Pygmepansermalle

Hei.
Noen som har erfaring med Corydoras pygmaeus? Eller andre Pygmepansermaller arter?

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5366

Vil ha Corydoras i karet og når jeg tenker meg om så kunne jeg godt tenkt meg å hatt en større stim av disse, enn en mindre stim større corydoras.

Noen som har erfaringer med de?

Plussmedlem
Har hatt en del habrosus...
130-140 stk i stim...
Var greit kult å se på det...
Sniker meg litt inn i tråden her... milo, hvor fikk du tak i såpass mange habrosus? Jeg kjøpte 10 da jeg hadde hatt akvarium noen måneder, og etterhvert har det forsvunnet noen. Vil gjerne anskaffe flere så det kan bli en fin stim men får ikke tak i!
Plussmedlem
Kjøpte mine via importør. Habrosus sendes 8-1400stk i kassen, og en importør må minimum bestille "halv kasse" av en art. Så da blir det fort en del småtasser
Jeg har 20 pygmaeus i ett godt plantet kar. De stimet mye i starten før de brøt opp i mindre grupper. Nå ligger de som regel og chiller blant gresset og plantene og kommer nesten bare frem når jeg fôrer.
Forskjellige pansermaller
Hei,

Ny på forumet her, har ett 180l kar som jeg har diverse stimfisk og noe platy + pansermaller som jeg kjøpte i dag, jeg fikk beskjed i butikken at jeg måtte ha noen for at de skulle trives.. ca10stk. De sa jeg kunne blande de (samme art men forskjellige farger)


Noe jeg endte opp med da de ikke hadde 10inne av noen i samme farge. Så jeg har 4 forskjellige farger ( 3 panda,3 albino, 3 svarte/orange og 3 sølvfargede) går dette? Eller vil de ikke føle seg som en stim ettersom de er forskjellige farge?.

Takker for alle svar??

Ha en fin kveld.

Plussmedlem
Hei, Blaser - og velkommen til AF

Du har gjort alt riktig med tanke på å anskaffe en hel flokk Corydoras (pansermaller). All ære til deg for det. 10 stykk er et fint utgangspunkt for at Corydorasene skal trives.

Bortsett fra det rådet har du imidlertid blitt skikkelig villedet av butikken. Det er nesten sjokkerende slett kunnskap av den som solgte deg fiskene.

Ut fra beskrivelsene dine er det ikke godt å si hvilke arter du har fått med deg. Men en ting er sikkert: ulike farger betyr ulike arter - med noen unntak. Corydoras panda er ikke samme art som de sølvfargede du nevner, eller som de svarte/oransje.

Albino-variantene kan være panda. Men de kan også være aeneus eller paleatus. Albinovarianten av aeneus er mest sannsynlig.

Aeneus kan også stemme med beskrivelsen din som noe sorte og oransje (eller brune), og paleatus er sort spraglete med grått/sølv i bunnen.

Det vil si at du har minst tre ulike arter her, og minst fire ulike fargevarianter. For trivselens skyld er det langt bedre med ti stykker enn med tre, selv om det er ulike arter

Men... aller helst vil Corydorasene likevel ha en flokk av sin egen art. Det er også en annen ulempe med å blande arter sånn uten å vite hvilke arter man har.

Mange Corydoras-arter kan krysse seg, altså kan to forskjellige arter produsere levedyktige yngel. Da får man hybrider - noe som er sterkt uønsket.

Før jeg vet mer om akkurat artene du har, er det umulig å si om det er noen risiko her. Jeg tror uansett ikke den er stor. Kanskje er det ikke noen risiko overhodet, ettersom du har andre fisk i samme akvarium som kanskje spiser egg og yngel.

Uansett, det er greit å være klar over det. Dersom du har to arter som kan krysses, øker risikoen også ettersom du har få individer pr. art.

Jeg ville faktisk gått tilbake til butikken og konfrontert dem med feilinformasjonen du har fått på en vennlig måte.

Du kan godt vise dem dette innlegget eller artsprofilene i fiskebasen som argumentasjon, dersom du finner ut hvilke arter du har. Da bør du kunne levere tilbake noen av fiskene, og heller beholde den arten du syns er finest og som passer akvariet ditt best. Da kan du kjøpe flere av den på sikt - enten om butikken får inn flere, eller i en annen butikk. Det er greit å merke seg at C. panda trives best i vann under 25 grader.

Et søk på alle Corydoras i fiskebasen kan kanskje hjelpe deg med å finne ut hvilke arter du har.

Det enkleste for deg er hvis du tar noen bilder av fiskene dine, så kan det hende jeg ser hvilke arter det er.
Hei Anders,


Tusen takk for godt svar, jeg kan prøve å få tatt noen bilder litt senere i dag.

Jeg bruker mye tid her på forumet for å skaffe meg informasjon om diverse fisker og akvariestell. Kjenner jeg nå ble litt kvalm av kunnskapen på dyrebutikken, trodde de var profisjonelle.. men jeg har studert fiskene lenge i går, de virker til å trives men ser de holder seg i grupper på 3 og 3 med sine likeparter i farger. Så her må noe gjøres tenker jeg.. blir jo helt kaos å fiske de ut igjen av mitt beplandede kar, da disse småtassene er UTROLIG raske??

Ønsker deg en fin dag og takk for flott og utfyllende svar??
Plussmedlem
Kjappe, ja! Jeg vet hva du mener

Haha, jeg har ganske mange ganger forsøkt å fange Corydoras uten å ødelegge hele innredningen i et kar. Men det har stort sett alltid endt med at jeg har måttet ramponere alt av røtter, planter og stein til slutt likevel :p

Jeg er sikker på at Cory'ene dine ikke lider noen nød.
Hvis du ikke har veldig mye fisk i akvariet ditt, kan du jo også vurdere å kjøpe noen flere av de artene du har. Ofte anbefales seks Corydoras som et minimum, og seks av hver har du fint plass til i en 180-liter - men det spørs altså litt på hva som finnes av fisk der ellers og hva slags filtrering du har.

Jeg sier gjerne minimum åtte av hver art, generelt. Det blir en vurderingssak om du vil fiske ut noen av artene og forsøke å bytte dem. Hvis Cory'ene er fremme i lyset og aktive er det et godt tegn på at de føler seg trygge. De gjemmer seg fort ellers.

Flott at du leser rundt på AF! Det var sånn jeg fikk hekta i sin tid, etter mye feiling og mange døde fisk. Det er vanvittig mye kunnskap i innleggene her, bygget opp gjennom mange år. I tillegg til forumet og kunnskapsbasen finner du også mange gode artikler om fisk og annet her (se meny-linja øverst).

For eksempel finnes mye nyttig og grunnleggende informasjon om Corydoras i denne artikkelen. Anbefaler varmt å titte på den!

En fin kveld til deg!
Plussmedlem
Jeg lenket visst til alle artikler om fisk over, men HER er riktig lenke til artikkelen jeg nevnte
Hei igjen,

Takk for nok ett godt svar, ser 3 av de (orange/svart/hvit) gjemmer seg mye, men de andre er fremme stortsett hele dagen.. kan vurdere å fange 2 av typene å evt bytte de inn (bruker bare din beskrivelse som ref , uten å oppgi navn såklart) så kan jeg heller ha 2 typer med 8 av hver men utvalget var labert sist, tror de skulle få inn mer på Torsdag. Stikker bort da først for å snakke med de, så får jeg evt fiske ut de andre når jeg vet hva som skjer..

Har fått mye detaljert info her, har hatt akvarium før opptil flerre, men uten noe kunnskap, men denne gangen har jeg hvirkelig satt meg inn i ting før jeg satte igang, både kjemi og fisk. Så da er det fint å komme hit å stille spørsmål og at folk som deg faktisk bruker så mye tid på å svare oss amatører er fantastisk!

Oppdaterer når jeg har vært på butikken på Torsdag.

Når det kommer til filter, så skal jeg kjøpe utvendig pumpe (det har jeg alltid hatt før)

- da er mitt spørsmål, går det an å kjøpe for stor pumpe til min 180, eller skal jeg bare kjøpe den største og dyreste feks Eheim?

Ha en fantstisk kveld.
Plussmedlem
Om det går an å overdimensjonere filter skal jeg ikke svare bastant på, men i utgangspunktet er svaret nei

Så lenge fiskene ikke flyr veggimellom av kraftig sirkulasjon bør det være greit. Og det kan jo justeres på de fleste utvendige filtre.

En gammel tommelfingerregel her på AF sier at man alltid bør kjøpe et filter som er beregnet for det dobbelte av akvarievolumet - minst.

Og da snakker vi altså minimum. Jeg har for eksempel et utvendig Eheim-filter beregnet for akvarier opptil 250 liter eller noe gående i et 54 liters akvarium. Og det i tillegg til et lite innvendig for ekstra sirkulasjon :p

Jeg har gjort det sånn fordi akvariet er midlertidig litt for tett befisket. Men... det går jo strengt talt en grense for hva som er nødvendig.

Men det skader ikke, så du kan godt smøre tjuuukt på og kjøpe et filter som på papiret er altfor kraftig/stort for akvariet ditt, null problem Ekstra kapasitet er en god forsikring. Bare ikke kutt ned på vannbyttene av den grunn, for avfallsstoffene samler seg opp i vannet uansett.
Hei Anders

Takk for bra svar, har sjekket vann verdier og skiftet vann en del i det siste da jeg har fått nitritt i vannet.. ser ikke ut som karet stabiliserer seg som lovet, brukte både bakterier og salt når jeg satte det igang, fikk ned nitritten med vannbytte, men er nå oppe i over 2,2 mg/l.. startee dagen i morgen med vannbytte på 30%, men er redd det ikke funker.. da filteret kanskje ikke var innkjørt på 2,5 uke som de på butikken sa om jeg brukte bakterier og tilsatte lite fisk med noen dagers mellomrom. Har lest litt her inne om det å da ser jeg at det er snakk om 1-2mnd før fisk skal i karet.. jeg har brukt disse flaskene med «filter start» noe som jeg nå ser på som bare svindel.. for det har 0 effekt hos meg.

Ettersom du har gitt meg så mye gode svar i dag, så spør jeg deg igjen, har du noen flere tips om dette? Noe jeg kan putte i vannet og evt om hvor mye og hvor ofte jeg kan bytte vannet nå de neste dagene for å få dette bort å alikevell beholde bakteriekulturen i akvariet.

Kan legge til at jeg er veldig sparsomelig på maten til fisken, spesiellt etter nitritt. Tror det blir å unngå mating totalt de neste dagene før dette reduseres. Hvor lenge kan fisken overleve med slike verdier i vannet?

Tusen takk for gode svar igjen
Plussmedlem
Blaser
Hei Anders :) Ettersom du har gitt meg så mye gode svar i dag, så spør jeg deg igjen, har du noen flere tips om dette? Noe jeg kan putte i vannet og evt om hvor mye og hvor ofte jeg kan bytte vannet nå de neste dagene for å få dette bort å alikevell beholde bakteriekulturen i akvariet. Tusen takk for gode svar igjen:-)


Filter start-opplegg er ikke nødvendigvis humbug, men det er ikke en fullgod erstatning for innkjøring. Man trenger fremdeles å vente til bakteriekulturene har etablert seg. Eneste forskjellen er at det kanskje tar litt kortere tid med tilsetninger. MEN - det finnes humbugvarer blant disse oppstartsproduktene, der produsentene ofte benytter seg av andre bakteriestammer enn de vi trenger i produktene sine.


Vedrørende salt så er ikke jeg noen tilhenger av å bruke det i ferskvann. Ikke på regulær basis i hvert fall. Så etter min mening kan du droppe det da det ikke har noen effekt på oppstarten. Men det kan brukes som medisin ved et par tilfeller, så ikke kast det.

Fortsett å bytt vann, gjerne 25-30 % et par ganger om dagen. Eller mer om det behøves. Så lenge du er flittig og bytter vann kan de overleve en nitrittopp i ganske lang tid.

Hei Viktor,

Tusen takk for svar, da bytter jeg 25-30% nå, så en gang i kveld før lyset skal av.

Lar saltet stå og kjører på med vannbytter frem til ting har stabilisert seg.

Til info så bruker jeg JBL dråpetest så regner med det gir korrekte resultater.

Ha en fin dag
Plussmedlem
Støtter meg til det Viktor sa! Men, føyer til en ting, selv om det ikke er så sannsynlig. Du kjenner ikke tilfeldigvis noen andre i nærheten som har akvarium?

Gjennom årene har jeg kick-startet alle nyoppstardede akvarier ved å ta filterguffe (gørra i filteret, ja) fra et gammelt akvarium over i det nye. En slags transplantasjon, altså.

På den måten overfører man de gode bakteriene som sørger for biologisk filtrering.

Nå har den metoden noen ulemper også. Du risikerer å overføre virus eller parasitter fra noen andres akvarium til ditt eget. Men om det er det som skal til for å redde fiskene dine fra nitritt-døden, kan det være verdt risikoen.

Nå er det ikke så sannsynlig at du kjenner en sprø akvarist i nærheten som kan donere filterguffe. Men det er uansett kjekt å vite, ikke minst i tilfelle du setter opp et akvarium til senere
Hei Anders,

Takk for svar, jeg har lest om dette, men jeg kjenner såklart ingen med akvarium, hvertfall ikke som jeg kommer på, skulle egentlig på butikkeni dag, men ble for sent, så det får jeg gjøre i morgen. Tror du jeg kan ta ut litt guffe fra butikken sine filter? Eller er det for mye forskjellig fisk å greier der at det vil bli for stor risiko?

Ha en fin kveld
Plussmedlem
Godt spørsmål; det ender jo enten med at du er glad for å ha gjort det eller angrer på at du har gjort det...

Så man må vurdere risikoen litt opp mot nytten, tenker jeg. Hvis du har anledning til å bytte ut mye av vannet hver dag og holde nitritt-nivået på et minimum på den måten, er kanskje det smartere. Det er jo veldig mye fisk ut og inn av butikk-akvariene, og filterguffe herfra kan sånn sett være en smittebombe.

Hvis alternative er nitrittforgiftede og døde fisk ville jeg ikke nølt med å tryglet butikken om litt filterguffe. Bare husk at det ikke må gå lang tid før guffa er overført fra det ene filteret til det andre - det tåler ikke bakteriene.

Se også an fiskene litt. Ser de ut til å klare seg greit og oppføre seg noenlunde normalt? I så fall kan det hende et strengt vannbytteregime gjør nytten.

Det som kan være lurt, hvis du går for det siste alternativet, er å gå til innkjøp av noen medisiner. eSHa Exit mot parasitter, eSHa 2000 mot bakterieinfeksjoner og eSHa gdex mot orm etc. kan være et godt sted å starte for å gardere seg mot litt av hvert.


Krysser fingrene for at det stabiliserer seg så fort som mulig!
Hei Anders,

Du er helt rå på gode svar!

Takk

Fiskene ser ut til å trives, jeg skifter vann hver dag nå, de virker litt «stressede/sultne» men jeg mater jo veldig lite og i dag har jeg ikke matet i det hele tatt.

Vasket de «hvite fine filtrene» på toppen av filteret i dag i akvarievann, fikk mye bedre utblås på pumpa så det vil nok også hjelpe litt tenker jeg med å få mer sirkulasjon i vannet.

Håper dette gir seg snart, men de dagene som har vært nå har det bare økt selv om jeg har byttet vann hver dag.. 25/30%. Ettersom jeg bor i enebolig og har både akvarium og ett bad i kjelleren er ikke vannbytte noe problem, så jeg tror jeg kjører på med den metoden, litt skeptisk til å hente filterguffe fra butikken med tanke på at det er litt ymse fisk og ser ikke veldig pent ut i de karene. Så forresten i dag at den ene sølvfargede pansermallen manglet ett øye, det var grodd igjen så har skjedd før mitt eie, men den ser ut til å trives.. er kun de svarte/orange som holder seg veldig i bakgrunnen.

Ha en fin kveld

Mvh
Christian
Plussmedlem
Det er bare hyggelig å kunne bidra litt, Christian! Og i alle fall om det viser seg at dette ender godt og at rådene er verdt noe, da, hehe!

Å vaske filtervatten (det fine filteret) litt for å få sirkulasjon gjør sikkert ikke all verdens. Men pass på å ikke rense resten av filteret, ettersom filterbakteriene dine jobber på spreng for å bygge seg opp en koloni.

Mitt råd blir å kjøre på med vannbytter. Gjerne enda mer enn 30 prosent pr. runde. Tror jeg ville gått for både 50 og 60 prosent et par ganger om dagen fram til nitritt-nivået går nedover.

En fin kveld tilbake! Jeg tror dette skal gå fint ettersom du legger så mye ressurser i det. Du får holde oss oppdatert
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap