Marens akvarieverden (side 47)

Ser at sandsnegler kan formere seg alene.


Kan jeg få kjøpe en når de har vokst litt?


-Tim
Hadde jeg bodd nærmere skulle jeg gjerne tatt over de vettu
Å så synd at du må gi opp pygmeene dine da, de er jo så pene. Men må man så må man..

Når lakrisene gikk i karantene innredet jeg med kokosnøtthuler, masse cattapa og eikeblader og flyteplanter. De likte seg veldig godt i det rotete lille akvariet. Jeg har jo samme i 450 literen, men der er det jo mye mere åpne områder. Det virker ikke som de føler seg utrygge pga det

Så spennende at du også skal ha lakriser, enda en labyrint vi kan dele erfaringene med
Jeg fant et par sandsnegler i 240Litern i dag, så de er der også.
Jeg tenker å legge meg på ph 6, så da spørs det om de vil formere seg noe da de helst ikke vil under 6,5 i ph om jeg da har slått opp i riktig snegle i basen.

Lakrisguramier ble bestilt i dag. Jeg tror de tar inn 10stk og de kommer på mandag, men jeg henter de neppe før fredag. Da har de sikkert roet seg litt og kommet i "rutinene" i butikken. Jeg har ikke bestemt meg for hvor mange jeg skal ha enda.

Jeg kommer nok til å bruke dine erfaringer, Lisbeth, om det er greit? Mener ikke å herme! Men det er absolutt artig at vi begge har stor interesse for guramier!

Dette blir nok det siste av fisk som blir kjøpt på ei stund. 240Litern er nok full nå og de andre 2 andre karrene håper jeg å kunne bruke når jeg skal prøve meg på oppdrett i vinter etter karantene for lakrisene Legg merke til prøve for jeg har ingen forventninger om å lykkes, artig er det likevell!
Jeg ønsker egentlig å utvide sjokoladegurami-flokken, men jeg vet ikke om det er plass til det. Dette er absolutt mine yndliger!

Jeg prøvde å legge ut annonse på pygmeguramiene i dag, men det var noe galt på forumet, så jeg fikk det ikke til. Kanskje det er en mening med det...?

Hva er grunnen til at du vil kvitte deg med pygméene?
Har ikke helt fått med meg det.
De er så innmari aggressive mot sjokoladene. De har blitt veldig teritorielle av seg og det at de er veldig ivrig på å reprodusere seg, noe som inkluderer reir i overflata som de forsvarer med livet som innsats! Jeg har studert de godt den siste uka og det kan se ut til at de blir bare mer og mer husvarme og tøffere!
Jeg tror ikke det blir bedre med perlegurami oppi da de har reir på samme plass i karet.

Egentlig var det ikke meninga at de skulle i 240Litern, men når algene tok helt overhånd i 33Litern flyttet jeg dem og la ned det lille karet midlertidig. Nå er de litt for mange til å kunne være i ett så lite kar synes jeg.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å skaffe meg Lakrisgurami senere, men jeg slo det fra meg midlertidig da jeg flyttet de. Jeg trodde ikke det skulle bli noe problemer å ha de boende der med sjokoladene, men det ble ikke så bra som jeg trodde.

Det er litt interesant å se også, hvordan den gruppa tar fullstendig ovehånd i 240Liter når de til vanlig er vant til å gå i 33Liter!
Slik jeg ser det, så gikk de bedre sammen i 33Litern når de var 5 stk i ett skikkelig godt beplantet lite kar... Mye mindre bråk de i mellom og det var mer "orden" (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare bedre...). De hadde orden på hverandre og visste hvem som var hvem. Nå jager de bare alt og alle, til og med viftereka!
Jeg lurer på om det kan være noe i det mange skriver om at de tror de passer best i mindre artskar som 30-40Liter?
Jeg er veldig heldig som får sett alt dette for det er veldig spennende og jeg er nysgjerrig av natur når det kommer til sllike ting!

En helt annen ting er dette med för. Når de var i 33Litern var de rimelig kresne på hva de fikk, nå gomler de i seg røde mygglarver og alt annet som havner i karet (ink. noen kirsebærreker). Det samme gjelder Sjokoladene, selv om de ikke går så mye på rekene.
Det var helt sikkert en grunn til at det ikke fungerte å lage annonsen.

Hvis du la ned 33 literen midlertidig er jo bare å starte den opp igjen.
Du og folka dine begynner jo å bli drevne nok til å starte opp et kar med hurtigvoksende planter i en fei på magefølelsen.

Pygmégurami er kanskje på mange måter den kuleste guramien.
Liten, fine farger, interessant adferd, robust/lettholdt og kanskje størst av alt at den lager kule lyder.
Når det gjelder fôr er det ofte en tilvenningssak, og fisk lærer gjerne av å se andre spise. Jeg har ikke oppfattet disse som kronglete i matveien.
Mine er litt bortskjemte da de får mye levende artemia og fordi de bor nærmest dafniefarmen får de gjerne en smakebit, men tar også gjerne flakfor. Rødmygg bruker jeg ikke.
Mine har masse planter og kjører uten filter á la Walstads El Natural.

Det ser forresten ut til Algin-regular og Algin-extra er remedier som tar algene slik at man slipper å avvikle kar bare pga. det.
Humunu; har du putta pygmeer i den glassøyla på kjøkkenet? Det fungerer bra?
Ja, og det ser ut til å gå bra.
Du har absolutt rett, Humunuku! Dette er flotte fisker som man lærer mye av!
Men 6-7stk i 33L må jo bli litt mye!?! Jeg kan jo beholde litt av gruppa og ha i 33Litern. Da må jeg få kjøpt meg nye lysrør først. Kanskje kan jeg prøve meg på biotop i det karet.... hmmm, mulig det var en mening med at den annonsen ikke funka

Har du noen "nyttedyr" i glass-søyla på kjøkkenet? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å holde karet rent da det blir så fryktelig mange planter og dermed vanskelig med slamsuging. Kirsebærreker tar de, men amanoreker kan gå.

Algin-regular og Algin-extra, hvor får du tak i disse? Skal skjekke nettbutikkene etterpå.
Jeg fikk plantene jeg bestilte på tirsdag. Jeg lot de være i potta og bare la de i ett kar for å kunne plante de riktig senere. I stad kom jeg på at jeg har lagt de i karantenekaret til Perleguramien:S
Så, hva gjør jeg nå?
Kan jeg skylle de godt og plassere de i andre karr eller har det ikke noe for seg, at det blir like stor smittefare uansett? Skjønner ikke hva jeg tenkte på *irritert!*
6-7 er ikke noe problem i en 33, mener nå jeg. Lisbet sier sikkert minst 450.
Jeg har fire på et bunnareal på størrelse med en stor middagstallerken (ø20cm), men de har ca 30cm å gå på i høyden. Med stengelplanter blir det masse fint buskas i høyden der de kan stikke seg bort.

Jeg hadde en voksen eplis til å benynne med, men den var litt vel glad i planter så den flyttet. Så ble det algehelvete og så har det dukket opp en og annen skivesnegle som jeg ikke synes er så veldig nyttige. Har satt ut et par små epliser nå, men vil følge litt med om planetene får gjennomgå.
Mener å huske jeg kanskje satte en kirsebærrekehann oppi der, men er litt usikker. Jeg lurer på om jeg skal vente med reker der til Neocaridina sp 'kasat river' blir litt større da jeg har vurdert å sette ut en gruppe av disse der. Har ikke lyst til å infisere karet med vanlige kirsebær, men kanskje det er for gæli å bruke fine F1 reker som guramifôr. for jeg tivler på at pygméene sier nei takk til noe som rører på seg og kan rives i små nok biter til at det kan spises.

Ang. plantene så spørs det hvor engstelig du ønsker å være. Hvis du skyller de i et par - tre etapper er du sikkert trygg. Er du i tvil har du et nytt fint problem å spekulere i.
Humunuku
6-7 er ikke noe problem i en 33, mener nå jeg. Lisbet sier sikkert minst 450. ;-)


He he -minst!

Neida, jeg syns du skal prøve dem i 33 literen hvis du har lyst å beholde dem Du kan jo heller selge noen senere hvis det viser seg å bli for mange.
Humunuku
Ang. plantene så spørs det hvor engstelig du ønsker å være. Hvis du skyller de i et par - tre etapper er du sikkert trygg. Er du i tvil har du et nytt fint problem å spekulere i.


Hehe, jeg tror nok jeg bare skyller de;D
Jeg er en skikkelig "Dramaqueen", det har du rett i! Skal prøve å skjerpe meg
Jeg skal på dagstur til Sverige, Åre rettere sagt, i morgen JIPPI!!:P
Det har ikke blitt noe ferie tur på meg i sommer, så da prøver jeg med en dagstur i morgen.
Det er jo mye man får kjøpt i Sverige som man får kjøpt i Norge (men ikke så billig godiser og alkohol), så det er egentlig ikke noe spesiel årsak til at den turen ble plukket ut. Tar ca 2 1/2 å kjøre dit.

Jeg hadde håpet på en dyrebutikk der og det finnes noe som heter "Pet Care Åre". Skal tro om dette er en dyrebutikk med fisk? Jeg får vel ta en tur for innom for sikkerhets skyld. Den står under "Zooaffärer" i alle fall
Humunuku
Jeg hadde en voksen eplis til å benynne med, men den var litt vel glad i planter så den flyttet. Så ble det algehelvete og så har det dukket opp en og annen skivesnegle som jeg ikke synes er så veldig nyttige. Har satt ut et par små epliser nå, men vil følge litt med om planetene får gjennomgå. Mener å huske jeg kanskje satte en kirsebærrekehann oppi der, men er litt usikker. Jeg lurer på om jeg skal vente med reker der til Neocaridina sp 'kasat river' blir litt større da jeg har vurdert å sette ut en gruppe av disse der. Har ikke lyst til å infisere karet med vanlige kirsebær, men kanskje det er for gæli å bruke fine F1 reker som guramifôr. for jeg tivler på at pygméene sier nei takk til noe som rører på seg og kan rives i små nok biter til at det kan spises.

Tåler eplisene PH`n du har, den er jo ganske lav?
hadde selv en eplis i ph på 4.5 (ikke med vilje) den likte det ikke akkurat, men den lever ennå... :p
MarenB
Tåler eplisene PH`n du har, den er jo ganske lav?

Det blir litt "livets lotteri" for en snegle hos meg, da jeg har en litt utilitaristisk tilnærming når det gjelder snegler. Jeg har noen epliser gående litt her og der. Noen steder hardt vann noen steder bløtt vann. Noen blir flyttet noen ikke. Mange ser ut til å "fungere" i mørke kar i lange tider.
Kanskje jeg skal prøve meg på noen når 33Litern er oppe og står da. Jeg har bare hørt at disse skal stinke noe helt for gjævli om de dør!!!

Jeg har ikke akkurat mye forhold til snegler selv, de 2 jeg hadde tidligere kastet jeg ut av hverandadøra da de hadde ligget inni skallet ett par dager. Jeg trodde de var døde og ville gjerne slippe denne lukta, "være føre var", men de var vel egentlig i dvale:P
Hvis du har et par dager gammelt kadaver er ikke vits i å stikke nesa nedi, men ellers stinker ikke en død eplis så mye før du evt. tar kadaveret ut av skallet i friluft. Jeg lar brevisene overta gamle skall og har etterhvert lært meg til å jekke daue snegler under vann i en plastkopp.

Jeg mener at det ikke er feil om den kanskje lever litt kortere men har hatt en reell funksjon i et økosystem fremfor et lang liv som prydsnegle på salat og agurk. Snegler er i mange sammenhenger undervurdert som "nyttedyr".
Jeg har alltid snegler med yngel og mener de er uunværlige i kar der det kan blir matrester. Med snegler blir det sjelden verre enn at det blir litt mer snegler hvis det fores hardt.

Fisk i Sverige; matjesill och surstrømming.
God tur och välkomen åter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap