.

Edit : Litt merkelig å finne friske villjordbærplanter 1. januar...
60l er alt for stort her jeg har rigga meg til, så på 30litern men fant ut at jeg måtte prøve med 20l. Plassmangel.
Ellers har jeg fulgt rådene jeg bortsett fra at tanken skulle stått 12 timer lengre før jeg hadde fisken i. 20l 5 neontetra og ei lita malle. Og jeg skal si deg at villjordbær smaker aldeles fantastisk på god vaniljeis.. i februar!

Basilikumen var den jeg la til sist og Kurt (Ancistrus) var ivrig på den. Basilikumen er vel fra India om jeg ikke tar feil men mulig den malla lukta noe godt.

Det finnes ingen mal på hvordan man skal sette opp et akvarium. Og naturlig nok vokser det planter og urter langs elvebreddene der disse fiskene lever, med røtter og det hele...sikkert en ødelagt påhengsmotor her og der også, at det går an sier jeg bare .. Tror trikset er å finne den balansen du veit, tank på bare 20 liter gjør det rimelig vanskelig men jeg tror jeg har god tid, og jeg er en sta sak..

EDIT: og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå unødvendig fiskedød, neontetra var dem på butikken som anbefalte meg, dem ville selge meg 10 først) Kom gjerne med tips
Neontetra er små fisk men de trives best i større stimer. Ergo blir 20 liter for lite. Igrunn skulle dyrebutikker nektet og selge mindre enn 10 stk i gangen.
Kurt får det nok også for trangt.

I en 20 liter hadde det passet bedre med reker. Du får dem i mange knæsje farger og evt Moskitorasbora som fisk.
Tips nr 1: IKKE hør på dyrebutikkansatte!! De vet normalt ikke hva de snakker om. Om du trenger råd, så spør her i stedet - et hav av forskjell i kunnskapsnivå. Og man kan også lese seg til mye selv.

Tips nr 2: Ikke la "knotten" din bestemme hvordan dette her skal gjøres, her må du som voksen ta ansvar - dette handler om levende dyr, de har rett til å bli behandlet på en forsvarlig måte.

Tips nr 3: 20 liter er for lite til fisk. Særlig til de fiskene du har skaffet nå. Oppgrader til minst 60 liter eller kvitt deg med fiskene (sistnevnte alternativ er det beste på nåværende tidspunkt). Hvis du absolutt må ha 20 liter, ha snegler der i stedet. Posthornsnegler, f.eks. Neontetra trenger svømmeplass, de trenger å være i en større stim, og mallen er sikkert en ancistrus e.l. som etterhvert blir altfor stor til 20 liter. Ville du likt å bo i et bøttekott resten av ditt liv? Fisk liker ikke det, de heller.

Tips nr 4: Ikke tro at fiskene "koser seg" eller "trives" bare fordi de svømmer rundt eller ikke dør med det samme. Du har allerede hatt et dødsfall. Og en av fiskene har allerede fått hvite prikker, som kan være en sykdom, f.eks. hvitprikk - framkalles ofte av dårlige/feil vannverdier eller andre stressende forhold. Regner med at du bytter vann daglig nå?

Tips nr 5: Les deg opp på nitrogensyklusen og fiskeløs innkjøring, og fiskenes behov (plass, vannverdier, mm). Etter en ukes tid har du nå antakelig både ammoniakk og nitritt i vannet, som er meget giftig - bytt vann, bytt vann og atter bytt vann. Ser i en annen tråd at du ikke har peiling på hva du trenger for å drive denne hobbyen. Det burde du ha sjekket før du skaffet fisk. Du trenger her og nå dråpetester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH, evt. også KH. NEI - strips er IKKE bra nok.

Jepp...
Flott svar, Kuledrøm !
Trenger ikke legge til så mye her, bare si at din kommentar "Det finnes ingen mal på hvordan man skal sette opp et akvarium" ikke holder vann. Fiskene har visse krav både til vannverdier og volum, og din 'metode' er ikke godtagbar ut fra et dyrevernmesig synspunkt. Den tar fiskene gjennom en periode med giftstoffer i vannet, noe som kan gi død og/eller langtidsskader.
SilverShaded
Flott svar, Kuledrøm ! Trenger ikke legge til så mye her, bare si at din kommentar "Det finnes ingen mal på hvordan man skal sette opp et akvarium" ikke holder vann. Fiskene har visse krav både til vannverdier og volum, og din 'metode' er ikke godtagbar ut fra et dyrevernmesig synspunkt. Den tar fiskene gjennom en periode med giftstoffer i vannet, noe som kan gi død og/eller langtidsskader.

Nå har også jeg sett verre en meg! SilverShaded
Ciklide
Neontetra er små fisk men de trives best i større stimer. Ergo blir 20 liter for lite. Igrunn skulle dyrebutikker nektet og selge mindre enn 10 stk i gangen. Kurt får det nok også for trangt. I en 20 liter hadde det passet bedre med reker. Du får dem i mange knæsje farger og evt Moskitorasbora som fisk.


Reker har vært vurdert, og jeg tror også det hadde passet bedre enn fisk. Men sånn ble det ikke... Vi er tre personer under taket og dem andre så spørrende på meg når jeg foreslo reker

Men fakta er altså da at dyrebutikken foreslo litt feil fisk til meg. Jeg forklarte på forhånd om "opplegget" mitt, for å kalle det for det, med planter, røtter og at dette kan bli litt spesielt men at vi ville prøve. Har jo fått mye input siden den gang og skjønner at neontetra passer dårlig i denne sammenhengen. Tror kanskje snegler hadde passet mye bedre for meg her...kanskje sammen med en fisk eller to av det rette slaget, men alt dette skal jeg finne ut av !
Ingen fisk vil trives i en 20 liter. Du skriver at du har sand, noe pynt og en plastikk plante oppi der og, så i teorien er det ca 15lite vann igjen for fisken å svømme i. Absolutt minstekrav til å ha 1stk fisk er 35liter, og da snakker vi om en liten fisk, ala Betta Splendens, en fisk som bør være for seg selv, ikke stim fisk og ei heller en malle som fort blir 15cm lang. Det finnes som sagt tidligere her masse fine reker med flotte farger. Men siden du tydeligvis er bestemt på å ha fisk i en 20liter børdu minnes på at fisker er beskyttet av dyrevelferdsloven på lik linje som en hest, og du ville ikke puttet en hest inn i kles-skapet ditt...
Kuledrøm
Tips nr 1: IKKE hør på dyrebutikkansatte!! De vet normalt ikke hva de snakker om. Om du trenger råd, så spør her i stedet - et hav av forskjell i kunnskapsnivå. Og man kan også lese seg til mye selv. Tips nr 2: Ikke la "knotten" din bestemme.. Tips nr 3: 20 liter er for lite til fisk... Tips nr 4: Ikke tro at fiskene "koser seg" eller "trives" bare fordi.. Tips nr 5: Les deg opp på nitrogensyklusen og... Jepp...


Takk for post Kuledrøm! Dette hjelper meg på min ville ferd!


Tips 1 er et godt tips, de aller fleste ansatte er der vel kun for lønna si så dem selger vel bare det de tjener best på eller har mye av..

2. Knotten bestemmer ikke, men han har så klart stemmerett. La oss si det sånn at her har han ca en halv stemme av 3 Så klart vi forsøker, dette er ikke noe leketøy, det er vi alle klare over.

3. Snegler ja, tror nok det hadde passa mye bedre. Har bare ikke plass til større enn 20l akkurat nå. og ja, malla er en ancistrus. Perfekt for 20l tanken min sa de i butikken.

4. Bytter nå ca 50% av vannet hver dag(tar jeg for mye vann?) Når jeg ser fisk trives kurtiserer dem, "kriger" litt, leter etter mat osv. Det har til nå vært det jeg har sett etter når jeg forsøker finne ut om trivsel i tanken. Sykdom derimot, må jeg vel bruke andre teknikker for å avsløre. Må vel handle inn et sett på ebay e.l. som sjekker kvaliteten på vannet. Kom gjerne med konkrete forslag

5. "dråpetester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH, evt. også KH" ok, google, u, me, right now
SilverShaded
Flott svar, Kuledrøm ! Trenger ikke legge til så mye her, bare si at din kommentar "Det finnes ingen mal på hvordan man skal sette opp et akvarium" ikke holder vann. Fiskene har visse krav både til vannverdier og volum, og din 'metode' er ikke godtagbar ut fra et dyrevernmesig synspunkt. Den tar fiskene gjennom en periode med giftstoffer i vannet, noe som kan gi død og/eller langtidsskader.



Du har helt sikkert rett i det ang vannkvalitet osv, om jeg velger så feil innhold i tanken som jeg har gjort er ikke det spesielt imponerende kunnskap å ta med videre. Jeg var nok for kjapp på avtrekkeren, skulle undersøkt mer ang livet i tanken, hva som passa med prosjektet mitt og gitt F i hva selgern sier..

Men med mal mente jeg at det er vel sånn som i naturen, ikke EN lik kvadratmeter på hele kloden, men liv over alt. Det gjelder vel å finne noe som passer sammen. Og forsøke skape et "tilnærmet" naturlig miljø. Villjordbærplanta storkoser seg i alle fall. Men fisken bekymrer meg, må finne en art som passer mine forhold bedre!
Lord-Robin
Ingen fisk vil trives i en 20 liter. Du skriver at du har sand, noe pynt og en plastikk plante oppi der og, så i teorien er det ca 15lite vann igjen for fisken å svømme i. Absolutt minstekrav til å ha 1stk fisk er 35liter, og da snakker vi om en liten fisk, ala Betta Splendens, en fisk som bør være for seg selv, ikke stim fisk og ei heller en malle som fort blir 15cm lang. Det finnes som sagt tidligere her masse fine reker med flotte farger. Men siden du tydeligvis er bestemt på å ha fisk i en 20liter børdu minnes på at fisker er beskyttet av dyrevelferdsloven på lik linje som en hest, og du ville ikke puttet en hest inn i kles-skapet ditt...



Takk for post!

Så, 35 liter er minstemålet, det absolutte. Hvorfor har ikke loven blitt endret da, hvor er dyrevern organisasjonene når vi trenger dem? Kua har fått teppet sitt, nå får de se å ta tak i dette skandaløse problemet også! Butikkene selger jo tanker helt nede i litern omtrent. 10l selges fra pall. Og har du sett kampfiskene dem har? dem står jo i små syltetøyglass.

...men, du har rett, du også, i alle fall til en viss grad. Med alt dillet som er putta oppi der(ett skjell, en liten dyrehodeskalle på minst 6cm og den lille plastplanta jeg fant, og en sjøstjerne.... den syntes vi passa supert i vår 20l ferskvannstank. Alt dette fører nok til som du sier at det ikke er stort mer en 16-18 liter vann igjen til fisken. Og vi kunne sikkert valgt reker, eller til og med snegler, men det ble fisk.

Jeg skal poste bilder her, så dere ser, håper dere gir meg varsel før dere ringer mattilsynet
Veldig lett å stole på at folkene i en dyrebutikk holder høy standard når det gjelder kunnskap, men det er svært sjelden at så er tilfellet. Men, du ble advart i forrige tråd og valgte å ikke ta det til følge.

Nei, et akvarium er absolutt ikke som i naturen. I naturen kan fisk flytte seg vekk fra ugunstige forhold...det kan de ikke i et akvarium.

Glem å finne en fiske-art som passer i 20 liter...den fins ikke ! Ta rådet fra andre her, sats på snegler og reker.
Unskyld meg, men det er ikke ofte jeg lar meg trekke. Men hvorfor spør du om råd her i det heletatt når du ikke bryr deg om de rådene som blir gitt? Kjenner jeg blir litt irritert. Kos deg så masse med jordbærene dine.

HER er en link til en sak om fiske velferd forresten:
Lord-Robin
Unskyld meg, men det er ikke ofte jeg lar meg trekke. Men hvorfor spør du om råd her i det heletatt når du ikke bryr deg om de rådene som blir gitt? Kjenner jeg blir litt irritert. Kos deg så masse med jordbærene dine. [URLBLOCK1] er en link til en sak om fiske velferd forresten:


Det skal sies at jeg gjør jo dette for å slappe av også, ikke bare spennende, litt pleie for sjela også, om du skjønner, men det fungerer tydeligvis ikke i ditt tilfelle. Beklager om jeg har stresset deg opp.

Og prøv å avstå fra å snakke nedlatende om villjordbærplantene mine
SilverShaded
Veldig lett å stole på at folkene i en dyrebutikk holder høy standard når det gjelder kunnskap, men det er svært sjelden at så er tilfellet. Men, du ble advart i forrige tråd og valgte å ikke ta det til følge. Nei, et akvarium er absolutt [I]ikke[/I] som i naturen. I naturen kan fisk flytte seg vekk fra ugunstige forhold...det kan de ikke i et akvarium. Glem å finne en fiske-art som passer i 20 liter...den fins ikke ! Ta rådet fra andre her, sats på snegler og reker.


Ja, jeg skulle gått for snegler, reker, eller helst mikrorasbora som du foreslo, selv om den rekkefølgen jeg nevner her vel hadde passet best i mitt oppsett.
Men dagen etter når jeg sto i butikken der huska jeg ikke forbokstaven på den fisken en gang. Så jeg gjorde nok den klassiske feilen, jeg stolte på kunnskapen og motivene til selgeren.


Derimot mener jeg fortsatt at et akvarium bør ha et miljø som er mest mulig likt det som finnes naturlig .. i naturen, rundt de levende organismene som nå er plassert i dette akvariet. At fisken ikke kan flykte får vi ikke gjort noe med, og jeg har skjønt at desto mindre tanker vi bruker, desto vanskeligere blir det å skape friske naturlige forhold.

Takk for konstruktiv(og nok riktig) kritikk!
Vel for å si det slik, jeg bryr meg om fiskene mine, slapper fint av med dem. Koser meg å stelle i tankene mine, passer på vannverdier og gjør det jeg kan for at de skal ha ett miljø som de trives godt i. Og jeg har valgt en fisketype som gjør at 240liter er akkurat i grenseland for 4 stk fisk som har en størrelse på 6cm lengde nå. Så det er 4 fisk + 2 maller på 240liter. Du snakker om å fisk i det heletatt i 20liter. Vel det er mange som har vert der du er og gjort slike feil, men forskjellen på mange andre og deg er at de som spør om råd her tar rådene til seg og utbedrer situasjonen for fiskene. Men jeg mistenker at du igrunn bare ville lage en fancy jordbær plantepotte, og at det er jordbærene dine som kommer først. Og hvorfor du da kommer her og spør om råd vet jeg ikke, for du er fast bestemt på å ikke ha annet enn fisk oppi selv om du blir frarådet til å gjøre det. Jeg skjønner det ikke. Om du bare vil starte diskusjoner og være en kvirrulant?
Sharanu
Stakars fisker.


Beklager om jeg forvirret meg inn på et HARDCORE PROFF FORUM ONLY der nybegynnere med en død fisk bare blir for mye for enkelte...

Si noe fornuftig da Sharanu, så jeg skjønner hva du tenker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap