FerskFisk (side 11)

SilverShaded
Ja, det gjør ikke noe om du er litt konservativ med salmi nå...mener jeg har nevnt det før en gang.


13 dråper tok NH4 til 1.5- etter 30 minutter

Litt lite kanskje men bakteriene som omdanner dette til nitritt bygger jeg opp fort har jeg skjønt, det er andre bakterier som trenger mer tid. Derfor senker vi litt på salmi doseringa :p er det ikke sånn da?
Her er en fin hjørnestein ang. alger.

Ser frem til videre bilder av testen!
Ja, det er riktig at det tar mye lenger tid å dyrke opp nitritt-spiserne. De har en mye lavere forøkningshastighet.
Men...pass på pH og NO3. Den første vil nå gå ned, og den siste vil gå opp, seff.
Livsforvalteren
Her er en fin hjørnestein ang. [URLBLOCK1]. Ser frem til videre bilder av testen!


Takk for linken! Ja jeg ser alger kan bli et problem for mine sarte røtter. Vil jo ikke kvele planta. Håpet jeg skulle finne meg en algespisende reke som var tøff nok i finna til å hjelpe meg å rense røttene :p Blir det et kjempeproblem må jeg forsøke å skjerme røttene på et vis, eller noe anna lurt. Alle hydrokassene jeg har satt opp har jeg sørga for totalt mørke i vannet, og kanskje vann ned til 17ºC. Men det blir jo litt alger uansett.

Tiden er perfekt for dette nå Livsforvalteren, nå må jeg finne planter som kan være kandidater. Jeg vet jordbær passer, villjordbær, og salat, tomater blir litt digre men det finnes en type småtomater, "Totem" som bare blir 40-50cm høye og smaker godt. Samme med en del chillibusker. Kanskje perfekt. Planter jeg en salat må jeg ete mye salat, ellers blir den fort for stor :p Har bestilt en haug med nye frø. Gleder meg til å prøve litt forskjellig.

Men jeg bør ikke overstige 5kg totalvekt/belastning på den vesle 20 litern min tror jeg, kanskje ikke mer enn 3kg, da kneler vel hele karet.
SilverShaded
Ja, det er riktig at det tar mye lenger tid å dyrke opp nitritt-spiserne. De har en mye lavere forøkningshastighet. Men...pass på pH og NO3. Den første vil nå gå ned, og den siste vil gå opp, seff.


Ja, jeg skjønte det, ang nitritt-spiserne. Har foretatt vannbytte annen hver dag om jeg ikke tar feil. Hadde jeg benyttet større doser salmi hadde jeg vel måtte bytte litt vann hver dag. Men i dag så jeg tegn til at NO2 synker.. håper jeg så riktig :p
Vanntesting
Da tester vi igjen, rydder god plass, på med lys, vasker hender og tær..

Testene ser veeeldig like ut som de i går.

Dråpetest:
pH = 7.5 til 7.6
NO3 = 70ppm

Da tror jeg at jeg administrerer en litt større dose salmi og tester vannet om 30 min :p

tilsetter 15 dråper Salmiakk
15 dråper salmi tok NH4 til 2ppm


Ser en ukjent skapning i karet, nei det er to, minst! Hva i alle dager er dette? Antar det er en liten mark som fort kan bli til besvær, eller kanskje kjær? Hva er dette?

hjeeelp :p

[External Image]
Leser meg til at dette er noe som kommer av oppløste organiske rester
DOC (Dissolved Organic Compounds) Forekommer sjeldent i et friskt akvarie med fisk da det virker som de aller fleste synes disse smaker godt.
Trives i vann med hØYe nitrat verdier. Harmløse Nematoder, men uten fisk kan det fort bli veldig mange?

Stemmer det jeg har kommet fram til her? sånn ca? :p
Snodig hvordan livet blir til så fort. Tanken er ikke mange dager gammel og nå har jeg flercella nematoder, faktisk beskrevet i store norske leksikon som et dyr??

Vet ikke helt om jeg har lyst på mer enn to sånne jeg... haster litt med å få inn noen reker som forhåpentligvis synes det er snacks. Jeg synes dem er bare ekle.

"utstyrt med en hul munnbrodd som de stikker inn i plantecellene for å ta opp næring. Samtidig injiseres spytt med fordøyelsesenzymer som påvirker cellene, slik at næringen blir mer tjenlig. Næringsopptaket fører til unormal utvikling av planten eller plantedeler"
kilde: https://snl.no/nematoder

usj .. er det dette?
SilverShaded
Men...pass på pH og NO3. Den første vil nå gå ned, og den siste vil gå opp, seff.


Jeg savner deg SilverShaded, som den parasitten jeg er.. enda i alle fall, må jeg forsøke utnytte deg litt til. Du vet vet sikker masse om dette :p

Hva er dette? er det vanlige med sånne nematoder under innkjøring av en tank? Om det er det dette er da..

Leser at det hittil er funnet over 25000 forskjellige arter nematoder.. jeg kan jo ha en ny art her ! aldri oppdaget før!!
Ikke noe uvanlig at det dukker opp diverse rare skapninger i akvariet under innkjøring. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, du vil neppe se noe særlig mer til dem når ting har kommet mer i balanse og det jevnlige vedlikeholdet er godt i gang. Endel sånne vesener (f.eks. planarier) kan dukke opp igjen i ny og ne om man f.eks. fôrer for mye, men da er det bare å kutte litt ned på fôringen.
Kuledrøm
Ikke noe uvanlig at det dukker opp diverse rare skapninger i akvariet under innkjøring. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, du vil neppe se noe særlig mer til dem når ting har kommet mer i balanse og det jevnlige vedlikeholdet er godt i gang. Endel sånne vesener (f.eks. planarier) kan dukke opp igjen i ny og ne om man f.eks. fôrer for mye, men da er det bare å kutte litt ned på fôringen.



Takk for svaret!
Tror du har rett. Og dersom jeg bruker så lav salmimengde at vannbytte ikke føles nødvendig pga nitratverdier på "bare 70+" Vil det gro over med disse krypene. Så vannbytte i dag, uansett hva dråpetestene forteller meg nå straks

Vanntesting
pH = 7.4 synkende
NO3 = 100


Stripsen fortalte meg NO3 var mellom 100 og 250 :p

Vannbytte ca 7 liter, hvorfor tok jeg ikke litt til? jo da ødelegger jeg for Anubias'en som jobber med å feste grepet.

Bøtter på med hele 17 dråper salmi og sjekker NH4 om 45 minutter

Da sjekka jeg ammoniumen og sånn ble den

NH4 = 3ppm (perfekt på microen)

Det var en del sånne kryp i tanken, tenker jeg heva opp 15 stykker... usj, det klør

Ikke farlig altså, men ekle som bare det. Og blir det mange av dem så ser det ut som henta fra en skrekkfilm. Søk youtube, se selv. Men jeg ser faktisk det er folk som avler disse også. Til føde for andre.. arter :p
Off topic
Sjekk her da, dette er det mest vann vittige greiene jeg har sett hittil

Micro computer control FISH tank



Hele greie har et volum på 1.4 liter...kan kanskje ha en plante eller to oppi der
Vannverdier

Ser ikke noe til Nematodene i dag.

pH = 7.8
NO3 = 80

tilsetter 16 dråper salmiakk(8%) og venter 45 min sjekka NH4

Tok NH4 til 3ppm



Ser greit ut, men da er det vel tid for et vannbytte igjen så ikke nitrat går helt av støvleskaftene
Vanntesting
SilverShaded
Ser greit ut, men da er det vel tid for et vannbytte igjen så ikke nitrat går helt av støvleskaftene ;-)


Oj! Jeg har hatt så mye å gjort i dag jeg er helt ferdig. Så jeg så ikke posten din før jeg gjorde dette:

Dråpetest:
NO3 = 90
pH = 7.3 - 7.4

Tilsatte 15 dråper salmi og venta i 30 min før jeg målte ammonium

NH4 = 1.5 - 2ppm

Ser ikke noe til Nematodene i dag heller. Planlegger et vannbytte til i morgen litt tidligere på kvelden.. dagen i dag har vært fæl


Skal jeg bytte vann nå som sist? Hører jeg ikke noe starter jeg med et vannbytte i morgen!



EDIT: Takk SilverShaded
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap