Nybegynner spørsmål.

Hei.

Har nylig kjøpt mitt første akvarium, og har endel spørsmål til litt mer erfarene akvarister

Har nok desverre begått noen nybegynner feil her og der, men det ser ut som fisken trives Og jeg har heldigvis ikke hatt noe sykdom\død ennå.

Etter å ha lest litt her på forumet har jeg skjønt at jeg ikke skal ta alt som den lokale dyrebutikken sier for god fisk

Akvariet mitt er 130L i bunnen har jeg litt grov sand\grus ca.4-5mm. Filteret er innkjørt og nitritten holder seg på 0 (tester dette daglig ennå) PH7,5. Har hatt fisk i litt over 2uker.

Etter noen turer i butikken har jeg endt opp med: 13stk neontetra,3stk pansermaller, 1 stk ancistrus og 2stk ildbuk (disse er er foreløpig små ca 5-6cm)

Så kommer spørsmålene

Hva syns dere om fiske sammensetningen?

Skal Ildbuk'ene ha eget for? eller går flakfor greit? Virker som neontetran spiser opp alt før det rekker å synke ned til ildbuken. Eller gir jeg for lite?

Bør jeg kjøpe flere algespisere? Og holder det med de naturlige algene til disse eller skal de ha eget for?

Jeg har lyst på et par ciklider til er det forsvarlig i mitt kar? (har tenkt på et par palettciklider)

Takker for alle svar.

Jim











Nå er ikkje jeg den som kan svare deg på alt dette her og jeg har heller ikkje mest erfaring av alle som er her på AF.
Men det jeg kan si er at kanskje du bør ha noen flere pansermaller, de bør minst være 6 stk. også hvis du ikkje har det så bør du kanskje kjøpe slike tabletter som synker til bunns for bunnspisere. så pansermallene dine får noe mat og siden tetraene dine spiser opp alt før det synker ned.
Hei, Jim og velkommen som akvarist og til AF!

Du har absolutt rett når det gjelder å stole på selgere i butikkene, det har veldig mange brendt set på.

Når det gjelder spørsmålene dine så har jeg noen spørsmål og svar.
Du skriver at filteret er innkjørt og har hatt fisk i 2 uker. Har det gått i 2 uker eller ble det innkjørt før det? Om du har hatt det gående i 2 uker nå, så vil nitritten komme hoppende rett rundt hjørnet og da får ikke fiskene det bra! Da er det ikke innkjørt. Jeg spør bare for sikkerhetsskyld, for karet skal stå i 4-6 uker før fisken skal oppi
Legger v denne linken for sikkerhetsskyld

Akvariet ditt er alt for lite for en ildbuk! Selv om de er små nå, så trenger de større plass for å vokse. De kan også spise neontetraen når de blir større.
Jeg ville ha kuttet ut disse og heller sett på apistogramma (dvergarter) om du er interesert i ciklider. Jeg er ingen ciklideekspert, men det finnes mange av de her på forumet!

Pansermallene bør være i grupper på minimum 5-6 stk for å trives. Du vil få mye glede av disse fiskene om de blir mange nok! Jeg anbefaler deg å lese denne "Akvariets største sjarmør; Corydoras".

Pansermaller trenger også fin sand, ikke grus. De liker å grave nedi sanda med bartene sine på leting etter mat og da er det ikke bra med grus,de ødelegger bare bartene. Jeg har disse mallene og bruker Rådasand 0,4-0,8mm som jeg har kjøpt på TAM. Biltema selger en sand som er veldig poppulært på forumet, så det er mange varianter!

Når deg gjelder fôring får svar på det meste i denne artikkelen!

Når det gjelder flere ciklider så vil ikke jeg gi for mye råd der, men jeg tror ikke karet er stort nok til å ha mer enn 1 ciklide-par, sppesielt om det er snakk om Palett-ciklider. De blir skikkelig aggresive av seg når de har egg og yngel! Flere sier disse ofte er mer aggresive enn mange andre arter.

En annen ting med ciklidene er at når de blir svært aggresive vil gå hardt utover pansermallene da de ikke alltid skjønner at de må holde seg unna da.
Jeg vet ikke målene på karet ditt, hvor langt det er? Både ancistrus, pansermaller og ciklider er "bunn-fisk", så det er den plassen som er viktigst for deg.

Jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av dråpetester om du ikke allerede bruker det. De måler mye mer nøyaktig enn strips og strips kan være svært unøyaktige! Du bør ha noen basistester som nitritt og PH og GH og KH. Gjerne Nitrat, Amoniakk også (håper jeg husket de fleste nå).

Håper dette kan være til litt hjelp..

Lykke til i alle fall! Du vil få mye glede av denne hobbyen!


Innkjøringen bør være i orden da akvariet sto 4uker med planter og sand, og jeg puttet flakfor i for at filterbakteriene skulle få litt å jobbe med

Det med at Ildbuk trenger større plass leste jeg her på AF når jeg kom hjem fra butikken, de i butikken sa at 130L var mer enn godt nok. Så jeg får leverer disse tilbake.

Jeg får skaffe meg noen flere pansermaller og sand Karet mitt har bredde 80cm dybde 45cm.

Bruker dråpetest fra Tetra (No2 og PH). skal skaffe meg de andre testene også .

Noen som vet hvordan gurami og pansermaller går sammen?

Takk for tipsene

Jim

Gurami og pansermaller bør gå greit. Jeg har hatt gurami med ancistrus og kuhlii-ål iallefall, og de er jo også på bunnen. Guramiene leker og oppholder seg for det meste i overflaten.
for å få flakforet til å synke ned på bunnen kan du væte det i en sil først helt til det begynner å synke
Du kan jo bare kjøpe ett annet type for. Synke tabletter er jo greit å ha til corydoras.
Jeg tror ikke det skal være noe problem med coryer/pansermaller og guramier. Jeg har selv både pygmegurami og sjokoladeguramie sammen med de. Skal snart flytte perlegurami i samme kar og etter hvert lakrisgurami.

Det ser ut som at guramiene ikke ser på coryer som fiender hos meg, så det er mer guramiene i mellom hvor det er knuffing.

For meg er sammensetning av gurami og corydoras perfekt egentlig!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap