Hjelp til oppsett - asia akvarium (220l)

Heisann!

Har startet opp et 230l hjørneakvarium som jeg tenkte å ha som et rent asia-akvarium. Dette er noe som er nytt for meg, og ønsker all hjelp jeg kan få . Har forholdsvis lys sand i akvariet, og ei stor tynn rot med mange tynne utstikkere på.

Har allerede kjøpt inn 3 par med neon dverg gurami, 3 SAE, 2 sølvhai og noen kuhlii ål. Tenkte jeg skulle satse på mer eller mindre bare Gurami i dette akvariet etterhvert.
Akkurat nå er det f.eks noen scalarer i akvariet også + div planter fra utenom asia. All fisk og planter som ikke er naturlig i asia skal ut av karet etter hvert når jeg finner mer ut av hvilke planter osv jeg kan ha.

Ønsker gjerne innspill til hva jeg bør ha i akvariet.
#Bør jeg ha lys sand?
#Bør jeg ha mye røtter? lite røtter? (Store tynne, store kraftige?)
#Hvilke mengde planter? Hvilke asiatiske planter (noen navn)?
#Hvilke andre asiatiske fisker kan jeg ha ilag me Gurami?

Noe annet jeg trenger å tenke på?

Ønsker å bygge opp akvariet slik at Gurami trivest mest mulig... håper på yngling etterhvert.
Vil også at akvariet skal være "naturlig asiatisk"

Blir utroli glad hvis du har mulighet til å gi dine tips og tanker rundt et slikt akvariet.

Mats Olberg
Hva med å google litt og kanskje lese litt om hvor enkelt fisk kommer fra? Guramier er jo forskjellige de også og kommer fra forskellige plasser i asia. Noen er munnrugere, andre bygger skumrede i vannflaten under en flyteplante og andre i huler. Det er nok litt forskjellig hva de foretrekker, men stort sett er det vel masse flyteplanter, ikke så sterkt lys, masse planter, huler, røtter.
Jeg synes det er vanskelig å gi konkrete, riktige råd ang. asia, så det er sikkert mange som har mer peiling.

Det finnes jo andre tråder her også, f.eks. denne

Håper det var litt til hjelp Lykke til!
Tusen takk Maren Tenkte jeg skulle prøve på guramier som lager skumrede i vannflaten. Har kikket en del på flyteplanter her i trondheim. Hvis butikkene har det, så er de så pjuskete og dårlige. Må satse på å kjøpe fra private
Velkommen som labyrintfrelst, vi trenger flere av dem på forumet

Røtter og gjemmesteder er bra, bruk gjerne cattapablader, de gir fra seg gode stoffer til vannet og gjemmesteder. Eikeblader er også bra i en labyrintinnredning. labyrinter er vel ikke nødvendigvis så opptatt av om du har sand eller grus, men jeg personlig foretrekker fin sand. Syns det er penest og har større valgmuligheter på fisk ellers (kuhlii feks liker fin sand og er fra Asia, passer fint med labyrinter)

Som flyteplante liker jeg spesielt godt Ceratopteris pteroides. pistia duger også bra. begge fra Asia og lett å få tak i på forumet.

Vallisneria syns jeg er en utrolig flott gressplante som du får i flere størelser. jeg liker Vallisneria spiralis "Tiger" veldig godt. Ingen ting som er penere enn en elegant gurami svømmende gjennom "sivet"

Mats Olberg
Tusen takk Maren :) Tenkte jeg skulle prøve på guramier som lager skumrede i vannflaten. Har kikket en del på flyteplanter her i trondheim. Hvis butikkene har det, så er de så pjuskete og dårlige. Må satse på å kjøpe fra private


Husk at jeg er trønder selv Elsker også guramier, så det er bare artig at vi er flere her i Trondheim!
det var mange gode råd men jeg lurer også på om det går bra å ha flere typer guramier ilag. Perlegurami, båndgurami, leppegurami,Dverggurami?
Det går nok helt sikkert fint å ha flere guramier i sammen, men husk at hannene blir territoriale om de bestemmer seg for å yngle. Det som avgjør mest (mer enn literantallet på karet) hvor mange guramier du har plass til, er til stor del hvor stort overflate-areal du har. Det må liksom bli plass til at alle kan "kuppe" seg sitt område. Noen guramihanner kan bli utrolig aggressive når de har et boble-rede å ta vare på, og enda mer om det er egg eller yngel i det.

Var det din tråd jeg svarte i på Nettakvariet? Altså at du har et hjørneakvarium? Det blir mindre overflateareal med den formen.
Jeg er ganske fersk på guramier selv, så jeg skal svare så godt jeg kan!

Leppegurami trenger stooor plass, så jeg tror akvariumet ditt blir for liten.
Dverggurami har jeg selv holdt meg borte i fra pga av mye sykdom på den fisken. men det er mitt valg

Jeg kjøpte meg 2 VF perlegurami i går og de ser virkelig flotte ut! De skal være "snille" fisker om jeg skal si det slik, de er i alle fall veldig fredelige av det jeg har lest meg igjennom på forumet og ellers på nettet.
Jeg har de i karantenekar nå, så hvordan det går med de andre fiskene vet jeg ikke enda. Tror ikke det blir noe problem.

Båndgurami tenkte jeg litt på selv, men det ble ikke den derfor har jeg 0 kunnskap om den.

Selv har jeg Sjokoladegurami og pygmegurami sammen i 240L nå. Perlegurmien skal oppi der etter hvert
Mats Olberg
det var mange gode råd ;) men jeg lurer også på om det går bra å ha flere typer guramier ilag. Perlegurami, båndgurami, leppegurami,Dverggurami?


Jeg driver og tester ut dette selv og foreløpig har jeg bare blandet knurregurami sammen med sjokoladegurami. Planen er å sette inn mine lakrisgurami der også etterhvert. Min ide er at siden alle disse driver med yngling på forskjellige måter ikke skal måtte sloss om samme yngleplass. Knurrene lager skumrede under flyteplantene, sjokkisene er munnrugere og lakrisene lager skumrede i huler.

Da knurreguramiene lekte i 250L gikk det ille for en annen knurregurami. Måtte redde den ut før den ble drept av den som passa redet. Nå går de i 450L, håper det gir nok plass...
Maren: Var det du som kjøpte de VF perleguramiene på Lade Mandag?:P

Det er et hjørneakvarie ja.. 230l.
Det blir jo ikke så veldig go plass i akvariet når man skal ha tett beplantning og gode hjemmesteder. Det er heller ikke noe fint i det hele tatt hvis det er mye fisk i akvariet heller... Det ser ikke bra ut
Bruk litt tid på å finne dine favoritter blant labyrintfiskene, og velg kun de du liker aller best Da blir det et akvarium du vil elske å sitte og se på

Det er dumt å bare "fylle opp med fisk" bare for å kjøpe noe. Vent heller og vær tålmodig, be butikken om å bestille inn det du virkelig ønsker deg istedet.

Hva slags vannverdier har du? Tenker først og fremst på ph.
Gh og kh skal du ikke øke om du vil drive med guramier.
Enig med mona. Tror ikke du kommer til å angre på å prøve gurami heller
Mats Olberg
Maren: Var det du som kjøpte de VF perleguramiene på Lade Mandag?:P Det er et hjørneakvarie ja.. 230l. Det blir jo ikke så veldig go plass i akvariet når man skal ha tett beplantning og gode hjemmesteder. Det er heller ikke noe fint i det hele tatt hvis det er mye fisk i akvariet heller... Det ser ikke bra ut


Jepp, det var meg;D

Når det gjelder beplantning så er det ikke sikkert det blir mindre plass, og fiskene blir nok mer trygg da og kommer mere frem Perleguramien skal være en mester til å svømme blandt plantene.
En annen ting..Har du tenkt å drive oppdrett?
Har egentlig ikke tenkt å drive oppdrett.. Vil ha et pent akvarium der fiskene trives.. ikke et overfylt kar med mange forskjellige arter.
Men det er jo klart at det hadde vært utrolig morro hvis de får yngel
noen som har erfaring med kyssegurami? Ser på fiskebasen at de kan bli store.. Vet at mamma hadde slike i et 250l akarium, og de ble ikke så utrolig store. Så ut som de trivdes også.
Om du vil se de så hadde de de for ikke lenge sidne på TAM. Men jeg tror de var ganske store...
... kyssegurami er også en av de fiskene jeg ikke skjønner blir solgt som akvariefisk fortsatt.. 30 cm, huff hvem har plass til det?
hehe.. da kan jeg med andre ord ikke ha det i akvariet mitt da

Tror jeg bare skal ha neon-dverg-gurami og Perlegurami til å begynne med, Så jeg ser om det er plass til eventuelt en sort til Samboern min er helt forelsket i Perlegurami, så det må vi ha noen av
Skulle likt å hatt de VF perleguramiene Maren kjøpte på Lade :P Hadde kun 2 hanner og en skadd hunn igjenn på mandag :/

Har vell også bestemt at vi skal bytte sanden med en som er mye finere, ettersom vi allerede har 2 Kuhlii ål (kommer flere av de også), + at vi syns det er litt finere.

Planter som vi mer eller minner har bestemt oss for er:
Ceratopteris pteroides
Vallisneria spiralis - Tiger
Aponogeton crispus

Blir ganske rikelig og tett beplantning, noe som bare skal bli gøy å prøve ut

I dag har vi også ordnet med 3 kokkosnøtthuler, pluss at vi har ei steinhule. Hulen som er i Rota har Sjokolademallen okkupert :P
En av hann neonguramiene mine super luft ifra vanoverflata og "spytter" ut bobler under flyteplantene. Boblene blir liggende under bladende.
Han er også veldig territoriell og jager bort både andre hanner og hunner.

Kan det være at han lager skummrede? virker bare som han samler luftboblene, han skiller ikke ut noe annet såvidt jeg kan se?
Høres ut som reirbygging ja.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap