Mitt akvarium
Jeg har siden jeg var rundt 9 år hatt eget akvarium (med noen års pause her og der), og når jeg ikke har hatt - har foreldrene mine overtatt det. Regner vi med den tide, så har "jeg" hatt akvarium siden jeg ble født. Så det er en stor interesse med andre ord..
Jeg har aldri hatt over 110 liter, da. Så jeg er fortsatt veldig uerfaren, selv etter alle disse årene.
En natt begynte vårt nyoppsatte 110liter å sile ut vann. Det har sikkert pågått hele natten, da det bare kom dråpevis - og når vi våknet var det rundt 20-30% igjen i karet.
Det resulterte i at vi må få revet gulvet og satt nytt. Backup karet jeg satte fiskene i er også på 110liter, men gammelt og ripete (Helglasss /m armatur /u bord). Så vi bestemte oss for å kjøpe nytt.
Vi har vurdert et 250Liters kar, men skulle ønsket et på 300Liter. Det er gulvplass og sparekassa som bestemmer. Er vanskelig å måle gulvplass da møblene står spredt utover gulvet pga. lekasjen, men jeg tror det blir plass for et kar på rundt 130-140cm langt. (250-300Liter?).
Inni karet vil jeg det skal være Ciklider!
Så da vet dere det :P
Jeg har aldri hatt over 110 liter, da. Så jeg er fortsatt veldig uerfaren, selv etter alle disse årene.
En natt begynte vårt nyoppsatte 110liter å sile ut vann. Det har sikkert pågått hele natten, da det bare kom dråpevis - og når vi våknet var det rundt 20-30% igjen i karet.
Det resulterte i at vi må få revet gulvet og satt nytt. Backup karet jeg satte fiskene i er også på 110liter, men gammelt og ripete (Helglasss /m armatur /u bord). Så vi bestemte oss for å kjøpe nytt.
Vi har vurdert et 250Liters kar, men skulle ønsket et på 300Liter. Det er gulvplass og sparekassa som bestemmer. Er vanskelig å måle gulvplass da møblene står spredt utover gulvet pga. lekasjen, men jeg tror det blir plass for et kar på rundt 130-140cm langt. (250-300Liter?).
Inni karet vil jeg det skal være Ciklider!
Så da vet dere det :P
Postet 18.09.09 kl 16:26
Noen spesielle Ciklider du har tenkt deg? Spennende med store kar. Skulle ønske jeg hadde hatt stor plass, så hadde jeg skaffa fler og større kar. Kipt med karet som begynte å lekke da. Bra at du hadde backup iallefall bra at du har fått deg personlig akvarietråd! Så kan jeg følge litt med på hvordan det går med palettene også
mvh: PK
mvh: PK
Postet 18.09.09 kl 16:59
Ja, morsomt med akvarie med litt størrelse på! Er utrolig spent på hva jeg faktisk får plass til. Tør ikke bestille før møblene er satt på plass, slik at jeg kan se det bedre for meg. Men håper jo på 200-250
Jeg har en annen tråd angående hvilke ciklider jeg ønsker meg, men den vil jeg nå legge død, pga. få svar , og denne "personlige akvarietråden". Så får jeg det mer samlet
De fiskene jeg har sett på er disse:
Navn | PH | GH | Temp | Liter
Palettciklide | 5-8 | 5-19 | 23-26 | 60
Gul Palettciklide | 5-7.5 | 2-12 | 22-25 | 100
Praktbotia | 5-8 | 5-12 | 25-31 | 250
Hongi | 7-8 | 7-20 | 23-27 | 200
Golden | 7.5-8 | 10-30 | 23-28 | 200
[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1773 ]Labidochromis chisumulae[/URL] | 7.6-8 | 10-15 | 22-28 | 100
Delfinciklide | 7-8 | 10-18 | 24-26 | 350
Pseudotropheus socolofi | 7-8.5 | 5-20 | 24-26 | 160
Demasoniciklide | 7-8.5 | 10-20 | 24-27 | 250
Pseudotropheus crabro | 7.8 | 10-15 | 22-28 | 250
Orange Aulonocara | 7.7-8 | 10-15 | 22-28 | 150
Jeg er selvfølgelig klar over at ikke jeg kan ha alle, men jeg har ingen erfaringer med disse - så det hadde vært greit med litt flere synspunkter om dem
Karet blir hovedsaklig bare ciklider, pluss noen maller (Corydoras, går det?)
De største favorittene akkurat nå er Hongi og Delfinciklidene.
Jeg vil gjerne vite hvilke av disse som eventuelt bør gå sammen med flere av samme art, og blir ensom alene. og eventuelt hvilke som ikke går sammen med de andre.
Er også redd for at disse skal være aggresive, vil helst ha noen fredlige fisker.
Planene mine er forresten å bygge hele bakdelen av karet med steinheller slik at det blir mange gjemmesteder.
Treroter syns jeg er fin dekorasjon - men jeg vet ikke hvor mye ciklidene liker dette. (?)
Sand er noe jeg aldri har prøvd, å er veldig redd for grums og uklart vann. Men ser at ciklidene liker dette, så må vel ha det likevel.
Jeg ser også veldig mange ciklidekar UTEN blomster. Liker ikke ciklidene blomster? .. Det gjør jo jeg! hehe..
som dere skjønner er jeg meget fersk på ciklide-temaet, og generelt større kar. så jeg har mange spørsmål!
Jeg har en annen tråd angående hvilke ciklider jeg ønsker meg, men den vil jeg nå legge død, pga. få svar , og denne "personlige akvarietråden". Så får jeg det mer samlet
De fiskene jeg har sett på er disse:
Navn | PH | GH | Temp | Liter
Palettciklide | 5-8 | 5-19 | 23-26 | 60
Gul Palettciklide | 5-7.5 | 2-12 | 22-25 | 100
Praktbotia | 5-8 | 5-12 | 25-31 | 250
Hongi | 7-8 | 7-20 | 23-27 | 200
Golden | 7.5-8 | 10-30 | 23-28 | 200
[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1773 ]Labidochromis chisumulae[/URL] | 7.6-8 | 10-15 | 22-28 | 100
Delfinciklide | 7-8 | 10-18 | 24-26 | 350
Pseudotropheus socolofi | 7-8.5 | 5-20 | 24-26 | 160
Demasoniciklide | 7-8.5 | 10-20 | 24-27 | 250
Pseudotropheus crabro | 7.8 | 10-15 | 22-28 | 250
Orange Aulonocara | 7.7-8 | 10-15 | 22-28 | 150
Jeg er selvfølgelig klar over at ikke jeg kan ha alle, men jeg har ingen erfaringer med disse - så det hadde vært greit med litt flere synspunkter om dem
Karet blir hovedsaklig bare ciklider, pluss noen maller (Corydoras, går det?)
De største favorittene akkurat nå er Hongi og Delfinciklidene.
Jeg vil gjerne vite hvilke av disse som eventuelt bør gå sammen med flere av samme art, og blir ensom alene. og eventuelt hvilke som ikke går sammen med de andre.
Er også redd for at disse skal være aggresive, vil helst ha noen fredlige fisker.
Planene mine er forresten å bygge hele bakdelen av karet med steinheller slik at det blir mange gjemmesteder.
Treroter syns jeg er fin dekorasjon - men jeg vet ikke hvor mye ciklidene liker dette. (?)
Sand er noe jeg aldri har prøvd, å er veldig redd for grums og uklart vann. Men ser at ciklidene liker dette, så må vel ha det likevel.
Jeg ser også veldig mange ciklidekar UTEN blomster. Liker ikke ciklidene blomster? .. Det gjør jo jeg! hehe..
som dere skjønner er jeg meget fersk på ciklide-temaet, og generelt større kar. så jeg har mange spørsmål!
Postet 18.09.09 kl 20:55
Postet 18.09.09 kl 20:57
Lang erfaring som nybegynner
Jeg holder også på å sette opp et Cicklde-kar. Det skal bli interessant å følge litt med på tråden din. En ting jeg lurer på er hvor mye stein du kan lesse opp som bakvegg eller dekor før du bør begynne å bekymre deg for hva glasset tåler....?
Postet 18.09.09 kl 21:55
Hei
Synd med gulvet, men bra du ser det positive i det og får skaffet deg et større kar.
Skal selv sette opp en 180liter og vil ha noen ciklider.
Har nesten bestemt meg for sommerfuglciklide
Spennende å se hva du går for.
Espen
Skal selv sette opp en 180liter og vil ha noen ciklider.
Har nesten bestemt meg for sommerfuglciklide
Spennende å se hva du går for.
Espen
Postet 18.09.09 kl 22:05
Postet 19.09.09 kl 22:49
Per Kristian PettersenSer at noen av ciklidene du har valgt i lista, er Malawi/Tanganika ciklider. Så det første du må gjøre er å velge mellom malawi (Høy ph, lite blomster og planter) Eller Sør-amerika, Andre (lav ph, mye planter, røtter etc) Mv: PK
Huff.. ja.. Malawi er den fineste. Men planter og røtter er jo en fantastisk dekor! Hvorfor ikke planter på Malawi fiskene ?
Postet 19.09.09 kl 23:23
Postet 19.09.09 kl 23:24
Angåande coryer og ciklider vil eg ikkje anbefale å ha dette sammen. Då coryer er veldig glad i å romstrere overalt og det er noko ein territorial ciklide ikkje likar er det ubudne gjester. Og sidan coryane ikkje skjønne koffor dei ikkje skal gå der kjem dei igjen og igjen, det kan ende med ganske alvorlige skader på ein cory evetuelt død.
Om dette er 100% sant kan eg ikkje garantere då eg berre har hørt det og ikkje testa det.
Om dette er 100% sant kan eg ikkje garantere då eg berre har hørt det og ikkje testa det.
Postet 19.09.09 kl 23:25
Postet 19.09.09 kl 23:27
Grunnen til at du ikke kan ha planter og røtter i malawi er fordi røttene senker Ph, noe som ikke er bra for Malawiciklidene. Det er derfor røtter er perfekt for sør-amerika ciklider. Noen planter kan man jo ha i malawi, men det er ikke alle som trives i så basisk vann og mange malawiciklider spiser også planter.
Jeg bruker sand, og det går helt fint å slamsuge. Du trenger jo ikke å velge den absolutt lyseste sanden heller. Så lenge ciklidene kan grave, så går det fint. For eksempel rundt 1mm kornstørrelse
Mvh: PK
Jeg bruker sand, og det går helt fint å slamsuge. Du trenger jo ikke å velge den absolutt lyseste sanden heller. Så lenge ciklidene kan grave, så går det fint. For eksempel rundt 1mm kornstørrelse
Mvh: PK
Postet 19.09.09 kl 23:34
Ok, det høres bra ut. At de spiser på plantene virker mer for meg som om de liker dem? Og det med røtter senker ph-verdien. Vannet fra springen ligger på 7.2, og et ferdig oppsatt kar har fortsatt den ph-verdien, hos meg.. med røtter.
Røttene er koket og vasket -grundig-, samt ligget i bøtter for å få ut luft. Kan det ha noe med at det ikke har blitt noe innvirkning på ph-verdiene ?
Røttene er koket og vasket -grundig-, samt ligget i bøtter for å få ut luft. Kan det ha noe med at det ikke har blitt noe innvirkning på ph-verdiene ?
Postet 19.09.09 kl 23:42
Malawi og botia e ivertfall fy fy, men det er nokon her inne som har praktbotia sammen med vanlige ciklider. Eg er ikkje kommen så langt at eg har komt inn i ciklidefasen så det er egentlig ikkje mitt felt.
Har gløymt ut kor stort kar du skulle ha, men det e viktig å veta at praktbotia(og alle andre botier) foretrekker stimer på minst 7 individ, dette har med hiarkiet dei imellom, og denne sorten botia blir stor(40cm)!! Bedre å velge ein art som ikkje blir så stor, med mindre du har som mål ha få endå større kar etterkvart. Litersjuka er jo kjekk den
Har gløymt ut kor stort kar du skulle ha, men det e viktig å veta at praktbotia(og alle andre botier) foretrekker stimer på minst 7 individ, dette har med hiarkiet dei imellom, og denne sorten botia blir stor(40cm)!! Bedre å velge ein art som ikkje blir så stor, med mindre du har som mål ha få endå større kar etterkvart. Litersjuka er jo kjekk den
Postet 19.09.09 kl 23:43
Du kan vel kansje si at malawi "liker" plantene. Men å kjøpe nye planter hele tiden fordi de blir spist er vel ikke så gøy?
Jeg tror kansje 7,2 er litt i minste laget for Malawi. De skal gjærne ha PH helt oppe i 8. Altså må du tilsette noe i vannet. De vil nok klare seg i lavere Ph, men det vil være å foretrekke å ha høyere en det du har i springen. Du kan jo prøve å ha røtter i karet. Det skader jo ikke å prøve Men da er det viktig å teste vannen ofte. Plutselig er ph'en en grad lavere en det den skulle og da er det ikke sikkert fisken overlever...
Jeg tror kansje 7,2 er litt i minste laget for Malawi. De skal gjærne ha PH helt oppe i 8. Altså må du tilsette noe i vannet. De vil nok klare seg i lavere Ph, men det vil være å foretrekke å ha høyere en det du har i springen. Du kan jo prøve å ha røtter i karet. Det skader jo ikke å prøve Men da er det viktig å teste vannen ofte. Plutselig er ph'en en grad lavere en det den skulle og da er det ikke sikkert fisken overlever...
Postet 20.09.09 kl 00:07
Postet 20.09.09 kl 00:56
har tenkt endel på hvordan jeg skal innrede dette karet.. ser for meg ca 3cm med sand som substrat. og mye stein! men blir ikke dette veldig tungt for akvariumet?
det jeg har tenkt for å "hjelpe" karet å bære all steinen er å legge en isoporplate over hele bunnglasset, 3cm sand - så steinene.. men blir dette nok ?
det jeg har tenkt for å "hjelpe" karet å bære all steinen er å legge en isoporplate over hele bunnglasset, 3cm sand - så steinene.. men blir dette nok ?
Postet 21.09.09 kl 12:14
Angående posten rett ovenfor, så er jeg fortsatt litt redd for at det kan bli for tungt for karet :S.. Tror jeg må lete etter en film om malawi lake, eller noe som blir filmet der.. hehe.. lete etter inspirasjon..
blir sikkert å kjøpe noen dekorasjonsmoduler.. men syns det er ALT for dyrt.. får se
Jeg har forresten bestemt meg for malawi, og jeg kunne tenkt meg noen tips fra dere! Jeg vil ha 1 eller 2 nye "forelskelser" innen malawi-gruppen. De kan enten bli lagt til , eller erstatte en eller flere av de jeg allerede har på ønskelisten.
Her er hva jeg foreløpig liker...
Jeg vet ikke hvor godt disse går sammen, så hadde vært kjekt om dere sa ifra om jeg kommer til å gjøre noe dumt:P
Labidochromis chisumulae
Labidochromis caeruleus
Melanochromis auratus
Melanochromis cyaneorhabdos
Jeg ønsker som sagt tips.. Som dere ser så er det mye blått og gult i ønskelista.. så noe orange, rødt(!), svart eller hvit-ish hadde vært knall.. noe som skiller seg ut! uansett, dette er kravene for hva fisken må tåle!
PH: 7.5-8.5
GH: 10-*
For: Omnivore
Temp: 23-26
Volum: 0-250liter
Vann: Ferskvann *kremt*
blir sikkert å kjøpe noen dekorasjonsmoduler.. men syns det er ALT for dyrt.. får se
Jeg har forresten bestemt meg for malawi, og jeg kunne tenkt meg noen tips fra dere! Jeg vil ha 1 eller 2 nye "forelskelser" innen malawi-gruppen. De kan enten bli lagt til , eller erstatte en eller flere av de jeg allerede har på ønskelisten.
Her er hva jeg foreløpig liker...
Jeg vet ikke hvor godt disse går sammen, så hadde vært kjekt om dere sa ifra om jeg kommer til å gjøre noe dumt:P
Labidochromis chisumulae
Labidochromis caeruleus
Melanochromis auratus
Melanochromis cyaneorhabdos
Jeg ønsker som sagt tips.. Som dere ser så er det mye blått og gult i ønskelista.. så noe orange, rødt(!), svart eller hvit-ish hadde vært knall.. noe som skiller seg ut! uansett, dette er kravene for hva fisken må tåle!
PH: 7.5-8.5
GH: 10-*
For: Omnivore
Temp: 23-26
Volum: 0-250liter
Vann: Ferskvann *kremt*
Postet 24.09.09 kl 00:59
rød zebra e jo fin syns eg då. Der må(bør) ein ha 3hoer og ein hanne(forutsatt at du vil ha hanne av sorten). Hoene e raude og eg har sett svarte hannar(dei var kjempe fine), men vanligvis e dei blå.
Du kan jo alltids ha ein hardfør l-malla som tåle disse verdiane.
feks gibbiseps til den blir for stor til karet eller ancistrus. Albino varianten e jo gulkvit, då får du eit innslag av det. Brune e jo og kjempefin, min brune har fått mønster i beige på kroppen og ho brukar mønsteret for å vise ka tempramang ho e i for øyeblikket.
Du kan jo alltids ha ein hardfør l-malla som tåle disse verdiane.
feks gibbiseps til den blir for stor til karet eller ancistrus. Albino varianten e jo gulkvit, då får du eit innslag av det. Brune e jo og kjempefin, min brune har fått mønster i beige på kroppen og ho brukar mønsteret for å vise ka tempramang ho e i for øyeblikket.
Postet 24.09.09 kl 08:46
Postet 24.09.09 kl 14:03