Da har jeg startet den opp....

Ja...Da har jeg startet den første, så får jeg prøve å være flink til å oppdatere underveis

Masse spennende og nyttig lesing dere andre deler med dere! Kjempefint for oss som grubler på saker og ting.

Har startet opp igjen med hobbyen på nytt, etter noen års "pause", og er på vei til å utvikle en skikkelig litersyke.... om den ikke allerede har tatt overtaket da....

Har noen akvarier i hus, med litt forskjellig og et par "utedammer" med gullfisk...


Ha en flotters kveldvidere!

Bjørn
Da var det "massefødsel" på gang...
Massefødsel på gang




Ja man kan vel egentlig ikke forvente noe annet
-når man har Sverddragere i hus eller???


Synes, og har alltid syntes at sverddragere er noen utrolig fasinerende fisk!

Hunnen som føder nå, er av en type som butikken ( Buddy - sandefjord ), solgte som grønn large type... Jeg mener det må være en "pineapple" type...

"Large" kan jeg få til å stemme, for jeg har aldri sett så store sverddragere.. hehe
Ekstra spennende å se hvor masse yngel det blir, da jeg har tre hunner til som skal føde om kort tid... Er en grunn til at jeg har en del 20 litere som står parat... hehe.. "Føde/ yngelkar" for det meste av de da...

Også utrolig morsomt å se hvor superraske yngel er, som faktisk klarer å finte unna mors munn... Ikke noe snack å få gitt...

Gleder meg til opptellingen!

Ellers så blir det litt vannbytte her og der så smått idag, og koser meg med synet av regnbuerekene og sneglene. Er jo rolige de, men så deilig å avslappende å se på...

Morsomt å se på alle eggeklasene til posthornsneglene... Mens jeg venter tålmodig på at mine artige eplesnegler skal sette igang med egg... ( Tålmodighet er en fin egenskap.....)
men det er jo bare å fore dem godt med alskens grønt, og se...

For de som ønsker å se mine "Large" sverddrager... Trykk linken under:

[URL=http://www.youtube.com/watch?v=5snI4cnc49o][URL=http://www.youtube.com/watch?v=5snI4cnc49o]http://www.youtube.com /watch?v=5snI4cnc49o[/URL][/URL]



Liten oppdatering på denne...

Hele 92 stk yngel-babyer ble født!!! Kjempe-supert!

De ble flyttet ganske umiddelbart over i "Barnehagen".. En stor 60 liters dunk med filter og kolbe som jeg har stående klar...

Kjekt med litt kar som står parate, til å ta imot f.eks "ikke-planlagte-innkjøp" etc
9. oktober 2013 - gruble
Ny dag med en del grublin og vannbytter...


Da har jeg startet dagen med en del vannbytter. Har startet med 20 literne som
jeg bruker til fisk på vent, men i hovedsak yngelkar og fødekar.

Tenker dagen går med til å ta litt vannbytter på resten av karene også.

Men kjenner jeg går og grubler endel idag...
For litt siden gikk jeg til innkjøp av 1 hann og 4 hunner ( Sverdrager Pineapple? ) str. large, hos Buddy i sandefjord.
-Og i går kveld fødte den ene hunnen for første gang her i huset, og jeg telte opp hele 93 stk levende yngel i 20Litern.
Moren ble plassert tilbake i hovedkaret sitt., og jeg flyttet umiddelbart yngelen over i ett 60l kar jeg hadde stående klart.
Så kommer jo grubletankene umiddelbart... tanker i bakhodet om det er 3 stk hunner til som skal føde snart, av samme type, og hva om de føder like mange???
Og at de føder ca. 1 gang pr mnd!!! Er det rat man så begynte å gruble hehe

Her må jeg i allefall skaffe meg flere kar i str. 60L + , for her blir det altfor mye fisk ganske snart...
Og hva i all hverden gjør dere andre med all yngelen?
Lar dere den ganske enkelt bare gå i hovedkaret og bli spist om den blir spist, eller får dere levert til butikker?

Har ikke så masse store fisk her i hus, som da sikkert kunne elsket litt småsnacks heller... hehe

Dere må gjerne dele deres erfaringer åpent med meg om hva dere gjør med fiskeyngel i stor skala... ?
Noen butikker/ kjeder dere vet tar imot fisk?
Selger/ bytter dere mye privat?

Jaja... får fortsette med vannbytter jeg... -og gruble videre... hehe

Ha en flotters dag !

Nykommlinger i hus :)
Idag har jeg kost meg med litt vannbytte i de store akvariene, som jeg ikke rakk å bli ferdig med igår...
- og fått hentet litt flere regnbuereker....
Så da skal det være ca. 20 stk her, og litt lettere å få øye på dem håper jeg... .)

Og så har jeg vært heldig å se Leif sine flotte Apistogrammer!
De er ganske flotte... og ganske flott akvarierom
Og noen fiiiiine Grønne Sverdragere har flyttet Fra Leif sin hule, til meg...

Blir morro å ha dem i hus, og se hordan dette utvikler seg idere
Nå har jeg ikke peil på sverddragere og slikt, men kanskje butikken er interessert i å adoptere/kjøpe noen av deg når/hvis det blir for mange?

Eller ha rubikk her ute så folk kan kjøpe av deg? Eller du kan la naturen "gå sin gang" og ikke flytte yngelet, men bare la de vokse opp hos foreldrene. Da vil de heldige/kjappe vokse opp og resten bli snacks. Litt grusomt men det er vel bare sånn det er? :-o Sikkert flere her med bedre råd enn meg :P
Grapejuice
Nå har jeg ikke peil på sverddragere og slikt, men kanskje butikken er interessert i å adoptere/kjøpe noen av deg når/hvis det blir for mange? Eller ha rubikk her ute så folk kan kjøpe av deg? :) Eller du kan la naturen "gå sin gang" og ikke flytte yngelet, men bare la de vokse opp hos foreldrene. Da vil de heldige/kjappe vokse opp og resten bli snacks. Litt grusomt men det er vel bare sånn det er? :-o Sikkert flere her med bedre råd enn meg :P


Jo takk for tips Grapejuice!

Får prøve ut de første forslagene dine før jeg vurderer det siste...
Om jeg ikke flytter yngelet, så er jeg sikker på at jeg gjør alt jeg kan for å gjemme dem for foreldrene uansett så de ikke blir spist opp... og da er jeg jo egentlig like langt... hehe


Får sette meg selv i ett "masekråkemodus" om det skulle bli nødvendig og farte rundt i butikkene.. hehe Synes det er ille å se at de blir spist opp...
12. oktober 2013
Idag har jeg egentlig bare gått og kost meg med å titte i akvariene, og passet på at alle har det bra.... Etter en rask opptelling, så er det i allefall 6 sverddragere, 3 platyer, og noen Endlers og en drøss med vanlige guppyer som snart skal yngle...

Som om at jeg ikke egentlig har "nok" yngel allerede..? heheHar sittet mye å surfter AF for innlegg og tips om alskens rart en god stund, og fant ut at jeg skulle så saktens prøve meg på å lage fòr selv idag...

Husker nå i farten ikke hvor jeg leste det, men hadde i bakhuet at en blanding med erter og spinat ( 70%) og reker med skall ( 30%) skulle være en grei blanding...

Så var en tur i frysa mi, og hentet ut ingrediensene og tok det nå helt på øyemål...
( En dårlig uvane for en utdannet baker og konditor i sitt eget kjøkken...)
-i tillegg så puttet jeg i en halv liten boks Tetra Rubin, og satte igang med å mose, og mose, og mose.... Og tilslutt i små liters poser, som fòret ble klemt flat inni, og kastet i frysern!

Blir spennende å se i morgen da om jeg burde brukt gelantin som jeg med vilje kuttet ut, da jeg ikke har lyst på så masse ekstra dill dall i foret...

Kost meg litt ekstra idag med å skue de 10 nyinnkjøpte regnbuerekene fra igår.. endelig litt lettere å se dem, nå som de er ca 20 stk... Og de flotte grønne Sverddragerne fra Leif da! Helt supre er dem...

Til slutt fikk jeg bygd litt mer steintårn i min datters guppyakvarium på 128 liter..
Ble ekstra flott med litt mer gjemmeplasser for småttingene som stadig dukker opp der inne på rommet hennes

Så får jeg se om jeg får begynt litt på ryddeprosjektet mitt her.. har et ønske om en vegg med akvarier, men da må jeg først rydde bort hele eller deler av keramikkstudioet mitt... Noe jeg egentlig ikke har så lyst til, så det gårlitt tregt å sette igang...:9

Ha en flott lørdagskveld

19.okt-2013 ukesoppdatering:)
Rart det at lørdagskveld blir ukesoppdatering... hehe så langt man husker i allefall

Vel.. forrige lørdagskveld ble litt hektisk, da jeg fant ut at en sverddrager type Large pineapple, som jeg da hadde i et lite 20 liters fødekar, hadde klart å smette ut av karet... var tilfeldigvis innom for å se etter den da jeg hadde sette at det muligens snart var rett før fødsel, og ser 3-4 yngel, men ingen mor

Den forrige fisken av denne typen fødte hele 93 yngel, så de er ganske store, og braser masseopp og ned i karet under fødsel...
Jeg endevendte alt opp og ned og i mente, og etter hele 15 minutters leting finner jeg den stakkars fisken fisken!
Nå var i allefall alt håp ute for denne fisken tenkte jeg lenge under letingen...
da jeg endelig fant henne igjen, så var det ikke store livstegn i den, men jeg mente jeg kjente et aldri så lite rykk i den, og tenkte at jeg skal i allefall gi henne en sjanse!

Så jeg tok henne i hånden, og holdt henne lett i vannflaten og strøk henne forsiktig, og etter et par minutter, så kviknet hun aldri så lite til, og da øynet jeg jo enda mere håp for henne, og fortsatte min pleie...
Hun kviknet stadig vekk mer og mer til, og etter ca. 15 minutters pleie fra min siden, så var hun jammen i full gang med å føde masse yngel igjen... Gjett om jeg var noe stolt av henne da!!! Sies jo at sverddragere er hardføre fisk, men dette tok kaka!
Det var sent på kvelden, og hvor lenge hun har ligget ute av karet før jeg fant ut at hun var borte er jo usikkert, men jeg brukte 15 minutter før jeg fant henne... men jeg ble nå sittende litt og fulgte spent med på fødselen en stund, og etter 50+ levende yngel, så gikk jeg å la meg...

Hun fødte en god del uferdige yngel i form av gylne egg også, men siden jeg synes ekstra synd på henne, så fikk hun være i karet resten av natten med sine små, og ble hentet ut i god form neste morgen. Og hun er fremdeles i super form!
Hvor mange yngel jeg har etter henne den kvelden er ca. 50+ ... ikke tellet dem
regner jo med at mor kan ha forsynt seg av noen, da jeg ikke så noen gyldne egg på morgenen...

Regnbue-rekene har fått sitt eget 45 liter, og 7 stk nye akvarier er bestilt
5 stk, på 45 liter, og 2 stk. på 63 liter..
Et skal de nyinnkjøpte røde kirsebær-reken få.. Bestilte 50 men fikk mye mer tror jeg sett på øyemål... En del av dem er ganske blanke enda, men får se om ikke de får farge etterhvert

Så har jeg ett ønske flere farger på posthorn snegler! Har bare brune eller røde pr. idag.. men de er noen av de fineste sneglene jeg har sett så langt, som er tilgjengelige... Så det er et skaffe-prosjekt som jeg har...
De brune jeg har stortrives i allefall, og tapetserer veggene med eggeklaser støtt og stadig, og fine og blanke medflotte motivtegninger i skallet

-Og eplesneglene mine vil sikkert ha et eget kar!!! ? he he

Den kommende uken blir til kos og planlegging samt innkjøp av diverse sand og utstyr til de nye karene... pumper har jeg gående og er ferdig innkjørte, så det tar ikke lange tiden før karene kan være klare
jeg ønsker jo på sikt å ha rene artsakvarier... er lettere å studere de forskjellige artene mener jeg..
Og hyller må skaffes... gleder meg Kost meg med vannbytter idag igjen.. de store karene står for tur i morgen, da jeg måtte gjøre klart mer vann i vanndunkene mine....

Samlet litt eikeblader også, så har jeg det i hus... ligger for tørking utover det hele.. hehe men men.. sånn MÅ det være... !

Og oppdatering på hjemmelaget fiskefòr...:
Aldri sett fiskene mine så ville atter maten! Erter, spinat, reker med skal og fiskeflak most sammen... kjempefin mat

Nei og nei... ble mye bla bla

Nå er det søndag plutselig, så ha en god natt

Helt utrolig at den overlevde og at den ikke tok noen skade av det. Ordentlig solskinnshistorie
Du får knipse ivei og dele noen bilder med oss.
Cathy
Helt utrolig at den overlevde og at den ikke tok noen skade av det. Ordentlig solskinnshistorie :-) Du får knipse ivei og dele noen bilder med oss.


Ja.. er veldig stolt av henne
Hadde ikke store troen på at det skulle gå bra, men nå vet jeg at det er bare å prøve, om uhellet skulle gjenta seg en gang..
Legger ved ett bilde av typen... ikke så bra kvalitet, men men..
Flere cory og masse planter...
Ja, idag skulle jeg ikke til dyrebutikken, men etter at noen ærend var unnagjort, så satte jeg nesen i retning dyrebutikken allikevel... jaja...

Jeg skulle jo ikke ha noe egentlig, men skader jo ikke å ta en titt liksom... kikket litt på helglass-akvarier i mindre størrelser,med tanke på de alle ynglene som er overalt om dagen "her spruter de bare ut...." !!!

Men siden jeg skal hente 7 akvarier til torsdag,mest sannsynlig i allefall, så slo jeg det fra meg, og tittet litt på fisk heller... massevis av ønsker seg-fisk, men gikk heller for å kjøpe 6 stk. albino cory, som skal gå med de 4 jeg allerede har. Klarer ikke å se kjønnsforskjell på dem jeg, men nå har jeg jo 10 stk, så nå må det vel være en sjanse for at det ikke er samme kjønn alle sammen

Mens jeg vandrer rundt imin egen verden og glor på de forskjellige fiskene,så hyler en av betjeningen ut til meg, med spørsmål om jeg trenger gress i akvariene mine!!?

Hæ? Joda... hun driver med rydding og rensing av planteakvariet i butikken, og har allerede bestemt seg for å kaste en del av de pottene med gress og noen andre litt pistrete pottene hun har, og om jeg ville ha dem, så kunne jeg ta dem alle...

Fikk altså med utrolig mange potter med gress, og en del andre planter jeg ikke navnet på... ronnet ca en halv bærepose, så da har jeg litt å rene og sortere de neste dagene.. lagt demi en stor badebalje med vann,så er det ikke så hast

Vente i noen dager nå på sandsnegler, og posthornsnegler i ass, fargemix, men heller ikke idag er det kommet noen pakke i posten til meg...
Er så synd, da man vil jo gjerne at ikke postsendingene med dyr tar for lang tid. Denne sendingen skal være sendt torsdags ettermiddag, og burde absolutt vært her idag... sjekket med postkontoret også, men ingenting der heller...

Håper selger klarer å finne utav dette... kjedelig sånt...

Hørt rykter om at yngel som vokser opp i hovedkaret, hvor de er født, vokser raskere.... Noe jeg absolutt nå har fått bekreftet. Min datters guppy yngel har vokst i eget lite kar, utenom en liten stakkars som vi ikke klarte å fange... den stakkarsen har vokst omtrent dobbelt så mye som de som har blitt fisket ut av karet...

I et annet kar med sverddragere: jeg har til nå flyttet mor til eget fødekar på ca. 20 liter, for så å flytte mor tilbake etter fødsel til hovedkaret sitt.
Yngel født 8. og 12. oktober har til nå gått i 20 litern, men en ungen har blitt født i hovedkaret, og har klart å gjemme seg for de voksne.. Men den er iallefall 3 ganger så stor som sine søsken... er jo helt ufattelig at det skal være så stor forskjell.. ?

Så igår kveld, tok jeg et fødenett,og la i ca. 30-40 yngler i hovedkaret,og der får de fin gjennomstrøm med vann... er et sånt fødenett med netting ...
Resten av yngelen skal få gå der de går nå, og så vil jeg sammenligne vokseutviklingen hver uke.

Er det forskjell, så blir nok det løsningen fremover tenker jeg, med nett i hovedkaret for de minste.
Cory albino egg og sterbai innkjøp :)
Etter å ha flyttet mine albino cory i går til et nytt hjem, så våknet jeg i dag til noen egg. Har ikke sett slike egg "live" før, så jeg lot dem bli der de var, og dro for å gjøre noen ærend... Var innom dyrebutikken og kjøpte et par pumper, og et lite helglass-akvarie til, i påvente av de syv som skal hentes til søndag

Der fikk jeg bekreftet at det var cory-egg, men da jeg endelig kom hjem igjen etter runden min, så var de jo selvsagt borte... Søren!!!

Får håpe de legger nye egg snart, så jeg kan ta vare på dem, og prøve å få frem yngel...

Og etterpå skal jeg få Cory Sterbai i hus!!! Ser ut som jeg kunne hente ca. 15 stk., så det blir en kjempefin gruppe tror jeg
Gleder meg til å hente dem... alt er klart, og de får ett eget kar... har lyst til å ha så mange rene artsakvarier som mulig... uten for mye blanding iallfall.. men får ta litt etter litt... skal plasseres også på en hyggelig måte rundt om i leiligheten

Fikk kjøpt inn Biltema sand i dag og en kraftig og stabil hyllefor de kommende karene også.. så har rotet litt mye her i dag, og får vel være flink å rydde litt før kvelden blir kommer snikende for fort

Ikke sett noe til sneglene jeg bestilte i dag heller... synd.. ikke fått høre noe mer fra selger heller, noe jeg håper hun gjør snart ... om hun er seriøs... Skal man selge noe her på AF, bør man vel også svare på mail og oppdatere om noe ikke går som planlagt i postgangen?
Men får se om det skjer noe snart....
29. oktober 2013. cory egg i massevis!
Jippi

Da fikk jeg en ny utfordring idag!
Sto opp til klaser med cory albino egg, og har plukket mellom 100 & 150 egg, og det ser ut som de holder på enda... Er morsomt synes jeg, siden jeg aldri har prøvd meg på å drette Cory før...

Eggene jeg har plukket så langt, har jeg lagt over i slike små 2L ? plastakvarier man får kjøpt i zoobutikkene, og med en lufte stein oppi...

Tenker å byttte vann hver dag, og har også et eikeblad oppi boksen, i håp om at det kanskje har litt bakteriedrepende effekt... hindre mugg dannelse??? Så får man se hvordan dette går!
ta 2 dråper med esha 2000 oppi så er du sikker på att eggene ikke mugner , husk å tilvende corydorasene ,di må tilvendes vann trykket , tar du dem rett oppi en 100 l får tidlig dør dem av trykket så gradvis ta mer vann som di vokser til mvh Thomas
askakvazoo
ta 2 dråper med esha 2000 oppi så er du sikker på att eggene ikke mugner , husk å tilvende corydorasene ,di må tilvendes vann trykket , tar du dem rett oppi en 100 l får tidlig dør dem av trykket så gradvis ta mer vann som di vokser til :-) mvh Thomas


Takk for gode råd Thomas!

Mener bestemt at Esha 2000 var en av de tingene jeg kjøpte i helgen... Litt usikker, da det var sånn "kjekt å ha" ting... Får finne det frem og sjekke, og evt tilsette... Og huske gradvis tilvenning av vanntrykk, og vannmengde...
Skutlis
[QUOTE=askakvazoo]ta 2 dråper med esha 2000 oppi så er du sikker på att eggene ikke mugner , husk å tilvende corydorasene ,di må tilvendes vann trykket , tar du dem rett oppi en 100 l får tidlig dør dem av trykket så gradvis ta mer vann som di vokser til :-) mvh Thomas


Takk for gode råd Thomas!

Mener bestemt at Esha 2000 var en av de tingene jeg kjøpte i helgen... Litt usikker, da det var sånn "kjekt å ha" ting... Får finne det frem og sjekke, og evt tilsette... Og huske gradvis tilvenning av vanntrykk, og vannmengde...

husk å ha en bruse stein oppi der eggen er
askakvazoo
[QUOTE=Skutlis][QUOTE=askakvazoo]ta 2 dråper med esha 2000 oppi så er du sikker på att eggene ikke mugner , husk å tilvende corydorasene ,di må tilvendes vann trykket , tar du dem rett oppi en 100 l får tidlig dør dem av trykket så gradvis ta mer vann som di vokser til :-) mvh Thomas


Takk for gode råd Thomas!

Mener bestemt at Esha 2000 var en av de tingene jeg kjøpte i helgen... Litt usikker, da det var sånn "kjekt å ha" ting... Får finne det frem og sjekke, og evt tilsette... Og huske gradvis tilvenning av vanntrykk, og vannmengde...

husk å ha en bruse stein oppi der eggen er

Esha 2000 er tilsatt og lufte stenen er på plass
Kaller det bare lufte stein... er kanskje bruse stein det heter... hehe
da er det bare å si lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap