Marens akvarieverden (side 25)

Det er et bra filmkamera du har? Jeg kan filme med mitt lille kompaktfotoapparat men det blir elendig kvalitet på filmsnuttene..

Amtra eikebarkekstrakt kan du bestille hos aquamanias. Jeg tror de er de eneste i Norge som fører den. Jeg venter på at de skal sende det til meg, de er visst utsolgt for øyeblikket. Dumt at ikke varebeholdninga står på hver enkelt vare. De kunne visst også bare skaffe små flasker, men på nettbutikken tilbyr de jo alle størelser...

Den [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2033&HKatID=]PH konstant [/URL]de selger på webzoo har jeg ikke turt å prøve. Skjønner ikke hva den gjør. Hvis den bare stabiliserer ph til 7 så er den jo ikke aktuell for sånne som oss som har fisk som vil ha lavere enn 7. Jeg er så fornøyd med eikebarkekstrakten så den kommer jeg til å fortsette med så lenge den er mulig å få tak i!

Gratulerer forresten med framgangen hos sjokoladene dine De ser bedre ut! Jeg syns også du kun skal medisinere med esha 2000 framover, de har jo ikke prikkesyke? Det var i alle fall når jeg satte i gang esha 2000 at mine falmede sjokkiser ble frisk
Sanne
jeg har en kultur jeg ikke hadde rørt siden jeg kjøpte den i september... den LEVER ennå. prøvde den her i helga, og jaggu rører det ikke på seg oppi der. den ser for jævlig ut og lukter ikke godt, men lever, det gjør den! så du kan jo se om du kan bruke den som en startkultur :)


Gjernde det! Er det babygrøt eller havregryn de "lever" i? Veldig snilt! De er ikke akkurat storforlangende disse micoormene
mente egentlig at du kunne sjekke din egen, men du har vel kastet den. har uansett en kultur til gående nå, så jeg har uansett noe å sende. kan sende imorgen, hvis du sender meg en mail med hvor jeg skal sende :p

er ikke sikker på hva den gamle kulturen går i, men den nye går i babygrøt. meget effektivt, jeg kunne "høste" mark allerede etter noen timer :p
Lisbeth
Det er et bra filmkamera du har? Jeg kan filme med mitt lille kompaktfotoapparat men det blir elendig kvalitet på filmsnuttene.. [I]Faktisk så er det ett [URLBLOCK1]jeg bruker:) Investerte i ett nytt og litt større kamera for ikke lenge siden, måtte leve billig på loff og vann en stund etterpå, men absolutt verd det!:). Jeg kan ikke ha speilrefleks da jeg er så svak i armene, så dette er det nærmeste jeg kommer speilrefleks:) Jeg er superfornøyd og videofunksjonen tar jeg nesten av meg hatten for!:D Den synes jeg er utrolig bra til ikke å være ett videokamera!:) Jeg har veldig dårlig tolmodighet, spesielt når det kommer til bruksanvisninger, så det går mest på "auto" når jeg tar bilder;)[/I] Amtra eikebarkekstrakt kan du bestille hos aquamanias. De kunne visst også bare skaffe små flasker, men på nettbutikken tilbyr de jo alle størelser... [I]Jeg fant ikke det på hjemmesida... Sikkert bare jeg som roter meg bort på aquamanias sine sider:)[/I] Gratulerer forresten med framgangen hos sjokoladene dine :) De ser bedre ut! Jeg syns også du kun skal medisinere med esha 2000 framover, de har jo ikke prikkesyke? Det var i alle fall når jeg satte i gang esha 2000 at mine falmede sjokkiser ble frisk


Takker! Nå skulle jeg ikke ha tatt gleden på forskudd... Jeg har ikke fått kommet meg hjem i dag, men en assistent har vært der for å medisinere og mate fisker. Hun fortalte at den ene sjokolade så syk ut og hadde medisinert med både exit og 2000. Jeg håper på å komme meg hjemmover en tur i morgen og gruer meg litt...
Kan jeg forresten avbryte behandlingen med exit selv om den er påbegynt?

Jeg irriterer meg selv mye for ikke å ha kjøpt ett par til av de sjokoladene når jeg hadde muligheten! Det ser ut som at de har funnet sine plasser i karet, så å komme med nye nå tror jeg blir helt feil. Da må jeg i all fall ta ut alle, ominnrede og sette de nye og de gamle nedi sammen etterpå. Jeg er stygt redd for at jeg kan være uheldig å ende opp med ett antall på 6 eller mindre i sjokoladegruppen etter hvert Jeg krysser fingrene for at det vil gå bra!:X
Sanne
mente egentlig at du kunne sjekke din egen, men du har vel kastet den. har uansett en kultur til gående nå, så jeg har uansett noe å sende. kan sende imorgen, hvis du sender meg en mail med hvor jeg skal sende :p er ikke sikker på hva den gamle kulturen går i, men den nye går i babygrøt. meget effektivt, jeg kunne "høste" mark allerede etter noen timer :p

Beklager at jeg misforsto! Begynner å bli ganske trøtt:P

Jeg skjekket micromarken veldig nøye, kjente maten begynte å komme opp der jeg sto og stirret ned i alle boksene:O Men jeg klarte ikke å finne noe liv der. Jeg ser det er mange som selger startkultur og mulig jeg kan få tak i fra noen andre, så det ordner seg sikkert
Mer sjokolade?
Jeg var hjemme en tur i dag og sjekket statusen for akvariene og fiskene. Det har jo vært andre der og föret, medisinert og tatt vannbytter. Det ser riktig så bra ut i sjokoladekaret Jeg har hittil vært svært fornøyd med fremgangen etter medisineringa, men nå begynner jeg å bli litt utolmodig. Synes ikke noe særlig om at jeg antagelig må starte en 4. kur med Esha 2000 for å håpe at fargene blir helt fine igjen på den "syke" fisken...

Jeg driver enda og funderer på om jeg skulle ha skaffet meg 2 sjokolader til... De får inn nye på TAM i morgen. Gruppa jeg har nå er på 8stk, 2 store og 1 i mitten og 5 ganske små. Jeg prøvde å se de for meg alle i 110Litern og prøvde å sammenligne ved å se hvor stor plass skjørtetetraene mine har (9stk) i det karet og om det vil bli for trangt om jeg får 10stk til å vokse opp og ha de lenge (noe som er ganske så usikkert!)...
Det kan bli litt trangt om alle blir veldig store, men jeg er usikker.
Jeg blir uansett ikke å kjøpe fler før til helga, så får de gått noen dager i butikken først Om noen har synspunkter her er jeg glad for tilbakemelding!!
Noe merkelig har forresten skjedd. Temperaturen har gått ned i 62Litern, fra 27 til 24,5-25 grader... 110Litern har fortsatt 27, så hvorfor det har blitt slik vet jeg ikke?

Pygmékaret var helt grodd igjen! Ludwigia repens hadde vokst slik at de lå på kryss og tvers, flyteplantene nådde nesten halveis ned i karet og mosen blandet alt i en fin liten floke:S Nå har jeg virkelig fått trimmet plantene og kastet mange flyteplanter, så det skal forhåpentligvis holde ett par uker før jeg må ta en ny omgang. Det merkes spesielt godt i en 33L at man har hurtigvoksende planter!

Tok ett lite vannbytte i 110Litern og luket mye og kastet der også! Stakkars Skjørtene, de trodde sikkert de skulle gro fast, men har nå kommet til himmelen!;D
Jeg prøvde å lage noe midlertidig til viftereka slik at han skal kunne komme så nær pumpa som mulig, men det ble ikke særlig bra... MÅ finne ei rot til denne reka i uka som kommer!
Coryene ser ut til å være i kjempeform Jeg ser godt at det har kommet Duplicareus oppi der, for nå har det blitt dannet store groper i sanda! Sterbaiene er mer "fine" av seg og graver ikke så dypt. "Nykommern" så ut til å kose seg også med røde mygglarver, lille sjarmøren som han er

Jeg klarte å finne noen yngel i yngelkaret, men de er så små enda! Gleder meg til jeg forhåpentligvis kan begynne med microorm og tørrför, men det er lenge til enda!
Det ble med mye dritt fra fødenettet når jeg flyttet de som nå ligger på bunnen (BB). Jeg må prøve å finne på noe lurt der for å få fjernet litt og samtidig være sikker på å ikke få med noe yngel. Jeg får skiftet 1 kopp med vann hver dag i dette karet
Jeg håper panda+ stikker innom og svarer angående anskaffelse av flere sjokiser. Men hadde jeg vært deg hadde jeg nøyd meg med de 8.. jeg hadde tatt en siste kur på dem med esha 2000 og flyttet de over i 110L når de ble frisk.

Viftereka trenger ikke ha en plass nær utblåset, bare i utblåset. Mine sitter et stykke unna utblåset, men der de sitter treffer utblåset

Var forrige uke varm hos dere som her i Oslo? Mine kar havnet i alle fall opp til 29-30 grader pga at leiligheta ble så varm av varmen ute.
Jeg har satt opp ei rot for reka på motsatt side av der pumpa står i karet og da kan det muligens funke

Det rare var ikke at temperaturen steg, men at den sank... Den har hatt 26-27grader konstant også etter å ha koblet ut varmen i gulvet. Samme temperatur som 110Litern og ca like mye høy som 33Litern. De står rett ved siden av hverandre langs veggen på stua.

Jeg håper veldig på at Panda+ stikker innom jeg også! Tror du jeg kan slippe de "fri" (hørtes så fint ut) i 110L selv om de ikke har gått 4 uker karantene?
Tørrfisk
Jeg håper veldig på at Panda+ stikker innom jeg også!:) Tror du jeg kan slippe de "fri" (hørtes så fint ut;)) i 110L selv om de ikke har gått 4 uker karantene?


Jeg ville ikke satt dem over i 110L før de ser helt friske ut. Mine måtte gå i karantene i over 6 uker selv om planen bare var 4 uker. Ingen vits med karantene hvis man ikke venter til de er helt frisk mener jeg da
Nei, det er jo ikke uten grunn at det heter "karantenekar"

Jeg ser den ene store Sjokoladen antagelig har den samme sykdommen som de 2 andre som er døde hadde. Jeg vet ikke hva dette er og det virker som at det bare er de gamle, store fiskene som har/har hatt den, men den siste av de opprinnelige 4 ser veldig bra ut Men jeg vil nok desverre komme til å miste den jeg ser har den fått denmystiske sykdommen Veldig synd, for den er fullvoksen, stor, fin og jeg har blitt glad i den!

Jeg var innom TAM i stad og der hadde de fått litt over 10 nye sjokolader, veldig små og nuskette
Da har skjørtetetraene flyttet.
Etter ett par timer var 9stk Skjørtetetra kommet i poser etter en vill jakt!! Jeg kjøpte meg en ekstra stor håv i dag til dette formålet og det gikk da ikke så aller verst

Jeg så den ene skjørta ikke var helt i slaget i dag. Det er første gangen jeg har sett at denne har hatt lysere farge enn de andre og at når den sto i ro en stund, så falt han ned på sida. Det kunne nesten se ut som om att han holdt på å sovne, men plutselig vokner opp igjen og rettet seg opp (selvfølgelig sovna han ikke da)! Det var ganske kipt at dette hendte i dag da de skulle bort Jeg er jo glad i stakkarn, men håper han får det fint i det nye hjemmet og at han ev får hjelp om han trenger det...!

Coryene trenger ikke å være fult så stresset når det gjelder föringa fremover. Skjørtene er jo rene Piraja og tar det de får plass til i munnen og vel så det, så det er ikke mye mygglarver som har havnet på bunnen! Til og med malletablettene har de ikke fått hatt i fred! Jeg skulle ønske jeg hadde fått det ned på tape de gangene spes. 1 av skjørtene har balansert 1/2 tablett på munnen sin og svømt høyt og langt bak i karet med den!! Det har vært utrolig artig, nesten som sjøløve med ball på snuten
De har virkelig personlighet disse fiskene!
Ph-måler i boks:)
Jeg begynner så smått å forberede meg på PH-senkninga og har bestilt denne på Ebay.
Håper denne vil funke bra, ett billig alternativ til de som blir solgt i Norge og norske nettbutikker i alle fall
Jeg bestilte i samme slengen en ny pakke med cattapablader da jeg er så fornøyd med de forrige jeg bestilte! Jeg har fortsatt en god del igjen fra forrige, men disse er jeg ikke grådig på, så det blir vel ikke lenge til jeg uansett har måttet bestille nytt!
Prøve å få til cory-lek?
I dag har jeg virkelig hatt seriøse fiskeprat-apstinenser!! Jeg har fått skaffet meg et USB-modem og er på nettet etter kl 17.00 om dagene og hele helger og helligdager Jeg har bare vært hjemmom 5 ganger på ei drøy uke og hver gang ca 1time, så det blir ikke så mye. Jeg er veldig takknemlig for denne USB-modemet, slik at jeg får vært på AF, Nettarkivet osv!

Jeg har fått tenkt litt i dag også Nå når skjørtetetraene er borte er det bare Cory og reker igjen. Det betyr at jeg kanskje kan prøve å se om jeg får til lek på de...? Jeg skal være i Trondheim (innlagt eller hjemme) i hele sommer, så i motsetning til de fleste kan jeg drive med litt akvarie

Nå har jeg 14 coryer i 110Litern. 8 Sterbaier, 5 Duplicareus (som jeg tror er kjønnsmodne og 1 enslig C. Loretoensis (blir ikke noe yngel der nei).
Noen av Sterbaiene er også blitt veldig store og spesielt 1 er skikkelig rund for tida!

Jeg kan jo prøve med de typiske tipsene med tørketid, lite mat for så regntid med masse kaldtvannsbytter og masse mat og se om det blir noe aktivitet. PH`n vil jeg ikke gjøre noe mer med når jeg ikke er hjemme på heltid. Om jeg skulle være heldig å få egg,så må de nok yngel fra ev befruktede egg prøve å overleve selv, men jeg kan alltids flytte på eggene/få de i sikkerhet Jeg har mye mose i det karet, men kan stjele litt fra pygméene også. Litt mer beplantet også kanskje?
Hvor bør man legge ev egg om de skal være i foreldrekaret?

Jeg har jo amanoreker som er glupske av seg og som vandrer i mosen, kanskje ikke det mest idielle? Viftereka tror jeg ikke bryr seg om stort annet enn å finne mat på sin egen måte
Spennende at du vil prøve deg på coryoppdrett. Da er jo mona o sin tråd et kjekt sted å stikke innom. Jeg har aldri prøvd meg på coryoppdrett. Dvs, jeg tenkte akkurat som deg når jeg flyttet vekk div fisk fra 85 literen. Da ble det kun 15 C. habrosus og 6 ottoer igjen der og håpet coryene skulle finne på noe sprell, men de gjør ikke det Har gått leeenge aleine også nå så jeg tror ikke det kommer til å skje noe heller..

Forresten, mona o har jo lagt ut et par artikler om cory -og cory og egglegging. Sikkert mange gode råd der
Ja, jeg har lest de artiklene før, men husker ikke at det ble skrevet noe om flytting av egg i karet... Men det er lenge siden, så jeg skal lese de på nytt etter hvert! De artiklene er jo supre, så det er et must for slike som meg som aldri har hatt oppdrett på de!

Jeg er hjemmom en tur nå. Desverre ser den ene store sjokoladen ut til å følge det samme mønsteret som de 2 andre som har gått bort... I dag ville den ikke spise heller, sitter bare klemt oppi høyrehjørnet baki karet (umulig å ta bilder) med mer beige farge, nesten litt skilpadde aktig hvor du ser at "fargen" er delt opp i firkanter. Jeg har ikke sett noe tegn til jaging, så det er akkurat som at den blir syk og legger seg for å dø...
Denne sykdommen er skikkelig seig og det kan se ut til at fiskene piner seg lenge igjennom det før de dør, så egentlig er avliving det beste når de har kommet til dette stadiet

De andre ser fine ut og fargene begynner å bli normal Bare 1 kur igjen nå tror jeg

Jeg ser ikke mye yngel i yngelkaret i dag. 4stk, men jeg håper det er fler oppi der...
Pygmeyngel igjen?
Man kan vel si at knurregurami lever opp til navnet sitt for tida. Når jeg er hjemme så må jeg støtt og stadig bort til Pygmékaret for å sjekke, for det kan høres ut som det går hardt for seg der! Heldigvis er det en fredlig fisk som ikke har til hensikt å skade noen av de andre fysisk, men knurre,-det gjør de!!
Grunnen er nok at den ene hannen har laget seg skumrede nå, og jeg har på følelsen av at det kan være egg der da heller ikke damene er velkomne lenger De neste dagene vil vise om jeg tar feil. Om det er yngel tenker jeg å flytte flyteplanten, hvor redet er, over yngelkaret med én gang.

Yngelkaret ser som tidligere sagt ikke ut! Jeg har fryktelig lyst til å ta opp mosedotten og bladene for å ta en real omgang med vaskekosten! Jeg tenker på å kanskje få flyttet de over i en annen midlertidig beholder, men jeg er redd jeg skal overse noen yngel...
Det ser egentlig ikke ut som ett yngelkar, men mer ett pest-snegle-kar!! Her er det uendelig mange små og litt større snegler og stadig store klynger med egg som jeg prøver å fjerne!! Jeg skulle ønske noen hadde ett kjerringråd mot disse sneglene.
Om jeg får rengjort karet skal jeg skrape bort sneglene også! Da blir det kun de som er i mosedotten som kan formere seg videre.

Forhåpentligvis har jeg nå startet den siste kuren med Esha 2000 nå! Etterpå er det bare å starte med PH`senkninga. Håper PH-måleren kommer om ikke alt for mange dagene. Den ble sendt i går tror jeg.

Jeg har så lyst til å skifte ut 110Litern med ett større kar! Det hjelper ikke akkurat at det er så mange som kjøper seg nytt for tida Jeg kunne tenke meg å bytte den til fordel for ett 160-200L, ett som ikke er så mye lengere enn det jeg har. Det er lov å drømme, så får jeg se om det vil oppfylt etter hvert
Varmekolbe
Etter å ha lagt bort alle varmekolbene jeg hadde i karene før da de hadde mer enn nok varme uten, har jeg blitt mer kritisk til å bruke de.
I går satte jeg inn ei til Sjokoladeguramiene da termostaten viste 24,5 grader og 25 om kvelden. Jeg satte den opp tidlig i går og var hjemom en snartur, men assistenten min var der i mange timer. Hun fulgte med varmekolba og det så ut til at den stagnerte på 26 grader, noe jeg synes er en grei temperatur. Jeg tenkte å sende en ny person senere på dagen for å ta en ny titt og glad var jeg for det!! kl 23.30 hadde de en temperatur på 28 grader!!

Litt stressa ba jeg henne om å senke den kraftig, et var 4 hakk hun hadde igjen før den var på laveste nivå og hun senket den 2 trinn.
Jeg lå i hele natt og grøsset, håpet kolba ikke gikk amok og at alle var i live dagen etterpå! Det var ikke noe mer jeg kunne gjøre, noe som er helt grusomt!
Når det ble sjekket på nytt i morgest hadde den sunket til 26,4 *trekke pusten, puste med magen* noe som var helt greit Jeg senket den enda mer senere i dag og jeg tror den står på det laveste hakket nå. Kolba er på 50W og egentlig litt liten for 62Litern, men jeg er blakk og må bare bruke det jeg har:/ Håper virkelig jeg kan ta den ut med tida!!
Disse varmekolbene kan være skumle ja ,er glad for at jeg stort sett slipper å bruke slike.
Når det gjelder pestsnegler så er det mange forskjellige råd å få på nettet.Men at de er til pest og plage er helt sikkert. Den beste metoden min så langt er å kverke mest mulig og så ha noen jegersnegler i karet .Disse ser det ut til klarer å holde de noenlunde i sjakk.

Ellers så har jeg begynt å legge nye planter og mose i en bøtte med sneglekverk før jeg tar de opp i akvariet. Så hos meg begynner det å komme seg etterhvert selv om det ikke er helt bra i alle karene ennå.
Angående varmen til sjokoladene. Hva med å la tempen stå en stund på 28-29? Kom på at det var nettopp det jeg gjorde på siste del av kuren fordi jeg syns medesinen brukte sånn tid på å ta sykdommen. Det var nok det som gjorde at det til slutt tok knekken på sykdommen hos mine. Sjokkisene liker jo varme så de sliter ikke sånn som andre fisk kan gjøre hvis du skrur opp tempen
Agående varme og varmekolbe, så er vel økningen i temp ikke på grunn av kolben men varmen fra lys og pumpe i tillegg. Termostaten skrur sikkert av kolben ved ca. ønsket temp.

Når det gjelder snegler kan du vurdere om det egentlig er så fælt. Snegler er jo nyttedyr, selv om noen i verste fall kan raseren planter.
De fremmer infusorievekst og de finner næring i avfall fra fisk og fôring.
At det blir litt mange kan bli problematisk, men jeg har observert at det i stor grad begrenser seg selv. En liten ståløse er fin til å fange snegler som sitter på glasset. Og hvis du ikke vil ha snegler i det hele tatt i karet kan bedrive kjemisk krigføring med Esha Gastropex
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap