Asiatisk eksperiment!

Setter opp ett asiatisk biotopkar nå, noe som jeg har hatt lyst til veldig, veldig lenge. Og nå som jeg har startet tenkte jeg å "loggføre" det til inspirasjon for andre og for at jeg selv skal huske det jeg har gjort.

Kan vel egentlig starte rett på sak.

Jeg har ett 180 liter juwel rio kar uten det stygge pumpehuset i.

Før jeg gjorde noe som helst med innredningen, lagde jeg en plantegning for å se sånn ca. hvordan jeg skulle plassere den harde dekoren.
Jeg kom fram til at hovedstrukturen i karet skulle bestå av to redmoore-røtter festet til bunnglasset med sugekopper. Jeg festet sugekoppene med rustfrie skruer som var ganske korte. Treverket er veldig hardt, så det er vanskelig å skru skruer langt inn. Man må passe på at skruene er skrudd helt inn, ellers vil ikke suggekoppene fungere.

Hvis rota er veldig stor og brei er det mulig at det trengs to sugekopper. Jeg brukte lang tid på å finne en plassering av røttene som virket god. Jeg endte opp sånn her:

[External Image]

Den rota som henger på bakgrunnen er også festet med en sugekopp. Flyttet den litt til høyre rett etter at jeg tok bildet.
Sånn ser det ut fra siden:

[External Image]

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en egen bakgrunn, men av ren latskap beholdt jeg den gamle. Syns den passet ganske fint alikevel.
Nå har jeg vasket sanda som jeg skal ha i karet. Jeg bruker biltemasand 0,2-1,3 mm eller noe sånnt. Hadde det mer finkorna varianten i det forrige karet mitt, men den ble litt for finkorna og endte bare opp med å "støve" rundt.

Siden det er vinter nå så kan jeg dessverre ikke vaske sanda på samme måte som på sommer'n, da jeg bruker hageslangen. Derfor måtte jeg vaske den i badekaret. Ganske vanskelig å passe på at det ikke kommer sand i sluket.
Etter å ha vaska 2 poser med biltemasand, kunne jeg få sanda over i karet. Det er ganske viktig å være forsiktig når man heller over sanda, side at sugekoppene på røttene lett kan løsne, og det er ikke lett å feste dem mens det er massevis av sand i karet. Dette skjedde meg sånn tre ganger. Da måtte jeg fjerne all sanda i området der sugekoppen skulle sitte, og så tørke bort sandkorn.

Sånn ble ihvertfall resultatet! La i noen steiner bakerst i midten. Syns det passa fint med bakgrunnen!
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hva slags fisk skal du ha?
Tenkte på en form av gurami. Har aller mest lyst på perlegurami da!
Skal også ha en stim kuhlii-ål og noen Siamesiske algeetere.

Vet ikke om jeg skal ha noe mer.
I går kveld fikk jeg montert filteret og satt ut- og innsuget i karet. Jeg har ett Eheim Proffessional 3 filter til 400-500 liter akvarie. Egentlig alt for stort, for karet, men da blir det bare bedre filtrering tror jeg.

Siden guramier, som jeg har lyst på ikke skal ha så kraftig strøm, må jeg nok sette ned strømstyrken med den spaken forran.

Det første jeg gjorde var å tette innsuget med en gammel blåsvamp jeg hadde fra det gamle Juwel-filteret mitt. Jeg skal ha en stim Kuhlii-ål og vil ikke ta noen sjanse på at de havner i filteret, samt at mulig yngel heller ikke havner i propellen.

Først klippet jeg en bit av svampen til riktig form og størrelse:

[External Image]
[External Image]

Så stappet jeg svampen oppi den greia rundt innsuget:

[External Image]

Nå har jeg fått montert filteret og satt på plass ut- og innsugningsrørene sammen med varmekolben. Håper jeg får skjult det med noen av vallisneriaene jeg skal ha der!

[External Image]
[External Image]
Spennende prosjekt! Hvilke planter planlegger du å bruke?
Javabregner: Windeløv og vanlig. En type på hver rot.
Skruvallisneria: Til å ha bakerst og på sidene.
Hygrophilia Difformis: Bak hver av røttene. (Er ikke helt sikker på den, tenkte på den mest fordi jeg har en del til overs fra ett tidligere oppsett).
Lotus, Cryptocoryne Willisii og javamose

Har også lyst på Blynx Japonica, men har ikke fått tak i den noe sted.



Nå skal jeg snart fylle vann i karet, men først skal jeg feste javabregnene jeg har på røttene. Javabregnene kjøpte jeg på en dyrebutikk i Kiel. Veldig stor og billig dyrebutikk som er å annbefale for de som tar ferga over til Tyskland.

Jeg brukte ikke tråd eller noe sånnt til å feste plantene med. Det var raskere og så mer naturlig ut hvis jeg festet de i sprekkene på røttene.
Mens jeg festet bregnene sprutet jeg vann over de med en gammel hårspryflaske fylt med vann, sånn at plantene ikke skulle tørke ut.

Jeg festet windeløv på den minste røta og vanlige javabregner på den andre.

[External Image]
[External Image]

Jeg la inn noen kokosnøtthuler til kuhlii-ålene jeg skal ha. Kommer nok til å flytte litt på de da.
[External Image]
Spennende, dette må vi følge med på. Håper på flere bilder
Nå har jeg fylt karet halvfult med vann! Var litt redd for at javbregnene skulle flyte opp, men det gjorde de heldigvis ikke!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Roten på bilde nr 2, har du funnet den selv ute i naturen ?
Ser ut som et spennende prosjekt

Bare et par ting jeg vil foreslå... Jeg har alltid klosser med blåfiltersvamp utenpå innsuget, ikke inni. Når jeg så bildene ble jeg bekymret for at filteret skulle dra inn svampen i slangene og tette dem. I tillegg blir det knotete å bytte den ut, og den vil gå tett kjapt. Prøv heller å skjære til en bit blåfiltersvamp og lag et lite kryss med saks eller tapetkniv, og dytt den utenpå innsuget. På denne måten kan evt. små gurami-bebier beite på svampen der det finnes masse microorganismer og snacks, ingen yngel eller åler kan snike seg inn mellom svampen og innsuget, og det er mye enklere å bytte. Svampen utenpå vil også gjøre den største jobben av mekanisk filtrering (dvs. fjerne partikler, planterester o.l.) som fører til at filteret må renses sjeldnere.

Et annet forslag er å bytte ut bakgrunnen med f.eks. sort plakatpapir. Jeg har kjøpt slike på Ark Bokhandel, de store arkene i hyller. Enkelt å klippe til, og bare å tape fast. Gir et veldig matt og enkelt resultat, og er minimalt med jobb. Mye finere enn de ferdiglagde bakgrunnene fra dyrebutikken etter min mening
Kjetil Hagen
Roten på bilde nr 2, har du funnet den selv ute i naturen ?

Nei, den kjøpte jeg i en durebuttikk i Kiel i Tyskland. Pleier alltid å handle der når jeg tar ferga over. Både billig og stort utvalg!

Stine:
Takk for tips!
Hørtes lurt ut å ha blåfilteret uttapå! Det skal jeg gjøre!
Men det blir nok litt vanskelig å bytte bakgrunn nå, ettersom at jeg allerede har fylt hele karret med vann. Kan jo tenke på det.
Har fylt hele karet med vann, startet filteret og plantet de plantene jeg har for øyeblikket. Var litt redd for at røttene skulle flyte opp og at sugekoppene skulle gi etter, men det gjorde de heldigvis ikke!

Hittil har jeg plantet C. Willisi og lotus.
Kjøpte noe midlertidig plantenæring i dyrebuttiken. Tablettene varer ikke så lenge da, så jeg håper på å finne noen som varer litt lenger. Noen som har noen tips?

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Kommer ett bilde til...
Neste bilde...

[External Image]

Forresten så er de små flyteplantene på bilde to i forrige innlegg små avskudd fra Ceratopteris pteroides!
Mgnsoscar
Tablettene varer ikke så lenge da, så jeg håper på å finne noen som varer litt lenger. Noen som har noen tips?


Det beste hadde vært å ha plantesubstrat (og gjerne torv til cryptocoryne) under sanda, men laterittkuler er god å bruke
Var innom Sandvika storsenter i går for å kjøpe noen nye planter. Valget falt på fire potter Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B". Har plantet de på hver side bak røttene. SÅnn ble det

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Også droppet jeg løsningen med blåfiltersvamp inni den dingsen uttapå innsuget. Gjorde heller som Stine Sofie sa, og putta en blåsvampkloss uttapå istedet.
Forresten så skal jeg ha flere av de vallisneriaplantene i bakgrunnen. Jeg må bare få tak i noen.
Stilig! Dette begynner jo virkelig å ta form. Veldig bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap