Drømmen om et akvarierom!

...Har jeg hatt i mange år. Dessverre bor vi i et hus hvor hver kvadratmeter er okupert (nesten), så den eneste tilgjengelige plassen er på kontoret til mannen min. Som tilfeldigvis har eget bad. Heldig for meg...

Mannen min er dessverre ikke like begeistret for å dele kontorplass med "en haug med fisk". I tillegg har han vegring mot mange kar i stua osv (noen mennesker er rare slik...). Derfor har jeg begrenset meg til 530 l, 460 l, 260 l, 2x128 l og 70 l. I tillegg har jeg en 530 l, en 300 l og noen småkar som står tomme.

I mai 2010 fikk vi plutselig et innfall om at vi skulle bygge hus. Dermed var drømmen om et eget akvarierom innenfor rekkevidde. Dessverre er det ikke uendelig med plass i dette huset heller, men jeg har tigget til meg ca 14-15 m2. Med en krok for varmtvannsbereder. Rommet blir i sokkeletasje, uten vinduer, men med god ventilasjon, varmekabler, sluk i gulv, varmt/kaldt vann og MYE strøm.

Har nesten brukt mer tid på å planlegge dette rommet, enn kjøkkenet. Med god hjelp fra Amundsen (Aquamanias, verdens snilleste fiskefyr!), har jeg kommet opp med noen fiffige løsninger. Blandt annet egen kurs med timer som styrer lys. Og mulighet for helautomatisk vannbytte (er litt usikker på dette enda, for jeg synes det er en litt terapautisk glede ved å bytte vann)


Hva jeg planlegger å ha i det nye rommet er følgende:

720 l helglass som bygges inn i vegg slik at det vises inn mot hall og stuen til ungene. Denne gleder jeg meg voldsomt til, for jeg er glad i litt store akvarier. Dessverre har det ikke vært mulig å få inn noe større, på grunn av plasseringen av døren. Har grublet mye på dette, men det er slik det må bli. Heldigvis kan jeg bruke unnskyldningen "det er jo et møbel", så jeg har rimelig frie tøyler når det gjelder innredning. Richard sitt malawikar er liksom drømmen. Det blir derfor bakgrunn, steinformasjoner og helst ikke en eneste plante. Jobber som gartner, så når jeg er hjemme vil jeg ha fri...

Filtrering blir 2X FX5, samt sirkulasjon. Og når det gjelder lys vurderer jeg veldig sterkt LED. Hvis noen har erfaringer, del dem gjerne!!! Jeg finner svært lite på LED brukt til ferskvann, og enda mindre på LED i malawikar. Men jeg er villig til å være prøveklut. Skal dele mine funn med dere, jeg!

Ellers blir det en reol med 2X 530 l (har en mann som kan sveise!!!). Discus i det ene, noe annet gøy i det andre. Det er viktig for meg at de fremstår som ganske like, særlig i temperatur på lys, så det er ikke umulig at det blir et discuskar til...

En reol på 2 X 720 l. Disse karene er ikke anskaffet enda, men jeg har en drøm...

En reol på 460 l og ca 320 l (samme bunnmål). Det minste blir et mallekar, det andre blir litt fiskesuppe. Kjekt å ha plass til det som ikke passer inn ellers...

En reol på 2X 128 l. Et kar med bare reker, et med guppy og cory.

Og så blir det noen småkar, karantenekar osv. Litt gjemt vekk inne i Varmtvannsberederkroken.

I tillegg skal jeg få lov til å ha juwelen min i stua. Men fiskesuppe.

Ja, dette var litt av planene... Bygging tar tid, så det blir ikke i morgen
å lucky,lucky,lucly you misunnelig til tusen. Vil å ha akvarierom! Furt! Lykke til med den store drømmen
Detta blir tøft!
Men "Jobber som gartner, så når jeg er hjemme vil jeg ha fri..."

Med 3x720,2x530,460,320 og 2x128+++ så tror jeg du får nok å finne på fordi om alle hadde vært uten planter=)
Lykke til!
Åh, så gøy!
Gleder meg til fortsettelsen ;D
Fiskemilla: Takk for det! Det var ikke engang et tema hos oss på samme tid i fjor, så hvem vet... Det kan bli din tur!

Fjelling: Hehe... Ser den. Fri fra planter. Det blir veldig lenge til jeg investerer i CO2 osv... Foretrekker akvarier uten planter, eller svært enkle planter. Av en eller annen grunn dør til og med potteplanter hjemme hos meg. Dårlig reklame, egentlig...

Annet akvariestell er bare kos. Jeg er ikke typen som sitter så mye rolig...
Skal bli gøy og se det endelige Akvarie rommet når du er ferdig,lykke til
Denne vil jeg følge spent med på, lykke til!
Plussmedlem
Slike prosjekter er bare så utrolig spennende å følge med på!
Drøm søt mine akvarievenner. Her er et bilde av en venn som har samme drøm.
Han planlegger å bygge inn et kar på ca. 1000 liter med Pangea Rocky IV bakgrunn og moduler. Han skal bruke plassen bak bakgrunnen til filter.

[External Image]
Tvungen planlegging...
Å Badat, det der er jo selve drømmen!!! Men det blir ikke sååå ulikt mitt (jeg mangler bare endel liter) nå som jeg har fått meg Rocky IV.

En av fordelene ved at bygging tar tid, er at man får tid til å planlegge. Det er vanligvis ikke min sterke side. Nesten alle mine kar er kjøpt på innfallsmetoden, uten tanke på hva jeg skal bruke dem til. Det er kjempegøy å sette opp et nytt kar, innrede, beregne filtrering, lys osv. Men når det kommer til fisker, får jeg plutselig beslutningsvegring. Discuskaret mitt sto til "innkjøring" et år før jeg bestemte meg for discus. For øyeblikket har jeg en 128l, kjøpt for halvannet år siden av Mona O, som fremdeles inneholder kun rekekolonien som fulgte med. Og 460 l min inneholder 4 fisk...

Mannen min og jeg diskuterte lenge muligheten for et virkelig stort kar (i stedet for flere små), omkring 3000 l... Men det ville betydd at jeg måtte bestemme meg for en type fisk, og det er jo ikke så lett. Noen ganger har jeg lyst på mange mindre kar også. Jeg får litt sug i magen når jeg ser flotte reoler med 85 litere osv. Men faren er at halvparten av karene aldri ville fått fisk.

Akkurat nå planlegger jeg flyttingen. Det er ikke en prosess jeg ser frem til, men strategien er å starte opp noen kar i det nye huset, flytte fisken, og så får resten av akvariene komme etter. Jeg har ikke flere fisk enn at de får plass i tre kar, men disse skal stå i reoler som ikke er klare enda. Og når blir de det...?

Men jeg er litt på vei. I dag har jeg kjøpt bakgrunnen til akvariet i veggen. Fikk til min forskrekkelse se at den hadde en skade, men det er enkelt å fikse. Denne bakgrunnen har jeg siklet på lenge, synes den gir utrolig fine skyggeeffekter. Planlegger å bruke den opp-ned (tror den har en opp-side), slik at det kaster mer skygger. Har også kjøpt en 530 l som skal stå hos Badat en stund til, fordi jeg mangler plass. Og nok en FX5 (kan man få for mange??) Utrolig hyggelig fyr! Og kunnskapsrik. Alltid trivelig å besøke Grefsen!
Hanne Samuelsen
Å Badat, det der er jo selve drømmen!!! Men det blir ikke sååå ulikt mitt (jeg mangler bare endel liter) nå som jeg har fått meg Rocky IV. En av fordelene ved at bygging tar tid, er at man får tid til å planlegge. Det er vanligvis ikke min sterke side. Nesten alle mine kar er kjøpt på innfallsmetoden, uten tanke på hva jeg skal bruke dem... Men jeg er litt på vei. I dag har jeg kjøpt bakgrunnen til akvariet i veggen. Fikk til min forskrekkelse se at den hadde en skade, men det er enkelt å fikse. Denne bakgrunnen har jeg siklet på lenge, synes den gir utrolig fine skyggeeffekter. Planlegger å bruke den opp-ned (tror den har en opp-side), slik at det kaster mer skygger. Har også kjøpt en 530 l som skal stå hos Badat en stund til, fordi jeg mangler plass. Og nok en FX5 (kan man få for mange??) Utrolig hyggelig fyr! Og kunnskapsrik. Alltid trivelig å besøke Grefsen!


Gratulerer med en flott backgrunn, Hanne. Det blir spennende å følge med deg og deres byggeprosessen. Legg ut masse bilde etterhvert som prosessen går fremt. Selv om dette kommer til å ta tid så kan du jo kunsten om å kose deg med ting som skjer under selve prosessen. Livet er jo de små ting som skjer hver dag.

Det var litt leit med skaden på Pangea. Men godt å vite at du har 10 nyttige tommetotter. Du får sende meg regning på skaden som du måtte fikset.
Den skaden er helt udramatisk, Badat. Kan like gjerne ha skjedd når jeg transporteres den hjem. En liten bit er brukket, men lett å fikse. Tenk ikke på det, og takk for handelen!
Får nesten begynne å følge med litt hva som skjer her jeg nå da
Blir veldig spennende å se å¨utviklingen fremover! Du får rope ut hvis du kommer på noe som du glemte å spørre om når du var på besøk, eller dersom det dukker opp problemstillinger underveis, så skal jeg forsøke å bidra etter beste evne
Sender deg forresten det skjemaet jeg snakket om
Til min forskrekkelse (les; glede) fikk jeg se at snekkerne hadde laget lysåpningen til karet i veggen 80 cm høy. Jeg var raskt på banen og la frem for min kjære at vi da måtte kjøpe et 960 l kar (200x60x80), i stedet for et 720 l kar (200x60x60)...

Her er resultatet...

Ble ikke noe av, gitt...
Kjempefort går det ikke, men det er jo et helt hus som skal bygges. I dag er akvarierommet platekledd. Veggene blir av gips, med våtromsmaling. Vet ikke om det er helt nødvendig, målet er jo at det ikke skal bli vannsøl...

På gulvet blir det membran og fliser. Dette legges også litt opp på veggen, som en fotlist. Flisleggeren begynner denne uken. Spennende.

Litt rot, men her er åpningen til det innebygde akvariet
Ser man det. Det kommer seg, sakte men godt. Blir dette på stue eller, Hanne?
På 960 literen så tror jeg 80 cm er dybde og ikke høyde. Så du får bruk for Pangea bakgrunnen. Med en dybde på 80 cm blir det bedre 3D inntrykk av akvariet.
Gratulerer, dette blir spennende å følge med på
Så flott det ser ut! Den bakgrunnen var skikkelig stilig synes jeg.
Blir morsomt og se hvordan dette blir når det er ferdigstilt, det kan ikke være en lett ting og vente på kan jeg tenke meg...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap