Fisk har som andre individer følelser?
Jeg har en del dyr. Bl.a. katter som har svært ulike personligheter.
Jeg vil påstå at det samme gjelder for alt som lever, inkludert fisk og annet man har i et akvarie.
Jeg er rimelig brutal med mine akvarier og følger få av rådene som er på forumet her. Dvs, jeg er sløv med å bytte vann, og renser filter under kranvann.
Men den værste kommer her. Jeg bytter 90% av vannet to ganger hver gang jeg bytter vann. Og på det største karet er dette kun 4 ganger i året. Filteret blir renset hver 14 dag.
MEN, her kommer poenget. Når jeg har gjort disse vannbyttene, er fiskene og de andre beboerne i akvariet glade. De leker, spretter og er i kjempeform. Og det rare er at jeg ikke har hatt sykdom eller unaturlig fiskedød på de 5 årene jeg har hatt akvarier.
Jeg vil påstå at det samme gjelder for alt som lever, inkludert fisk og annet man har i et akvarie.
Jeg er rimelig brutal med mine akvarier og følger få av rådene som er på forumet her. Dvs, jeg er sløv med å bytte vann, og renser filter under kranvann.
Men den værste kommer her. Jeg bytter 90% av vannet to ganger hver gang jeg bytter vann. Og på det største karet er dette kun 4 ganger i året. Filteret blir renset hver 14 dag.
MEN, her kommer poenget. Når jeg har gjort disse vannbyttene, er fiskene og de andre beboerne i akvariet glade. De leker, spretter og er i kjempeform. Og det rare er at jeg ikke har hatt sykdom eller unaturlig fiskedød på de 5 årene jeg har hatt akvarier.
Postet 17.07.09 kl 23:46
Postet 18.07.09 kl 00:38
Postet 18.07.09 kl 00:44
Når du skifter ut 90 % av vannet får du en kraftig gassovermetning og store endringer i vannverdiene + sannsynligvis mye klor i vannet. Dette irriterer slimhinnene, gjellen og huden til fisk. I tillegg kan fiskene få en nitrogen overmetning i blodet som kan ta livet av fisken, på samme måte som dykkere for dykkersyken. Dette stresser fisken, du ser det som økt aktivet, og tolker det kanskje som økt trivsel. Det er mest sannsynlig det motsatte.
Postet 18.07.09 kl 00:53
Postet 18.07.09 kl 01:09
Nils VollstadNår du skifter ut 90 % av vannet får du en kraftig gassovermetning og store endringer i vannverdiene + sannsynligvis mye klor i vannet. Dette irriterer slimhinnene, gjellen og huden til fisk. I tillegg kan fiskene få en nitrogen overmetning i blodet som kan ta livet av fisken, på samme måte som dykkere for dykkersyken. Dette stresser fisken, du ser det som økt aktivet, og tolker det kanskje som økt trivsel. Det er mest sannsynlig det motsatte.
Takk for innspill
Skjønner godt denne teorien.
Saken er derimot den at jeg er så heldig å ha vann som har vann verdier som er perfekt for fisken, og er ikke tilsatt klor.
Da jeg i sin tid begynte med akvarier, ble jeg rådet av akvarie butikken og ha oppi salt, aquasafe o.l. Dette resulterte kun i at fiskene døde. Når jeg kun har oppi vann og ingen tilsertninger har de det kjempebra.
Poenget mitt er at jeg tror ingen råd passer for alle, da det er mange faktorer som spiller inn. bl.a. vannkvalitet, størrelse på akvarie, type fisk etc.
Postet 18.07.09 kl 11:12
Eivind TrømborgMEN, her kommer poenget. Når jeg har gjort disse vannbyttene, er fiskene og de andre beboerne i akvariet glade. De leker, spretter og er i kjempeform. Og det rare er at jeg ikke har hatt sykdom eller unaturlig fiskedød på de 5 årene jeg har hatt akvarier.
At fisk "spretter" er for alle andre et tegn på at de plages...De klør, eller noe irriterer slimhinnene deres. Helt typisk adferd når mye vann byttes på en gang, uten at vannet er mellomlagret og utluftet.
Hva mener du med "leker"?
Hvor får du vannet fra? Brønn eller offentlig?
Det trenger ikke å være så himla rart at du ikke har hatt unaturlig fiskedød eller sykdom. Har du forresten hatt naturlig fiskedød? Og hva er forskjellen på naturlig og unaturlig i denne settingen her?
Ellers i naturen er det en konstant utskiftning av vann. Det har vi ikke i et akvarium. Det er logisk at vi da i et akvarium får opphopning av stoffer, fisken skiller jo ut overskudsstoffer de også. Vi hadde sikkert ikke dødd av å bo på 5 kvadratmeter og måttet gjøre fra oss i et hjørne - som aldri ble vasket.
Se på Animal planet og "dyrepolitiet", så ser du hunder og andre dyr som har bodd hele livet i et lite bur, hvor avføringen ligger i 10-30 cm tykke lag. Dyret lever.
Men kom ikke å si at de trives! At det er slik de ville hatt det om de fikk velge.
Jeg våger påstanden at dersom fisk først ikke skal være ute i naturen, men heller i et akvarium, så ville samtlige foretrekke å være et sted hvor vannverdiene er stabile, ingen brå endringer, og hvor det med jevne, hyppige mellomrom kommer friskt vann som tynner ut avfallsstoffene.
Har du forresten målt nitrat før og etter dine ekstreme vannbytter? Eller målt PH før og etter?
Postet 18.07.09 kl 11:28
ElinHHar du forresten målt nitrat før og etter dine ekstreme vannbytter? Eller målt PH før og etter?
Heisann, og takk for innspill
Jeg har offentlig vann, og har målt vannverdiene både før og etter. Er ofte dette som trigger når jeg bytter vann.
Som et eksempel kan jeg ta et av karene mine på 400 liter. Byttet ca 650 liter i dag, fordelt på to omganger.
Nitrit : 250 mg/l før vannbytte, 10 mg/l etter.
Nitrat: 0 for begge
GH: ca 13 før bytte, 7 etter
KH : 3 for begge
PH: 6,4 før bytte, 6,8 etter.
I dette karet har jeg pleco, sølvhai, tetraer, og maller av ymse slag.
Etter vannbytte oppfører de forskjellig fiskene seg forskjellig. Sølvhai'ene er nok de jeg betegner som "leker" etter vannbytter. De svømmer i stim, etter hverandre, og er de som spretter, og ser overhodet ikke ut til å plages på noen som helst måte.
Med naturlig og unaturlig fiskedød mener jeg at om en enkelt fisk dør av f.eks alderdom, er den naturlig. Dør alt som er i karet på en gang er det svært unaturlig.
Postet 18.07.09 kl 18:20
Eivind TrømborgNitrit : 250 mg/l før vannbytte, 10 mg/l etter. Nitrat: 0 for begge GH: ca 13 før bytte, 7 etter KH : 3 for begge PH: 6,4 før bytte, 6,8 etter.
Jeg tør vedde på at disse resultatene er tatt med strips. Det passer akkurat med de 5 vannverdiene stripsene måler i ett. Og de er omtrent like pålitelige som en gjettelek tatt rett ut av det blå.
Og jeg tør vedde enda mere penger på at du har oppgitt feil forhold på nitritt og nitrat.... Det finnes ikke levende liv i et kar som har 250 mg/l i nitritt!!
Null i nitrat er også tull, spesielt siden du bytter vann så sjelden. Jeg tipper nitritt og nitrat forholdene er byttet om på de to du nevner der.
Og har du virkelig 250 mg/l i nitrat, så er det over 10 ganger så mye som er sunt for fisk å oppholde seg i! Herremoses.... jeg skjønner ikke at du orker å holde dyr slik, når du ikke gidder å ta deg bryet med å gi dem jevnlig stell!??
At fiskene spretter etter vannbytte-metodene dine skjønner jeg godt. Du klarer nok ikke lese fiskenes atferd riktig. Du tolker den økte aktiviteten som "fornøyde", fordi det er det du VIL se. Det er nok det stikk motsatte i virkeligheten. De er desperate!
Jeg skjønner ikke at du gidder. Har man tatt på seg ansvaret for en eller annen form for levende kjæledyr, er man pliktig å gi dem et best mulig liv. Ikke et på randen av overlevelse.
Hvor er samvittigheten din?
Postet 18.07.09 kl 18:26
Endret: 18.07.09 kl 18:28
Det er korrekt at jeg måler med strips. Og er enig i at disse ikke gir et helt korrekt resultat. Farge nyansene på særlig nitritt er såpass vanskelig å se på disse stripsene. Så mulig den er lavere.
Samvittigheten min er det ikke noe feil med. Fiskene har alltid klart og rent vann, passelig med mat og god plass og mye planter.
Legger ved et par bilder av hvordan det så ut FØR vannbyttet. Og vil ikke akkurat påstå det ser ut som om de svømmer i "dritt" som dere antyder.
Samvittigheten min er det ikke noe feil med. Fiskene har alltid klart og rent vann, passelig med mat og god plass og mye planter.
Legger ved et par bilder av hvordan det så ut FØR vannbyttet. Og vil ikke akkurat påstå det ser ut som om de svømmer i "dritt" som dere antyder.
Postet 18.07.09 kl 18:49
Endret: 18.07.09 kl 22:53
mona oOg jeg tør vedde enda mere penger på at du har oppgitt feil forhold på nitritt og nitrat.... Det finnes ikke levende liv i et kar som har 250 mg/l i nitritt!! Null i nitrat er også tull, spesielt siden du bytter vann så sjelden. Jeg tipper nitritt og nitrat forholdene er byttet om på de to du nevner der.
Hei Mona.
Du har selvfølgelig helt rett. Jeg blandet begrepene nitrit og nitrat. Stipsene mine reagerer kun på om det ER nitit i karet. Derfor viser denne 0.
At jeg i realiteten bytter alt vann hvert kvartal i et 400 liters kar ser jeg ikke som noe problem. På de mindre karene bytter jeg selvfølgelig oftere, men på samme måte. Støvsuger hele karet, vasker alt av "innbo" og fjerner alt av døde blader etc.
Det ER forskjell på å barbere seg, og skjære av hele hodet.
Postet 18.07.09 kl 21:05
Nå er ikke oppsamling av avfallsstoffer i karet synlig for det blotte øye, så det at vannet er klart er overhodet ingen garanti for at vannet er sunt og godt å leve i.
Du sier at du har hatt akvarium i 5 år. De fleste fisk lever langt mer enn det. Så sånn sett skulle du vel knapt ha hatt et eneste aldersrelatert dødsfall så langt i din "karriere".
Corydoras kan runde 40 år, mange maller er ikke engang kjønnsmodne før de er flere år gamle. I medlemskarene her på AF er den eldste ancistrus 19 år gammel, og pleco 10 år! Tetraer har muligens noe kortere levetid, men mange av de er absolutt kapable til å passere 5 år med godt stell.
Du kan jo se litt på den listen her. Den er ingen fasit på fiskers levetid, siden den er basert på medlemmer her på AF sine egenopplevde erfaringer. Men den gir et inntykk av hva man kan forvente med godt stell.
Jeg må si meg enig med Mona her. Dette er absolutt ikke et eksempel på godt dyrehold. Du frarøver fiskene rent, friskt vann i lange perioder, før du sjokkerer de med "monsuner" kraftigere enn noe de kan møte på i naturen. De har gjennomgått en evolusjon tilpasset jevnlig tilførsel av rent vann, ikke slike ekstreme forhold de er presset til å klare seg i hos deg.
Som sagt, alle dyr, inkludert oss, kan leve i årevis i møkkete forhold, og utsettes for store påkjenninger. Men om målet er "overlevelse", hva er da poenget? En ren egoistisk opplevelse av å ha noe å se på, uten å bry seg om hvordan de har det?
Ikke noe som passer meg, og jeg kan garantere at jeg aldri noensinne kommer til å dra frem ditt dyrehold som et eksempel på hvordan ting kan gjøres. Heller det motsatte.
Du sier at du har hatt akvarium i 5 år. De fleste fisk lever langt mer enn det. Så sånn sett skulle du vel knapt ha hatt et eneste aldersrelatert dødsfall så langt i din "karriere".
Corydoras kan runde 40 år, mange maller er ikke engang kjønnsmodne før de er flere år gamle. I medlemskarene her på AF er den eldste ancistrus 19 år gammel, og pleco 10 år! Tetraer har muligens noe kortere levetid, men mange av de er absolutt kapable til å passere 5 år med godt stell.
Du kan jo se litt på den listen her. Den er ingen fasit på fiskers levetid, siden den er basert på medlemmer her på AF sine egenopplevde erfaringer. Men den gir et inntykk av hva man kan forvente med godt stell.
Jeg må si meg enig med Mona her. Dette er absolutt ikke et eksempel på godt dyrehold. Du frarøver fiskene rent, friskt vann i lange perioder, før du sjokkerer de med "monsuner" kraftigere enn noe de kan møte på i naturen. De har gjennomgått en evolusjon tilpasset jevnlig tilførsel av rent vann, ikke slike ekstreme forhold de er presset til å klare seg i hos deg.
Som sagt, alle dyr, inkludert oss, kan leve i årevis i møkkete forhold, og utsettes for store påkjenninger. Men om målet er "overlevelse", hva er da poenget? En ren egoistisk opplevelse av å ha noe å se på, uten å bry seg om hvordan de har det?
Ikke noe som passer meg, og jeg kan garantere at jeg aldri noensinne kommer til å dra frem ditt dyrehold som et eksempel på hvordan ting kan gjøres. Heller det motsatte.
Postet 18.07.09 kl 21:14
Igjen takk for innspill. Greit å få luftet ut noen meninger om dette
Takker også for listen du sende . På denne står det at Epalzeorhynchos bicolor har en forventet levetid på 2 år. Jeg har hatt mine i 4.
Fisk som ikke har fungert hos meg er Gnathonemus petersii. Men det tror jeg er fordi den ikke gikk sammen med de andre dyrene i karet. DEt samme gjelder et par andre typer fisk jeg har hatt. DE fungerte rett og slett ikke sammen.
Jeg bytter jevnlig ut fisk som "vokser" ut av karet med en lokal akvarie forhandler. Og får skryt av at de er pene eksemplarer.
Jeg forstår godt deres tanker og meninger rundt dette. Men det er faktisk mulig å bli fanatisk, noe en del av innleggene her vitner om.
Takker også for listen du sende . På denne står det at Epalzeorhynchos bicolor har en forventet levetid på 2 år. Jeg har hatt mine i 4.
Fisk som ikke har fungert hos meg er Gnathonemus petersii. Men det tror jeg er fordi den ikke gikk sammen med de andre dyrene i karet. DEt samme gjelder et par andre typer fisk jeg har hatt. DE fungerte rett og slett ikke sammen.
Jeg bytter jevnlig ut fisk som "vokser" ut av karet med en lokal akvarie forhandler. Og får skryt av at de er pene eksemplarer.
Jeg forstår godt deres tanker og meninger rundt dette. Men det er faktisk mulig å bli fanatisk, noe en del av innleggene her vitner om.
Postet 18.07.09 kl 21:33
Endret: 18.07.09 kl 22:51
Som sagt, denne listen jeg viste deg er ikke "forventet levetid" som en fasit.
Denne listen er laget av medlemmene her på AF, og inneholder til en hver tid den alderen folk her på AF har oppnådd på sine fisk. Noen fisker vil ha en alt for lav alder listet, rett og slett fordi ingen andre har meldt inn en enda høyere alder enn dette så langt.
Det vil ta tid å få en liste som kan oppfattes som en rettesnor på forventet levealder, rett og slett fordi medlemsmassen her på AF er "rullerende" - noen roer ned aktiviteten, og nye kommer til. Men i det minste så er de aldrene som fremkommer på listen sikre og kan stoles på, siden alderen ikke kommer fra "noen som hørte at noen hadde hørt at noen leste på et nettsted".
Og, bare for å ha en ting klart. Dette har ingen ting med fanatisme å gjøre, men med dyrevelferd. vi er i ferd med å få en ny, bedre utgave av dyrevelferdsloven, og tro det eller ei - akvariefisk er like mye ivaretatt i denne loven som en hund eller en hest.
Når vi først har tatt den avgjørelsen om å holde en fisk - eller hvilket som helst annet dyr - i et kunstig miljø, da plikter vi å gi så gode forhold vi kan. Når dyrevelferdsloven ikke skiller på fisk og hund, da har faktisk ikke vi anledning til å gjøre det heller. Så enkelt er det. Og det har ingenting med fanatisme å gjøre - men med ansvarsfølelse og etikk.
Denne listen er laget av medlemmene her på AF, og inneholder til en hver tid den alderen folk her på AF har oppnådd på sine fisk. Noen fisker vil ha en alt for lav alder listet, rett og slett fordi ingen andre har meldt inn en enda høyere alder enn dette så langt.
Det vil ta tid å få en liste som kan oppfattes som en rettesnor på forventet levealder, rett og slett fordi medlemsmassen her på AF er "rullerende" - noen roer ned aktiviteten, og nye kommer til. Men i det minste så er de aldrene som fremkommer på listen sikre og kan stoles på, siden alderen ikke kommer fra "noen som hørte at noen hadde hørt at noen leste på et nettsted".
Og, bare for å ha en ting klart. Dette har ingen ting med fanatisme å gjøre, men med dyrevelferd. vi er i ferd med å få en ny, bedre utgave av dyrevelferdsloven, og tro det eller ei - akvariefisk er like mye ivaretatt i denne loven som en hund eller en hest.
Når vi først har tatt den avgjørelsen om å holde en fisk - eller hvilket som helst annet dyr - i et kunstig miljø, da plikter vi å gi så gode forhold vi kan. Når dyrevelferdsloven ikke skiller på fisk og hund, da har faktisk ikke vi anledning til å gjøre det heller. Så enkelt er det. Og det har ingenting med fanatisme å gjøre - men med ansvarsfølelse og etikk.
Postet 18.07.09 kl 21:39
Jeg er veldig glad for at vi har mennesker som virkelig bryr seg om dyrenes vel.
Som sagt, jeg har mange typer dyr, og er medlem av diverse dyrebeskyttelsers foreninger, og betaler månedlig for fjernadopsjon av flere katter og tigre.
MEN, som i politikk, må det være lov å ha forskjellige meninger om hvordan man best ivaretar sine egne og andres interesser, herunder dyr.
Min erfaring er at min metode fungerer svært bra, og derfor fortsetter jeg med det.
Som sagt, jeg har mange typer dyr, og er medlem av diverse dyrebeskyttelsers foreninger, og betaler månedlig for fjernadopsjon av flere katter og tigre.
MEN, som i politikk, må det være lov å ha forskjellige meninger om hvordan man best ivaretar sine egne og andres interesser, herunder dyr.
Min erfaring er at min metode fungerer svært bra, og derfor fortsetter jeg med det.
Postet 18.07.09 kl 21:47
Endret: 18.07.09 kl 22:51
Eivind TrømborgMin erfaring er at min metode fungerer svært bra, og derfor fortsetter jeg med det.
Dette blir som å påstå at røyking ikke er farlig fordi du har en onkel som har røyket i 50 år og er frisk som en eh... fisk.
Det er jo bra at akvariet fungerer, men er det ikke bedre å gi fiskene og de andre kjæledyra våre best mulig vilkår? Kattene overlever fint om de kun får mat 2 ganger i uka, men de trives bedre med å få spise seg mette hver dag, samt å ha en varm tørr og trivelig soveplass.
Jeg syns at de dyra vi har i fangenskap fortjener å få best mulig stell, ikke bare akkurat nok til at de overlever og tilsynelatende har det bra.
Ville du trives i et hus som kun blir rengjort hvert kvartal? Det er sikkert helt konge å endelig få rent sengetøy, baderom og stuegulv når det enderlig blir rengjort, men er dette en fin måte å "glede" fiskene på? La de bli overlykkelige over å endelig bli kvitt dritten sin?
Postet 18.07.09 kl 22:07
Takk for innspill
Dette er ikke forum for katter, men vil bare informere om at de har god plass ( 360kvm ), har kattedør og lever på landet og tilgang til skog. Og de fores ikke bare hver dag, men mange ganger per dag
Jeg er selvfølgelig enig med dere at best mulig stell er best for akvariene, og det gjør jeg, etter min oppfatning. Men det er her vi ikke er på bølgelengde. Jeg mener at daglige/uketlige/månedlige ( stryk det som ikke passer ), plager fiskene mine mer. Særlig sølvhaiene mine blir svært stresset av ting som foregår i og rundt akvariet. Om man til stadighet plager de med vannbytter etc liker de seg ikke. Derfor gjør jeg ikke dette.
At dere kaller meg en dyremisshandler er sårende. Jeg er her for å se hva andre gjør, og for å få tips, som jeg kanskje ikke er enig i. Selvfølgelig vil jeg mine dyr det beste.
Om dere synes jeg er ille. har dere nok ikke hatt brillene på. Det finnes tusenvis av akvarier i Norge som virkelig burde blitt tatt hånd om. Eierne gir f....
Dette er ikke forum for katter, men vil bare informere om at de har god plass ( 360kvm ), har kattedør og lever på landet og tilgang til skog. Og de fores ikke bare hver dag, men mange ganger per dag
Jeg er selvfølgelig enig med dere at best mulig stell er best for akvariene, og det gjør jeg, etter min oppfatning. Men det er her vi ikke er på bølgelengde. Jeg mener at daglige/uketlige/månedlige ( stryk det som ikke passer ), plager fiskene mine mer. Særlig sølvhaiene mine blir svært stresset av ting som foregår i og rundt akvariet. Om man til stadighet plager de med vannbytter etc liker de seg ikke. Derfor gjør jeg ikke dette.
At dere kaller meg en dyremisshandler er sårende. Jeg er her for å se hva andre gjør, og for å få tips, som jeg kanskje ikke er enig i. Selvfølgelig vil jeg mine dyr det beste.
Om dere synes jeg er ille. har dere nok ikke hatt brillene på. Det finnes tusenvis av akvarier i Norge som virkelig burde blitt tatt hånd om. Eierne gir f....
Postet 18.07.09 kl 22:24
Endret: 18.07.09 kl 22:52
Fordi det finnes de som er verre så er det OK?Eivind TrømborgOm dere synes jeg er ille. har dere nok ikke hatt brillene på. Det finnes tusenvis av akvarier i Norge som virkelig burde blitt tatt hånd om. Eierne gir f....
Jeg tittet raskt på vannverdiene du nevnte og hvis de er sånn noenlunde riktige så forteller det meg at du har ganske hardføre fisker.
Jeg kan nevne en rekke arter som ville ha strøket med ganske raskt med så høye nitrat verdier.
Strips er som nevnt ikke nøyaktig, men enkelt. Jeg har selv brukt det flere ganger for å få en rask pekepinn på hvor videre innsats bør settes inn, men jeg pleier ikke å få utslag på nitrat.
Postet 18.07.09 kl 23:08
Fordi det finnes de som er verre så er det OK?Rusle[QUOTE=Eivind Trømborg]Om dere synes jeg er ille. har dere nok ikke hatt brillene på. Det finnes tusenvis av akvarier i Norge som virkelig burde blitt tatt hånd om. Eierne gir f....
Jeg tittet raskt på vannverdiene du nevnte og hvis de er sånn noenlunde riktige så forteller det meg at du har ganske hardføre fisker.
Jeg kan nevne en rekke arter som ville ha strøket med ganske raskt med så høye nitrat verdier.
Strips er som nevnt ikke nøyaktig, men enkelt. Jeg har selv brukt det flere ganger for å få en rask pekepinn på hvor videre innsats bør settes inn, men jeg pleier ikke å få utslag på nitrat.
Med all respekt...
Jeg unnskylder på ingen måte de som ikke ser til akvariene sine. Jeg sier bare at det kanskje er noen som IKKE passer på akvariene sine overhodet. De som ikke bryr seg er ikke på detta fora. At jeg tenker annerledes plager dere tydeligvis.
Sjekker selvfrølgelig hva nye fisker må ha av verdier før jeg kjøper. Passer de ikke, så kjøper jeg ikke. Så enkelt er det.
Postet 18.07.09 kl 23:17
Postet 18.07.09 kl 23:21