Siande's akvarieeventyr (side 5)

Ellers er det fest i huset, gubben har sagt ja til et akvarie til. Et lite ett, har han presisert, og han stiller med 3000 kroner til det. Så når er tankene igang, og jeg har begynt jakten på et passende akvarium. Fant et 100 l akvarie på finn.no, men det var litt vel stort fikk jeg beskjed om fra gubben, så nå er det en 60l jeg skal se om jeg får tak i. Egentlig kunne jeg helst tenkt meg 80l, 60l er smått. Men vi får se
Det som fikk gubben med på et akvarium til var et søtt lite et som vi så på dyrebutikken, som var et veldig fint møbel. Men det var 38l, dårlig kvalitet og dyrt, og vi hadde forøvrig ingen plass å sette det på hvor det fikk komme til sin rett. Men, jeg får flere liter, så jeg er glad som bare det

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha i karet, mange alternativer. Men om jeg tar ut kobbertetraene og ottoen(e) fra 160l så har jeg faktisk bare asiatisk fisk i det store akvariet. Må få inn en annen stimfisk der da, som tåler å leve med killiene Har vurdert titteyabarbe, de er pene og fra omtrent samme område som killiene. Men jeg synes de er litt små, jeg har hatt noen mistenkelige frafall av kobbertetra de gangene jeg har vært bortreist og fiskene ikke har fått mat, og mistenker selvsagt killiene for det.

Men uansett, om jeg flytter kobertetraene og ottoen(e) over i en ny 60l så har jeg da bare sør-amerikansk fisk der. Og sannsynligvis god plass på bunnen, så da kan jeg jo smyge inn noe pent der. Enten en L-malle som er liten nok (de fleste trenger jo mye flere liter), eller kanskje noe corydoras. Jeg har jo siklet som bare det over green laser. Men jeg føler det fort kan bli trangt. Joda, minste antall liter til green laser (og kobbertetraene) er 60l. Men 11 tetraer samt en ok stim corydoras blir fortsatt mange fisk til sammen i bare 60l.
Eller beholde tetraene i 160l'ern og heller ha bare corydoras i det nye akvariet, så kanskje jeg får noen småttiser etterhvert. men jeg er ikke sikker på om jeg er SÅ glad i cory'er, jeg har jo aldri hatt det før....
Også har jeg litt lyst på guramier. Dverggurami eller honninggurami kanskje. Og ansistrus. Og reker. Og dragefinnefisk. Og og og og.

Også er det storauksjon om kort tid. Jeg kan kanskje gamble på å finne et akvarie der, 80l eller noe. Eller noe fristende fisk. MEN da risikerer jeg å komme hjem med mer impulskjøp som jeg kanskje ikke er så glad for i ettertid. Også hadde det vært kult å få gjort om 160l til ren asia, ihvertfall i fiskebestanden, plantene der er så fine nå at de skal få være i fred en stund.

Må tenke litt her ja Innspill og gode ideer taes imot med takk!
Da var to - 2 - (!!!!!!!) nye kar i hus! Et 60l rammekar, akvastabil, med varmekolbe, filter (am-top) og armatur. Med på kjøpet, helt gratis faktisk, fikk jeg med et knøttlite nurk av et akvarie på bare 10l. Veldig pent, helglass og 8-kantet. Gubben har allerede vedtatt at det skal stå på soverommet, like ved senga, propfullt av fisk. Jeg tror gjerne det skal stå på soverommet, men med reker. 10l er hårreisende lite... Men karet er veldig sjarmerende, og pent

Må lete opp et like nusselig lite filter, fått tips om at hang-on filter nok er saken siden de ikke tar opp plassen til noen av disse dyrebare literne. I tillegg har jeg bestilt en jager varmekolbe, jeg har god erfaring med den jeg har fra før, og den får akkurat plass i karet. Tenkte egentlig å bestille en på 25W, men så sikret jeg meg og bestilte 50W istedet, siden karet skal stå på soverommet. Greit nok at det bare er 10 liter, men vi sover med vinduet på vid vegg hele året her i huset, om så vannglasset fryser til, så jeg tror ikke det blir veldig annerledes her selv om vi har flyttet.

Jeg skal få tak i noe sand, så fyller jeg opp 60 literen tenker jeg. Må vaske det først, var vist bare tømt og satt i kjelleren av forige eier, det ligger igjen en del svart og knæsj rød grus som jeg ikke helt vil beholde, og noen av glassene er endel tørket alge på. Det gror over av planter i det karet jeg har, jeg hadde egentlig tenkt å ta med endel på stor-auksjonen, men nå tror jeg heller jeg skal flytte over favorittene til 60literen, saamt kjøpe litt planter på auksjonen. Må vel lete opp en god rot også, jeg liker røtter. Helst en stor en, i karet jeg har nå har jeg 3 veldig små røtter, og det er ikke veldig tilfredsstillende. Jeg drømmer om ei gigantisk rot som går over hele karet, ordentlig blikkfang, med mose eller bregner på.

Er jeg litt heldig så har jeg begge karene klare til storauksjonen, så får vi se hva det blir. Mose står ihvertfall på handlelista, til 10literen. Tror jeg skal gå en tur i skogen og se om jeg finner noe kul einer jeg kan bruke som rot der, også bare fylle opp med mose. Jeg kan nada om mose, så der tror jeg jeg skal gå etter prinsippet den ser stilig ut
Kirsebær-reker, eller en annen dvergreke finner jeg forhåpentligvis også på auksjonen, hvis ikke så er det rikelig med folk som selger det på rubrikk har jeg sett.
Så får vi se hva det blir av fisk i 60 literen. Kanskje finner jeg noe spennende på auksjonen, hvis ikke så går jeg en tur på TAM Lade samt sjekker annonsene her, og hvis ingen av disse får meg til å putte fisk i karet (quite unlikely)... vel, så har jeg det ikke travelt, jeg har jo fisk i det store karet allerede så da er det ikke noe press
Julaften! Pakken fra webzoo har kommet! Nå blir det fart på minikaret, verdens nusseligste lille hang-on filter har kommet i hus og en liten jager varmekolbe I tillegg kom en rekke andre småting, bl.a. en lenge etterlengtet nitrat test og lysrør til armaturet til 60liter'n.

I går fant jeg ei kjempeflott rot til 60-litern, stor og knotete mangroverot. Etter litt saging fikk den plass, og jeg har en bit tilovers som jeg stapper i storkaret etterhvert tenker jeg. Jeg har flyttet over noe planter fra 160literen, men rota må ligge i bløtt en stund før karet blir helt ferdig, den flyter som ei kork. Blir jeg for utålmodig så skrur jeg fast en sugekopp. Men det begynner jaggu å bli bra!
Kickstarten på filteret ser ut til å ha fungert helt ypperlig, nå forer jeg det med amoniakk annen hver dag for å holde bakteriene i gang fram til jeg får mine corydoras green laser opp fra Sølvi på Sotra. Gud hvor glad jeg ble når jeg oppdaget at jeg hadde slekt som kjører lastebil til og fra Sotra 3 ganger i uken Nå får vi se hvor lang tid det tar, men forhåpentligvis er fiskene her snart, før jeg sprekker av utålmodighet.

Minikaret, eller Bøtta, som gubben har døpt det pga. størrelsen, startes opp i dag. Krysser fingrene for at det nye filteret er stille som bare det, slik at jeg faktisk kan ha det på nattbordet slik gubben ønsker seg. Jeg har modifisert hang-on filteret, opprinnelig fulgte det bare med et stykke kullfilter som skulel byttes ut en gang i måneden, det fristet ikke mye. Jeg sparer det heller til jeg en gang kanskje får behov for å kullfiltere noe, og stappet heller inn en nusselig liten bit filtermatte klippet ut av 160liter'ns gigantiske filterboks. Er ikke det kickstart så vet ikke jeg Lirket til en liten dott filterwatt der også, siden filtermatten i 160literen er grov, så vannet blir ikke så rent og pent uten vatt.

Nå starter jakten på (java)mose for fult, og pene reker. I utgangspunktet jakter jeg på kirsebær reker, rødt mot grønt er så pent, men skulle jeg ramle over noe annet kult så blir det kanskje andre boller. Tenkte også å ta meg en tur i skogen for å lete opp en knudrete einerkvist/rot som kan se ut som et lite tre med mose som blader, tror det kan bli kult.

Note to self: lysrør i 60L satt inn 28/10, 2010. Arcadia original Tropical, 15 W, T8.
Der fikk jeg i gang 10literen på nattbordet, og hvor den bråker! Krysser fingrene for at den blir mer stille når den får gått litt og luften er ute av systemet, hvis ikke må den bo et annet sted

Bortsett fra det ble den riktig så pen der den står, fortsatt god plass til bok og småtterier på nattbordet, og veldig dekorativ, til og med nå når den er tom. Håper bare gubben er enig da....

Jeg fant kameraet vårt, endelig, nå mangler bare kabelen, så skal jeg vise bilder av alle karene jeg plutselig har fått Synd jeg fant det etter storkaret ble ribbet for planter, det er ikek så flott akkurat nå, jeg luket veldig hardt på tirsdag både for å få planter til 60-literen og i håp om at det skal bli lenge til neste gang jeg må stelle planter der.
Høres ut til at de grønne skjønnhetene får et fint ,nytt hjem

Husk bare å få fjernet all bark og smuss hvis du finner en einerot/kvist som passer
Jeg håper virkelig de vil trives her, ja

Jeg fant kabelen til kameraet, mye lettere det enn å finen kameraet... Burde kanskje vasket glasset, men jeg ville så gjerne vise fram de skjønnhetene jeg allerede har, så får jeg heller ta bilder med rent glass en annen gang

Vi starter med Herr Killi, the Boss, fargeprakten har virkelig kommet seg, se forskjelle mellom bare noen uker etter at de flyttet inn og nå:
[External Image]

[External Image]

Her med en av madammene sine, samt erkekonkurrenten Herr Killi nr. 2 som er litt mer veik i fargeprakten. Disse to hannene bytter stadig på hvem som er sjefen, heldigvis har den ene blå og den andre grønne øyne, så jeg kan skille dem fra hverandre.

[External Image]
Kuhliene trives fortsatt som bare det, her en sort og en stripete som ligger like ved det store Kuhlii-huset, rota med javabregne. Jeg har gitt opp å sortere hvem som er presis hvilken art, de ligger oppå hverandre i en stor haug og koser uansett, totalt er det 11 stykker tror jeg.
[External Image]

Andre glade innbyggere i akvariet:
[External Image]
To kobbertetra madammer

[External Image]
Og en uklar hann
Så får jeg vel runde av dagens lysbildeframvisning med et bilde av hele karet slik det er nå, litt hardt luket, men fantastisk mye flottere enn det var før jeg flyttet, om jeg tør si det selv
[External Image]

Kuhlii-huset og noen ekstremt hurtigvoksende Ludwigia repens skjuler powerheaden som drifter filteret.
[External Image]

Noen sultne tryner, er det rart jeg har vanskelig med å få mat ned på bunnen når alle disse stor kjeftene skal ha sitt?
[External Image]
Utrolig flotte Killier du har ,ser ut som de har litt størrelse på seg ?

Selv har jeg noen små Betta Albimarginata ,disse har jeg helt falt for
Sølvi Gullaksen
Utrolig flotte Killier du har ,ser ut som de har litt størrelse på seg ? Selv har jeg noen små Betta Albimarginata ,disse har jeg helt falt for :)

Store kjemper dette ja, hannene er rundt 10 cm et sted. Jeg tenkte å legge meg på lur og se om jeg fikk knipset noen bilder mens de virkelig viser seg fram, da spiler de mye mer med gjellene, blåser seg opp og viser fram finnene sine ordentlig. Men når jeg kommer nær karet blir flørting med dameneog intern kjekklig om hvilken hann som er sjef avglemt til fordel for tigging for mat, de har den største kjeften jeg noen gang har sett :-/

Pene bettaer det da, ligner litt på de Betta Channoides som Maren B. og Maretard har (de bor også i Trondheim), jeg kjøpte nesten et par av Maren på storauksjonen, men jeg hadde fortsatt håpet om corydoras, så jeg lot være.
Heldiggrisen som får green laser i hus da!
MarenB
Heldiggrisen som får green laser i hus da!:D

Hehe, synes jeg også Jeg hadde en backup om jeg ikke skulle få tak i dem, de har både C. concolor og C. trilineatus til salgs i byen for tiden. Men green laser fanget meg leeeeeenge før jeg fikk 60 literen, så det var ingen tvil om hva jeg helst ville ha
Så flott å endelig få se bilder, og nå som du har funnet utstyret, ser jeg fram til flere ;D

Og gratulerer med nyyyyyyyyydelige coryer!!!! Har siklet etter disse lenge selv, men så ble det enklere å få tak i sp. Black. Veldig søte de også altså
siande
[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25002_101028214254_3.jpg[/IMG]

Fy fader så fantastisk vakker killi!
Har du et navn på de og hvordan går de sammen med andre fisker?
Sølvi Gullaksen
Har du et navn på de og hvordan går de sammen med andre fisker?

Litt moro at du skulle spørre om akkurat det, for det har det vært litt knot med.

De er kjøpt fra aquamanias som Epiplatys sexfasciatus sexfasciatus, men nå som jeg har hatt dem i hus en stund og blitt tryggere på både mine egne evner som akvarist og fiskene trives og har fått gode farger så er jeg helt sikker på at det ikke er riktig art. Jeg er veldig sikker på at det istedet er Aplocheilus lineatus, likheten er mildest talt slående, sjekket endel bilder av fisker på killiforumer, siden bildene i basen her er både få og temmelig dårlige.

Tror det er en eller annen leverandør som har fått navnene helt feil, for jeg så TAM Lade, som tidligere har solgt Aplocheilus lineatus, både golden og vanlig, nå selger kliss like fisker under navnet Epiplatus sexfasciatus. Prøvde å gi dem beskjed om at det var en mulig feil der, men det gikk de ikke med på, for de hadde bestilt det som Epiplaty :-/ Selv ikke bildene i deres egen akvariebok kunne få dem til å tenke noe annet, og det er temmelig stor forskjell på både farge, finner og kroppsform på disse.
Varslet forøvrig aquamanias om det samme, men har ikke en gang fått svar på e-posten jeg sendte.

Mine går i selskapskar, 5 stykker, 2 hanner og 3 hunner. Har egentlig ikke hatt noe som helst problemer med dem, skulle kanskje hatt noen flere hunner, men det ser ut til å gå helt fint. Jeg har dem mistenkt for at de forsyner seg av kobbertetraene når det går lang tid mellom foringene, jeg har mistet 4 kobbertetraer etter at jeg kjøpte dem. 2 forsvant mens jeg var bortreist en uke og fiskene ikek ble foret, en etter en langhelg. Den siste døde like etter at de ble kjøpt, så den tror jeg helst var svekket/syk fra butikken. Nå er det forautomat på plass til neste gang jeg skal bort, så får vi se. Til vanlig jager de verken hverandre eller tetraene, og finnene til tetraene får være helt i fred.
Lisbeth
[QUOTE=siande] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25002_101028214254_3.jpg[/IMG]

Fy fader så fantastisk vakker killi!

Takk
Ok ,høres jo greit ut det bortsatt fra det med at de kan ta småfisk da .
At butikkene sier feile navn er jo ikke noe nytt ,har kranglet mang en gang om akkurat dette
Nei, det er vist temmelig vanilg. Men dæven så irriterende.

Morsomt med kamera, selv om glasset er skitete. Her er fra dagens foring, den tredje wafferen kom faktisk ned på bunnen, de to før gikk rett ned i killigapet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/XgqKADaTkIU?fs=1&hl=nb_NO&color1=0x234900&color2=0x4e9e00" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Og folk lurer på hvorfor kuhlier er så fasinerende....
En til, her tror jeg alle fire fargevariantene er med. I tillegg titter Herr Killi nr. 2 inn, og begge 8-tallene

<embed src="http://www.youtube.com/v/xKXIdrcfVYY?fs=1&;hl=nb_NO&color1=0x234900&color2=0x4e9e00" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap