Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 45)

Så stilige de CCynglene er med sine stripete sort/hvite halefinner
mona o
Det er nok "unødvendig" å poste bilder av disse ynglene mine hver eneste dag, det er jo ikke mye som skjer fra en dag til den neste med dem, men... :) Jeg syns det er så utrolig moro og jeg liker det. Og siden dette er en Personlig akvarietråd, så gjør jeg det. Det er ting som interesserer og opptar meg innen akvariehobbyen jeg liker å skrive om [img]http://nettakvariet.no/forum/images/smilies/set1/thumbup1.gif[/img] [I]Men håper det kan interessere andre med Corydoras-dilla også, hehe :-)[/I]


Man behøver ikke å ha Corydoras-dille for å ha interesse av å følge med i tråden din. Du skal bare vite hvor mye jeg har lært av det du har skrevet her på forumet, både i din egen tråd, og i svar som du har gitt andre. Jeg synes du har en fin stil!
Er du tankeleser forresten? Jeg ønsket meg et bilde av de nye ynglene som kunne fortelle hvor store de er, og vips var du der med tommestokken!

Den fiskeposeholderen du legger link til; er "hanken" på den såpass vid at den kan henge over kanten på akvastabil-kar? Nå er jeg også lei av å søle med plastposer som bare klapper sammen når de henger på innsiden i karet.

Tove H
Den fiskeposeholderen du legger link til; er "hanken" på den såpass vid at den kan henge over kanten på akvastabil-kar? Nå er jeg også lei av å søle med plastposer som bare klapper sammen når de henger på innsiden i karet.


Takk for hyggelig innlegg, Tove

Ang. fiskeposeholderen, så kan man hekte den på Akvastabil rammekar også, ja. Jeg gjør det stadig vekk Jeg har to, forresten, de er nyttige til så mye rart, ikke bare å holde fiskeposer
Kom inn på akvarierommet akkurat nå, og oppdaget at det var glovarmt her. Sommeren er visst kommet... 29°C viste innendørs-termometeret! Det blir tidlig kveld for fiskene i dag, kan ikke ha på lys i så mange timer om sommeren da det blir enda varmere enn vanlig.

I dag har Corydoras condiscipulus og Green Laser yngelen flyttet fra sine to 11 liters plast-kar til et romsligere kar, med filtrering. De blir fire uker gamle om et par dager.
De fikk flytte inn i det nye 42 liters karet mitt som står ved siden av skrivebordet. Sand på bunnen, en trerot og litt mose. Akkurat nå har de kastet seg ut i en stor, bølgende vrimmel som surfer langs glassene, akkurat som nyinnflyttede Corydoras alltid pleier å gjøre i nytt miljø
De skal være i dette karet noen uker til, siden de fremdeles skal ha levende nyklekt artemia en stund til. Jeg får ikke til å fôre med det i 160 literen, så derfor denne mellomstasjonen i et mindre kar. De skal være her frem til jeg føler de har fått god nok ballast med hensyn til ernæring - eller til jeg ikke orker å klekke artemia til dem mer :p (det er litt styr, og i sommermånedene er det deilig å slippe...) I 160 literen må de få annen slags mat, og ingenting slår levende nyklekt artemia med hensyn til næringsverdi så jeg vil helst gi dem det så lenge som mulig - spesielt i denne viktige startfasen.

Naboer hele livet, men face-to-face for første gang i dag!
[External Image]

Grønnfargen ser litt diffus og gulaktig ut enda, men den kommer, den kommer!
[External Image]

Surfer over glasset
[External Image]
Herlige bilder, Mona! CC-yngelen er bare fantastisk pene
I går kveld var det krise her på akvarierommet.
Jeg skulle skifte vann på den nederste 168 literen min (120 cm lengde), og gikk frem som vanlig. Fjernet en del algegrodde blad og trådalger, og fyllte opp karet igjen. Da jeg skulle slå på vannstrømmen på filteret igjen med spaken i adapteren på toppen av filterhodet, kjente jeg at det skjedde noe - en liten kneppelyd og vips var spaken helt lealøs. Ingenting skjedde, filteret stod i låst posisjon og ikke noe vann kom ut. Spaken gikk frem og tilbake uten motstand. Ødelagt.
Karet er fullt av fisk og nå var det krise! Dette filteret er et Eheim Pro 3 2071, og jeg må si at dette er en skamplett i Eheims historie! Det har vært ikke noe annet enn problemer med dem, de går tett i et kjør pga den merkelige "flaskehalsen" de har skapt inni filteret der vann med rusk og rask kommer inn. Tidligere knakk også festet på en av impellerlokkene på en slik modell her. Og nå ble spaken som åpner/stenger for vanntilførselen ødelagt! Denne nye 207X-serien til Eheim er noe dritt, for å si det på godt norsk!

Jeg kjente at panikken bredde seg, og jeg stresset med dette i flere timer. Mannen ble tilkalt og så på det, men ingenting løste problemet. Spaken satt fremdeles fast i filteret, men dinglet løst frem og tilbake og hverken åpnet eller stengte noe.

Til slutt måtte jeg finne på noe, klokka var halv ett på natta og jeg skjønte at det ikke ville la seg fikse. Så meg rundt og fant et filter jeg kunne ta. I 45 literen har jeg 5 stk Corydoras orcesi, med et utvendig EHeim 2224 filter. De fem fiskene ble flyttet til karet under, en 98 liter med Corydoras cf. burgessi. Så stoppet jeg det filteret, tok ut filtermaterialet, og erstattet det med alt som var i 2071-filteret. Alt fikk plass.
Så koblet jeg det filteret opp til 168 literen. Det burde gå, siden filtermaterialets bakteriekultur er tilpasset fiskemengden i det karet, så nitritt skulle ikke oppstå nå. Men det er dårlig trøkk i 2224 i et så langt kar, derfor var det at jeg byttet det ut med en 2071. Men inntil videre må det være sånn. Har kontaktet Aquaristikshop pr email og bedt om råd.

Tror neppe jeg kommer til å kjøpe flere av 207X-serien fra Eheim.
Jeg bestilte et Classic-filter fra Webzoo i går kveld, så jeg får et filter med mere trøkk i, iallefall inntil videre og jeg får løst saken med Aquaristikshop. Classic-filteret kan uansett være bra å ha i reserve om noe skulle skje ved et senere tilfelle, og man brått trenger et filter.
Jeg vet ikke om Aquaristikshop vil ha hele pumpehodet med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=742871&t=temartic_e&userid=ahgzn2iYRESQUyjHxOUKFYnnYaOs1i92oX6]adapteren[/URL] tilbake. Selve adapteren er jo mulig å få som reservedel, alt finnes som reservedeler, men hva søren hjelper det, når det er ikke er mulig å få av adapteren fra pumpelokket! Den sitter dønn fast siden dette skjedde i låst posisjon.

En ting er sikkert; denne nye filterserien Eheim kom med, er ikke velkjent Eheim kvalitet.
Skikkelig kjip opplevelse, Mona. Og filteret var vel ikke akkurat gratis da det ble innkjøpt, så det burde vel holde såpass som normalt vedlikehold...

Håper det går greit med 2224 i karet inntil nytt filter kommer på plass.
Huff, for noe styr, og jeg som bare var noen tastetrykk unna med å bestille Eheim 2073! Ikke snakk om at det er interessant noe mer. Forresten, hvordan synes du classic-serien fungerer i forhold til f.eks pro-serien? Blir de fortere tett eller bråker mer? Regner med det må være noe minus med classic-serien siden den er mye billigere.
Så utrolig kjipt, har du mange av disse filtrene??

Er vel ikke noe værre enn å ha filter man ikke kan stole på...
Lisbeth
Så utrolig kjipt, har du mange av disse filtrene??


4 stykker....Ja, jeg rakk å kjøpe så mange før ting begynte å skjære seg. Grr... Irriterende :p Jeg har 207X serien i begge 160 literne og i begge 168 literne, da 2224 ble "for slapt" å ha i disse største karene mine. Filterets tønnevolum (dvs plass til filtermateriale) er det samme på f.eks. 2071 og 2224, men 2071 pumper flere liter i timen og har større slangedimensjon enn 2224.

Fryktelig synd at de har sluttet å selge Pro 2 serien med 2026 og 2028. De har den gamle måten å ta vann inn i filteret på, og gikk sjelden tett. Men nå finnes de to bare i Termo-varianter, dvs med varmeelement i bunnen av tønna, og det fordyrer dem veldig. Har ikke så veldig lyst å betale en haug med penger for en funksjon jeg ikke vil bruke (jeg trenger ikke varmekolber på akvarierommet, akvariene blir mer enn varme nok fra før).

Joanna & Pål
Forresten, hvordan synes du classic-serien fungerer i forhold til f.eks pro-serien? Blir de fortere tett eller bråker mer? Regner med det må være noe minus med classic-serien siden den er mye billigere.


Jeg har to Classic-filtere, og så langt har det ikke vært noe som helst problem med dem. Men de mangler et par småfinesser ifht Pro-seriene til Eheim, bl.a. kan man ikke koble fra slangene ved stans av filteret, og ikke justere antall liter i timen de pumper. Man må kjøpe f.eks. doble slangekraner separat og montere på slangene, slik at vannet kan stenges av ved rens og filteret kan kobles fra/tas med bort, uten at slangene må tas av akvariet osv.

Classic er nok stillegående, men jeg kan høre dem. Står jeg ved siden av de andre filterne mine, hører jeg ingenting, men de to Classic-filterne har en viss summende lyd. Ikke plagsomt høyt, men som sagt; man kan høre dem om man står ved siden av det eller har hodet rett ved.
På mitt akvarierom overdøves lyden av dem uansett av alle mulige plaske- og sildrelyder fra alle akvariene
Antar at inne i en møbelskap f.eks. vil de ikke kunne høres.
Jeg bestilte nytt Classic-filter hos Webzoo natt til fredag, og i dag, lørdag, har jeg allerede filteret i hus ! De har overgått seg selv i kjapp levering der. Jeg skrev "Haster" i kommentarfeltet, men var usikker på om de ville se det sånn med en gang... det har de åpenbart gjort, for nå står filteret her!

Skal ta fatt på oppgaven med å bytte fra 2224 til Classic 2215 etterpå. Det skal passe til akvarier opptil 350 liter, så dette burde klare oppgaven med glans. Jeg bestilte noe filtermedie også, siden jeg var usikker på om det er nok, det jeg har fra før til det karet. Det har vært i en annen type/modell og hvis det er forskjell på volumet til filtertønnene, ville jeg derfor være sikker på at jeg har påfyll til å fylle helt opp i det nye (hvis det vil vise seg at det trengs). Det sto nemlig ikke noe om filtertønne-volum på Classic-filteret.
[External Image]

Sto foran akvariet der dette filteret skal settes opp nå nettopp for å sjekke tilstanden i karet, og fikk plutselig øye på en Betta brownorum som lå og gjemte seg mellom to blad høyt oppe ved overflaten. Benyttet sjansen til å få tatt et bilde av den. Dette er andre gangen jeg ser tegn til det paret jeg slapp ut der for noen uker siden. De blir jo helt borte vekk i et så stort kar, sky som de er. Men nå vet jeg iallefall at èn av de to er i live. Sannsynligvis var det hannen jeg så.
Betta brownorum - kjempelekker betta-art, synd man ser dem så sjelden
[External Image]



Det står også til liv med den killi-hannen (E. dageti monroviae) jeg har som har et pussig problem;
den svømmer rundt med munnen på kronisk vidt gap! [External Image] Han er ikke i stand til å lukke munnen eller bevege kjevene i det hele tatt. Men han er sjefen i trioen, og han er ikke for tynn, så åpenbart får han i seg næring og fungerer som normalt likevel. Derfor har jeg ikke tatt han ut og avlivet han. En vakker dag skal jeg prøve å hjelpe han med kjeveproblemet men foreløbig har jeg ikke våget.
[External Image]

Han ser unektelig ganske snodig ut, der han svømmer med munnen på vid gap! Underlig at han likevel er sjefen, for i naturen er det jo gjerne sånne som har defekter som blir plaget og frosset ut. Godt han klarer seg, han var jo flott

Så flott at du fikk nytt filter så fort! Håper det gjør jobben i det lange karet ditt. Jeg grunner fremdeles på hvilket filter jeg skal velge til 63-literen, for et må det bli. Jeg må ha større filtervolum enn det innvendige kan tilby.

Den brownorum'en, er den forresten sånn farge, eller lyver bildet? Før jeg leste teksten, trodde jeg du skulle fortelle om en fisk som var syk og blek...
Solveig G S
Han ser unektelig ganske snodig ut, der han svømmer med munnen på vid gap! Underlig at han likevel er sjefen, for i naturen er det jo gjerne sånne som har defekter som blir plaget og frosset ut. Godt han klarer seg, han var jo flott :-)

Joda, sjef er han. Han driver og herser med den andre hannen og den ene hunnen jeg har. Hver gang "Big Gap" (passende navn for en fisk med diger munn?) får øye på den andre hannen, kjeppjager han den så den stikker og gjemmer seg i plantene igjen. Det er stadig jeg ser BigGap "har seg" i buskene med hunnen Den andre hannen "får seg" aldri noe - han er for underkuet :p

Solveig G S
Jeg grunner fremdeles på hvilket filter jeg skal velge til 63-literen, for et må det bli. Jeg må ha større filtervolum enn det innvendige kan tilby.

Eheim Pro 2222 kanskje kunne passe i 63 literen din? Det ville jeg absolutt gått for.


Solveig G S
Så flott at du fikk nytt filter så fort! Håper det gjør jobben i det lange karet ditt.

Ja, jeg er glad det kom såpass fort. Nå er jeg akkurat ferdig med å innstallere det, sette på doble slangekraner, flytte over filtermateriale osv osv. Nå står det og suser og går
Jeg ble imidlertid litt overrasket da jeg pakket opp Classic 2215, for jeg trodde det skulle være slangedimensjon 16/22 på det siden det er beregnet for såpass stort kar. Men det var det ikke, det var 12/16 mm dimensjon. Kanskje litt synd, for jeg hadde håpet å slippe unna slangerens særlig ofte (jo større slangedimensjon, jo lengre intervaller mellom hver gang de slammes igjen og må renses).
Nåvel, det klarer jeg vel å leve med. Nå er det iallefall i orden, og Eheim Pro 2224 filteret jeg lånte er fyllt opp med filtermateriale igjen og startet opp igjen ved 45 literen. Blir vel nitritt der nå, siden filtermaterialet bare har ligget i en bøtte vann siden sent torsdag kveld. Men det gjør ingenting, for det er fisketomt i 45 liter'n nå.


Solveig G S
Den brownorum'en, er den forresten sånn farge, eller lyver bildet? Før jeg leste teksten, trodde jeg du skulle fortelle om en fisk som var syk og blek...


Den er ute av skjul og visste at den var observert/fersket av meg - det er nok til å få den til å blekne rekordkjapt. Kameraet stukket opp i fjeset var heller ikke noe den likte spesielt godt Den var rød og fin før jeg kom tilbake etter å ha hentet kameraet.

De har en utrolig flott farge vanligvis, den dypeste burgunderrøde...
Takk, Mona - 2222 har seilt opp som høyaktuell de siste dagene. Får vurdere om det er verdt en bestilling til Tyskland, Webzoo har ingen pris på sidene sine?!

Ah, at det manglet pris hos Webzoo, det så jeg ikke. Men jeg vet at det vanligvis bare skiller et par hundrelapper mellom 2222 og 2224. Og 2224 står med pris 1418,- kr og lagerstatus 11. Like greit å ta den, da kanskje?

Det er mulig Pro 2222 tilbudet er gått ut, for det lages vel ikke lenger, og så har de bare fjernet bestillingsmuligheten og ikke selve produktet i nettbutikken?

Å kjøpe fra Tyskland pleier å bety sparte kroner. Hvis de har det der da... det er sannsynligvis gått ut av produksjon og erstattet av 207X serien.
Hei Mona!
Jeg har en fluval 205 (utvendig filter) som jeg skal kjøpe nytt filtermediesett til og tenker å bestille fre eheim. Kan jeg spørre om tips til hvilken "størrelse" jeg bør bestille? Jeg har jo ikke disse eheim-tønnene, så jeg vet ikke ca volum på de....

Ellers så lurer jeg på hvordan det går med Channoidesyngel/ungfiskene dine? Har de begynt å farge ut? Jeg er også nysgjerrig på fortsatt fôrer de med artemia?
Det hadde vært gøy om du fikk lek på brownorum'ene også, nydelige bettaer!
Jeg hadde en smaragdina som hadde munnen åpen og klarte ikke å lukke den. Men han sleit med det, for han fikk ikke gulpet luft i overflaten og spiste ikke, og var tydelig superstresset, så han ble avlivet.

Googlet det for å finne ut hva det var, men fant ikke noe svar, annet enn at det skjer hos yngel innimellom som en genetisk feil, men min var jo nesten voksen da det plutselig skjedde, så det stemte ikke.

Snodige greier.
Dette med at kjeften låser seg er faktisk et problem som er kjent hos kulefisker - eller rettere sagt en bestemt art kulefisk: diodon holcanthus. Men årsaken til det hos den arten, er vanskelig å overføre til killien din. Dette, som kalles lockjaw, opptrer kun hos kuler som utelukkende har blitt fôret med krill.

Jeg fant ut at jeg skulle søke litt på temaet på The Puffer Forum, og fant [URL=http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=17178&]denne tråden[/URL] om en discus med det samme problemet.
Mvjnz
[/B]Googlet det for å finne ut hva det var, men fant ikke noe svar, annet enn at det skjer hos yngel innimellom som en genetisk feil, men min var jo nesten voksen da det plutselig skjedde, så det stemte ikke. Snodige greier.


Det er ikke medfødt hos denne fisken min heller, skjedde bare plutselig en dag. Jeg tipper det er "dislocated jaw", rett og slett. Og slike er det faktisk mulig å få på plass igjen...

MarenB
[/B] Jeg har en fluval 205 (utvendig filter) som jeg skal kjøpe nytt filtermediesett til og tenker å bestille fre eheim. Kan jeg spørre om tips til hvilken "størrelse" jeg bør bestille? Jeg har jo ikke disse eheim-tønnene, så jeg vet ikke ca volum på de....

Jeg vet dessverre ikke hvor mye du må bestille for å fylle den Fluval-filtertønnen. Jeg har ingen Fluval-filtere, så jeg aner ikke. Kan du ikke måle, ved å ta et litersmål og fylle det med vann, og så tømme en og en liter i filtertønna? Da vet du sånn ca, og det blir lettere å bestille det du trenger.
MarenB
[/B] Ellers så lurer jeg på hvordan det går med Channoidesyngel/ungfiskene dine? Har de begynt å farge ut? Jeg er også nysgjerrig på fortsatt fôrer de med artemia?

Det går veldig bra med dem Det er en hel haug av dem i karet nå, det er minst 30 tilsammen, sannsynligvis litt over 30. Noen av de eldste (ikke alle, men noen i det kullet) har så smått begynt å farge ut. Det er store størrelsesforskjeller innad i kullet forresten. Kan skille et par hanner og et par hunner fra resten. Disse største er egentlig salgsklare men har bare ikke orket å sette i gang med annonsering osv.

Jeg fôrer ofte med levende artemia fremdeles, siden jeg likevel holder på og klekker det til Corydoras-yngelen

Jeg hadde det samme på Betta splendenskullet mitt hvor 1 hadde åpen gane. Han klarte seg faktisk likebra som de største i kullet om jeg skal bedømme etter størrelsen, men han slet litt den siste uka før fiskene ble hentet med å få i seg nok føde. Jeg klarte liksom ikke å avlive han når det gikk så bra, mne han blir selvfølgelig ikke avlet på.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap