Marens akvarieverden (side 60)

Lisbeth
[QUOTE=MarenB] Er du sikker på at du ikke har en video-funksjon på kameraet ditt, Lisbeth?

Joda, jeg har kamera både på mitt digitale kompaktkamera og mobil, men begge er helt umulig å filme små fisk i bevegelse. Har prøvd!

Men jeg skal faktisk leie meg et filmkamera hos Thorn. 219 kr mnd er grei pris å betale for å prøve ut et kamera før jeg evt kjøper

Å, så spennende!!! Da blir det helaftens film, sittende forran PC`n med cola og smågodt og se i tråden din!

Jeg møter til stadighet folk som forteller om dette "pause-akvariumet" som de hadde på NRK før i tida, når de får vite at jeg har akvarium.
Jeg er "desverre" så uheldig å være for ung til selv å huske det;p
Jeg kan som flere kanskje har fått med seg ikke gjøre mye av akvariearbeidet selv (fysisk), så jeg har noe dårlig samvittighet over at andre må bære 10liters bøtter på 10liters bøtter v vannbytte. Jeg må jo tenke på ryggen til de stakkarne som jobber hos meg!

Etter å ha lest ElinsH sin tråd i dag øyner jeg håp for disse assistentene! I stedet for å legge ut alt på nytt så håper jeg det er greit for ElinH at jeg linker til tråden hennes... Er det ulovlig forresten? Nei, jeg avventer det

I alle fall, det er en måte å få fraktet vannet som er i mellom-lagrings-dunkene oppi akvariene gjennom slange med hjelp av sirkulasjonspumpe.
Jeg har jo lenge lurt på om det ikke har eksistert noe slikt, men ikke funnet noe før jeg leste tråden i dag

Jeg tenkte å bestille noe fra aquaristikshop sammen med en annen, men vet ikke om den personen kanskje har rukket å bestille det han skal ha. Jeg har jo ikke rykte på å være den kjappeste til å ta avgjøreslser, så å sitte forran PC`n og klikke på denne nettsiden tar tid for en vinglepetter!:O
"Ønskelisten" blir bare lengre og lengre på den siden i alle fall.

MarenB
Å, så spennende!!! Da blir det helaftens film, sittende forran PC`n med cola og smågodt og se i tråden din!:D Jeg møter til stadighet folk som forteller om dette "pause-akvariumet" som de hadde på NRK før i tida, når de får vite at jeg har akvarium. Jeg er "desverre" så uheldig å være for ung til selv å huske det;p

Ha ha, skjer ikke så mye spennende her da egentlig

Husker pauseakvariet veldig godt ja, men du gikk vel egentlig ikke glipp av noe
Er lov å lenke til andre sine tråder. Er jo bare gratis "reklame" det

Var innom trådene hennes i dag og leste om den løsninga selv og det hørtes virkelig lurt ut. Tenkte jeg skulle gjøre det selv, men jeg har det egentlig veldig enkelt med vannbytte. Mine akvarier står rett ved mitt åpne kjøkken, 3 meter å bære bøttene :P
Hei Maren takk for pistiaen jeg fikk av deg i sommer : )
Nå står den og godgjør seg ute og renser sand som skal inn i de nye karene, neste uke (som håndverkerne har sagt de siste fire ukene). Bare send en mail om når du skal luke, jeg vil gjerne ha mere. fiskene spiser av den som helgefor her i huset og de vokser ikke like fort ute nå på høsten.

Uansett, da jeg holdt på å flytte plantene til Lade i dag så jeg en diger grønn reke, skikkelig fin var den. Savner du en sånn?
MarenB
Ja, kom igjen!:) Passer perfekt i ett av 128Literne dine!:D

Aha! Der satte du meg på en idè! Der kunne det vært en gjeng sjokkiser, ja Det nederste av de to 128 liters karene er det bare 7 Corydoras i for tiden, og der er det plass. Det karet går jeg rundt med planer om å ta en total omgjøring på, pga idiotisk opplegg med bakgrunnen (sanden renner bare bak der= mindre og mindre sand foran).

Nå må jeg google disse sjokkisene litt mer
Hvor mange kan jeg forresten ha i en 128 liter, hvis det bare er Corydoras ellers i karet og ikke noe annen fisk?

Hvordan går det med bruken av luftpumpene? Var de så stillegående som du håpet? Hvilken liker du best, forresten, av Schego og Eheim?

PS!
Jeg husker også "Pause-akvariet" fra barndommens tv-tider
darwin
Hei Maren takk for pistiaen jeg fikk av deg i sommer : ) Nå står den og godgjør seg ute og renser sand som skal inn i de nye karene, neste uke (som håndverkerne har sagt de siste fire ukene). Bare send en mail om når du skal luke, jeg vil gjerne ha mere. fiskene spiser av den som helgefor her i huset og de vokser ikke like fort ute nå på høsten. Uansett, da jeg holdt på å flytte plantene til Lade i dag så jeg en diger grønn reke, skikkelig fin var den. Savner du en sånn?

Da skal jeg begynne å ta vare på pistia som blir til overs! Det gror ikke så fort som før da jeg har fjernet reflektorne.

Kan den reka være en amanoreke eller asiatisk brunreke? Jeg har ikke helt oversikta over rekene for tida (fant f.eks. 1 inni blåsvampen rundt innsuget i dag), men mulig jeg mangler ei amanoreke..?

Håperp du får flyttet inn neste uke, krysser fingrene for det! XX
mona o
[QUOTE=MarenB] Ja, kom igjen!:) Passer perfekt i ett av 128Literne dine!:D

Aha! Der satte du meg på en idè! Der kunne det vært en gjeng sjokkiser, ja Det nederste av de to 128 liters karene er det bare 7 Corydoras i for tiden, og der er det plass. Det karet går jeg rundt med planer om å ta en total omgjøring på, pga idiotisk opplegg med bakgrunnen (sanden renner bare bak der= mindre og mindre sand foran).

Nå må jeg google disse sjokkisene litt mer
Hvor mange kan jeg forresten ha i en 128 liter, hvis det bare er Corydoras ellers i karet og ikke noe annen fisk?

Hvordan går det med bruken av luftpumpene? Var de så stillegående som du håpet? Hvilken liker du best, forresten, av Schego og Eheim?

PS!
Jeg husker også "Pause-akvariet" fra barndommens tv-tider

Jeg "kikket" i karene dine" på profilen din og tenkte på akkurat dette karet faktisk da det bare var 7stk der Jeg ville hatt minimum 6 sjokkiser... Dette etter personlig erfaring og tips fra Panda+ tidligere. De fungerer mye bedre sosialt i større gruppe enn noen få. Hva er målene på karet der? PH`n du har passer jo bra

Pumpene blir brukt for alt de er verdt!! Svært fornøyd og positivt overrasket! Vil gjerne kjøpe igjen! Holder en litten knapp på Eheim tror jeg
Ph'en tenkte jeg skulle nedover. Det kan enkelt justeres, Coryene har ingenting i mot at den går ned litt. Tenkte å tilpasse karet etter sjokoladeguramiene, ikke omvendt
Hele karet skal gjøres om totalt, og jeg har allerede klekket ut en plan i hodet for oppsettet til sjokkiser.
Tenkte jeg skulle ha minst 10 stykker, jeg da :p
Hva ga du for dine pr stk?

Målene på karet er 80 x 40 x 40 cm, som er standard for 128 litere fra Akvastabil.
Cooool!
Jeg er veldig nysgjerrig på oppsettet! Mulig å "høre" hva du tenker...?

Dette høres virkelig bra ut! Jeg ga 89kr/stk. Ikke slt for dyrt og en god investering!
Bilde sendt til basen men...
Jeg sendte akkurat inn dette bildet til fiskebasen for vurdering. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få redigert det til det bedre...? Jeg vi jo at det skal vise naturlig hva det er som er på bildet, ikke noe som er veldig redigert... [External Image]

Jeg vet jo at dette ikke vil bli godt nok for basen, men synes det er litt synd
Jeg testet litt på bildet ditt i fotoredigeringsprogram, men det forandret ikke så mye For å få det litt mindre kornete, brukte jeg Neat Image (et gratisprogram).

Håper bildet ditt blir godtatt, det viste dem bedre enn de bleikfis(-k)ene som er der fra før.

[External Image]
Ja, det trengs nye bilder der! Jeg har egentlig ganske mange bilder, men jeg er så fryktelig dårlig til å redigere. Lista er ikke akkurat lav her på forumet heller når det gjelder bilder og redigering!;p

Det som er litt spes på dette bildet er at den ene ser ganske ok ut, mens den andre har fått litt mer juling kan man vel si. Mulig den til høyre er en hann og motsatt en hunn.
Jeg syns bildet ble mer enn bra nok etter at mona redigerte det litt, men det spørs med de som tar avgjørelsen ja..
de var jo kjempefine! søttern, nå får jeg lyst på mer laborantfisk :p får vel greie meg med kampfisken intil videre :p
Mer yngel...
I dag da jeg skulle mate med microorm i 240Litern var det plutselig et ygnel som dukket opp blandt flyteplantene! Den var ca 1 1/2 cm og ikke redd de andre fiskene i hele tatt, men holdt seg blant flyteplantene etter fôringa. Dette er selvfølgelig en pygmegurami dette også. De dukker opp litt over alt for tida

Det hadde vært greit å få tak i denne når kjøper kommer og henter fiskene, men jeg får se om jeg finner den da:p
De er jammen meg produktive disse guramiene dine, men det tyder jo bare på godt stell Kommer ikke til å bli lett å få tak i den lille i 250 litern
Syke coryer?
Ja, jeg håper de trives i alle fall. De er no ganske enkle av seg da, så jeg er heldig Men nå er det nok med lek på pygmeene!

Det kan se ut til at Esha har begynt å virke og at soppen på Ottoene er redusert *endelig!* Jeg har hatt dobbel dose i 3 dager nå og vi gi de det i 3 nye dager til, tror jeg.

Jeg gjorde en observasjon som bekymrer meg veldig! Jeg har aldri hatt noe sykdomsproblem på coryene (bank i bordet!), men i kveld la jeg merke til at en C. Duplicareus hadde mistet en del av fargen sin. Den var mer fargeløs...altså ikke så sterk og klar farge som den pleier å ha. Jeg har hatt en liten mistanke på de minste C. Sterbai om at de kanskje kan ha hatt/har noe på "huden", men jeg tror det bare ser slik ut siden mønsteret blir så konsentrert når de er så små og de kan se mer "skitten" ut.

Coryene er også mye mer sky i kveld enn vanlig. Det kan selvfølgelig komme av at det har vært mer aktivitet her i kveld også da jeg har hatt opplæring på en ny assistent. Men tanken på at noe er galt er ikke god...
Når jeg fôrer er de svært aktive og den fisken som jeg så dette på er nesten litt hyper, spør du meg. Men, jeg la merke til at den klødde litt.

Dette er de beste bildene jeg fikk tatt uten redigering. De var opprinnelig ganske små på bildene...
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Coryene mine har egentlig hatt litt kløe nesten bestandig, så jeg har mange ganger forhørt meg i tråder ang dette, men det skal visst være et ganske vanlig fenomen..
Det var forresten dette som gjorde at ElinH overtalte meg til å begynne å mellomlagre vann også, noe jeg aldri sluttet med

Håper det ikke er noe alvorlig med Coryene mine som jeg er så glad i. Jeg skal skjekke JBL sin side ang sykdom og se om jeg finner ut mere der.

Ellers så er jeg også litt bekymret for perleguramiene som virker veldig stresset om dagen! Jeg tenkte å måle nitrat i kveld, men det gikk i glemmeboka da jeg hadde opplæring. Jeg får ta tester i morgen og samtidig se om de har spist maten jeg ga de.
Spekulerer fælt på hva som skjedde i dette karet når hunnen så døende ut og om alt er bra nå? Jeg tenker også mye på hvordan det skal gå fremover med de i 240Litern?
Lisbeth
Men jeg skal faktisk leie meg et[URLBLOCK1]. 219 kr mnd er grei pris å betale for å prøve ut et kamera før jeg evt kjøper :)

Hva med å prøve slikt kamera som jeg har. Det er ikke speilrefleks, men det nærmeste man kommer med et kompaktkamera. Jeg er svært fornøyd med videofunksjonen på den og bildene blir bedre enn med et mindre kamera, så den funker for meg
Den har også sunket i pris

Link her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap