Trenger råd om medisinering av vf-fisk

Jeg har en gruppe med guppy, F1-yngel. Foreldrene ble fanget i Bolivia i sommer, og før jeg setter disse ynglene over i et større kar med annen fisk ønsker jeg å gi de en kur med medisin for å være sikker på at de er friske.

Fiskene ser for øvrig usedvanlig friske og spreke ut, og jeg har ikke mistet noen på den måneden ++ jeg har hatt de. Men de vokser ganske ujevnt, noen av hannene er godt på vei med å farge ut, mens et par av de minste knapt har vokst. Har 18 stk i en 30-liter.

Spurte tidligere om tips til medisinering her på forumet, og fant ut at medisinen som hørtes optimal ut (flubenol) er så godt som umulig å få tak i... Men så var jeg så heldig at jeg fikk tilsendt litt medisin av typen Waterlife Parazin P. fra en veldig hyggelig bruker her på forumet

Medisinen ødelegger ikke filterbakteriene, noe som passer meg bra, og de skal ta knekken på en lang rekke parasitter.

Så til spørsmålene:

1. Jeg har reker og sandsnegler i akvariet fiskene går i. I bruksanvisningen står det: "Don't use when crayfish or related species are present".
Jeg kan fjerne rekene, men tar den knekken på sandsneglene også? Er jo umulig å plukke ut alle disse, og dør de, vil de jo forurense akvariet...

2. Kan rekene som har gått sammen med disse fiskene videreføre evt. smitte, så jeg for alltid må holde de isolert? Skulle aldri ha satt fiskene sammen med rekene, men det var der det var ledig for øyeblikket... Det er blå reker, og her er akvariet det er snakk om, forresten:

3. Hvis jeg bestemmer meg for å medisinere fiskene utenfor karet, og sette opp karet på nytt, hvor lang tid må det da stå før det er garantert fritt for parasitter?

4. Hvis jeg medisinerer fiskene utenfor karet, hvor lang tid tar det da før jeg kan anse de som smittefrie? Medisinen er egenlig for fiskedammer, og det står bare at du skal ta ut kullfilteret når du starter medisinering og sette det inn igjen etter 40 dager...

5. Jeg vil altså helst medisinere de i karet de går i nå. Er dette mulig?

Har klart å forvirre meg selv så mye nå at jeg ikke får startet med dette i det hele tatt... Så hvis noen som har litt kunnskap om medisinering har tid til å hjelpe meg midt i julestria blir jeg kjempeglad!

Jeg har veldig bra erfaring ,med "avlusning" av VF fisk med praziPro eller praziquantel.
Førstnevnte stoffer flytende og sistnevnte er pulver form.

Eneste som er litt synd er at du må bestille begge disse medisinene fra utlandet(jeg bestilte de fra USA, etter at jeg ført hadde fått kjøpt noe prazipro av noen på forumet her).
Så jeg bruker denne medisinen på alle Vf fisk jeg får, før jeg setter de inn i karrene sammen de andre.
Det fine med disse preparatene er at de ikke dreper filterbakteriene og heller ikke sneiler.
Og ikke minst de virker. Hadde selv innvendige parasitter/ormer på diskusene mine. Så fort jeg fikk i medisinen så kom det enorme mengder parasitter/ormer ut av de-jeg mistet heller ikke noen fisker.

Så disse medisinene annbefaler jeg på det sterkeste, dette er noe "alle" bør ha stående på hylla.
Og etter at jeg snakket med en fiske importør, så ble jeg enda tryggere på å bruke disse medisinene da han sa at de er veldig bra. Og det er min erfaring også.
Ken Myrseth
Jeg har veldig bra erfaring ,med "avlusning" av VF fisk med praziPro eller praziquantel. Førstnevnte stoffer flytende og sistnevnte er pulver form. Eneste som er litt synd er at du må bestille begge disse medisinene fra utlandet(jeg bestilte de fra USA, etter at jeg ført hadde fått kjøpt noe prazipro av noen på forumet her). Så jeg bruker denne medisinen på alle Vf fisk jeg får, før jeg setter de inn i karrene sammen de andre. Det fine med disse preparatene er at de ikke dreper filterbakteriene og heller ikke sneiler. Og ikke minst de virker. Hadde selv innvendige parasitter/ormer på diskusene mine. Så fort jeg fikk i medisinen så kom det enorme mengder parasitter/ormer ut av de-jeg mistet heller ikke noen fisker. Så disse medisinene annbefaler jeg på det sterkeste, dette er noe "alle" bør ha stående på hylla. Og etter at jeg snakket med en fiske importør, så ble jeg enda tryggere på å bruke disse medisinene da han sa at de er veldig bra. Og det er min erfaring også.

Har du en lenke til firmaet du bestilte fra i USA?
Ken Myrseth: Takk for råd, prazipro var en av medisinene jeg tenkte på å bruke, men da jeg sjekket nettsiden jeg kunne bestille den på, måtte man bestille i såpass store kvanta at det ble uaktuelt for meg der og da...

Litt for dyrt for en fattig stakkar som bare trenger medisin til en 30-liter. Jeg hadde jo satt igjen med medisin for resten av livet og vel så det!

Hadde det derimot gått an bare å bestille EN flaske prazipro ville jeg gått for det...

Praziquantel tror jeg ikke jeg har sjekket ut underveis, så den får jeg lese litt om.

Vil nå gjerne bruke den jeg allerede har i hus da, om jeg bare finner ut hvordan uten å lage trøbbel for meg selv.Har lyst til å få gjort dette så fort som mulig, før yngelen vokser seg for stor, + at jeg har annen fisk på vent som skal flytte inn i karet...

Jeg har akkurat fått noen flasker med praziPro fra Rocky Mountain discus. Kjøpte etter å ha hørt flere possetive ommtaler her, blandt annet fra Ken. Jeg har akkurat mistet noe allt for spesielle fisk, da jeg droppet karantene tid.

Dyrbar leksjon.

E
Ok, da har jeg funnet ut at medisinen jeg har fått dreper snegler... Så skal jeg bruke den, må det bli utenfor karet, ellers blir det massiv snegledød.

Bortsett fra dette skal det, etter det jeghar lest og fått vite være en effektiv medisin som ikke dreper filterbakterier, men er god mot parasitter. Brukes ofte til damfisk.

Tror jeg må sette inn en ønsket-kjøpt annonse og se om noen har litt prazipro eller praziquantel å selge meg. Trenger som sagt bare til en 30-liter, og hadde håpet å ordne dette i julen...
Jeg har nettopp kjøpt inn ormekur til kattene mine. Når jeg leser på vedlegget i esken, ser jeg at tablettene inneholder praziquantel. Preparatet produseres av BAYER og heter "Drontal vet."
Delarasjonen ser slik ut:

1 tablet inneholder:
Pyrantelembonat 230 mg
og Praziquatel 20 mg (aktive stoffer)

Hjælpestoffer: Majstivelse; cellulose, mikrokrystallinsk; povidon; magnesiumstearat; silica, kolloid, vandfri; hypromellose; Macrogol 4000; titandioxid (E171).

Dette er å få kjøpt uten resept, og brukes mot spolorm og bendelorm. Er det noen som vet om disse tablettene kan knuses og om pulveret er løsbart i vann?

Synd at det ikke skal være mulig å gå på apoteket og kjøpe noe tilsvarende til akvariefisk!

evoT
Jeg har nettopp kjøpt inn ormekur til kattene mine. Når jeg leser på vedlegget i esken, ser jeg at tablettene inneholder praziquantel. Preparatet produseres av BAYER og heter "Drontal vet." Delarasjonen ser slik ut: 1 tablet inneholder: Pyrantelembonat 230 mg og Praziquatel 20 mg (aktive stoffer) Hjælpestoffer: Majstivelse; cellulose, mikrokrystallinsk; povidon; magnesiumstearat; silica, kolloid, vandfri; hypromellose; Macrogol 4000; titandioxid (E171). Dette er å få kjøpt uten resept, og brukes mot spolorm og bendelorm. Er det noen som vet om disse tablettene kan knuses og om pulveret er løsbart i vann? Synd at det ikke skal være mulig å gå på apoteket og kjøpe noe tilsvarende til akvariefisk!

jepp praziquantel er noe jeg selv bruker i tablett form til hundene mine.
Men så vidt jeg har fått vite så er ikke disse tablettene vannløselige. men er de det så må du jo kjøpe masse vis av tabletter for å få den mengden praziquantel i vannet som dreper parasittene(og det kommer til å bli svindyrt).

Til trådstarter.

Jeg bestilte fra RM diskus USA for kort tid siden, og da fikk jeg kjøpe 2 flasker medisiner(praziPro) og det kostet ikke mye(mener jeg da). Husker ikke helt men det var bare noen 100,-lapper. Og rett etter på så bestilte jeg praziquantel fra samme firma(2 poser med hvit pulver) og det kostet heller ikke så mye.
Så det jeg da lurer på er om de har begynt med ny "regler"siden du sier du må bestille så mye for åfå de til å sende??

For når jeg bestilte så kunne jeg som sagt velge selv hvor mange jeg skulle ha, det var ingen minste ordrer på så og så mye.
Eneste man "bør" tenke på er å holde seg under tollgrensen-dette bl.a for at det egentlig er forbudt(eller det er det), så bestil som sagt under tollgrensen for ellers så får du det ikke inn i landet.
Min siste forsendelse som jeg fikk fra RM diskus USA, praziquantel(pulver form) fikk jeg dem til å sende i et vanlig brev, for å prøve å unngå at "brevet/pakken" ble stoppet i tollen. Og det gjorde de, og pakken gikk rett igjennom tollen.
Vet om flere som ikke har fått medisinen de har bestilt pga tollvesenet, men ofte så prøver firmaet og sende en gang til-ihvertfall vis du spørr om det.
Ken M: Her er det jeg leste på siden til Rocky Mountain Discus:

"Four (4) Bottles PraziPro 4 ounce, Non US Customers
Shipping To Japan, Norway, Sweden, and Great Britain

Prazipro
Four (4) Bottles Four Ounce Prazipro
Price: $48.00
For Customers Not in the USA, Shipping Outside the US "

Shipping og handling er 44 dollar, så det blir 92 dollar til sammen, og er altså godt over grensa for å slippe toll.

Som jeg forsto det var dette det minste man kunne kjøpe om man kom fra Norge. Kan jo godt hende jeg har mistforstått (it's known to happen )

Siden dette er over grensa for å slippe toll, tenkte jeg at det ikke var vits. I tollen pleier de jo å åpne varene, og når de ser hva som er inni får jeg de sikkert ikke...

-Og med moms og toll og moms på toll !!! Så er jeg plutselig oppe i nesten dobbel pris av hva jeg betaler for medisinen og frakt, hvis jeg ikke husker helt feil.

Er helt enig med deg, at dette høres ut som en super medisin man absolutt bør ha stående i skapet, men hadde ikke lyst til å satse nesten en tusing på medisin jeg bare kanskje får...

Tror jeg sender de en forespørsel for å se om det er mulig å bestille så det går under tollgrensa. Kan jo hende det går selv om det ikke ser sånn ut på hjemmesiden deres.
turnips
Prazipro Four (4) Bottles Four Ounce Prazipro Price: $48.00 For Customers Not in the USA, Shipping Outside the US " Shipping og handling er 44 dollar, så det blir 92 dollar til sammen, og er altså godt over grensa for å slippe toll.

Det er vel bare verdien av selve varen som regnes med inn i tollgrensen, ikke frakt og sånn? Kjøpte nylig noe på ebay for 34$ + frakt, det sklei rett igjennom ;D Uansett blir det jo over grensa da (den er ca 35$ nå, hvis ikke dollaren har endret seg mye de siste 2 uker).
Var vel litt uklar her, prisen på medisinene er jo over grensa på 200 kr som vel er det varen må ligge under for å unngå toll...
Jeg fikk mine 4 flasker i forrige uke, jeg betalte ikke noe toll.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap