Marens akvarieverden (side 49)

Ok, så er elite uaktuelt, jeg synes de ikke bråker så mye når de får litt motstand.

Plastbitene koster en femer per stykk tror jeg, så ring og hør med aqm hvis ikke du fant noe fint et annet sted.
Jeg har vært og hentet flotte planter hos Frode Strømmen i dag og har ominredet i karene Jeg ble mye mer fornøyd nå, men fortsatt ikke helt fornøyd:P Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er galt og hvordan jeg løser det.

Det ble tatt bilder også, men de er for dårlig til å bli lagt ut. Mulig jeg får tatt noen i morgen
I morgen kommer forhåpentligvis Lakrisguramien også Blir nok en tur på TAM for å se på de, men jeg skal vente med å kjøpe.
Hvordan går det med perlene dine?
Perlene
De går i karantene på 2. uka nå. Svært skye, men har hatt litt fremgang på den sosiale fronten De kommer litt fortere frem nå, trenger ikke å sitte 2-3 m unna i 10min. Nå kan de komme frem veldig i ett kort øyeblikk etter at vi har vært rolige i 5 min, altså ikke stå flere meter unna som før

De spiser ikke m mindre vi holder oss litt unna og ikke rører oss, så jeg pleier å gi de mat på en fast plass og komme dagen etterpå for å se om de har spist den. Føles nesten som å skulle mate noen sin katt når de er på ferie Men maten blir spist den, bortsett fra frosne dafnia

Jeg er veldig usikker på hvor mye mat jeg egentlig skal gi dem... I det siste har de fått 2 ruter frossen-mat hver dag. Når jeg er hjemme ser jeg kun hunnen spise. Hannen er så stressa og redd slik det ser ut for meg, så han jager hunnen litt så hun får ikke i seg mye mat. Jeg håper bare han spiser når jeg ikke er hjemme.
Jeg synes begge er veldig fine å se på, så jeg håper vi blir venner med tida! Jeg prøver å ta bilder, men det er litt vanskelig.

Nå skal jeg være forsiktig med hva jeg sier, Lisbeth, men jeg tror ikke disse blir noe problem i karet ditt. Det må i så fall være pga andre fisker som ikke er like vennlige, for de virker svært fredlige! Jeg har ikke sett de med andre fisker, men om du slår opp på hvilke kar de går i og hvilke fisker det er der så virker det lovende Kanskje det kræsjer litt med knurreguramien v tanke på reir osv, men det er ikke sikkert de vil leke i det hele tatt.

Det hadde blitt ett flott par i karet ditt i alle fall! Finere fisker skal du lete lenge etter og du har perfekt plass i 450Litern!
Jeg skulle ønske du kunne ha kommet en tur og sett, men det er jo vanskelig Du får bare spørre i alle fall om det er noe du lurer på! Jeg er ikke flink på perleguramier, men føler jeg kjenner mine egne litt nå


Jeg får forresten levende dafnia i forhåpentligvis i morgen, så jeg håper de liker de til tross for at de ikke vil ha frosne! De er jo VF, så da blir det kanskje mer sansynlig at de vil ta de også?

Når det gjelder Dafnia, så har jeg laget klar glass for å ha de i, men akvarievannetsom er oppi er PH-senka. Har det noe betydning for dafniene eller sneglene om de kommer fra annen PH og blir tømt oppi mine glass...?
Tam ekskusjon
Jeg har vært og sett på Lakrisene i dag, de skal være VF, men virket ikke sky i det hele tatt! Disse kom i butikken i dag, men etter 3t i karet virket de helt fine
Selvfølgelig var de plassert i det øverste karet i reolen:S Lille meg kunne bare se de som var øverst, fremst på glasset Tror jeg skal kjøpe de jeg skal ha på fredag, så jeg må begynne og bestemme meg for hvor mange... Det var forskjellige størresler på de, det blir kanskje en blanding da.

De hadde også fått inn en haug med Otto. De hadde klart seg uvanlig bra under reisa denne gangen og det hang en haug på glasset i butikken!
Jeg har lurt litt på om jeg skulle ha kjøpt 5 stk som algespisere. De er jo så vennlige, spiser ikke egg og gjør ikke så mye ut av seg i forhold til de andre fiskene, har jeg fått inntrykk av...? Fine fisker i alle fall!

De hadde også fått inn noen VF Palettciklider. Jeg vet ikke hvor vanlig disse er i handelen som VF, men jeg har ikke sett det før. Jeg ble litt fasinert av de og sto lenge og så på, tok faktisk frem kameraet og knipset og filmet litt!
De var plasert i et kar som var så å si over et kar med den vanlige drettet varianten. Disse VF var utrolig fine, helt anderledes en de som er drettet! Store var de også, så jeg tror de var fullvokste. Den dominante hannen var rimelig aggresiv mot andre hanner kan man vel si!
Må bare beklage at bildet er litt skittent. De vasker ikke akkurat glasset på TAM
[External Image]
Jeg tror lakrisene kanskje bare er sånn, lite sky. Det tok ikke mange dagene før mine ble veldig opptatt av skyggen min som betydde mat. På karantenekaret må jeg løfte eller dra av lokket når jeg skal mate og det lager litt bråk. Istede for å bli redd lærte de veldig raskt at dette betydde mat!

Etter at de hadde gått karantenetida ferdig og skulle flyttes var det null problem å fange dem. Karantenekaret var jo stappfullt av planter og blader og huler så egentlig burde det være en umulig oppgave å fange fisk oppi der uten å tømme karet. Men disse nyskjerrige småttingene; selv om de med en gang skjønte hva hoven betydde og prøvde å komme seg vekk. Når jeg hadde fanget en og alle de andre hadde gjemt seg tok det ikke mer enn et halvt minutt før de piplet fram igjen for å se hva jeg dreiv med. Da var det bare å kjappe seg oppi med hoven igjen og fange en til. He he, sånn dreiv de helt til siste var fanget, de klarte bare ikke la være å komme fram igjen mot meg Er det rart man blir betatt av disse småttisene!

Men gir du 2 ruter med frossenfor til 2 perleguramier?? Er ikke det veldig mye? Det er jo like mye jeg gir alle mine fisk til sammen nesten he he. Men du fjerner jo neste dag så det er vel bare for at du skal være sikker på at de får nok begge to?
Ja, jeg vet det er mye!:O Men de spiser det opp, så jeg vet ikke... tror jeg trapper ned til 1 fra i dag. De er jo ganske store, kanskje 8cm, så jeg blir så usikker når jeg bare er vant med småfisk

Jeg gleder meg til lakrisene. Hehe. Tror faktisk jeg drømte om de i natt, at jeg fikk Lakris gruami og ikke lakrisgurami eller noe i den duren Det er vel et godt tegn at de allerede i drømmene mine!?!
Jeg har funnet ut en grei måte å se om fisken har fått passe mat.



Jeg gir de litt og litt, og observerer magen på de. Når det begynner å få en lett buling på magen er det passe. Da vet jeg sånn ca hvor mye de skal få hver gang. Litt +- er ikke så farlig.


-Tim
Tim
Jeg har funnet ut en grei måte å se om fisken har fått passe mat. Jeg gir de litt og litt, og observerer magen på de. Når det begynner å få en lett buling på magen er det passe. Da vet jeg sånn ca hvor mye de skal få hver gang. Litt +- er ikke så farlig. -Tim


Dette er ikke så lett når fisken er sky og bruker laaang tid på å tørre og komme å hente mat. Enda værre er det når det er labyrinter. De kan bruke veldig lang tid på å spise. Alt skal smakes på flere ganger før det endelig går i svelget.

Heller ikke lett å mate litt og litt hvis det er flere fisk i akvariet. Alltid noen som er mere glupsk og spiser opp maten rett foran nesa på de som ikke er så glupske eller raske i matfatet
Hehe. Min labyrint er ikke sånn, men han er en kampfisk da....Glupsk som bare det.

Har sett perlene til Maren, og de var veldig sky ja.



-Tim
Tim
Hehe. Min labyrint er ikke sånn, men han er en kampfisk da....Glupsk som bare det. -Tim


He he joda, min Kampfisk er heller ikke treig i matfatet. Han skremte meg rett og slett første gang den spiste etter at jeg fikk den
Lisbeth
He he joda, min Kampfisk er heller ikke treig i matfatet. Han skremte meg rett og slett første gang den spiste etter at jeg fikk den ;)

Og det var ikke fordi den aldri hadde fått mat før.

Jeg pleier alltid å tine opp frossenfor i et eggeglass med litt vann og så doserer jeg i karet med en pipette.
Humunuku
[QUOTE=Lisbeth]He he joda, min Kampfisk er heller ikke treig i matfatet. Han skremte meg rett og slett første gang den spiste etter at jeg fikk den ;)

Og det var ikke fordi den aldri hadde fått mat før.

Jeg pleier alltid å tine opp frossenfor i et eggeglass med litt vann og så doserer jeg i karet med en pipette.

Nei den var ikke tynn akkurat når den flytta hjemmeifra

Å fore litt med pipette går ikke der kampfisken bor. 15 sultne kuhli og 15 boraras bor sammen med kampfisken. Når man skal sørge for at alle får nok mat må det fores litt mye på en gang. Men jeg tiner alltid maten først så sprer den seg litt utover
Da er vel pipette fint til å sprøyte ut små skyer forskjellige steder.
Jeg sitter 1 1/2 m fra karantenekaret nå og prøver å observere.
Jeg har lagt 1 1/4 røde myggiser i front som hunnen er fremme og spiser når de føler seg trygg nok. Jeg har ikke sett hannen spise enda, ikke andre ganger jeg har vært her heller, så jeg vet ikke om jeg bør være bekkymret? Det eneste han gjør er å holde vakt og jage hunnen om hun spiser...

Det jeg legger merke til er at de reagerer fort når noen går på gulvet!. Det kan nok være litt av årsaken til at de er mer sky for andre enn meg? Jeg trør liksom ikke, bare ruller
Jeg har fylt 110Litern med myyye planter og det har faktisk fungert, de er ikke lenger bare bak i venstre hjørne De svømmer ikke sammen hele tida heller, men hannen er aldri langt bak hunnen.

Jeg fikk dafnia i posten i dag, så de er satt i "syltetøyglassene" mine. Jeg regner med jeg ikke skal lukke de slik at de blir vakumtett, for de trenger vel oksygen Sikkelig kule å se på disse dafniaene!
Pygmeguramiene og sjokoladene har drept og fortært ei kirsebbærreke i dag *grrr!* Derfor tror jeg dafnia blir en suksess! Jeg håper bare de vil formere seg fort, for det er ikke mange skjeler oppi glassenen nå. Håper jeg klarer å holde de i live også... Jeg har fordelt de i 2 glass og föret i det ene. Jeg fyller oppi en og en pestsnegle etter som jeg finner noen. Har bare funnet 4 hittil.

Tim var her i sta og hentet catappablader da vi bestilte sammen fra Amy i Singapore. Han hadde med seg noen gode bunntabletter coryene så ut til å like Sjokoladene er mer mutt i dag, virker litt grinete egentlig. De driver og kuffer litt på hverandre også:/
Bra at dafniene kom frem. Jeg regner med at det var liv i noen.
Nå er det bare å la det surre og gå så ser du fort at de blir flere.
Jeg ser dem først som bittesmå prikker som står og hopper langs bunnen. Jeg bruker en luftestein med et par bobler i sekundet, men Flemming Pettersen ser ikke ut til å bruke det i sitt oppsett så det er kanskje overflødig.
Det kommer til å ta en stund før det er noe særlig å fore med. Hvis du er gjerrig på dafniene til å begynne med får du raskere opp bestanden.
Jeg bruker forresten en liten te-sil for å fange dafnier i glass. Den er faktisk veldig liten og en del av et sett med kjøkkenredskap jeg fant i lekeavdelingen på Ikea for lenge siden. Kanskje det finnes noe i en lekebutikk.

Belysning i rommet kan være noe å tenke på hvis fisken er veldig sky, men det er ikke nødvendigvis like lett å holde det mørkt i rommet før til vinteren.
Jeg tror faktisk det var liv i alle jeg! Tusen takk, Humunuku! Dafniaene er kjempemorsomme å se på der de hopper av gårde! Nesten litt synd å sende de til "haiene" etter hvert, men ser også på det som spennende!
De står nå i de 2 glassene i vinduskarmen på et rom som ikke har 26grader som det er på stua. Det er litt kjørligere der og sola skinner der den lille stunda den er frem om dagen.
Jeg prøvde å ta noen bilder av perlene, men vet ikke om de er brukenes. Jeg får se igjennom de etterpå Jeg hadde det rimelig mørkt i rommet og sto klar, stille som en mus, med fingeren på "knips" knappen på kameraet

Jeg har bare rukket å være innom forumet i dag, så først må jeg få gjort div andre ting på PC`n som jeg ikke har hatt tid til enda
Status på karene...
Jeg har fått tatt noen bilder i kveld og starter med karene...
1. Karantenekaret som står klar for Lakrisguramien som kanskje kommer på fredag
[External Image]

2. 240Litern har jeg forandret mye på, men begynner så smått å bli fornøyd...
[External Image]

3. 110Litern, karantenekaret til Perleguramien er et rent kaos, men det funker for fisken
[External Image]
Her er de 2 glassene (4L og 2L) med dafnia. Vanskelig å se de på bilde men
[External Image]

Perlegurami-hunnen
[External Image]

Perlegurami-hannen
[External Image]
1 sjokoladegurami og 2 coryer fra 240Litern
[External Image]

corydoras duplicareus
[External Image]

Corydoras loretoensis
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap