Start av nytt akvarium:-)

Heisann! Jeg er så heldig og har fått et nytt lite akvarium av ei venninne. Har allerede et akvarium på 54L. Da jeg fikk det, sa de i dyrebutikken at jeg kunne vente en uke etter at jeg hadde fått akvariet(med vann å planter i gang) til at jeg fikk i fisk. Resultatet da ble jo at mange døde i starten..først de her siste månedene jeg begynner å få det stabilisert etter 8 måneder med akvarium
Jeg er veldig interresert i akvarium..og siden jeg skal få meg et til akvarium(som mest sannsynlig blir brukt til kampfisk eller yngel)vil jeg at det skal bli ordentlig gjort fra start!
Lurte da på hvor lenge jeg skal la vannet gå, før jeg da skal putte fisker oppi..og er det andre gode tips jeg kan ta med meg videre i akvarielivet??????

Blir utrulig glad for svar uansett!!??
Hei, Andrine!

Gratulerer med litersyken!

Jeg vil anbefale å lese artiklene du finner interessant under fanen ARTIKLER "over oss", med din innstilling tror jeg du vil finne det spennende Dessverre ikke helt dekkende, men utfyllende.

Sørg for å få igang den biologiske syklusen i filteret, bakterier som "spiser" amoniakk og nitritt (giftige), med nitrat som sluttpodukt. Bakteriene trenger mat, og den mest effektive oppstartsmetoden kan du lese om her og her.

Ellers av tips jeg kommer på er å ha gode vannbytterutiner, og passe på å tilpasse fisketyper etter vannet man har i tanken (eller omvendt). Pass på å få med deg Fiskebasen under KUNNSKAP-fanen, der er så godt som alle fisketyper representert.

Ser frem til å høre om prosjektet ditt
Å bare la akvariet stå, er ikke noen særlig effektiv måte å foreta en innkjøring på. Jeg foreslår at du leser litt om innkjøring, f.eks her og her. Da får du en bedre forståelse av hva som egentlig foregår i et akvarium under innkjøring.

Siden du allerede har akvarier som er innkjørt, kan du "kick-starte" akvarie-filteret ved hjelp av bakterier fra filteret i disse. Ta akvarievann i en dedikert akvariebøtte, og klem ut filtersvampene forsiktig oppi vannet. Så setter du det nye filteret i bøtta og lar det gå oppi der en time eller to. Så kan du sette filteret i det nye karet. Deretter gjør du som bekrevet i Guiden, med Salmi og målinger. Kick-starten vil spare en god del tid, slik at filteret burde bli ferdig innkjørt mye fortere.

Vannverdiene (pH og GH) er avgjørende for hvilke fisk du kan/bør ha. Alle arter har sine foretrukne vannverdier i overensstemmelse med verdiene i deres naturlige biotop. Disse verdiene finner du for hver art i Fiskebasen. Da vil du også se at f,eks. guppy og neontetra skal ha ganske motsatte vannverdier...de bør derfor ikke holdes sammen. Husk også på at alle fisker er ikke gode naboer, store fisker spiser mindre fisker
Tusen takk for svar!

Jeg tar alt innover meg og skal lese sidene og prøve så godt jeg kan! Jeg skal hente akvariet i dag. Så flere spørsmål kommer sikkert etterhvert!!??

Og igjen takk for svar!)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap