- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Oslo-vannet endres!
Oslo-vannet endres!
Obs! Obs! Alle Oslo-folk m/akvarier må følge med på pH-endringer i drikkevannet i månedene fremover. Nye Oset-vannbehandlingsanlegg starter prøvedrift 15. januar, mot full drift i mai 2008. PH skal endres fra 6,6 til 8!
Vannverket gjør dette for å hindre korrosjon av rør/teknisk utstyr, men da blir ikke fiskene i våre Sør-amerika-biotop-kar spesielt glade... Malawiene og tanganyikanene derimot
Vannverket gjør dette for å hindre korrosjon av rør/teknisk utstyr, men da blir ikke fiskene i våre Sør-amerika-biotop-kar spesielt glade... Malawiene og tanganyikanene derimot
Postet 07.01.08 kl 09:18
Har selv PH8 i springvannet her, og som du sier det passer dårlig til sør-amerikanerne som jeg driver mest med.
Så da må man "jobbe"litt med vannet da. Bruker selv tropefisk sin egen produserte PH senk(en syre blandig)-den fungerer knall bra, uten noen form for alge oppblomstring(slik mange sier de får av å bruke syre som PH senk).
Så da må man "jobbe"litt med vannet da. Bruker selv tropefisk sin egen produserte PH senk(en syre blandig)-den fungerer knall bra, uten noen form for alge oppblomstring(slik mange sier de får av å bruke syre som PH senk).
Postet 07.01.08 kl 10:26
Postet 07.01.08 kl 11:05
Postet 07.01.08 kl 11:54
Postet 07.01.08 kl 12:02
Dersom en lar vannet etter slik rensing lufte skikkelig ut før en bruker det, vil pH normalisere seg, slik at en ikke får alt for mye plunder med vannet.
Har selv 8 i springen, og 6,8 etter 24timers mellomlagring.
I forhold til vannets opprinnerlige verdier, er det en faktisk økning i Gh på ca 3, Kh på ca 1,3, og pH fra ca 5,5-6,8.
Har selv 8 i springen, og 6,8 etter 24timers mellomlagring.
I forhold til vannets opprinnerlige verdier, er det en faktisk økning i Gh på ca 3, Kh på ca 1,3, og pH fra ca 5,5-6,8.
Postet 07.01.08 kl 12:02
Postet 07.01.08 kl 12:04
Fredly[QUOTE=Frank Angell]Dersom en lar vannet etter slik rensing lufte skikkelig ut før en bruker det, vil pH normalisere seg
Det er jo klart det Frank. Men for oss som har litt mer enn 180 liter i stua (Hvis du skjønner) Så blir det MYE vann og lufte, men veit at det er en mulighet
Tja, bytter selv 300L hver lørdag, av mellomlagret vann. Har fremdeles plass til å mellomlagre 3-400L vann på badet, om behovet (rettere sagt; når) skulle melde seg.
Og nei, har ikke ett stort bad. Har gode 100L bøtter, og greier meg uten dusj på 36 timer
Postet 07.01.08 kl 20:16
Hehe - vil ikke rope "ulv-ulv!"
Meldingen var ment som en faktaopplysning. Jeg er selv superfornøyd med kranvannet her i Oslo (unntatt når det er Giardia-parasitter her, da! ...) - og spesielt er pH fin med tanke på Sør-Amerika-biotop-karene mine. Personlig bruker jeg lite eikebark-ekstrakt, for å si det sånn. En god rot eller en neve eikeblader nå og da, og perfekt pH rett under 6 Genialt.
Til malawiene mine må jeg tilsette litt "guff" får å få riktige verdier - men nå blir det omvendt, med tiden. Men, kjenner jeg vannverkene for rett - så blir det nok pH både under 6 & over 8 i månedene som kommer. Det er det som kan bli litt skummelt, med endel ujevne verdier. Testdrift, sier vannverket... Hehe!
Selv har jeg pH-penn og tester kranvannet før jeg setter igang hevert oppi karene mine, spesielt hos ungfisk- og i små yngelkar. Skullerudvannet skal IKKE endres mht. pH, tror jeg. Dette er forøvrig et av landets beste renseanlegg. Heia Skullerud! Det er Nye Oset Drikkevannsanlegg som henter vann fra Maridalsvannet - som får disse pH-endringene - og som etterhvert ventes å forsyne 70-80% av Oslo med godkjent drikkevann (endelig)
Til malawiene mine må jeg tilsette litt "guff" får å få riktige verdier - men nå blir det omvendt, med tiden. Men, kjenner jeg vannverkene for rett - så blir det nok pH både under 6 & over 8 i månedene som kommer. Det er det som kan bli litt skummelt, med endel ujevne verdier. Testdrift, sier vannverket... Hehe!
Selv har jeg pH-penn og tester kranvannet før jeg setter igang hevert oppi karene mine, spesielt hos ungfisk- og i små yngelkar. Skullerudvannet skal IKKE endres mht. pH, tror jeg. Dette er forøvrig et av landets beste renseanlegg. Heia Skullerud! Det er Nye Oset Drikkevannsanlegg som henter vann fra Maridalsvannet - som får disse pH-endringene - og som etterhvert ventes å forsyne 70-80% av Oslo med godkjent drikkevann (endelig)
Postet 08.01.08 kl 17:58
Gjelder det på Nesodden også?
Postet 08.01.08 kl 18:13
Takk for tipset!
Har prøvd å finne ut om jeg har Maridals- eller Skullerudvann, men finner bare dette kartet. Jeg bor ved Helsfyr, og klarer ikke å se ut fra kartet hvilket vann jeg har.
Noen som vet mer om hvor grensa går?
Springvannet her ligger nå i kveld på pH 6-6,5. Er det mulig å si noe ut fra dette?
Ser forresten at kalsiumkonsentrasjonen skal økes, dvs økt GH (GH er ikke målbar her med Tetra dråpetest), og KH skal også opp.
Har prøvd å finne ut om jeg har Maridals- eller Skullerudvann, men finner bare dette kartet. Jeg bor ved Helsfyr, og klarer ikke å se ut fra kartet hvilket vann jeg har.
Noen som vet mer om hvor grensa går?
Springvannet her ligger nå i kveld på pH 6-6,5. Er det mulig å si noe ut fra dette?
Ser forresten at kalsiumkonsentrasjonen skal økes, dvs økt GH (GH er ikke målbar her med Tetra dråpetest), og KH skal også opp.
Postet 08.01.08 kl 21:12
Skullerud vs nye oset ...
Her kan jeg tipse om å gå inn på folkehelseinstituttets hjemmesider (www.fhi.no) og søke om giardia-saken fra nå i høst, for Oslo. DER ble det gitt klare "grenser" - i form av kart - for hvem som får Skullerudvann og hvem som får Maridalsvann Poenget var (da) at Skullerudvannet var trygt for giardia, for det var fra Maridalen uhumskhetene kom. Lykke til!
Postet 08.01.08 kl 21:29
Etter litt googling kom jeg over en adresseliste over alle gater som får vann fra Skullerud.
Her er vann- og avløpsetatens eget kart, som er relativt ubrukelig (som det også stod i Aftenposten-artikkelen om giardia-funnet som jeg linket til).
Her er vann- og avløpsetatens eget kart, som er relativt ubrukelig (som det også stod i Aftenposten-artikkelen om giardia-funnet som jeg linket til).
Postet 08.01.08 kl 21:43
Endret: 08.01.08 kl 21:44
Postet 08.01.08 kl 22:40
Hoster opp denne tråden igjen jeg...
Nå er de visstnok ferdige med overgangsperioden, og Nye Oset er i drift. Merker dette på pH'n i karene her, må for første gang gå til innkjøp av pH-, hvis ikke noen har et kjøkkenbenk-triks da. Hva inneholder egentlig disse produktene?
Ferske målinger av Oslo-vannet finner dere her.
Nå er de visstnok ferdige med overgangsperioden, og Nye Oset er i drift. Merker dette på pH'n i karene her, må for første gang gå til innkjøp av pH-, hvis ikke noen har et kjøkkenbenk-triks da. Hva inneholder egentlig disse produktene?
Ferske målinger av Oslo-vannet finner dere her.
Postet 18.07.08 kl 11:30
Ph minus
Jajamennsann, her er det bare å bruke pH-senkende midler på Oslo-vannet...
For at fiskene i de Sør-Amerikanske biotopene våre skal ha det ok
Gjelder altså alle oss som får vann fra Nye Oset/Maridalsvannet.
Ref. målingen fra 18. august (som jo er snart én uke siden). Innkjørings- perioden er visst ikke helt avsluttet heller.
MEN det er vel fremdeles et poeng å teste vannet ut fra springen - for jeg vet ikke helt sikkert om "...resultater fra prøver..." betyr prøver tatt rett etter at vannbehandlingsprosessen er ferdigkjørt ELLER om dette er prøver tatt et tilfeldig sted på rørnettet. Det ideelle er vel at vannet ut av springen skal være likt vann ut fra vannbehandlingsanlegg, men der er jeg ørlite grann i tvil om de får det til
Mitt pH-minus-produkt inneholder konsentrert eikebarkekstrakt. Vet også at mangen SA-proffer velger torvfiltrering. Kanskje torv-ekstrakt kan produseres kommersielt? Men, det finnes vel mange typer "sure buffere" som er egnet for akvarievann/-fisk, tenker jeg. Poenget er å senke pH i vannet og at det holder seg nogenlunde stabilt. Det bør stå en innholdsdeklarasjon på pH-senkende preparater.
For at fiskene i de Sør-Amerikanske biotopene våre skal ha det ok
Gjelder altså alle oss som får vann fra Nye Oset/Maridalsvannet.
Ref. målingen fra 18. august (som jo er snart én uke siden). Innkjørings- perioden er visst ikke helt avsluttet heller.
MEN det er vel fremdeles et poeng å teste vannet ut fra springen - for jeg vet ikke helt sikkert om "...resultater fra prøver..." betyr prøver tatt rett etter at vannbehandlingsprosessen er ferdigkjørt ELLER om dette er prøver tatt et tilfeldig sted på rørnettet. Det ideelle er vel at vannet ut av springen skal være likt vann ut fra vannbehandlingsanlegg, men der er jeg ørlite grann i tvil om de får det til
Mitt pH-minus-produkt inneholder konsentrert eikebarkekstrakt. Vet også at mangen SA-proffer velger torvfiltrering. Kanskje torv-ekstrakt kan produseres kommersielt? Men, det finnes vel mange typer "sure buffere" som er egnet for akvarievann/-fisk, tenker jeg. Poenget er å senke pH i vannet og at det holder seg nogenlunde stabilt. Det bør stå en innholdsdeklarasjon på pH-senkende preparater.
Postet 26.08.08 kl 10:17
Endret: 26.08.08 kl 10:21
Vil anta at prøvene tas i anlegget og ikke i nettet, poenget er vel å vite hva anlegget som sådan slipper ut?
Må vel kunne bruke en eller annen vanlig syre til pH-senking? Har fundert på å gjøre det billig (gratis) for meg selv og prøve med HCl, HNO3, H3PO4 el.l. De to sistnevnte vil kanskje gi algevekst da, og det trenger jeg igrunn ikke videre hjelp til.
Må vel kunne bruke en eller annen vanlig syre til pH-senking? Har fundert på å gjøre det billig (gratis) for meg selv og prøve med HCl, HNO3, H3PO4 el.l. De to sistnevnte vil kanskje gi algevekst da, og det trenger jeg igrunn ikke videre hjelp til.
Postet 26.08.08 kl 11:25
Ohh no... jeg har helt glemt dette med oslovannet. Søkte etter min adresse i skullerudlista, men var ikke der. Så da er jeg en av de som får vann fra maridalsvannet.
Jeg har hatt ph liggende på 6,5 hele tiden og det passer mine kar. Bytta en del vann i går kveld uten å sjekke ph først. Huff og huff, hvordan ser det ut når jeg kommer fra jobb i dag mon tro
Jeg har hatt ph liggende på 6,5 hele tiden og det passer mine kar. Bytta en del vann i går kveld uten å sjekke ph først. Huff og huff, hvordan ser det ut når jeg kommer fra jobb i dag mon tro
Postet 26.08.08 kl 11:37
Postet 26.08.08 kl 20:02
Postet 30.08.08 kl 00:28