Økosystemet

Jeg må starte en personlig akvarietråd jeg også

Her er hendelsesforløpet så langt:

10.12.08: Oppstart med anubias barteri og hornblad som planter, og engelsk elvegrus som bunnsubstrat. + Noen få pestsnegler som haiket med plantene mine.

22.12.08: kjøpte en sjokomalle som skulle spise pestsneglene mine mmmm
Kjøpte også en hule som han kunne ligge i om dagen. Det ble fort hans hjem

27.12.08: Jeg hadde litt mange skjeggalger, p.g.a CO2-mangel, så jeg kjøpte 4 SAE,
og 2 KAE for å få spist opp algene, og få litt mer CO2 til plantene. De var mer energiske enn sjokomalla ja! fyker rundt og spiser og spiser, står aldri stille, kun når lyset går av.

02.01.09: Idag hentet jeg sand fra stranden, og fine rullesteiner fra rullesteinsstranda, som jeg vasket grundig og la midt i akvariet, det ble en veldig tøff effekt/kontrast. jeg tok i tilleg og luka ut det meste av vasspesten min, som vokste ut av kontroll, jeg planta noen få til ene siden, og kasta resten, skal kjøpe noen andre planter som vokser litt langsommere, jeg har fått veldig lite alger nå, så jeg tror systemet tåler det, Algespiserene må også ha mat
Bilder av akvariet som det er nå:
Er det noen som vil gi et tips om en fiskesort jeg kan ha i dette karet?
Jeg har lyst på noen litt store (10cm) som holder seg i mellomsjikt/toppsjiktet av akvariumet, for jeg har nok på bunnen

Men jeg har lyst på noe ekstra, men klarer ikke å bestemme meg...
Kanskje dvergscalare??

Tips om en morsom akvariefisk??
Dvergscalare er ikke noe dumt valg - om du klarer å få tak i det her i vår landsdel, da. (Godt mulig butikkene har det på listene, men i butikk-karene har jeg dessverre aldri sett dem.

Hvis du går for dvergscalare, bør du ikke ha noe særlig mer oppi der enn du allerede har av fisk - disse er jo høyreiste typer som krever litt plass, selv om de er "dverg". Dessuten vil jeg anta de helst bør være en liten flokk, slik som andre scalarer liker.

Av "helt andre ting" vil jeg foreslå en god stim fembåndsbarber, eller kileflekksrasboraer, eller et par dvergguramier. For eksempel.
Gurami er pene og passe store. Perlegurami og blå og gull. Dvergguramier er enda flottere men de har jeg aldri hatt så jeg vet ikke noe mer om de.
Jeg vet at Zoo-1 her, kan bestille det meste av fisk, så å vente litt på dvergscalare kan jeg godt

Men du har ikke noen latin-navn på barber vel, eller rasboraer? kommer ikke opp noe når jeg søker i fiskebasen

Takk for tipsene, tar gjerne imot flere!

sender med et bilde av to SAE som leker i pumpestrålen, der står de ofte
takk!

Men jeg synes de blir litt små, jeg vil heller ha 3-4 fisker som er litt større (8-10cm)?

Jeg synes dvergscalare er veldig spennende, noen som vet om noen lignende fisker?
Det høres egentlig ut som du er ute etter noe i retning av Nannacara anomala, sommerfuglcilider, pallettciklider, apistogrammaer osv - det store MEN'et her er jo at alle disse er bunnorienterte fisker - selv om de jo svømmer i alle vannlag sånn sett.
ja det har du rett i...
Bunnen min er "full" 6 algespisere, og en sjokomalle, så blir det snart trangt om plassen når de vokser...

Jeg tror jeg skal høre på zoo1 om de har/kan skaffe dvergscalare, det er det jeg vil ha, så lenge det ikke kommer inn tips om noe lignende da?

men er sommerfuglciklider/ciklider hovedsakelig bunnfisker da? roter rundt på bunnen osv? for de er veldig fine da... men vil ikke at de skal komme i konflikt med de andre...
Ja, de er det. De svømmer i hele karet, men det er bunn som er hovedplassen. Der siler de sand på jakt etter mat, og der legger de eggene sine også
Imorgen skal jeg kjøpe div. planter til akvariet... noen som har tips som passer til mitt kar?

Jeg håper de har sverdplanter og lignende...
Jeg var i fiskebasen nettopp, og fant ut jeg skal ha enten:

Ciklider

Scalare/dvergscalare

Liz H
Dessuten vil jeg anta de helst bør være en liten flokk, slik som andre scalarer liker.


Leopoldi trenger ikke å være i flokk. Tvertimot, egentlig. De kan være ganske så hissige og territorielle.

PS: Navnet "dverg"-scalare er litt misvisende. Fullt utvokst blir disse ihvertfall 15 cm (alt inklusive). Fiskebasen sier maks 7 cm, men dette er kun kroppen. Den skal jo ha god plass til "alt".... (jeg husker aldri navnet på de nederste finnene... he-he)

Men det er en nyyydelig og majestetisk fisk som jeg anbefaler på det varmeste om man har høyt nok kar.
tender
(jeg husker aldri navnet på de nederste finnene... he-he)


De som sitter under buken? Bukfinner. Den som sitter bak gattet? Gattfinne.

mitt kar er 50cm. høyt... og jeg har ikke planter som stikker mye opp av bunnen (endå iallefall)

Jeg kan spør på butikken idag, de er veldig flinke med fisk der nede
Jeg hadde ikke fått lønn idag, så det ble ikke store kjøpet, men fikk kjøpt noen planter... vallesneria nana tror jeg.. (bilde)

Og fikk også smaken på scalare, de var veldig stilige
+ en fisk som heter gullhai (hvit)! skal kjøpe noen av de om noen dager!

Ellers er både de kinesiske og de siamesiske algespiserene mine gode venner, og fortsatt ikke mette på alger
Idag kjøpte jeg en liten plante, og noe som heter "guld hai"

Jeg finner den ikke i fiskebasen, men det må være en albino type fisk, for den har røde øyne og er stort sett hvit, untatt røde finner... (veldig stilig)

Den har foreløpig blitt en plage for den ellers så avslappa sjokomalla, for de vil inn i hula og sjekke om det er noe der hvert 5. min. Og de går godt sammen med KAE og SAEene mine, og det er jo bra

skal ta bilde senere i kveld.
jeg fant den likevel

Epalzeorhynchos frenatum albino
heter den visst, og er en albinovariant av regnbuelabeo!

Veldig dekorativ fisk.
Har fått meg guppy nå, en hunn var gravid ved ankomst, de to andre har blitt gravide nå nylig, så jeg kan nok vente meg guppy-babyer her snart
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap