Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 7)

Da er endelig 50 liter #2 oppusset.
Satt å kosa meg med det lille prosjektet mitt igår.
Kjøpte inn 3 pakker grus. 2 sekker på èn kg hver med 205 merkur og 1,5 kg 219 haley.
All sanda er svart og Haley'n har finere kornstørrelse enn merkuren.
Jeg ville ha litt fin sand ettersom små planter sitter bedre i det.
Deretter kjøpte jeg 4 potter med planter. 3 potter Eleocharis acicularis og 1 potte Cryptocoryne beckettii. I tillegg kjøpte jeg ei lita rot som jeg kunne feste en liten Anubias barteri "nana" avlegger på.

Som man kan se av bildet så har jeg satset på enkel innredning.
"Kort prossess!"
Håper på at jeg får til Eleocharis acicularis'en og at jeg får en liten plen av denne.
Akvariet skal huse 5 små Røde Juvelciklider intill de er store nok til å bli gitt bort.
Inaktiv bruker
hvorfor skal du gi bort di store juvelciklidene ? =
david g
hvorfor skal du gi bort di store juvelciklidene ? =:-D


Fordi jeg får for mange. Men det store foreldreparet skal jeg beholde.
De legger flere hundre egg hver 14 dag å det blir for mye.
Jeg har begynt å la ålen ta yngelet, (Ja jeg er slem...) men innimellom fisker jeg opp en 5-6 stk for å fòre opp.
Dèt har jeg gjort med 5 stk nå å de begynner å få den velkjente rødfargen å ser feite å fine ut.
Håpet er at jeg kanskje kan få byttet den mot noe varer på en dyrebutikk.

Over til 400 liter'n;
Reflektorene jeg bestilte kom idag, å er klipsa på nå.
Webzoo var raske denne gangen å jeg er strålende fornøyd.
Kommer til å handle videre hos dem. Det er mulig de har skjerpet seg litt?
Denne gangen brukte de 4 dager, forige gang jeg handla der brukte de rundt 14...
Det er mer enn dobbelt så sterkt lys i akvariet nå, å fiskenes farger kommer mye bedre frem.
Steder som f.eks bakre hjørner som tidligere var relativt mørke får nå også lys på seg, å forhåpentligvis får jeg enda bedre plantevekst framover.
Inaktiv bruker
du er ikke slem selv om du lar ålen ta ynglene da blir jo ålen mett jeg gjør det selv når juvelciklidene legger egg når jeg ikke hvil ha yngel =
Idag er det varmt ute, men selv om andre dovne late kropper ligger ute å later seg i sommersola, så ligger ikke akvaristen i Fræna på latsiden!
Hun har båret vann å slitt seg igjennom dagen, å eneste belønning er fiskenes gapende sultne munner idet hun går forbi akvariet...
Hun sliter ræva av seg for fiskenes ve å vel selv om det betyr at hun må ofre verdifulle timer ute i sommersola.
Men hun klager ikke! Å nei da, fiskenes uttakknemelige sultne munner er belønning i haug og dung for henne!...


...Ihvertfall; Idag vasket jeg filteret i malleakvariet. En Fluval 4+.
Ett så lite filter... å mye dritt.
Bøtta var svart etterpå, å da jeg var ferdig å startet filteret igjen fikk jeg nesten stallsjokk da jeg så hvor god strøm som kom i akvariet.
Jeg hadde nesten glemt at filteret var så kraftig! :P
Slenger inn ett bilde.
Ett kjent syn for akvarister som sliter med møkkete filtre i malleakvariene.



david g
du er ikke slem selv om du lar ålen ta ynglene da blir jo ålen mett


hehe. Det tenker jeg også.
hva forer fu maller med kull og sprittusj
guttn
hva forer fu maller med kull og sprittusj:-)

Ja, åså suplerer jeg litt med agurk og squash!
;P
Inaktiv bruker
nå blir vel plantene glade vis du heler det uti hagen hihihihi =
[QUOTE=Ciklide]
...Ihvertfall; Idag vasket jeg filteret i malleakvariet. En Fluval 4+.
Ett så lite filter... å mye dritt.
Bøtta var svart etterpå, å da jeg var ferdig å startet filteret igjen fikk jeg nesten stallsjokk da jeg så hvor god strøm som kom i akvariet.
Jeg hadde nesten glemt at filteret var så kraftig! :P
Slenger inn ett bilde.
Ett kjent syn for akvarister som sliter med møkkete filtre i malleakvariene.

Kjenner problemet ditt, i 80 litern min går det bare tre stk ancistrus men jeg må likevel rense filteret en gang i uka.....;P
Siden jeg aldri blir fornøyd med strømmen i 400 literen har jeg bestilt ett ekstra filter til den som skal stå i andre enden av akvariet. TetraTec EX 700 det samme filteret som er premie i fotokonken denne gang. (Siden jeg har 0 sjans i konkurransen bestilte jeg bare ett selv med en gang Det tar riktignok bare toppen 250 liter, men i å med at det andre filteret er såpass kraftig regner jeg med at det går.
I tillegg kjøpte jeg en Eheim fòrautomat for at Discusene skal få mat ofte nok når jeg blir litt mer borte til høsten. (Blir vekke 4 dager i uka.)
I følge Webzoo har de ikke automaten på lager, men siden lagerstatusen hos Webzoo som oftest er fullstendig fucka, krysser jeg fingrene for at dem har inne/får dem inn igjen kjapt.

Plantene mine har blitt mye friskere og frodigere etter at jeg fikk skaffet reflektorer, så planene om CO2 tilførsel er midlertidig lagt på is.
Skal forsøke å laste opp noen nye bilder når jeg får skaffet ett nytt kamera. Siden det gamle takket for seg her om dagen etter ett hardt møte med stuegulvet...
Akvarium nr 9.
I forbinnelse med at jeg var på katteutstilling i Molde idag tok jeg en svipptur innom dyrebutikken Buddy. Å der svidde jeg av noen kroner...

Jeg gikk til innkjøp av akvarium nr 9; Aqua Box på 5,5 liter.
En liten kvadratisk boks med filter, skuff, moonlight-lys, og det hele.
I tillegg skaffet jeg en liten neve rådasand og 5 små Røde Krystall Reker.
Akvariet er innredet med en liten kvist med noe mose på og noen avleggere med Eleocharis acicularis.
Rekene piler rundt nede i det lille akvariet og forhåpentligvis vil de formere seg og lage en fin liten rekekoloni etterhvert.
De fikk med en liten lilla nettingfirkant fra dyrebutikken som jeg fikk intrykk av at de likte. Så jeg plasserte den i akvariet deres. De flyr rundt, stopper litt opp for å spise smuss fra mosen eller nettingen, før de piler av gårde igjen.
Sjarmerende små skapninger.

I tillegg kom bestillingen fra Webzoo idag. Det var raskere enn forventet.
Etter at jeg fikk satt i reflektorene vokser plantene i 400 litern's som bare juling.
Artig å se Discusene cruise saaakte imellom plantene og skyte fart frem til matfatet idet noen passerer akvariet!
Hva sa butikken at den nettingen skulle være godt for?? Hehe, er det beregnet å være et slags gjemmested og beskyttelse mot å bli spist av fisk? Rekene piler under nettingen og gjemmer seg? Eller noe som kan stå og fange opp små matpartikler (fester seg i nettingen) som rekene kan spise?
Da gjør i så fall en god klump javamose samme nytten etterhvert som den vokser til.

Snodige greier. Håper noen kan si hva det skulle være godt for, nå ble jeg fryktelig nysgjerrig! '

PS! Akvariet du viser bilde av i innlegg nr 121 ble veldig fint. Det er en flott plante. Jeg gleder meg til å se bilder senere av samme kar, når det har vokst seg til litt. Det så veldig lovende ut. Enkelt og ryddig, pent
Det er nok som du gjetter, for at de kan spise matpartikler som fester seg.
Det gikk ingen andre fisk i akvariet deres, å de sitter tydelig å spiser på nettingen.
Det var ikke Javamose i akvariet i dyrebutikken så det var nok derfor de brukte netting.

Jeg har bare en liten klump Javamose for øyeblikket. Så mens vi venter på at den skal vokse til så får de klare seg med nettingen i tillegg!
Da er det nye filteret startet opp.
TetraTec EX 700 er jo egentlig uegnet for akvarier over 250 liter (Og ifølge Frank's test inne på forumet for akvarier over 80 liter dersom originalt filtermedie brukes) men dette er ett filter som jo kjøres i tillegg til Eheim Pro ll 2028, så jeg satser på at det går bra.
Jeg kjøpte det i hovedsak for å få litt mer sirkulasjon i andre enden av akvariet, og valgte EX 700 pga pris pluss at jeg krysset fingrene for at jeg kanskje greide å trykke det inn i Juwel skapet uten å måtte ta ut hylla. (Slik jeg måtte med Eheimen i andre enden).
Det gikk altså ikke. Å siden hylla er vel brukt og jeg ikke får meg til å ta den ut, så må filteret stå ved siden av akvariet istede.
Når jeg sammenligner TetraTec filterene med Ehiem sine må jeg få si at til tross for at Tetra er veldig stillegående (I motsettning til luftpumpa deres!) så virker det hele ganske... Skjørt!
Plastdelene (utblåsrør, innsugrør etc) virket mye mer skjørt enn hos Eheim, å det var nesten slik at jeg såvidt turde plassere rørene i akvariet.
Eheimene derimot bryter jeg å stiller på slik det passer meg uten frykt for å ødelegge noe.
Før jeg satte igang filteret skylte jeg svamper, bioballer og keramikkrør godt i vann.
Det var da jeg oppdaget en liten tøypose med noe svart i. Aktivt kull.
Kullet bare la jeg til side. Samma hvor mange bøtter vann jeg skylte det i, så ble vannet like svart, å jeg vil ikke ha svart akvarievann!
Dessuten orker jeg heller ikke åpne filteret en gang i måneden for å sette inn nytt kull, slik som det står anbefalt i manualen. Da dropper jeg heller kullet.

Samtidig satte jeg meg ned med den nye fòrautomaten å lekte litt med den.
Etter omsider å ha fått stilt klokka slik den skulle være fikk jeg ordnet det slik at automaten mater 4 ganger daglig.
Kl. 12.00, 14.00, 18.00 og 21.00
Jeg fant ut at dette passet best, siden lyset skrus på via timer kl 11.00 og slukkes 23.00.
Jeg kan altså bli borte 4 dager i uka til høsten, uten å bekymre meg over at Discusene ikke får nok mat.
Jeg har laget en nice liten blanding av JBL Discusgranulat, TetraPro flakfòr, TetraRubin granulat samt tørkede Røde Mygglarver til dem. Å driver akkurat nå å eksprimenterer med hvor mye mat av gangen automaten skal slippe oppi.
Slik at jeg har det på det klare før ferien er over.
Algespiser i discuskar?
Har fått litt alger i 400 literen.
Ikke så mye at det går liv, men nok til at det irriterer.
Jeg har gjort litt omrokkeringer, kortet ned lyset fra 12 til 11 timer og mater litt mindre ad gangen.
I tillegg har jeg selvfølgelig byttet mye vann samtidig som jeg satte igang enda ett ekstra filter igår. (TetraTec'en)
Algene kom etter at jeg flyttet den kinesiske algespiseren, som omsider fant ut at det går an å henge seg på blå guramiene. Da fjernet jeg den med en gang før den ga seg ikast på Discusene eller Scalarene.

Jeg er altså på utkikk etter en liten skapning som er glad i alger, og som gjerne kan være i grupper.
Store brautende maller vil bare rive opp plantene mine, så det er uaktuelt, selv om mange av dem er meget vakre.
jeg tenkte litt på Otto. De er jo veldig sjarmerende. Men det står at de ikke trives ved veldig varmt vann. (opp til 26) i akvariet mitt er det normalt 28/29 grader. Så tror det vil bli litt for varmt til dem. "/

Noen som har ett forslag til en snerten liten algespiser?
Man har jo alltids god gammeldags ancistrus
Hvordan går det med discusen du kjøpte?
Ja for søren! Ancistrusen er jo ikke store fjerten! Å vanskelig å skaffe er den heller ikke! *klappse seg i trynet* at jeg ikke tenkte på den! xD

Jo Discusen har det fint!
Skal legge inn nye bilder av den etterhvert.
Han er mest glad i frossne mygglarver. Det gikk en stund før han begynte å spise Discusgranulat, men han har så smått begynt å spise det nå.
Han er mye roligere enn de andre små Discusene som gjerne plager hverandre innimellom. Det kommer nok av at han er så stor som han er.
Men innimellom kaster han seg inn i leken han også, så han er på ingen måte frosset ut fra flokken, selv om de andre er litt forsiktige med å yppe på han!
Han kommer susende fram til frontruta med en gang noen kommer forbi akvariet, å etter at han oppdaget fòrautomaten (å at det kommer mat selv om det ikke er noen i nærheten av akvariet) passer han på å ikke være for langt unna automaten, i tilfelle det plutselig kommer mer mat.

Men jeg tror jeg skal skaffe Ancistrus! Tusen takk! ^^
Etter å ha byttet vann i alle akvariene tok jeg turen inn til Buddy i Molde og kjøpte en nusselig liten Ancistrus til 400 liter'n.
Tassen går i karantene i en 50 liter å skal gå der en uke eller to først.
Så at Tropehagen har tilbud på Sommerfuglciklide denne måneden. Vurderte jo slike tidligere.
Kunne tenkt meg en hunn og en hann, men har lest at disse ikke bestandig tåler Røde Mygglarver?
Stemmer dette eller er det bare tull?
Jeg mater jo ganske ofte med Røde Myggiser, så vil det isåfall være ett problem?
Det er en utrolig vakker fisk og kunne tenkt meg to slike i 400 literen min.
Det hørtes jo ut som at du aldri går tom for penger, hehe
Vel jeg har jobbet veldig mye i sommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap