"atlantis oceanus" (side 5)

Som ventet så har jeg nå gått tom for guppyer så da blir det pause fra denne rasen en stund. Håper virkelig at det kommer mer robuste guppyer senere for det er uten tvil en flott rase.

Jeg foret med frosne, røde myglarver idag i et forsøk på å trigge lek hos sommerfuglciklidene (har virket to ganger før) og de første gode tegnene har begynt å vise seg. Begge huene har blitt lilla/rosa i buken, stemninga i "Old Faithful" har blitt litt nervøs og ciklideparret mitt har begynt og renske steinen de har lagt egg på to ganger før for alt av urenheter. Alt tyder derfor at det står egg på menyen til noen fisker inatt (selv om jeg håper igjenn at de klarer og fostre opp noe yngel denne gang.
Røde mygglarver
kopiert fra fiskebasen om sommerfuglciklidene:

"En del akvarister mener å ha mistet sommerfuglciklider etter å ha foret med røde mygglarver. Dette er ikke vitenskaplig fastslått på noen måte, men noe man i alle fall bør vite om. Årsaken behøver ikke nødvendigvis ligge i innholdet i de røde mygglarvene, men kan like gjerne skyldes feil oppbevaring av frossentfôret, f.eks. at det har tint opp og blitt frosset igjen senere (f.eks. hos butikk eller under transport).
Det pleier å bli anbefalt å gi hvite og sorte mygglarver istedet. "
Nå har det vært nåkså stille fra meg en stund. Fokuset har lugget mer på å få det økonomiske til å gå opp foran fiskehobbyen den siste uka, de har rett og slett måtte ta til takke med helt basis vedlikehold, mat og stell.

Planen har lenge vært å bytte ut elvegrusen i "Atlantis Oceanus" til finere sand (går noen corydoras aenus i karret), så når lønna tikket inn (og stort sett ut) av kontoen idag så gikk turen innom Biltema etter jobb. Selfølgelig var de helt tomme for sand så dette prosjektet må nokk vente litt lenger.

Stemningen i akvariene virker til å være nåkså bra. Sommerfuglciklidene viser stadig tegn til lek, men de har ikke gått helt til eggleggings stadiet den siste tiden.

Jeg har hevet temperaturen i "Atlantis Oceanus" til ca.29 grader nå (pga hvitprikk hos Black Mollyene) og dette har trigget noe hos Korvciklidene. De har kledd seg i sine fineste farger og jager rundt i hele akvariet. De har heldighvis roet seg litt nå, men de har virkelig overtatt karret.

Angående røde mygglarver og Sommerfuglciklider så har jeg vanskelig for å tro at disse skulle være skadelige for akkuratt denne fiskerasen, men det vil kanskje lønne seg å være litt forsiktig. Jeg prøvde og fore med noe frossen cyclops, men dette ble for smått. Er det noen andre fryste fortyper som kan brukes istedet for røde mygglarver som er vanelig i handelen (eventuelt noe jeg kan lage selv).
Sjokkoman
Er det noen andre fryste fortyper som kan brukes istedet for røde mygglarver som er vanelig i handelen (eventuelt noe jeg kan lage selv).

Fryst artemia, sorte og hvite mygglarver.
Det går fortsatt litt treigt med akvariehobbyen for tiden. Er mye på jobb og all den ekstra energien som vanlighvis går til akvarieprosjekter går til snømåking... Mye snømåking...

Tenkte å ta turen innom biltema imorgen og se om de har fått inn sand igjen, kanskje jeg endelig får gjort noe med "Atlantis Oceanus". Jeg må uansett innom dyrebutikken å kjøpe inn en bunke sandsnegler (hvis de har) og noe mer mat.

Jeg lurer litt på hva som er i vannet her i Kristiansand. Nå ser det ut til at ALLE sverddragerhuene mine konverterer til det motsatte kjønn. Blir nokk ikke noe yngel her med det første nei... Sitter og prøver og finne ut om de kan skifte tilbake til hunnkjønn igjen eller om det bare er en enveisbilett. Er frustrerende å ha så mange levendefødere når ingen har egenskapen til å føde.

Jeg er litt skeptisk til å kjøpe inn flere butikkfisk for tiden ettersom jeg er nåkså misfornøyd med fiskekvaliteten i Kristiansand for tiden (iallefall innen levendefødere). Venter nokk til våren med nye fiskekjøp for så å teste ut butikkene i Kr.sand Sentrum.

Til våren har jeg også lyst til å prøve meg på dafnier og mexianske tanglopper, men jeg må lese litt om hvordan man holder kulturen i live.
Det ble en dobbel bomtur idag.

Det viser seg at Biltema er utsolgt for den sanden jeg er på jakt etter. Det er også tomt av den på sentrallageret deres i Sverige og de vet ikke når de får den inn igjen. Det positive her er at jeg nå har en unskylding til å stikke innom biltema til stadighet.

Turen gikk da videre til dyrebutikken for å kjøpe inn noen sandsnegler til "Old faithful", men der var det ikke særlig mye snegler å hente. Heldighvis så hadde selgeren en drøss av de hjemme selv så han skulle få skaffet noen til meg imorgen. De hadde også mange flotte guppy inne, men jeg kjenner at jeg er skeptisk til å kjøpe de fortsatt siden de har en tendens til og dø hos meg. Venter nokk til jeg har et eget akvarie til de.
Nå er det over en måned siden siste oppdatering, men akvariehobbyen står fortsatt på stedet hvil ettersom budsjettet er like stramt som lukten av eddik.

Jeg har heldighvis fått hamstret inn nåkk fiskefor til å vare ut Mai (hvis jeg suplerer med litt grønnsaker innimellom.

Jeg har enda ikke fått tak i biltemasand til "Atlantis Oceanus, men jeg får se om jeg får vridd noen sekker ut av bankortet i løpet av påsken.

Snøen er endelig i ferd med å forsvinne så jeg tenkte jeg skulle ut en tur og sanke stein for bruk til steinhuler. Tenkte og lage et par huler av sammenlimt småstein. Jeg har kjøpt inn akvariesilikon så jeg trenger bare steiner og tolmodighet til dette prosjektet.

Største forskjellen fra forrige innlegg er at plantene har virkelig begynt å vokse til. Jeg har sløvet litt med vannskiftene, men det har kanskje bidratt med at plantene har fått mer næring. kommer til å ta et vannbytte litt senere idag.

Jeg har også mistet et par fisk siden sist. Det ser ikke ut til at jeg får til "Black Molly" heller. I løpet av forrige uke døde 3 stykk på relativt kort tid. Det ser ikke ut til at jeg får til dette med de "enkle" levendeføderene. Guppy, Platy og Black Molly bare dør fra meg, mens alle sverddragerene konverterer til hanner. Men en kan jo ikke få til alt på første forsøk.

Trangen til å skaffe et lite rekekarr har økt betraktlig de siste dagene, men det ligger nokk et stykke frem i tid dette også (tidligst Mai). Har også lyst på et karr på ca 60 liter hvor jeg kunne forsøkt meg litt med oppdrett. (har noen sommerfuglciklider som er villige, men det er alt for mange sultne munner i akvariet til at det blir noe resultat.

Hvis noen har forslag til noen rimelige DIY prosjekter (og med rimeligere så mener jeg under 50,-) så sleng inn et tips til meg her. Føler virkelig for å få litt mer fart i akvariehobbyen igjen.
Jeg tok meg en liten tur ut idag (var faktisk sol!) og fikk plukket med meg en del småstein, samt noen litt større og flate. Som nevnt tidligere så er planen og lime disse steinene sammen til noen huler til Ancistrusene og Ciklidene mine, har så lyst på yngel på de.

Jeg satt og skrubbet dem rene i lunket vann med en tannkost (som jeg bruker ved til mindre presisjons skrubbinger), nå ligger de til tørk og jeg har allerede begynt å finne steiner som kan passe sammen til huler. Har hentet inn nokk steiner til 4-5 huler så dette blir nokk påskens hobbyprosjekt. Tror dette kan bli veldig bra til slutt.

Var godt og endelig kjenne gleden ved akvariehobbyen er på vei tilbake etter en tid med mer lunkent forhold til hobbyen. Håper virkeli og få tak i sand til "Atlantis Oceanus" i neste uke, alt er bare et eneste rot oppi dette karret nå. Mange og ikke minst mange forskjellige planter som vokser i hytt og pine.

Jeg plantet jo inn en hel bråte med planter jeg fikk gratis så jeg kunne finne ut hvilke som ville trives hos meg. Det ser ut til at de fleste vokser godt nå iallefall, men jeg må absolutt velge bort noen (har minst 7 forskjellige planter som vokser godt i karret). Litt usikker på hvilke jeg ikke ønsker å ha lengere. Jeg må få flyttet den høyeste planta vekk fra pumpestrømmen iallefall slik at hornbladen slutter og vikle seg inn i den hele tiden.

Jeg har også lånt bort keyboardet mitt så plutselig var det veggplass til enda en meter med akvarie, men jeg trenger jo plassen til jeg får keyboardet tilbake, samtidig så tror jeg ikke jeg klarer og lure til meg enda et gratis akvarie jeg kan låne av venner og bekjente som har et liggende tomt på kottet. Snart på tide å spare opp til mitt første akvarie som er bare mitt kanskje?? Sikler egentlig på alt fra 60 til 250 liter for tiden (+ et par 20-40 liters rekekar). Er godt at det går an å drømme iallefall.
Jeg ser at etter at den største røde sverddragerhua i "Old Faithful" har begynt på sin transformasjon til det motsatte kjønn, så har stemningen i karret endret seg. Det er nå 3 røde sverddragere i dette karret (1 hann og to hunner som er i ferd med og bli hanner) + en hannplaty. Virker nesten som det er litt vel mye testosteron nedi der.

Et av resultatene er at sommerfuglciklidehannen har blitt mer og mer forsiktig av seg. Han har blitt betydelig blekere og har sluttet og jage rundt på alle de andre fiskene. Han spiser fortsatt godt og ser ikke svekket ut (utenom fargereduksjonen). Vurderer faktisk å flytte sverddragerene over til "Atlantis Oceanus" hvor 3 "grønne" sverddragerhanner går for så og flytte Cherrybarbene fra "Atlantis Oceanus" og over til "Old Faithful". Må uansett vente til jeg er sikker på at alle de røde sverdragerene viser seg å være hanner (ønsker ikke og blande de genetisk) er ca 97% sikker nå da. Fiskene i "Atlantis Oceanus" tåler nokk bedre stemningen en hva småfiskene i "Old Faithful" gjør.

Ellers så har jeg jo plutselig en unskyldning til å skaffe meg enda et akvarium når pengene strekker til.
Da var ENDELIG 2 sekker med biltemasand i hus til "Atlantis Oceanus" så på torsdag eller fredag så tenker jeg at gusen byttes over til sand. Tror både Kurvciklidene og Metalpansermallene kommer til å sette pris på det.

Nå har småsteinene jeg plukket og skrubbet på søndag fått tørket så tror det blir hulelaging utover ettermiddagen/kvelden her. Dette blir først og fremst et prøveprosjekt, men blir spennende å se hvor vellykket/mislykket det blir.

Det virker som om testosterron nivået i "Old Faithful" har nådd nye høyder. Sverdragerene har begynt å jage hverandre og annen fisk rundt i hele karret, noe som resulterte i 2 døde venusfisk. Jeg må nokk flytte de over til "Atlantis Oceanus" hvor fiskene har litt mer rom og flykte på. De sorte neontetraene har begynt å stime bedre igjen da...
Så var endelig grusen i "Atlantis Oceanus" byttet ut med sand, det tok lengere tid en jeg trodde det kom til å gjøre (det gikk jo så fort og enkelt med "Old Faithful"), men når lyset skrudde seg på idag kl. 14 så satte jeg igang med å tappe vannet. Når ca 2/3 av vannet var tappet ut fjernet jeg alt av steiner, røtter, planter og kokosnøtter fra akvariet og la alt sammen i en balje med akvarievann. For å ungå full bakteriedød ble også filterpumpa lagt ned i baljen slik at den fortsatt kunne ha sirkulasjon mens jeg jobbet i akvariet.

Alle fiskene ble så hentet ut med håv og sortert oppi plastposer og plassert i en større isoporeske. Grusen ble fisket ut og resten av vannet ble tappet ut (var gørrskittent).

Når alt det skittne vannet var tatt ut var tiden inne for å få sanden på plass. en og en halv sekk senere ble steiner, kokkosnøtter og annen dekorasjon plassert på nytt før jeg sakte begynte å fylle akvariet med vann igjen. Mens vannstanden sakte men sikkert økte igjen ble plantene jeg bestemte meg for å beholde plantet på nytt i sanden, filteret ble satt inn i karret så fort vannstanden var høy nokk til å få festet sugekoppene skikkelig. Siden vannet også var en del kaldere en det gamle vannes så satte jeg på varmekolben før jeg la alle posene med fisk oppi akvariet. Etter ca 1 time med tilvenning til nytt vann ble fiskene igjen sluppet ut i akvariet.

De fleste fiskene var nåkså sjokkbleike i starten, men etter en times tid så har fargene begynt å komme tilbake igjen. Coryene stortrives etter at de endelig har fått sand og rote i og Ancistrussene har virkelig fått fart på seg (fyker rundt trerota så sanda spruter i alle retninger).

Det er litt grått vann for øyeblikket. Mistenker at det er partikler fra sanden som jeg ikke fikk vekk ved skylling, men går ut ifra at det vil forsvinne etterhvert. Håper å få tatt noen bilder etterhvert som vannet blir fritt for partikler. Ser litt stusselig ut for øyeblikket etter nåkså brutal luking av planter, men blir nokk bra når plantene får vokst seg til igjen.

Prosjektet fra start til slutt tok meg ca. 5 timer fra start av vanntømming til fiskene igjen ble satt ut. Er veldig gla for å få det ferdig nå.

Når jeg først skulle ha alle fiskene ut så benyttet jeg muligheten til å flytte Charrybarbene over til "Old Faithful" og alle sverddragerene over til "Atlantis Oceanus". Jeg hadde jo de "røde" og de "grønne" sverddragerene separert i to akvarier for å hindre at de blandet seg, men ettersom alle har blitt til hankjønn så var det like greit å få samlet de i et akvarium.

Neste på akvarielista blir å få tak i sandsnegler og kanskje noe platydamer til ensomme Ghengis i "Old Faithful". Litt usikker på om jeg skal prøve å få tak i røde platy med sorte haler eller om jeg skal kjøpe litt av forskjellige fargevarianter for å se hvordan gene blir i senere generasjoner... Har minst to uker å gruble på før neste lønning så jeg har god tid å bestemme meg på.
Hehe, takk for det Neon Bebop.

Er godt å sette av en hel dag kun til hobby av og til.
Sjokkoman
Det er litt grått vann for øyeblikket. Mistenker at det er partikler fra sanden som jeg ikke fikk vekk ved skylling, men går ut ifra at det vil forsvinne etterhvert.

Et tips: Tørk av frontglasset på innsiden etter en dag eller to, så vil du se at noen av partiklene også setter seg på glasset. Det skjer folk venter og venter på "klart vann", og så er det glasset som har fått en liten støvhinne.

Ellers høres det ut som du har en stor jobb bak deg - lykke til med akvariene!
Takker for tipset Trude. Får gå over alle glassflatene på lørdag etter jobb (ja, noen jobber i påsken).

Tror det nye oppsette var mye bedre enn det gamle. Er lenge siden jeg har sett så mange av fiskene så aktive som de er nå. Ser det spesielt på Ancistrusene og Kurvciklidene. Men nå forsvant lyset (timer som stenger lyset kl. 11) så jeg må visst vente til imorgen før jeg får gjort noe mer. Ser at jeg trenger og justere plasseringen av noen planter iallefall.
Støvet har nå lagt seg i "Atlantis Oceanus" og det virker som om trivselen i begge akvariene har blitt bedre siden torsdagens akvarieprosjekt.

Fiskene i "Atlantis Oceanus" har blitt mye mer aktive enn det de var ved forrige oppsett, fargene kommer bedre frem på fiskene og det er mindre jaging mellom rasene. Coryene har danset litt opp og ned på rutene og sverddragerhannene er fullt opptatt med å sjekke hverandre opp og lar dermed de fleste andre fiskene få fred.

Cherrybarbene har også slått seg til ro i "Old Faithfull" hvor stemningen har roet seg betraktelig etterat Cherrybarbene byttet plass med sverddragerene. Antallet fisk føler jeg er ca passe, men jeg har fortsatt lyst å kjøpe inn 2-3 platyfruer til ensomme Ghengis. Er fortsatt usikker på om jeg skal ha flere forskjellige fargekombinasjoner eller om jeg skal rendyrke røde platy med sort hale. Der er litt stilig når alle platyene har samme fargespill slik at du ser tydelig at de hører sammen. På en annen side så er det også veldig spennende å følge med på hvordan genene utvikler seg ved mange forskjellige fargevarianter. Har fortsatt to uker på å bestemme meg på, men har på følelsen at valget først blir tatt ved innkjøp av fisken. Er godt å se at lønningsdagen er på samme dag som dyrebutikken får inn ny fisk.

Jeg så også at Kristiansand Akvarieklubb skulle ha auksjon den 10 April, tenkte at det kanskje kunne vært en mulighet på å sjekke ut akvariesamfundet her på sørlandet. Det blir nokk ingen handel på meg denne gangen ettersom jeg vil være tilnermet blakk på det tidspunktet, men det blir kanskje en artig opplevelse likevel.
10.mai mente du vel?
Tenkte jeg skulle komme nedover på sykkelen og se om det er noe spennende og få fatt i

Kenneth
Ifølge nettsiden deres så er det møte/aukjon på Lørdag den 10.april.

Sitat fra akvarieklubb.net:

"NESTE MØTE

lørdag 10. april kl.1400

Med støre til Peru
Auksjon/foredrag fra fangsturen i peru, oppdrett av L-maller også dette med den dyktige akvaristen Håvard støre i spissen.

Fri entre

pizza på menyen og sosialt samvær ps. klubb møte den 14.4 utgår
"

Men har de ausjon i Mai også så sier ikke jeg nei til det (håper på litt bedre økonomiske tider)
Så har jeg endelig fått somlet meg til å ta noen nye bilder av akvariene (+ noen av beboerene).

"Atlantis Oceanus"

[External Image]

Ancistrus Sp. (Oppdrettsvariant)
[External Image]

Scalare (Pterophyllum scalare) og Skjørtetetra (Gymnocorymbus ternetzi)
[External Image]

Metallpansermalle (Corydoras Aeneus)
[External Image]

"Old Faithful"

[External Image]

Sommerfuglciklide (Mikrogeophagus ramirezi) (gold/golden - oppdrettsvariant)
[External Image]

[External Image]

Håper på å få tatt flere bilder av fiskene etterhvert. Trenger mye trening for å få tatt de bildene jeg har lyst å ta, er fortsatt helt fersk innen foto av akvarie og akvariefisker. Trenger mye mer øvelse (+ mer tålmodighet :P)
Pent akvarie og pene bilder!!

Akkurat, missforsto deg da.. Vet ikke om det er noe i mai men arendal skal ha noe greier snart hvis jeg husker rett
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap