Robin`s Mini-WaterWorld :)

Hei jeg heter Robin. Er en akvarium entusiast på amatør stadiet.
Hatt mange tanker oppgjennom, inkludert alt fra boller (boller) og opp til 250liter som var det største. Og jeg har alltid uten unntak brukt metoden å tilsette litt Denitrol og sette ut fisk etter 1-2 døgn, og økt antallet etter hvert. Har funket helt ok, har hatt ett tap eller 2 hver gang, men ikke i den skalaen jeg hadde nå, fikk 10 tap på 24 timer, det gikk fra helt supert til katastrofe etter siste utsetting, og da fikk jeg panikk. Heldigvis hadde jeg en annen tank oppe å gikk så jeg fikk flyttet de gjennlevende over, og de kviknet til, og er i beste velgående nå.

Så etter masse gode råd her inne, og sittet ett par kvelder nå og studert Salmiakk innkjøring, tenker jeg at jeg er klar til å prøve. Blir meget spennende. Råd, tips og triks mottas med stor takk.

10.11-2015
Byttet 50% av vannet.
Målinger etter vannbytte:
KH=2
GH=3
PH=7,5
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3= ca 1mg/l
NH3 og NH4=0,25mg/l

Nå skal riktig mengde salmiakk tilsettes gitt av Salmi-kalkulatoren som en finner her inne. Nye målinger kommer

Nye målinger etter salmiakk:
KH=2
GH=3
PH=9 (Ble fortalt å ikke måle denne etter salmi tilsetting, men bare på gøy)
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3=1mg/l
Nh3 og Nh4= 5,0mg/l (ble litt høyt, var ikke 4 ønsket?)
Jo, 5 ppm ammoniakk er litt i meste laget. Bytt en bøtte eller to med vann for å få verdien ned. 4 ppm (mg/l) er ideelt.

Hvem sier at du ikke kan måle pH etter salmi-tilsetning ? Selvsagt kan du det, hvis du ønsker.

En ting forstår jeg ikke...du sier du har et Juwel-kar på 150 liter, og dette kan da ikke stemme ? Tror ikke 150 liter fins i Juwel's program...
SilverShaded
Jo, 5 ppm ammoniakk er litt i meste laget. Bytt en bøtte eller to med vann for å få verdien ned. 4 ppm (mg/l) er ideelt. Hvem sier at du ikke kan måle pH etter salmi-tilsetning ? Selvsagt kan du det, hvis du ønsker. En ting forstår jeg ikke...du sier du har et Juwel-kar på 150 liter, og dette kan da ikke stemme ? Tror ikke 150 liter fins i Juwel's program...


Erm, my bad. Er ett Juwel Rio 180... Satt bare fast i hodet mitt at det var på 150liter, vet ikke hvorfor. Har og ett Juwel på 70 liter, aldri tatt det i bruk for det har visst nok ramlet i bakken, tar ikke sjangsen på å fylle det. Ett bittelite ett på 20liter og ett hjemmelaget på 50 liter.

Men ok, jeg skal tappe av litt vann for å få verdien ned noe.
Hvor mye lystid bør det få nå forresten? Ser jeg får en del tråd alger, kan suge disse ut med hverten nå når jeg skal tappe av litt.
SilverShaded
Hvem sier at du ikke kan måle pH etter salmi-tilsetning ? Selvsagt kan du det, hvis du ønsker.


Det var eeeg! Men jeg sa ikke at han ikke kan, bare at det ikke er noe særlig vits i
Lystiden kan være 5-6 timer, det holder. Er det planter i karet ?

Kuledrøm : ah...da så, hørtes ut som noen hadde sagt at det nærmest var skadelig
SilverShaded
Lystiden kan være 5-6 timer, det holder. Er det planter i karet ? Kuledrøm : ah...da så, hørtes ut som noen hadde sagt at det nærmest var skadelig :-)


Ja det er planter i karet.
Der var du på plass ja.
Kommer til og følge med på fremgangen din.

Om du ser igjennom min tråd ser du at jeg og har hatt mine problemer oppigjennom.

Er meget glad for hjelpen jeg har funnet her.

Masse lykke til.
Hei Robin. Skjønner godt at du har blitt bitt av basillen med akva hobbyen har også lest meg opp å ned med salmi metoden og har akkurat vært til innkjøp av tester jeg har kjøpt testene fra aquarium systems. Hørt at disse er bedre enn jbl sine også. Noen meninger om dette kule drøm og silver? Jeg personlig har hatt et 350 liter I veggen stående tomt lenge da interessen ikke har vært der. Men etter at jeg har sitti å lest her inne, vært innom alle dyrebutikker på Østlandet og kjøpt bøker som jeg holder på å lese I nå så har det tatt helt av he he. Så nå så skal jeg kjøre igang 8 kar med salmi he he. Så det er bare å kjøre på robin litersyken tok helt overhånd veldig fort på meg hvertfall ..har ordnet et rom til alle karene der er det nå 3 stk 60 liter, 1stk 95 , 1 stk 120, 2 stk 150 og selvsagt det på 350 drømmen er rent malawi kar på 350. Også vurderer jeg apistogramma I 120. Også blir 150 karene oppdrett av diverse maller og yngler I di andre så nå er det I full gang med installasjoner av pumper å filter full pakke blir det mere plass på rommet så kan det nok hende det blir flere kar håper jeg greier å få kjørt inn alle karene så det er klart til nyttår og jeg kan bare kose meg med å velge fisk å sitte med trynet langt inni glassene så Lykke til robin blir gøy å lese fremgangen din
Masse lykke til
@TK POOL : Har du noen link til eller bilder av de testene du har kjøpt ? Aquarium Systems driver mest med utstyr til saltvann, pumper, filtere og slikt, har ikke kunnet finne at de selger vanntester.
Jeg har brukt NH4-testen til Aquarium Systems i min første innkjøring med Salmi (fordi JBL-testen ikke virka). Innkjøringen gikk fint den, men det var noen mystiske resultater underveis og særlig i innkjøring av neste filter, som fikk meg til å lure på om det var noe rart med den testen. Jeg kjøpte Tetra sin og sammenliknet - vidt forskjellig resultat. Ting talte for at Tetra ga riktig resultat og AS feil. Derfor har jeg sluttet å bruke sistnevnte. Det er tynt grunnlag for å si at AS har dårlige tester, så det skal jeg ikke påstå. Men Tetra sin NH3-test funker ihvertfall greit for meg, og JBL sin er sikkert enda bedre hvis man ikke er så uheldig å få av de defekte partiene.

Edit: Beklager Robin, dette var visst din personlige tråd - håper det var ok at jeg svarte litt til TKPOOL her... Masse lykke til med innkjøringen!!
Men er det ikke tetra sine tester som er så unøyaktige?
Tetra sine tester er forsåvidt greie nok. Problemet bl.a. i ammoniakktesten, den har for upresise kjemikalier og dermed mindre 'oppløsning', altså at skalaen er for grov. Den viser for eksempel ingenting under 0.3 ppm.
I tillegg er avlesningsmetoden på Tetra-testene mindre nøyaktig enn JBL sin (som tar hensyn til fargeforskjellen mellom akvarievannet og testvannet).
De beste testene er nok Salifert sine, men problemet er at de i utgangspunktet er beregnet på saltvann, og måleverdiene kan bli feil i ferskvann fordi fargene blir noe annerledes. På den annen side ser jeg at f.eks. Webzoo selger samme Tetra og JBL tester både til ferskvann og saltvann.
Det går helt fint at dere svarer hverandre i min personlige tråd, tar det som nyttig info
SilverShaded
Problemet bl.a. i ammoniakktesten, den har for upresise kjemikalier og dermed mindre 'oppløsning', altså at skalaen er for grov. Den viser for eksempel ingenting under 0.3 ppm.


Du mener vel nitritt-testen? Den har ingenting under 0.3ppm, mens det laveste på skalaen til ammoniakktesten er 0ppm.
Vannlilje
Du mener vel nitritt-testen? Den har ingenting under 0.3ppm, mens det laveste på skalaen til ammoniakktesten er 0ppm.

Ja, seff...det var nitritt-testen jeg mente...sorry
Da er det ca 2 døgn siden jeg tilsatte salmiakk for første gang. Jeg har kjøpt timer på lyset, 3 timer lystid pr døgn, og tempraturen ligger jevnt på 27,5 grader. Men jeg er litt skuffet over resultatet så langt. For det første så er vannet meget tåkete nå.

Målinger tatt i dag klokken 16:00
KH=3
GH=3
PH=7,5
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3= Mindre enn 0,5g/l
NH3 og NH4: 3,0mg/l

Tips? Jeg føler noe er galt pga det meget tåkete vannet.
Vannverdiene ser helt normale ut...hvis du har lest min guide ser du at det går en ukes tid før det blir særlig fart i sakene.

Så uklart vann har ikke noe med dette å gjøre...det kan hende du har fått en bakterieoppblomstring, hvis vannet er 'grått'. Er det grønt, har du fått svevealger.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap