Hva med en forslagstråd?
hei
jeg er ganske ny her og merker at mye av det samme kommer opp igjen.
hvorfor ikke lage en plass der man kan forteller litt om stiener og hva man kan ha i og hvordan gjøre det.
og samme med rørter har leste noe om det her inne med er ikke så lett og finne det.
er i allefall det jeg kommer på.
og det med utregning har jeg sett noen fler på det også kansje lag en lett forklaring på?
hva mener der?
jeg er ganske ny her og merker at mye av det samme kommer opp igjen.
hvorfor ikke lage en plass der man kan forteller litt om stiener og hva man kan ha i og hvordan gjøre det.
og samme med rørter har leste noe om det her inne med er ikke så lett og finne det.
er i allefall det jeg kommer på.
og det med utregning har jeg sett noen fler på det også kansje lag en lett forklaring på?
hva mener der?
Postet 30.06.08 kl 22:16
Endret: 30.06.08 kl 22:16
Postet 30.06.08 kl 22:35
Postet 01.07.08 kl 00:01
Postet 01.07.08 kl 00:46
Endret: 01.07.08 kl 00:47
Postet 01.07.08 kl 01:05
Postet 01.07.08 kl 08:44
Det er sikkert rom for flere artikler i "Akvarieskolen".
De fleste bidragene er kommet fra ubetalte bidragsytere, tror jeg.
Antar at det er muligheter for enhver som ønsker å få en artikkel publisert på AF ved å skrive et innlegg til AF/Moderator.
Om det mangler informasjon om røtter og steiner så kommer ikke artikkelen før noen "gidder" å skrive den. En så lenge så fungerer jo "søkefunksjonen" ganske greit da Magne meninger om røtter og steiner her på AF. Men ja, det kan være noe uoversiktlig for en nybegynner.
Angående utregning:
De fleste akvarier har mål som en kube eller rektangulært prisme.
Det finnes bare en måte å regne ut volum (liter) på dette (LxBxH). Rart hvis du har lest flere forskjellige eksempler.
Burde kanskje ligge en forklaring i Akvarieordlista på hvordan man regner "volum"(?).
Og forklaring på "liter" i forhold til cm3/dm3(?).
De fleste bidragene er kommet fra ubetalte bidragsytere, tror jeg.
Antar at det er muligheter for enhver som ønsker å få en artikkel publisert på AF ved å skrive et innlegg til AF/Moderator.
Om det mangler informasjon om røtter og steiner så kommer ikke artikkelen før noen "gidder" å skrive den. En så lenge så fungerer jo "søkefunksjonen" ganske greit da Magne meninger om røtter og steiner her på AF. Men ja, det kan være noe uoversiktlig for en nybegynner.
Angående utregning:
Det finnes bare en måte å regne ut volum (liter) på dette (LxBxH). Rart hvis du har lest flere forskjellige eksempler.
Burde kanskje ligge en forklaring i Akvarieordlista på hvordan man regner "volum"(?).
Postet 01.07.08 kl 12:29
LoomisAngående utregning: De fleste akvarier har mål som en kube eller rektangulært prisme. Det finnes bare en måte å regne ut volum (liter) på dette (LxBxH). Rart hvis du har lest flere forskjellige eksempler. Burde kanskje ligge en forklaring i [URLBLOCK1] på hvordan man regner "volum"(?). Og forklaring på "liter" i forhold til cm3/dm3(?).
Volum på ett akvarium er jo en ting men det finnes andre tall å lure på angående forholdet mellom mengde lys og liter vann. Pumpekapasitet i forhold til akvariestørrelse, kilo fisk per liter og sikkert mange andre ting.
Slike tall er jo, skal vi si, synsetall men forumet har jo erfarne brukere som kan ha erfart seg seg frem til gode huskeregler på slikt.
http://no.wikipedia.org/wiki/Empiri
(link knappen virket ikke)
Postet 01.07.08 kl 13:21
Postet 01.07.08 kl 14:05
HelgeVolum på ett akvarium er jo en ting men det finnes andre tall å lure på angående forholdet mellom mengde lys og liter vann. Pumpekapasitet i forhold til akvariestørrelse, kilo fisk per liter og sikkert mange andre ting. Slike tall er jo, skal vi si, synsetall men forumet har jo erfarne brukere som kan ha erfart seg seg frem til gode huskeregler på slikt. http://no.wikipedia.org/wiki/Empiri (link knappen virket ikke)
Jeg skjønner forsåvidt hva du mener med at det kunne vært greit med noen generelle betraktninger rundt disse problemstillingene, men..
Alle disse; pumpe i forhold til liter/fisk, lys i forhold til liter/planter/fisk osv er ting som kan diskuteres i det vide og det brede( og til tider gjøres og det).
Alt dette er ting som kan fungere helt toppers for noen mens det ikke fungerer i det hele tatt for andre.
Så selv om jeg er litt enig i det du sier vil jeg tro at dette er et prosjekt som blir litt vanskelig å bli enige om selv for de litt erfarne her inne...
Mvh Asle
Postet 01.07.08 kl 15:02
anders_84og samme med rørter har leste noe om det her inne med er ikke så lett og finne det.
Finnes flere artikler om røtter og steiner under innredning.
Postet 01.07.08 kl 20:48
Angående utregning:
ja har sett flere derfor tenke kan være fordel og få inn det en plass får og sitte og se igjennom flere side så er det hele letter og skrive ny noen ganger vist får står hva mener.
også det ene avkvrie mitt er ikke så lett og regne ut får det er ikke fire kantet må skrive som er 6 og 8 kanter slik at finne ut det lett å.
ja har sett flere derfor tenke kan være fordel og få inn det en plass får og sitte og se igjennom flere side så er det hele letter og skrive ny noen ganger vist får står hva mener.
også det ene avkvrie mitt er ikke så lett og regne ut får det er ikke fire kantet må skrive som er 6 og 8 kanter slik at finne ut det lett å.
Postet 01.07.08 kl 22:25
Tante Astrid[QUOTE=anders_84] og samme med rørter har leste noe om det her inne med er ikke så lett og finne det.
Finnes flere artikler om røtter og steiner under innredning.
Kunne jo kansje vært en ide og hatt på akvrieskolen og hva men bør gjøre får man setter ting oppi. også kanskje link til den enne artikkel som stod ganske mye info
og kanskje noe om hva man ikke kan ha i akvariet. leste noe om hvilken stein typer man kan ha i og ikke ha i en plass men vet ikke hvor. og noe om dem bør kokes?
også var det noe med at vist dem er rød så kan dem ikke brukes. får har en slam stein men er litt usikker om jeg kan ha den i?
håper at dere ser på dette som forslag til forbedrelse og ikke negativ kretik synes er fin side og mye fin info. og dere sitter med masse info på ting og tang
Postet 01.07.08 kl 22:38