Hva er vitsen med denne tjenesten på akvaforum?

Når man leser om fisker i fiskebasen har man mulighet til å se en liste over fisk andre har sammen med akkurat denne fisken.

Kan ta gullfisk som et eksempel

Ser man gjennom denne lista står sånn ca alle fisk man kan få kjøpt i dyrebutikken.
For en nybegynner kan denne tjenesten forstås som et forslag til fisk som passer sammen med denne fisken. Det er jo så villedende som det kan få blitt!

Jeg syns at denne tjenesten enten burde fjernes, eller at det burde stå en tydelig advarsel om at dette ikke er tips på fisk som passer sammen (noe i den duren)

Hva syns andre på forumet?
Jeg stoler delvis på den, de fleste her inne vet hva som passer med hva. Samtidig er det uheldig hvis en gjør feil, og så står den feilen som et fasit svar....

Kansje moderatorene skulle gått inn manuelt å slettet de som ikke passer sammen hvis det blir meldt fra?
Enig med Lisbeth! Jeg er nybegynner. Og har lest listen for å se hva som kan passe ilag med fisken som jeg leser om. Er for å fjerne den, og heller ha en liste med hva den kan passe ilag med og advarsler om hvem den ikke bør være ilag med.
Lisbeth
Hva syns andre på forumet?


Enig i at det er et problem. Jeg har sett mange på forumet opp igjennom tiden som har misforstått betydningen av denne listen.
juventus
Jeg stoler delvis på den, de fleste her inne vet hva som passer med hva.


Det er veldig mange medlemmer her inne som har registrert sine akvarier og fisk.
At mange ikke vet hva som passer sammen ser man jo ut i fra de fiskene som kommer opp på lista som akvariekamerater. Jeg syns ikke lista kan stoles delvis på en gang
Kampfisk
Enig i at det er et problem. Jeg har sett mange på forumet opp igjennom tiden som har misforstått betydningen av denne listen.


Ja og noen drar fram denne funksjonen når folk spør om hva som passer sammen med sine fisk. Skumle greier
Jeg er helt enig med Lisbeth her, de listene har irritert meg lenge. Takk for at du tok det opp i forumet. Det er unødvendig å lokke nybegynnere til å gjøre alle de feilene som andre allerede har gjort. Vekk med listene.
Tove H
Det er unødvendig å lokke nybegynnere til å gjøre alle de feilene som andre allerede har gjort.


Nettopp -bra sagt
Enig, som nybegynner selv stoler jeg jo på alt av lister som jeg finner her inne på Akvaforum. Og forvirret som jeg er hadde jeg nok også brukt denne listen som en fasit.

Hadde vært mye bedre med en faktisk trygg liste ja.
Enig! Selv bruker jeg for eksempel profilen til å holde orden på innhold og antall i akvariene, og en gang i blant vil det være fiskesammensetning jeg som "lettere øvet" kan holde koll på en kort periode, men som ikke akkurat er anbefalingsverdig for en fersk i faget...
Enig.
Kan nå si at øreål ikke kan gå sammen med fisk under 6-7 cm... t.o.m Platy tar den.
Er litt sint på øreålen min om dagen, men det er min feil for å ha de i akvariet mitt. Vil prøve å få solgt de. :o))
Jeg er også enig i at denne listen burde fjernes, for det er veldig lett for nybegynnere å tro at dette er eksempel på hva som fungerer sammen. Jeg trodde det
Har tenkt meg om og er enig i at den med fordel kan fjernes. Jeg har selv i ubetenksomhet anbefalt en nybegynner å sjekke denne lista for å se hva som kan gå sammen med fisk vedkommende ønsket seg. Dumt gjort.
Jeg har gått og trodd på den listen hele veien jeg.... nå som jeg snart skal ha fisk i mitt lille (store 80 liters) akvaruim så vil jeg jo gjerne ha oppi noe som ikke tar knekken på hverandre... Har 3 planter, 1 jegersnegle og vil gjerne ha en albino malle, kampfisk og guppy... de to sistnevnte går vel ikke sammen vil jeg tro?
Helt enig
Fjern listen eller gjør noe med den. Jeg var inne på den for å se hva malawi gikk sammen med. Jeg var fersk å stolte på listen å det kostet meg masse penger. Det står også fisk som ikke skal gå sammen pga. vann verdier,
Trenger ikke nødvendigvis å fjerne listen, men noe må gjøres med måten den blir presentert på.

En mer forklarende overskrift ville vært en veldig god begynnelse, og lett å gjennomføre.

Når det gjelder mer kompliserte tiltak, er det mulig at det også kan legges inn veiing. Dette kan gjøres enkelt eller mer komplisert. F.eks. kan man gi brukerne skjulte "erfarings-poeng" etter hvor mange akvarier de har hatt registrert og/eller hvor lenge de har vært registrert. Poengene måtte være skjult, fordi de aldri blir så veldig nøyaktige og kan oppleves som urettferdig fordelt, og fordi det ikke skal gå sport i å registrere mange akvarier og denslags. På samme måte kan fiskene i fiskebasen gies "vanskelighetsgrad-poeng", det enkleste er at dette er en funksjon av oppdrettsvalør.

Dermed kan dårlige resultater siles ut, ved at uerfarne akvarister med nybegynnerfisk ikke teller med på resultatet (eller bare teller litt med), mens erfarne akvarister med mer "avanserte" fisk får større innflytelse på resultatet. Dette ganges med antallet "sterke"/"svake" akvarister som har disse "vanskelige"/"lette" fiskene sammen. Til slutt fjernes de resultatene som har lavest score, og man står igjen med en liste som er litt mer til å stole på.

Men det blir jo en del arbeid med å få et slikt system opp og gå, og ikke minst med å tweake verdiene slik at det også blir noenlunde pålitelig i praksis. Spørs om det er verdt tiden. Men snedig tror jeg det kunne blitt.
Hva med administratorene, har de noen kommentar?

Kanskje man heller kan ha en funksjon hvor medlemmene kan foreslå fisker som passer, og hvilke som ikke passer, så kan moderator enten godkjenne eller ikke godkjenne forslagene?

Jeg har sjekket listen noen ganger for å få forslag, men jeg googler vanligvis fiskene for å finne ut om de faktisk passer sammen, og stoler ikke blindt på lista.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap