Hvem er du? (side 12)

Tenkte jeg også skulle ta turen innom denne tråden Har lest alle innleggene, og det er ganske ok å vite litt om dem man deler interesse med Heter Liv, er utflytta finnmarking (en av DEM, altså..) med vann i årene. Må jo ha det, når man er fra Nordkapp kommune.

Kjøpte meg mitt første akvarium for en del av den aller første lønna mi som vernepleier. Det var i -93. Da var jeg 30 år gammel (litt treg av meg) Denne 120l fulgte meg i noen år, på diverse flyttinger, men ble fra -99 brukt til ørkenrottene mine. Var da gift og hadde et barn, ingen av dem hadde noe særlig interesse for alt dette vannet. Akkurat dèt endret seg hos barnet (som nå er snart 21..), og mannen ble jeg skilt fra (ikke pga av manglende akvarieinteresse, men det hjalp vel ikke akkurat det, da.. tihi)

For en tid siden tok jeg "det store spranget" og flyttet til Kongsberg. Bor nå sammen med verdens beste samboer, som heller ikke er veldig interessert i akvarier, men han ser at jeg "får til" og er litt imponert. Fin vinkling, det! Etter huskjøp i fjor fikk vi oss en KJELLER. Åh, så deilig. Da ble det plass til reol med 6x85l, diverse rekekar (4stk..), yngelkar, et hjørnekar på 160l, et 120l og et 660l kar. Da ble sambo litt betenkt, og lurte på om det ikke var nok snart? Og det er det jo ikke, men jeg ser poenget i å ha plass til andre saker, også.. Så da roer det seg vel, litt etterhvert.. For å få orden i kjelleren har jeg tilogmed fått "lov" til å ta hjørnekaret opp i stua. Egentlig tror jeg han er litt fascinert, det er bare det at han ikke vil innrømme det. Så det blir det flytting av over helgen. Tenker det blir "asia-biotop", en grei sak å ha i stua, uten at det blir fiskesuppe og en horde guppy. Har aldri hatt guppy, men ser jo nå at de er på full fart inn i andre varianter enn de stakkars ihjelavla greiene jeg så før i verden. Fremskritt!

Har ellers forlatt turnusarbeidet til fordel for hjemmearbeide, med fosterbarn og beredskapshjem. Mer givende enn alt annet jeg kan tenke meg, selv om jeg vel ikke akkurat blir noen krøsus av det. Og så liker jeg ellers silkemaling, lesing (mest engelsk, eeelsker fiction, den med science først, også) , fotografering (er "fast fotograf" og groupie under samboers mer aktive vannbruk i sommerhalvåret, han driver med brettseiling), stueplanter og hunder.

Hrm.. ble litt langt, dette. Er glad i å prate, som dere ser! Skal gi meg nå.. Snakkes!
Er ei livliv jente på 20år fra sandnes=) Flyttet til klepp stasjon for litt over 1 år siden der jeg nå bor sammen med min forlovede og vårs sønn på snart 5mnd. Her trivs jeg veldig godt og har mye og gjøre om dagene med 4 akvarier, 2 katter, 4 rotter og han lille på snart 5mnd=)

Hobbyen min er jo selvsagt akvarier, eller det er vel mer en livsstil og drive med dette, men jeg er jo også ei heste jente så det går jo litt tid til det også..

Er ikke så flink til og skrive om meg selv så jeg slutter her=)

Takk for meg=)
Hei!
Er en gutt på 29 år (78 mod) fra Fredrikstad som har samboer og 3 barn.
Jobber på sentrallageret til Europris til vandlig,og som dørvakt i helgene.
Begynnte med akvarie i september 2007 så jeg er rimlig fersk i gamet
men har klart å få 3 stk akvarier på ca 4 mnd (til min bedre halvdels fortvilelse
Det var allt jeg kom på i forbifarten,så på ekte Fredrikstad vis takker jeg for meg og sier PREKÆS
Tetra
[QUOTE=munda][QUOTE=Tetra]Men Agdenes kommune. Plassen på jord!


Ja, min barndoms sommerparadis hos mormor og morfar!!


Fint at det er flere som har oppdaget denne perlen! Er fra Lensvika i Agdenes jeg da. ser tetra er fra lensvika i agdenes . jeg er fra agdenes også men nærmere bestemt ingdalen. Bor på orkanger nå.
Hei alle sammen. Jeg er en 45 år ung dame som har 2 voksne barn. jente på 26 og gutt på 22. Har også et barnebarn på 5 år og et til som er påvei. Så barna har fløyet fra redet. Men barnebarnet mitt Julie er min store solstråle. Jeg kommer egentlig fra ingdalen i agdenes kommune men bor og jobber på Orkanger. Jeg jobber som hjelpepleier på st.olavs hospital avd Orkanger . jeg jobber på medisinsk avd med sykdommer som , lungesykdommer, diabetes, hjertesvikt, kreft, og infeksjoner generelt. Jeg trives veldig godt i jobben. Vi har også katt som heter Tussi og er 8 år. Hamster som heter Fritjof og pr dags dato 4 akvarier. Interessen for akvarier kom for snart et år siden. Jeg ble da sykmeldt for en fot og i det vaset flyttet sønnen midlertidig hjem og han hadde med et akvarium på 120 liter. Da sa det bare pang. Vi dro til dyrebutikken på Orkanger og kikket på akvarium. Jeg kjøpte et 180 liters med alt utstyr for 1200 kr. Måtte ha noe å gjøre siden jeg var hjemme med vond fot. 9 februar kjøpte jeg mitt første akvarium. Så har holdt på med dette i snart et år. Ble fort bitt av litersyken så når sønnen flyttet ut igjen så tok jeg over hans 120 liter til oppdrettskar for yngel og snegler. Har også et lite 25 liters som jeg bruker til yngel osv. For 14 dager siden kjøpte jeg et 63 liters for å ha et pallettchiklide par i. Det står til innkjøring enda. Jeg er blitt helt hekta på denne hobbyen og ønsker meg et stor 300 liters kar men gubben nækte..... jeg har lært utrolig mye her inne på forumet og det er først i den siste tiden jeg har turt å skrive her inne for jeg syns alle er så flinke. Men nå ræse æ roindt over alt her inne. Snakk om å bli fort husvarm. Mine andre interesser er hagearbeid. Legger mye arbeid i hagen og dyrker frem blomster selv. Har fått mye positiv tilbakemelding på hagen noe som resulterte i at lokalavisa kom og tok bilder som resulterte i 2 helsider i avisa. den dagen var jeg hjemme......Vi har også campingvogn stående ved sjøen uti Ingdalen så der er vi også endel om sommern og fisker bader og koser oss med god mat og drikke som man gjør når man er på campingtur....
Sjenert barnløs (selvvalgt) bærte på 38, opprinnelig fra Tromsø. Dro som 17 åring til Lier i Drammen for å gå på gartnerskole og bli gartner! Det endte kun med grunnkurset og er derfor i dag ingenting Kontorrotte i staten og drømmer om å bli botaniker... Ønsker meg hus med hage, men koser meg likevel i leid leilighet med balkong på Grønland i Oslo. Den deler jeg med min kjære samboer som lager rocke musikk på hemsen og fillebikkja på snart 11 år som er i min avatar. Fineste bikkja jeg har hatt/møtt og hun sjarmerer de fleste i senk. Akkurat nå er hun nybarbert som på bilde (den mørke) -sånn liker jeg henne best Har blitt 3 akvarier på meg da, får jeg råd snart blir det en reol med plass til 2 x 85L...
Har lurt litt på den hunderasen i avataren din, Lro. Er det Yorkshireterrier?
mona o
Har lurt litt på den hunderasen i avataren din, Lro. Er det Yorkshireterrier?


Nesten halvparten er Foxterrier. Men hun ser jo ut som en Yorkshire, bare tre ganger større. Huff og jeg syns ikke Yorkshire er spesielt sjarmerende hunder... Små rare dyr. Fox derimot har jeg sansen for, tøffe bikkjer. Dyret mitt tror jeg har arvet mye av gemytt osv fra Fox, og jeg kan se på henne at hun liker å få barbert av den lange unyttige "pyntepelsen"

hei , funny tråd
jeg er en gutt på 17 , født i oslo i 91 men flyttet desvere til mosjøen da jeg var 7 .
har 3 søsken men heldigvis bor bare en i mosjøen .
jobber i barnehage som barnehage onkel

har skatet i 6 år nå , helt siden jeg var 11 og elsker fremdeles å skate
de er the nexst best thing etter å driver på med akvariene
ser også mye film , veeeldig mye hehe

har barre et kar gående nå , det er en 250 l med noen nydelige Thorichthys meeki som er min yndlings fisk de deler kåk med faktisk 12 ancistrus !
men 9 av ancistrusene er barre kids

har også en 90 liter som de klør i fingra å få starta opp

hmmm hva mer er det å si ?

flytter til oslo til høsten
that's all folks
På tide at jeg legger inn et innlegg her å kansje

Er fra oslo, da jeg traff drømme mannen flyttet jeg til Voss,sommeren 02.
Vi har to barn, ei jente født i 03 å en gutt født 07
Bor på gård, har melkekyr. sambo har nå gått inn i samdrift med 2 andre så litt mere fritid

Har for tiden 3 akvarier oppe.+ Et tomt i kjelleren. Planen er å komme ned i 2 Altså beholde 180L å 375L. å ut med 50L en dag.

Det var litt om oss
Dette var en artig tråd, artig å lese om hvem dere andre er og hva dere gjør.

Da er det vel påtide at jeg også skriver her.

Jeg heter Simone, og er ei trønder pi på 33 år. Jeg har to jenter på 12 og 17 år. Og ikke minst en fantastisk samboer da.
Har de siste 2 årene studert pedagogik, og jobbet i barnehage.

Det var i fjor sommer jeg falt helt for en stakkarslig kampfisk, ja syntes så synd på den der den var fengslet i et ca 4dl liten glass kopp.
Som de fleste her, vart et akvarie ikke nok og jeg kjøpte flere. No har jeg 128l som jeg sitter å nyter synet av.
Ellers har jeg en stor kjærlighet for katter, kunne nok ha hatt mange, men samboern som enda har klart å stoppe meg.
Må nesten legge med bilde av go gutten
Ok, min tur (etter et halvt år her på forumet )

35 år, opprinnelig fra Fredrikstad. Flyttet litt frem og tilbake mellom Fredrikstad og Sarp i løpet av livet. Nå har jeg bodd der i 3,5 år. Gift, to guttet på 3 og 7 år. Min andre store hobby, er fotball, og siden jeg er fra Fredrikstad, er FFK laget
Hei
eg er ein 12 år gamel gutt som har 2 akvarier det ene mitt og dat andre passer eg på for skolen mens det er sommerferie

eg elsker å lese bøker og gym, svømming, kunst og håndtverk er ybdlingsfaga mine samt at interessen for akvarie og fisk vokser seg stølrrre og større! elerrs har eg det bare bra... vel nesten, ettersom eg har gips på den brukne armen min akkurat nå

PS. kjempefin tråd Mc Darup!
Inaktiv bruker
jada, min tur
ja hei, mitt navn er vegar, jeg driver med oppdrett av orechromis mossambicus, som er en veldig tøff fisk
jeg har 3 kar, et på 375, et på 54 og et på 16
jeg følger mest med i naturfag og gym timene, da dette er mest spennende, men jeg ligger også godt an i matte jeg ser fram til en jobb som billakerer i min eldre alder, da jeg allerede har begynt å prøvelakkere på plakater osv
Hei folkens ! Mitt navn er Mads Grotle Sandhåland. Jeg bor i Karmøy kommune i en liten by som heter Åkrehamn, men vi kaller den bare Åkra:P

Jeg jobber som isolatør lærling på Kårstø. Har ikke tenkt å gjøre noe lang karriere innefor dette faget. Er sykemeldt i en måned nå. Klarte å brekke høyre hånda mi på fredag. La oss bare kalle det en festival ulykke.

Har tenkt å bruke den tiden jeg er sykemeldt på å lære meg å gjøre ting med venstre hånd :P Skal også lese om hvordan man starter opp og vedlikeholde saltvannsakvarium. Må vel også lese til teori prøven for fører kort.

Mine hobbyer er film, musikk, sport, data bla bla bla det vanlige Den kjekkeste hobbyen min er akvarium. Har et 350 liters helglass akvarium med innvendig bakgrunn. I dette karret er det hovedsakelig malawi ciklider. Det andre karret mitt er et 130 liters karr av merket akvastabil. Oppi det har jeg yngel av Golden, cyaneorhabdos , demasoni og lombardoi. Har også et 60 liter , men det er ikke i bruk.
Denne traden har eg ikkje sett før så det er vell på tide at eg og skriver litt om kven eg er.

Ja, eg er ein gut på 14 år ( 15 i september) som heiter Magnus. Eg bur i lag med mor og far og mine 2 lillesøstre på 9 og 11 år.
Nå har eg 3 akvarium, eit på 185 liter der eg har mye foskjellig fisk, og det er det største. det ant største er eit på 70 liter som eg kun har levendefødere i. det minste er eit oppforingsakvarium til levendeføderene.
Det er for lite med 3 akvarium så eg har lyst på meir. Det er vell det som kalles litersyken ?
Men når eg har ei mor som ikkje liker fisker så då får eg ikkje lov å ha meir akvarium.
PG= Per Gunnar

Fra Riska i Sandnes. Offiser så flytter litt rundt. Bodd for det meste på Kongsberg-Jessheim-Elverum-Balkan og Trondheim siste årene.

Begynte med Akvarier nå i månedskiftet januar -februar i år. Begynte med en 250 liter, så kom raskt en på 100, og etterhvert en på 128. Så ble det litt pause før jeg kjøpte meg en reol nå for en liten måned siden. 3x140.
Liker best maller og har skaffet meg l-18,46,270,333,340 til nå og har planer om å skafe flere etterhvert. Blir nok akvarierom når jeg skal flytte i januar. Planen er å kjøpe en reol til som jeg kan sette opp 1 mnd før jeg flytter. ( får nye leiligheten 1 mnd før jeg må være ute) så da håper jeg flytting skal gå bra. Har også tenkt å skaffe meg noen større kar på 660+

Har samboer som også er litt interessert i akvarium. pluss vi har en Grå Jako og en Weimaraner valp.
Inaktiv bruker
Hei alle sammen.

Jeg er en kar født og oppvokst i nordland (Brønnøysund) som ble vestlending i 1988 og heter Kai R. Bakken.
Det var i Br-sund at min interesse for akvarium ble tent da jeg var ca 15 år. Jeg startet med et plastkar på 15 l og 37 l. Etter kort tid ble det 63 liter før jeg bygde ett i tre!!

Det fungerte alldeles utmerket og der hadde jeg en del forskjellige maller bla en slik en 8-10 forskjellige synodontisarter og noen ciklider.

Etter at jeg flyttet til Høyanger gikk det et år før jeg kjøpe meg et 375 l aquastabil akvarie fra en dyrebutikk som var der. Der hadde jeg discus og maller.
Bla L190, blue-eyed pleco, 3-4 corydoras arter og en Platydoras costatus.

Alt ble solgt noen år etterpå da jeg flyttet og ikke hadde plass i den leiligheten.
Nå har vi kjøpt et lite aqua teens 61 liter som vår datter synes er spennede å titte på. Deg gjeveste er å gi fiskene mat og å telle dem Hun er 5 1/2 år.
Hver dag spør hun om hva de heter fiskene vi har og prøver etter beste evne å uttale navnene på dem.
Kommer helt sikkert til å bli flere etterhvert.

Og PS: Det er IKKE familien min som er i profilbildet
Da var det min tur :)
Får vel kanskje være høflig og hilse pent jeg og, selv om jeg har surret rundt på disse sidene en god stund nå

Mitt første møte med akvaristikk (nåja, akvarier ihvertfall) var i barndommen sent på 70-tallet, da foreldrene mine hadde akvarium en kort stund. De ga opp etterhvert, siden fiskene - uvisst av hvilken grunn - alltid begynte å svømme med buken i været etter rens av karet. Underlig det der, de hadde jo gjort det SÅ nøye også, byttet alt vannet (fiskene var i en alt-mulig-bøtte i mellomtiden), skurt tanken, skylt grusen og skrubbet filteret. Kan også huske at jeg - som samlet på sånt - hadde en drøss klistremerker fra Tetra med bilder og artsnavn på forskjellige fisk. Elsket de klistremerkene...

Da jeg så ble student tok min daværende samboer med seg en gullfiskbolle hjemmefra hvor vi hadde først en liten orange gullfisk, så et par små golfballer. De sistnevnte fikk vi faktisk yngel på også. Men etterhvert døde både yngel, golfballer og forhold, så da ble det ikke noe mer på en stund.

Da jeg etterhvert begynte å jobbe fikk jeg lyst på fisk igjen. Hadde siktet meg inn på en sylindrisk helstøpt glassbeholder jeg fant i kjelleren på jobben og hadde lyst til å ha fisk i den. Men min daværende samboer blånektet, mente det var for mye jobb. Han syns nok (med rette) at jeg var litt lat. Etterhvert tok det også slutt, og tanken ble med hjem. Den var ca 30 L, tung som bare det. Heldigvis hadde jeg vett til å skylle den i dusjen først... hvorpå bunnen selvsagt falt ut... Men en kamerat drev og ryddet i kjelleren på jobben sin, og der fant vi et nytt kar, en 50-L tank av helstøpt, ruglete og veldig tykt glass med målene 50*20*50 (L*b*h). Fikk låne luftdrevet filter av en kollega, og så var det igang. Selv om karet var upraktisk som bare det, var det kjempestas, og jeg hadde det oppe i flere år. Satte det opp i 2002, tror jeg.

Fant etterhvert et nettforum og begynte å lese og faktisk lære om det jeg drev med, og siden har jeg blitt mer og mer interessert, selv om antall kar er forholdsvis beskjedent (vel, venner og familie er ikke enige i det). Og nå går jeg og funderer på å ta et røsk på gjeste/roterommet mitt, for der er det vel plass til en aldri så liten reol??

Ellers er jeg 33 år ung, og navnet klarer vel de fleste å gjette fra nicket. Er medlem av ASA (Anonyme Single Akvarister), noe som gir en del utfordringer når nye kar skal i hus eller gamle skal flyttes rundt i leiligheten. Bor i Oslo, og jobber som forsker innen organisk analytisk kjemi (hvis det sier noen noe som helst). Har nok alltid vært naturfaglig disponert, derfor er fisk en ypperlig hobby. Selv om det ikke frister spesielt å sette igang med vanntesting etter en lang dag på laben. Yrket forklarer vel også tilgangen på store glasskar i kjellere

Vel, dette ble utroooolig langt (og jeg som vanligvis ikke er PR-kåt), så jeg får si takk for interessen til dere som har kommet helt ned hit



Aner ikke om jeg har skrevet her før, så skriver nå.

Jente på 24, snart 25, som nå har flyttet tilbake til hjemplassen Bodø.
Mamma til 2 gutter på 5 1/2 og 2 1/2 år, men bare elstegutten bor hos meg. Yngstemann bor hos pappan.
Separert for 3 uker siden, og trivest med det. Ingen som klager når ny fisk kommer i hus lengre
Hatt akvarium siden 2003, da jeg fikk 200L karet av gudfaren til elstegutten. Fikk det mot at jeg satte inn 1000 kr på konto til gutten. Grei handel det
Har pr idag 4 akvarier, (200L, 64L, 60L og 40L) men bare de 2 største i drift inntil videre. Skal hente de 2 siste til helga.
Dilla på maller og ciklider, skulle gjerne hatt flere akvarier, men har fått lov til å ha bare max 600L tilsammen i leiligheta. MEN har jo noen liter igjen til det da
Tilfeldig bekjentskap
© marita
Reklame for plussmedlemskap