Nei til alger

er det slik at man kan greier og halde et akvariet uten alger over tid?
når alger setter seg på plantene i akvariet hva skal man gjere da?!
klippe det bort eller tilsette noe middel for å minske aktiviteten til veksten på algen?

noen som kan hjelpe meg med dette?!

Marthe
Det finnes middel til alger. Men det går nok ikke helt bort. Litt alger får alle akvarister en gang. Hjemme hos meg er det alltid litt alger. Det går ikke ann å unngå!
Hvorfor skal man unngå alger?
Alger finnes naturlig overalt hvor det er vann...
Litt alger bør man ha, men det er enkelt å kontrollere hvor mye.
Overfóring, dårlige vannbytterutiner og feil lys fører ofte til for mye alger.
Enig med nixxon ovenfor. Hvorfor iallverden skal man begynne med "gift" i akvariet for å drepe alger? Da bør man heller se over rutinene sine og sjekke lyset man har. Det ER mulig å unngå alger ved å ha gode rutiner slik at akvariet er i balanse, eller rettere sagt; å unngå en plagsom mengde alger.
Litt alger vil det alltid være i et velfungerende akvarium, det er ikke unormalt.

Du kunne kanskje opplyse litt mer om hva slags rutiner du har rundt akvariet ditt. Hvor lenge har akvariet vært i drift, og hvor mange liter er det? Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye vann skifter du pr gang? Hvor mange timer i døgnet er lyset på? Har du et eller to lysrør over akvariet, og hva er merket/produsenten av lysrørene? Har de stått lenge i, er de byttet noen gang?
Start med å lese artikkelen om alger av bjarne sætrang
Her er det mye god informasjon.
Det handler om balansen i akvariet, endrer du denne fjerner du forutsetningen for at alger kan formere seg ukontrollert.
Har selv god erfaring med flyteplanter som formerer seg hurtig, pistia er bra for den er lettere å få ut enn andemat.
Alger er jo mat til åler, snegler, diverse fisker og maller.
Hei
har ikkje akvariet men har sett et akavariet som var fullllllllt i alger..... og det var ikke noe fint for fiskene eller noe...
ønsker selv og prøve meg på et akvarium men ønsker og skaffe meg litt informasjon først her inne før jeg starter noe....
Hei, marthe!
Det at du prøver å skaffe deg informasjon FØR du skaffer deg akvarium, er fornuftig!
Du finner mye info ved å klikke deg omkring her inne på forum, bruke databaser, artikkelsamling, og søkefunksjon.
Finn ut hva du er mest interessert i, og skaff deg så kar som passer til interesse, arbeidslyst og lommebok.
Advarsel: interesseområdet kan fort bli utvidet, så penge- og tidsbruken kan bli større enn først beregnet! Men samtidig kan det gi enda mer glede....

Akvarier fulle av alger er jo ikke pene, men har du snegler i karet, er de gode hjelpere i ryddingen. Hurtigvoksende planter (f.eks hornblad) vil også kunne ta bort overskuddsnæring. Ellers er det ofte for mye lys, om du likevel får for mye algevekst. Ikke vær redd for algeveksten, det er relativt lett å planlegge slik at den blir akseptabel.
om du i utgangspunktet passer på to ting skal du kunne slippe lettere unna alger. hurtigvoksende planter, og det å passe på at det ikke blir for mange timer med lys i døgnet. Timer fungerer veldig bra
Ok
ja det er lurt å vite litt før man setter igang....
og er det slik at jeg må ha 2 sorter steiner/grus i bunnen pga plantene og næringen dei treng?

og hva gjør man med vannet som kommer fra springen må man tilsette et middel for å gjøre dette ufarlig for fiskene?!

det er mye og sette seg inni med en gang....

Marthe Kvalsvik
ja det er lurt å vite litt før man setter igang.... og er det slik at jeg må ha 2 sorter steiner/grus i bunnen pga plantene og næringen dei treng? og hva gjør man med vannet som kommer fra springen må man tilsette et middel for å gjøre dette ufarlig for fiskene?! det er mye og sette seg inni med en gang....

Du må ikke ha to sorter grus Men noen planter liker bedre lavagrus da. Men har ikke så mye peiling på planter jeg, de lever og jeg er fornøyd Tilsetter litt jern-greier (fra dyrebutikken) i vannet slik at plantene skal bli finere, samtidig blir vannet blankere

Hvis det er mye klor i vannet deres så må du bruke aquasafe, men dette er unødvendig i fleste deler av Norge Du må bare passe på å temperere det )
har absolutt ingen alger jeg :S
Ok
hvor ofte må man rengjøre bunnen da?!

å hvordan gjør dere det?!
er det slik at vi må tømme heilt akvarie en sjelden gang for å få det rent eller??

er det best å ha sand i akvariet eller steiner?!

ja spørr jeg nå asså!!!

suger i meg så mye info som overholde mulig
Har du lest alle de gode artiklene som ligger her?

Hvis ikke anbefaler jeg deg det. Her er det masse å lære
Takk
kjempe fin side... der har jeg vell det jeg trenger og vite
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap