Trøbbel med black ghost

Håper jeg ikke vekker sinne med det idiotiske jeg nettopp har prestert. Jeg kjøpte et akvarium på 54l for nesten en uke. Mitt første, (Jeg er 15 år) og jeg har ikke noe peiling på fisk og akvariumshobbyen bortsett fra at jeg vet at det er sinnsykt interessant. Var på dyrebutikken i dag, og kjøpte x1 Black Ghost og x2 Regnbuefisk etter RÅD fra butikkansatt. Nå sitter jeg her og skammer meg til tusen da jeg leser at en Black Ghost trenger minst 720 liter!! Min er temmelig ung på sikkert rundt 5-8 cm, og den ansatte sa at jeg ikke trengte å skaffe større akvarium før om 6 måneder. For å ha sagt det, er jeg ikke noe særlig rik og kun 15 år med bare soverommet mitt som akvarierom. Jeg kan da umulig ha noe over 300l, da til og med dette vil koste flesk for meg. Akvariet mitt er innredet med ca. 20-25% planter, en stor rot og et halvt kokosskall som "hus". Da jeg slapp ut fiskene, så imidlertidlig BG'en ut til å trives under det innvendige filteret. Da jeg skulle mate fiskene første gang, samme kveld som jeg kjøpte dem, ville ikke BG'en min ha noen røde mygglarver, selv om jeg nesten slapp dem på den. Regnbuefiskene spiste grådig, men BG'en ville hatt tid hvis den hadde lyst.

Har noen noen meninger / tips? =)

PS: beklager mas, og tusen takk for de som eventuelt tar seg bryet ved å hjelpe =)
Akvariet er på rundt 26,5 celcius og ble kjøpt på forrige torsdag. Har ikke målt PH.
Anbefaler deg å lever fiskene tilbake til butikken i morgen.

Du bør lese deg opp på innkjøring av akvarier, vent til du har fått innkjørt filtret ditt før du setter inn fisk som krever reint vann.

Når det gjelder størrelsen på fiskene og ditt akvarium er dine observasjoner og refleksjoner selvfølgelig helt korrekt.
Hvorfor skal du vekke sinne, når du gjør (ca) alt riktig? hehe

Som nils vollstad sier, så kan du levere den tilbake. Ta med kvitering, så får du byttet den med noen andre fisker, som passer bedre til karet ditt.

I fiskebasen så er det mulig å søke opp fisker som er egnet til X antall liter..
Var du med foreldrene/foresatte dine når du var å handlet. Dyrebutikkene har ikke lov å selge dyr til prsoner under 16år. (det er ikke noe du trenger å tenke på, for du kan ikke bli straffet av dette).
Det er foreldrene/foresatte dine som har ansvaret for dyrene når du en under 16år. Står i dyrevelferdsloven.

Uansett så burde du lese artiklene her inne (øverst på siden), og lese om innskjøring av akvarium. Akvariet må gå i 4 uker før du kan putte inn fisk. Dette er for at det skal kunne dannes gode bakterier i filteret som bryter ned gift som fisken produserer.
Synes du skal ha honnør for at du tar dette problemet seriøst og ønsker å gjøre noe med det.

Du kommer til å få mere glede av å ha fisk som passer til størrelsen på karet enn de fiskene du har nå, siden du vet at de ikke vil trives på sikt.

Kommer ikke med forslag til fisk du kan ha i karet ditt her, det finner du lett ved å lese i forumet og fiskebasen.

PS. Det at fiskene ikke spiste har nok med å gjøre at de var stressa etter transporten. Tar gjerne litt tid før de finner seg til rette i nye hjem.
Ronny-André
Som nils vollstad sier, så kan du levere den tilbake. Ta med kvitering, så får du byttet den med noen andre fisker, som passer bedre til karet ditt.


Eller få heller en tilgodelapp så du kan kjøpe fisk når karet ditt er innkjørt, og du har fått lest deg opp på hva slags fisk du kan ha. Ikke sett inn flere fisk nå
Takk for tips!
Beklager for at jeg svarer så sent.

Det gikk som sagt en uke før jeg kjøpte fisker til akvariet, og med en liten flaske bakterier kunne jeg hive dem oppi etter !2 dager! ifølge hun som solgte meg det. Selv om jeg kanskje kjøpte fisker for tidlig er hver og én av dem frisk som en fisk. Da jeg skulle bytte fiskene ville ikke dyrebutikken ta imot dem, til og med uten å gi meg penger/tilgodelapp. Jeg ville gi black ghosten til dem i og med at den ikke kunne ha det bra i mitt akvarium, men "det er mitt problem etter at vi har solgt"... Det mest irriterende var at det var en jypling som ikke hadde noen kjennskap til hva det faktisk dreide seg om, som hverken var der når jeg kjøpte eller ville la meg forklare.... Da vet jeg i alle fall nok til å IKKE anbefale dere akvarister i Rogaland til å kjøpe fra dyrego på kilden.

Det gikk heldigvis greit i og med at jeg plasserte den imidlertidlig i en venns 220l juwel akvarium, og vi skal bytte/gi den til dyrebutikken på gandal hvis ikke de og er totalt dust =) takk for gode råd
Særiøst??
Etterhva jeg har sett så har de fleste dyrebutikkene angrefrist for å kalle det det.. Ihvertfall de jeg har vært borti. Den behandlinga du fikk der er ikke akkurat noe som gjør at en kunde vil komme tilbake.
Du skulle sagt at du ville snakke med den som hadde butikkansvaret, hvis ikke sjefen var der da. Lov og prøve igjen
Hvis det ikke lykkes, så gå til den andre butikken, legg frem saken på en skikkelig måte så blir det sikkert ei ordning på det.

Og jeg vil rose deg for at du tar tak i dette på en skikkelig måte. At du innser at det ble en feil, og er villig til å rette på det. Alle tiders!
Linka
Etterhva jeg har sett så har de fleste dyrebutikkene angrefrist for å kalle det det..


Har de fleste.... rett og riktig er at norsk lov trer inn i bildet her, og dyrebutikken kan si hva den vil uten at det spiller noen rolle. Du har full rett til å levere fiskene tilbake om selger har gitt deg mangelfull informasjon, noe de helt definitivt har gjort her.

Thomas Lagesen hadde et godt innlegg i en lignende tråd for ikke lenge siden hvor han tok fram de lovene som gjelder (innlegg nr. 7). Skulle dyrebutikken fortsette å påstå at de er hevet over norsk lov så har du litt skyts der ihvertfall, selv om du forhåpentligvis ikke trenger å gå så langt. Om mulig så ta med deg en forelder når du går, det er så alt for enkelt for voksne selgere å overkjøre unge, dessverre.
Lukas Lorentzen
Det gikk som sagt en uke før jeg kjøpte fisker til akvariet, og med en liten flaske bakterier kunne jeg hive dem oppi etter !2 dager! ifølge hun som solgte meg det. Selv om jeg kanskje kjøpte fisker for tidlig er hver og én av dem frisk som en fisk.


Slike bakterier på flasker er veldig variable, de færreste opplever at de fungerer veldig bra. Har du lært om nitritt og slikt? Om akvariet har vært i gang i snart 2 uker så er det veldig sannsynlig at du snart får nitritt hvis du ikke har vært svært heldig, og da vil fiskene dine dø veldig raskt, en trist start på akvariet som alt for mange nybegynnere får siden butikkene ikke er så flinke (som du vel allerede har oppdaget).
Det er en veldig god ide for deg å lese noen av artiklene i akvarieskolen slik at du vet litt om hva som skjer og hvilke problemer du kan møte. Oppstart av akvarium, Vannverdier, og Akvarium for fiskenes skyld? er gode tråder å starte med.


Lykke til med en veldig spennende hobby Håper du ikke gir opp bare fordi du har fått en uheldig start, søk råd her på forumet og les litt, det er veldig mye kunnskap samlet på dette forumet, og adskillig mye mer til å stole på en selgere på butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap