Nybegynner

Hei.


jeg skal snart skaffe meg mitt første akvarium. hadde tenkt meg en 90 liter ferskvann

og det jeg har tenkt å ha oppi akvariet er en krabbe, et par reker, 2 maller, noen neontetraer, et par kuhliål, et slag guppyer og en cicklide av et slag


er det en god fiskekombinasjon ?

Er det noen andre ting jeg burde passe på ?
Hei. Så fint at det er kommet en ny akvarie entusiast blant oss
Lykke til med karet ditt.

Å så noen tips...

Tror krabbe er noe som bør ventes med til du har fått dreisen på akvariehold.
De fleste krabber trenger landområde og det blir vanskelig å få til når du også skal ha så mange fisker. Krabber er også gode jegere, og tror nok de vil ta knekken på ganske mange av fiskene dine.

Ciklider er også ganske aggressive fisk,spesielt når de er i lek, og spiser alt som er stort nok for munnen sin, så da må du i så fall kjøpe en liten type...
Palettciklider er ikke store, men de tar lett livet av både guppy, og neon tetra(selvopplevd historie).

Vet ikke hvilke reker du vil ha, men ciklidene vil også sannsynlig ta rekene, hvis da karet ikke er veldig godt beplantet. Reker passer best med veldig fredlige fisk.

Det som er greit å bynne med er å finne et oppsett med:
-Bunn -Midten -Øverst.
1 oppsett eks: Kan jo ha 1 par Ansictrus som tas alger, fine stim fisk som trives i midten, og 1 fisk som skal være hodedattaksjonen.
2 oppsett eks: Pansermaller på bunnen, stimfisk eller annen småfisk, otto som algeeter og/ eller reker.
3 oppsett eks: Kan jo ha et artsakvarium.

Håper jeg har vært litt til hjelp, og ikke bare forvirret deg mer
Det er du som bestemmer til sist hvilke fisker du vil ha.
Anbefaler deg å lete inne på kunnskapsbasen for informasjon om enkelte arter.







Gratulerer så mye med akvariehobbyen og velkommen til akvaforum!

Jeg skriver meg veldig enig i det Kine skriver. For å prøve å inkludere flest mulig av ønskene dine skal jeg prøve å sette opp et oppsett til deg

Man bør alltid tenke topp, midten, bunn slik Kine sier (dette for å få en kar som ser pent ut)

Bunnen:
Corydoras er veldig flinke ryddere og utrolig morsomme fisker! Husk at de vil gjerne være 5 eller fler sammen. Det er mange arter men min favoritt er Corydoras Adolfoi eller du kan ha kuhlliål men min erfaring etter å ha hatt dem i en 60l er at de gjør en dårligere jobb enn corydorasen og de skjuler seg mye mer så jeg tror du vil få mye mer glede av corydoraser. Du kan i tillegg ha en malle eller to men det er ikke nødvendig med mindre du virkelig vil ha dem da Men med tanke på corydoras og kuhlliål. du kan blande dem men pass på at du ikke bruker opp bunnarealet med tanke på at det skal være nok mat og plass etc til dem.

Midten/ topp:
Jeg ville gått for en stimfisk i karet, litt avhengig av hvilken type ciklider man skal ha. Du kan nok ha en stim på kanskje 10 neotetraer. Jeg hadde 6 stk i min 60 liter og det holdt der. Eller du kan gå for guppy. Igjen er dette punktet helt avhengig av hvilken hovedfisk du skal ha. Husk også på at guppy yngler mye og ciklider er kjøttetere som elsker litt fersk yngel til både frokost, middag og lunsj (det gjør igrunn guppyene også) :P

Diverse:
Hvis du vil holde reker finnes det jo viftereker. Disse blir det størrelse på, de er veldig fine og ikke sky. De gjør en flott jobb med å fjerne partikler i vannet og du finner dem stort sett i nærheten av pumpeuttaket. Og siden de blir litt store vil ikke fiskene klare å ta dem og de vil bli lettere å se enn feks kirsebærreker som bare blir noen cm. Her kan du fint ha noen (3-4 stk)
Av andre innbyggere ville jeg nok gått til innkjøp av et par snegler for å hjelper til med alger på glasset så det blir mindre rengjøring for deg. Jeg kan anbefale Sebrasnegler på det varmeste. To av disse renset hele 240 literen min på noen få dager! Og derfor gjør det også mallene litt unødvendige. De tar både brunalger og grønnalger.

Så var det disse ciklidene da. Det er jo et hav å velge mellom! I en 90l er du nødt til å gå for en type dvergciklide. Jeg ville nok ikke ha kjøpt en men et par. I tillegg kan det jo hende det dukker opp noen bebiser etterhvert men et par er også mye mer hissig under lek enn det en alene er (naturligvis). Men av arter kan jeg vise til
sommerfuglciklide min favoritt!
Boliviansk sommerfuglciklide
Palettciklide
Gul palettcilkide/Smaragdciklide
og det er selvfølgelig mange fler å velge imellom som jeg ikke kommer på i farta!

Når man skal ha en hovedfisk (dvergciklidet feks) må man tenke på plass i forhold til stimfisk. Har man bare en så vil det nok gå bra å ha både guppy og andre der men igjen vil ingen fisk vise flotte farger når de ikke har noen å vise ser for. Å se flotte sommerfugler i lek som vise sine flotteste farger for hverandre er et helt utrolig syn! så jeg vil vel absolutt anbefale å skaffe et par. Ha i tankene at blandt annet sommerfugler er monogame og kan være litt vanskelig å få par på så da må man kanskje regne å kjøpe 3-4 hoer og en hanne og vente til de parrer ut. Kanskje du kan få gjort en avtale med dyrebutikken om å få levere tilbake de hoene som ikke ble par?

Ellers vil jeg si at sommerfuglene kan du fint ha stimfisk sammen med. Jeg hadde et lekspar sommerfugler og 6 kardinaltetraer i en 60 liter og det gikk helt fint. Men f.eks palettciklider ville jeg nok ikke hatt noen som helst annen fisk med. Med unntak av bunnfisk da.

Også som Kine sier ville jeg droppet krabber i første omgang ettersom disse krever litt annet enn fisker og ikke lever i samme områder. Og de jakter og er ramme på å ta fiske på natterstid når fiskene slumrer og ikke følger med.

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å titte rundt på fiskebasen eller på medlemakvariene her og finne en eller to fisker/maller/reker etc du har lyst på så er det mye lettere for oss å hjelpe deg videre med naboer. Jeg ber deg titte veldig nøye på antall liter fisken bør ha og ikke gå i den fella som sikkert flesteparten har har gjort og kjøp scalarer dette er noe fiskebutikkene ofte (dessverre) anbefaler. Jeg fikk anbefalt 6 stk til 90 literen min! (det hjelper ikke om de er dvergscalarer)

Dette ble et fryktelig langt svar men håper det ga deg noen ideer og tips så får du bare spørre hvis det er mer du lurer på!
Kine Kristine
3 oppsett eks: Kan jo ha et artsakvarium.



Hva vil artsakvarium si ?

da tar jeg nok mangrovekrabben i en liten boks for seg selv


mitt ekspert felt er taranteller og skorpioner.
har 8 taranteller.

men jeg syntes det er sunt hobbymessig å variere hva slags typer dyr man har samme hva slags kjæledyr/utstillingsdyr man har
men jeg har sett en del innlegg innpå her om at eplesnegler kan formere seg raskt å bli en plage i akvariet.

har du noe å si på det ?
Artsakvarium er et akvarium med bare 1 art

Eller du kan ha biotopakvarium: akvarium med fisk fra samme biotop
Eks: Asiabiotop, Malawi-sjøen biotop, Sør-Amerika biotop...
Eplesneglene er lette å ha med å gjøre. De legger egg i klyser rett over vannskorpen, vil man ikke ha yngel er det bare å fjerne denne klysa. (har hørt noen som kaller dem minimais, hihi)


Og forresten sommerfuglciklider er bare hærlige fisker!
Angående snegler...
De skal helst ha en pH på over 8, og kalk for å kunne vokse og formere seg. Har ikke klart å ha eplesnegler i mine kar, siden jeg har en pH på 6-7.
(skallet forsvinner, blir hullete, og de dør) Men det finnes snegler som tåler lavere ph
lurer på en liten ting til...

ville en plastikkboks med 12 høyde, 20 lengde og 9 i bredde være fint til en mangrovekrabbe med et hodeskall på 2 cm ?
Johnny Reverud
lurer på en liten ting til... ville en plastikkboks med 12 høyde, 20 lengde og 9 i bredde være fint til en mangrovekrabbe med et hodeskall på 2 cm ?


Jeg mener det absolutt ikke holder for mangrove krabber. De blir opptil 5 cm i skallet og krever både land og vann for å trives. I følge databasen (som bør sjekkes ut og tas til etterretning) bør en mangrove krabbe ha minst 40 cm og minst 60 l å leve i.
Spørsmål
Jeg vil bare sette noen spørsmål her...

Er det så lurt å ha både ciklider/apistogramma sammen med Cory? Coryen forstår ofte ikke at den skal holde seg unna ciklider i lek, egg, yngel osv så de kan det gå hardt utover og er det plass til begge i ett akvarium på 90L?
Ciklider brukker forresten både bunnen og midten av akvariet.

Husk at Corydoras Adolfi er en svært dyr fisk, så om man er en nybegynner så vil jeg ikke anbefale den da de må ha gode vannverdier (det må egentlig alle coryene, men disse er spesielt dyre om man tenker pris)?

Av reker kan jeg på det sterkeste anbefale [URL=http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1106
]amanoreker[/URL]. De er robuste, morsomme, passe store og gjør en god jobb i akvariet! Jeg har 5stk gående i en 110L og 5stk i en 62L.

Når det gjelder fiskene, så trenger du jo ikke å kjøpe alle på en gang og heller planlegge underveis...? Jeg ombestemte meg sikkert 20 ganger før jeg endte opp med de fiskene jeg har;D
Tørrfisk
Jeg vil bare sette noen spørsmål her... Er det så lurt å ha både ciklider/apistogramma sammen med Cory? Coryen forstår ofte ikke at den skal holde seg unna ciklider i lek, egg, yngel osv så de kan det gå hardt utover og er det plass til begge i ett akvarium på 90L? Ciklider brukker forresten både bunnen og midten av akvariet.


som jeg også skrev så kommer det veldig ann på hvilken ciklideart man velger. sommerfugler går etter min erfaring fint mens paletter er helt håpløst agressive. Så man må se ann hvilken arter og hvor agressive de er.

Tørrfisk
Husk at Corydoras Adolfi er en svært dyr fisk, så om man er en nybegynner så vil jeg ikke anbefale den da de må ha gode vannverdier (det må egentlig alle coryene, men disse er spesielt dyre om man tenker pris)?


De jeg kjøpte kostet 145,- per corydoras. Kanskje litt dyrere enn gjennomsnittet men vil ikke kalle dem svært dyre, og ikke krevde de noen spesielt i vannverdier heller. Hadde alle i vanlig springvann her hos meg og de stortrivdes
Det er jo rimelig for en C. Adolfi, men man skal jo ha min 5 stk i slengen og da blir det noen lapper, spesielt om det skulle skjære seg.
Det finnes mange fine coryer som man får kjøpt for 70kr som også er litt enklere. Også ved tanke på oppdrett! Det fine med corydoras adolfi er at den kan ha en ganske bra temperatur!
I ett god innkjørt kar vil man ofte ikke merke noe særlig når det gjelder vannet, men i ett nystartet ett tenker jeg (av egen erfaring) at det ikke er så stabilt i begynnelsen
Plussmedlem
Snegler
Tips hvis du vil ha snegler til ryddejobb: Malaysisk sandsnegle. De trives i pH ned til 6,5 og gjør en god jobb med å rydde karet. I tillegg trives plantene godt i og med at sneglene lufter sanda.
Og man kan ha dem i kar med stein/grusbunn også. En kompis av meg har flere kar og samtlige kryr av sneglene, på grusbunn.

Eneste minuset med sneglene er dog at man ikke ser de så mye. De arbeider i det skjulte disse karene...
Plussmedlem
Viktor
Eneste minuset med sneglene er dog at man ikke ser de så mye. De arbeider i det skjulte disse karene...

Det vil jeg heller kalle et stort pluss
Plussmedlem
hehehe. Jo, kanskje det. Litt halvfullt - halvtomtgreia det der.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap