Sør-amerikansk biotop

Da var endelig dagen kommet hvor kjæresten min har sagt ja til at vi skaffer akvarium!!
Får det hjem i dag og det er et hvitt Juwel Rio på 240l, og er mitt første. Har hatt lyst på et lenge, så synes nesten det var på tide
Det jeg har planlagt så langt er at det skal være et Sør-Amerikans biotop, og at jeg skal bruke denne denne metoden til å kjøre inn akvariet.
Utover det så vet jeg at jeg vil ha en type apistogramma. For øyeblikket har jeg landet på borellii, men det er mye mulig at jeg ombestemmer meg. Er litt av en vinglepetter Har brukt lang tid bare på å bestemme om jeg skulle ha Afrika eller Sør-Amerika, og hvilke fisk jeg skal ha er enda vanskeligere! Er så mange fine!
Hvis noen har noen gode erfaringer med hvilke typer som passer sammen med borellii, så er det bare å slenge ut forslag
Trenger i hvert fall en algespiser - tenkte på enten Ancistrus eller SAE.

Gleder meg masse til å starte med min nye hobby!
Gratulerer så mye. Apistogramma er en herlig art og har peronlighet, iallefall de jeg har hatt.
Om du titter innom de personlig trådene til både SIMEN og LOFFA samt noen til så finner du masse nyttig info samt bilder av apisto-gale folk
Som ciklider flest er apistoer også veldig hissige under lek og yngel tia så det lønner seg ikke med mange bunnfisker. Noen sugeknotter er helt fint
Selv har jeg en trio med apisto. macmasteri og har valgt korallrød smykketetra som toppfisker da disse fungerer fint sammen med apistoer og otto som algespisere. Nå er jo akvariumet ditt en del større, men det er bare å snoke rundt til apisto folka her inne (ikke minst TomC som har egen side og fanger disse selv) og passe på at du velger fisker som passer sammen og krever samme vannverdier.

Lykke til
Hei, har selv Megalechis thoracata, veldig morsom og aktiv fisk. Blir lett tam nok til å spise fra hender, men er grådig sulten, er ikke aggresive mot andre fisker. når det gjelder SAE ser den ikke sør-amerikansk, men asiatisk. Har selv hatt disse og de spiste alt av planter.
Skal si dere er raske til å svare her inne! Morro
Da skal få snoka litt rundt på de profilsidene du nevnte Cathy, så får jeg sikkert noen ideer til hvem som skal bo der

Og takk for det Stig, da velger jeg i hvert fall ikke SAE Skal se på den du nevnte der
Gleden er stor og smilet større hver en apisto entusiast som meg selv ser det kommer flere til som ønsker apistogramma. Riktig nok har jeg kun oppdrettskar og ikke selskaps kar med apisto. 17 arter er det her nå med apistogramma og hper det blir 2-4 arter til i løpet av sommeren.

Algespisere kan være så mangt og hva en ønsker det samme. Har selv et F1 par med borellii fra Uruguay. Nydelig og fredelig art. Ønsker du oppdrett noe som er lite sannsynlig i et selskapskar, bør du holde deg unna maller da de aller fleste elsker å ta egg av alle slag egentlig.

Ettersom jeg kun har oppdrettskar og holder kun en art i hvert kar har jeg heller ingen erfaring med hva som passer sammen. Men erfaring har jeg med ancistrus og cory, noe jeg aldri kommer til å blande igjen.

Mange flotte arter av apistoer. Ta gjerne en tur innom tråden min for å se noen av mine arter =)
Hei Smoit!
Nannostomus-artene er flotte å kombinere med Apistogramma. Disse trives godt med rikelig med flyteplanter, og bosetter seg i toppsjiktet av karet. Som algespiser ville jeg gått for en stim med otocinclus. Innredning... ville gått for fin sand, godt med røtter og eike- og/eller catappablad. Greit med flyteplanter også. Feks gulerotgress. De lager flotte gjemmeplasser og skygge som en Apisto ikke forakter. Siden du var på siden min kan du jo også ta en titt på hvordan jeg har innredet karene mine. Det blir jo ikke akk biotop med planter, men flyteplantene kan vel "simulere" noen landplanter som strekker seg ut i bekke-bredden eller no sånt. Moro at du går for Apistogramma . Mitt beste tips; se på reiseskildringene/fangstrapportene på tomc.no!!!!!!
Så på en annen tråd her på AF, og følger opp linken her Smoit. Det går fint an å kombinere to arter Apistoz... Hvilke er det du tenkte på???
Tusen takk for svar dere! Skal lese gjennom sener, for har en liten krise her! Visste ikke at det fulgte med fisk til akvariet, og har ikke fått med noe vann! Hva skal jeg gjøre? Er veldig fortvila, og vil ikke at de skal dø Ser ut som om jeg har fått en scalare og to slags sugemaller.
Regner med at det fulgte med filter så fyll opp med kaldt vann (og kok noe) sånn at det ikke er iskaldt og om filtret fulgte med så har det nok riktige bakterier i den så sant ikke det har stått for lenge.
Om du velger å beholde fiskene eller selge/gi bort kan du jo tenke på da du har fått dem oppi :P. Det er viktig å passe på at nitriten ikke er målbar uansett hva du gjør. Kan anbefale JBL dråpetest, den er ganske så nøyaktig og veldig grei. Ville nok ha målt hver dag fremover i noen dager for å sjekke at den ikke øker. Gjerne med vannbytte annen hver dag også.
Ja, det fulgte med filter, og regner med akvariet ble tømt i dag, så det fungerer nok fint. Mente du at jeg skal koke noe av vannet som jeg har oppi karet? Fulgte med sånne strips til å teste vannet, pluss en sånn vannforbereder. Er den vannforbedreren noe jeg kan bruke?
Får ikke igang filteret i dag fordi det ikke fulgte med alle delene, men det skal opp i morgen. Nå har jeg fått svar på hvilke arter jeg har fått, og det er en scalare, ancistrus, albino ancistrus og haimalle.
Det tar ikke lange tiden før filtbakterien dør så om du har mulighet til å skaffe deg noe filt guffe så er det nok lurt. Ang strips så er dem utrolig unøyaktige så dem ville jeg ikke stolt på og heller kastet i søpla.

Så du får bare fylle opp med vann og tilvenne fiskene vannet sakte. Jeg ville nok latt det gå minst en time før jeg hadde sluppet dem oppi. Ang vannforbereder så spørs det vel hva det er. Om det er aquasafe så er den fin om du har mye klor i vannet. Nå vet jeg ikke hvordan verdiene dine i springen er, men det finner du nok ut etterhvert.

Haimalle blir diger (max 130cm) så den burde du nok kvitte deg med da selv unge fisker skal ha stor stor plass.
Han har kasta de han hadde, så det får jeg dessverre ikke. Er jo det gamle akvarievannet med i posene da. Regner med jeg skal gi bort alle, da scalaren helst vil ha større kar, og siden ancistrus ikke går sammen med apisto. Det middelet heter aquatan, men jeg har allerede sprøytet oppi noe, så håper ikke det er skadelig på noen måte!
Om du har 0l eller 100l akvarie vann så spiller det ingen trille, det er ikke der de gode bakteriene sitter. Det er i filtret. Og ettersom det ikke kommer igang før imorgen så vil nok de gode bakteriene være døde. Det betyr at du må kjøre inn akvatiumet på nytt så sant du ikke kan få tak i litt filt guffe av noen akvarister der du bor. Du kan jo legge ut en post om det så kan det være noen kan hjelpe.
Tusen takk for fine svar Loffa og Simen!

Skal få gitt bort mallene så de ikke spiser noe de ikke har lov til! Får prøve å få de bprt så fort som mulig så karet får kjørt seg inn på vanlig måte.

Er ikke sikker på hvilke andre apisto jeg vil ha sammen, er det noen som går bedre sammen enn andre?
Det er såvidt jeg har sovet noe i natt, men jeg kan trygt meddele at fiskene fortsatt lever. Puh! De ser faktisk ikke ut til å ha det så ille, og scalaren har spist litt. Ancistrus har gjemt seg godt et eller annet sted og haimallen patruljerer.
De oransje vet jeg fortsatt ikke hva er, annet enn at de har sugemunn og at de er ganske sky når jeg kommer bort. De minste er ganske aktive. Lurer på om det kan være L-144.
Skal prøve å få gitt de bort til en dyrebutikk i dag, krysser fingrene for at de vil ta dem i mot, selv om det er noe usannsynlig.
S i m e n
Så på en annen tråd her på AF, og følger opp linken her Smoit. Det går fint an å kombinere to arter Apistoz... Hvilke er det du tenkte på???


Det er fryktelig mange å velge mellom, men får vel ta noen som er relativt vanlige, så jeg ikke sliter med å få tak i dem.

For eksempel borellii med cacatuoides, vil det gå fint?


Nå er det faktisk sånn at det er en mann som vil ha fiskene, og kommer og henter dem i dag! Takk og lov! Så slipper jeg å være redd for at de ikke trives!
Shopping!
Ja, i dag har jeg kjøpt inn litt saker og ting til mitt nye akvarie! Og nå er jeg mer eller mindre blakk.... Jaja, feriepengene kommer snart, og dette er noe jeg kommer til å ha masse glede av, så det er verdt det!

1. ting jeg har kjøpt i dag
2. det som fulgte med akvariet (ikke fotballen selvfølgelig, glemte å ta den bort..)
3. alt samlet

De hadde bare en type flyteplante akkurat nå, så da ble det med den. Limnobium var det, så håper den funker! Tenker å få til litt gulrotgress senere når de har det.

Kjøpte også ting til filteret, men da jeg satt det på ble scalaren presset inn i et hjørne og klarte ikke bevege seg, så det slo jeg det av igjen :P Stakkar liten

I tillegg så kjøpte jeg dråpetestere, og testet NH3, NH4 og nitritt. NH3 og NH4 var nede i 0.25, så de klarer seg nok til de blir henta klokka 2, og nitritten var under 0.3. Ikke så verst igunn!
Da var alle fiskene levert til et trygt hjem, og jeg har satt i gang på nytt. Tømte ut alt vannet, fikk på plass sand (som jeg glemte å skylle og måtte ta ut alt igjen. Flink) og vann. Det gjorde jeg i dag morges samtidig som jeg skrudde på sugekopper på noen av røttene. Venter bare på at sanden skal få lagt seg så jeg ser hvordan det ser ut!
La også oppi noen av plantene, og fant ut av at jeg har kjøpt aaaalt for mange!
Håper det går an å returnere! Kjøpte 7, har brukt 2.... hehe. Kanskje bytte dem inn i gulrotgress når dem får inn.

Videre så tok jeg noen nye tester av vannverdiene:

NO2 viste mindre enn 0,3
PH viste ca 8.0 - litt i meste laget kanskje
KH viste ca 0-3
NH3/NH4 viste ca 0.25
Bruker forresten tetra sine dråpetester, noen som har erfaring med de? De hadde ikke JBL, så da ble det dem.

Måler igjen om et par dager for å se om det er noe forskjell.

Leter for øvrig etter kameraet mitt, så jeg får tatt noen bilder! Mobilen min duger ikke til slikt fant jeg ut av.

Og et lite spørsmål.. På plantebasen så jeg at Limnobium helst vil ha minst 10cm til lyskilden for ikke å bli brent, og her er det rundt 8-9. Burde jeg gjøre noe med det kanskje?
Smoit
La også oppi noen av plantene, og fant ut av at jeg har kjøpt aaaalt for mange! Håper det går an å returnere! Kjøpte 7, har brukt 2.... hehe. Kanskje bytte dem inn i gulrotgress når dem får inn. Og et lite spørsmål.. På plantebasen så jeg at Limnobium helst vil ha minst 10cm til lyskilden for ikke å bli brent, og her er det rundt 8-9. Burde jeg gjøre noe med det kanskje?


Limnobium klarer det meste her i alle fall, i små oppvekstkar er ikke klaringen mer enn kanskje 3 cm. Hvis alle boksene er Limnobium er jeg enig i at det kanskje ble litt mye, de sprer seg dessuten fort. Bytting er sikkert ikke noe problem, populær plante. Får du ikke byttet trives de ute, så hvis du har et plantesenter med hagedam i nærheten kan du bytte dem i torv. Det gjør jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap