Planter+ biltemasand= bad!

hei, kjøpte biltema sand ti,l akvariet mitt for en god stund sia, og det som viste seg er at plantene ble "kvalt" i sanda! er det slik at man ikke kan ha planter i biltema sand/fin kornet sand? flere som har opplevd dette?
eg har biltema sand planter å sand snegl og plantene mine vokser noe sykt. dette er riktig nok hurtig voksende planter men dei vokser over all forventning.
Jeg har biltemasand og ikke sandsnegler men har ikke noe problem med dette. Vokser og gror!
merkelig, for mine ser bare ut til og dø, selv med næring oppi der! noen tips og råd?
Jeg har ikke Biltemasand, men Rådasand 0,33mm. Jeg har sandsnegler, men ikke så veldig mange (ennå...hehe). Foruten dette bruker jeg alltid å rote rundt i sanden etter vannskifte. Jeg har også fisk (corydoras) som ofte roter i sanden ved røttene på plantene. Alt dette gjør at det hos meg spirer og gror
Inaktiv bruker
plante og malawi friken!
merkelig, for mine ser bare ut til og dø, selv med næring oppi der! noen tips og råd?

Hvordan vannverdier har du i karet?
jeg har lagt litt grovkornet sand helt nederst. åså biltemasand oppå.
Jeg vet ikke om det gjør stor forskjell, men får liksom følelsen av at plantene får bedre feste da.

Hvordan er vannverdiene? Bruker du noen form for gjødsel? Hvilke planter dreier det seg om?
Planter trenger lys, co2 og næring. Det er aldri noen enkle svar på hvorfor planter dør, det har mye å si med hvilken type planter man har.
Inaktiv bruker
jeg har biltema sand, og utrooolig mye skruvallisneria
i min sand vokser de som ugress, å det kommer 20 nye avleggere på 2 uker
så hos meg vikser de hele tiden, å jeg har ikke noen fisker som graver så mye, bare en gibbiceps som lager svære groper som den koser seg i, men det er sjelden ved plantene:=)
Kanskje det har noe med hva slags plantenæring og planter du har. Bruker du bare flytende næring kommer ikke den seg ned til røttene. I alle fall ikke med så tett sand.

Har du planter som tar opp næring via røttene må du gjødsle i sanda, ikke oppå. Jeg bruker fin sand og når jeg starter et kar har jeg plantenæring og gjerne torv i bunnen før sanda legges oppå. Det har i alle fall gitt meg veldig god gro for plantene. Ettergjødsler kun med sånne leirekuler som jeg stikker ned i sanda ved plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap