Heisan alle sammen

Da er jeg igang med tråd og blogg

Er nybegynner med rekeoppdrett, som jo plutselig er blitt min store hobby
Trenger litt tips til hvordan å fjerne kobber fra vannet?? Aquasafe er ikke nok viser det seg. Kirsebær og humlerekene klarer seg utmerket. Men Caridina Yellow sliter kraftig... noen tips??
Du har testet for kobber og funnet ut at det er dette som skaper problemer? Har du testet kaldt kranvann også eller bruker du vann fra varmtvannstank for å temperere vannet?

Kobber er sjelden noe stort problem unntatt hvor det brukes vann fra varmtvannstank med kobber eller i hus der det er montert nye kobberrør. I førstnevnte tilfelle så er løsningen å ikke bruke varmtvann, men heller la kaldt vann stå i bøtter/dunker over natten på et oppvarmet rom slik at det tempereres. Er det rørene som skaper problem så kan det hjelpe mye å bare la vannet i kranen stå å renne en stund før man tar ut vann til akvariet.

Som nevnt så er det best om du tester vannet først og finner ut av om det virkelig er kobber som skaper problemer.
Takk for tipsene!
Jeg har ikke testet for kobber, men det er gamle kobberrør her hvor jeg bor. Satt opp 4 rekekar, hvor to av dem har stått med vann og planter et par uker lengre enn de to siste karrene. Har (nå hadde) Caridina Yellow og Amano Blue i disse to siste karrene, som har stått å godgjort seg i 15 dager. Hadde Yellow sammen med humlerekene, og der levde de helt fint. Så byttet jeg dem over til eget kar, tok vann fra hovedkaret mitt, samt temperert vann fra bøtte over natten.(husker ikke om jeg tok kaldt eller lunkent vann..) Samme som jeg gjorde på kirsebær og humle karrene. Alikevel gikk det 2 døgn, så var alle yellow døde.. Trist men sant. Ph, Kh og Dh er lik i alle karene. Har både nitritt og karbon filter i karene. MEN.. jeg har hatt oppi plantegjødsel.. her ser jeg det finnes kobber... Det har jeg ikke hatt i de andre karrene.. >Kansje dette er "giften" ??
Plantegjødsel anbefales ikke i akvarier med reker så det kan absolutt ha noe å si. Noen rekearter tåler det bedre enn andre, men det virker som om stoffene i gjødselen akkumuleres i rekene til det blir for mye for de.

Selv om du har nitritt-filter (har aldri hørt om det) så anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av dråpetester for nitritt. Når du allerede etter bare et par uker setter i reker så skulle det forbause meg om du ikke hadde forhøyet nitritt også. Filteret trenger 4-5 uker før det er helt innkjørt og siden reker er mer ømfintlige når det gjelder avfallstoff enn de fleste fisker så er det ekstra nøye at filteret er modent før man har levende vesen oppi karet.

Du bør også være obs på at kullfilter må skiftes ut ofte. Husker ikke helt, men tror det var hver måned. Står filteret lenger enn det så begynner det å slippe ut igjen giftstoffene som det har samlet opp og det er absolutt ikke heldig.

Gamle kobberrør er forholdsvis ufarlige siden det dannes et bellegg på innsiden etter en tid. Det er nye rør som kan slippe kobber.

Anbefaler dessuten denne artikkelen.
Takk for gode svar tante!
Jeg mente Nitrat filter. grønn svamp fra Juwel. Bra artikkel forresten. Gav mye tips og svar.

Men uansett, nå skal karet få stå å godgjøre seg noen uker til, så prøver jeg på ny. Det karet med Amanorekene med samme vannet som Caridina Yellow, er plutselig blitt bra. Nå er det fullt liv i Amanogjengen, så de var nok litt mer hardføre tenker jeg. Får forhøre meg mer med Håvard, som er barndomskompis og "mentoren" min på reker
Mistenker at amanoene er noe mer hardføre enn dvergrekene. Ihvertfall så overlevde mine en lengre periode hvor jeg strevde med temmelig høy nitritt.

Nitratfilteret må også skiftes ut for å få fullt utbytte av det, men kan ikke se at det egentlig er noe behov for det når man skifter vann jevnlig. Det er tross alt mer enn nitrat som fjernes ved vannbytter så nitratfilteret erstatter ikke den rutinen. Om du lar nitratfilteret stå permanent så vil det slutte å fjerne nitrat etter en tid, men vil likevel fungere som et vanlig blåfilter med bakterieflora osv. Du behøver altså ikke gjøre noe mer med det annet en vanlig rutinemessig rens i vann tatt fra akvariet når filteret begynner å gå tett.

Du får ha lykke til med de gule rekene når du prøver deg på de igjen
Taiwan pale blue reke
Har akkurat fått Taiwan Pale Blue reker, og Chinese White fra Rejefarmen i Danmark. Fantasisk service og mennesker Kjøpte 10 av hver, men fikk 25 av hver
Jeg mistenker dog at Chinese White er "Dansk" for White Pearl - da disse ser helt like ut for min del.
MEN.. denne Taiwan Pale Blue, er en nye skapning for meg, og finner ingen i basen som ligner nok. Skal legge inn bilder underveis, etter som de vokser opp og får bedre farger. De kan best beskrives som en Blue Pearl (lyse blå transparent kropp) med brune felter, flekker på skallet. Synes det ser ut som om denne kan utvikle seg til å bli en ganske så fin art. To hunner går med egg, så gjenstår å se om de slippes, eller klekkes
Hei atle.
Bambushulene jeg kjøpte fra deg har blitt meget poppulære. Tre av dem har nå fått faste leietagere.
Mens de tre siste fungerer mest som et bokollektiv - hvor mange yngre ancistruser stikker innom. Ja, også noen Praktbotiaer søker ly her for dagens mas og jag innimellom.
(bildet finner du i min personlige tråd)

mvh
Kjempegøy
å høre Lillian Mine L-333, L-144 og Ancistrus sp og sjokolademaller elsker dem også
Reol!!
Endelig! Da har det kommet en reol i hus, så denne helgen blir jeg nok opptatt for de fleste. Nå skal det bygges, spikkes, males og sette inn nye kar. Det skal inn 4stk 120-200liter, for reker og maller. Bilder kommer.
gratulerer med reol



Dette med rejefarmen i Danmark, fikk du tilsendt i posten?

Har lyst å handle der selv, men er litt redd det skal stoppe i tollen..
Hei pål
Takker og bukker

Nei, jeg fikk ikke tilsendt fra rejefarmen, da de ikke sender. Måtte ned dit å handle selv, men er ikke lange biten for oss i sør. Men sjekk ut www.shrimpshop.se , hun sender, og har en superservice, og gode priser.
Ildbuk egg
Hva gjør jeg nå? Dette er første gang jeg har fått egg på mine Ildbuker. Går i et 120liters kar, 1stk han, og 4stk hunner. Når klekkes disse? når bør jeg fjerne yngelet? Når begynner jeg å fore dem? HJEEELP
Her i fiskebasen så ser det ut for at seks stykker har registrert oppdrett på denne arten. Trykk på Klikk for å se og hold pekeren over de forskjellige navnene for å få frem opplysningen om hvordan de forskjellige har gått fram. Håper du finner svarene du leter etter der
Dt tar 2 dager så klekes dete
du bør fjerne yngelen nor den blir frit svømene dise kan vere veldigt hisige

eter på så bør du sete dise i eget kar
300 små ildbuk yngel her nå
Foreldrene passer på som bare det. Ingen så får lov å komme i nærheten av småtassene
Kem??
eg har jo ikkje navn og nummer på di... ei av di 4 huene eg hadde fra før av....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap